Moeder van ex overleden
woensdag 4 maart 2020 om 22:30
Mijn ex (met wie ik anderhalf jaar een relatie had) en ik zijn al jaren uit elkaar en ik ben ook volledig over hem heen qua gevoelens. We hebben ook geen contant meer, hij verbrak het contact. Juist daar heb ik heel veel moeite mee gehad, omdat hij meer mijn beste vriend was (ik was vrij jong tijdens die relatie). Nu is het zo dat mijn moeder kanker heeft en ik heb via via gehoord dat zijn moeder er pas geleden aan is overleden. Ik snap het als jullie nu denken ja en wat dan nog? Hij is je ex. Klopt, ik heb nu een hele lieve vriend en denk al jaren niet meer aan mijn ex, maar wel aan hoe ik hem mis als een vriend. Destijds heb ik hem onbedoeld gekwetst en daarom hebben we geen contact meer. Het was de grootste fout van mijn leven en ik zou alles doen om hem te laten zien hoe erg het me spijt en hoeveel hij voor mij betekent.
Ik wil heel graag iets voor hem doen nu hij net zijn moeder is verloren. Ik denk dat ik hem goed zou kunnen steunen, omdat ik weet wat hij doormaakt. Alleen weet ik zeker dat hij niet herinnerd zal willen worden aan mij. Ik wou dat ik anoniem iets voor hem kon doen, maar dan zal hij zich afvragen van wie het komt. Ik wil gewoon niet dat hij zich rot voelt, omdat hij altijd veel voor me heeft betekend. Dat hij mijn ex is heeft er voor mij niks mee te maken. Ik voelde me laatst ook zo toen een vriendin met wie ik al jaren geen contact meer had (zij had het contact verbroken) zich rot voelde.
Maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Ik wil heel graag iets voor hem doen nu hij net zijn moeder is verloren. Ik denk dat ik hem goed zou kunnen steunen, omdat ik weet wat hij doormaakt. Alleen weet ik zeker dat hij niet herinnerd zal willen worden aan mij. Ik wou dat ik anoniem iets voor hem kon doen, maar dan zal hij zich afvragen van wie het komt. Ik wil gewoon niet dat hij zich rot voelt, omdat hij altijd veel voor me heeft betekend. Dat hij mijn ex is heeft er voor mij niks mee te maken. Ik voelde me laatst ook zo toen een vriendin met wie ik al jaren geen contact meer had (zij had het contact verbroken) zich rot voelde.
Maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
vrijdag 6 maart 2020 om 12:52
Ik denk eerlijk gezegd dat vader wel wat anders aan zijn hoofd heeft dan elke kaart te melden. Misschien komt het ooit nog ter sprake maar daar gaat het jou niet om. En op deze manier kun je je medeleven betuigen zonder dat hij er nadeel aan ondervindt.Oceangirl22 schreef: ↑06-03-2020 12:50Dat is een goed idee. Ik vind het wel erg natuurlijk, maar veel meer voor hen dan voor mezelf.
Ik kan op die manier netjes laten weten dat ik aan hen denk en dan is het aan hem om aan mijn ex te vertellen dat ik iets gestuurd heb of niet . Zijn vader weet, na hemzelf, wat het beste is voor hem.
vrijdag 6 maart 2020 om 12:56
Hoezo... Ze zegt net toch zelf weet ik hoe vaak dat ze gaat doen wat het beste is voor hem..? Je negeert dat gewoon compleet.*Sikkepit* schreef: ↑06-03-2020 12:52Omdat ze voortdurend alle reacties die ze niet wil horen aan het weerleggen is met argumenten waarmee ze probeert om het voor zichzelf goed te praten om wèl contact op te nemen. Ik denk dat wij dat héél goed kunnen lezen en jij vast ook wel.![]()
vrijdag 6 maart 2020 om 13:01
Nee, dat negeer ik niet.Loveanimals21 schreef: ↑06-03-2020 12:56Hoezo... Ze zegt net toch zelf weet ik hoe vaak dat ze gaat doen wat het beste is voor hem..? Je negeert dat gewoon compleet.
Als je dit topic doorleest, zie je dat 'het beste voor hem' in de ogen van TO betekent 'het beste dat zij voor hem vindt'.
Wat in de praktijk neerkomt op: het beste voor TO.
Ergo: het gaat niet om zijn behoeften, maar in de basis om die van haarzelf.
*sikkepit* wijzigde dit bericht op 06-03-2020 13:03
8.58% gewijzigd
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
vrijdag 6 maart 2020 om 13:01
@TO, je geeft aan dat je een probleem ervaart. Door jou berichten en de onderliggende gevoelens die je beschrijft denk ik dat het goed zou zijn als je met die gevoelens aan de slag gaat. Je ervaart schuldgevoelens richting je ex, je denkt nog vaak aan hem, hij betekende veel voor je en de relatie is verbroken, kennelijk door een niet zo nette actie van jou. Daarnaast is je moeder ziek.
Het lijkt mij zinvol om samen met je vriend, de mensen die van jou houden en eventuele professionele ondersteuning te kijken naar de gevoelens die je ervaart. Waarom zijn deze gevoelens nog zo vers na al die jaren ? Hoe komt het dat je er nog zo mee bezig bent ? En hoe ga je om met de ziekte van je moeder ? Waarom is het voor jou zo belangrijk om zoveel energie te steken in wat andere mensen mogelijk wel of niet van jou nodig zouden hebben ? Hoe komt het dat je er niet op vertrouwd dat anderen wel naar jou toe zullen komen als ze jou steun willen hebben ?
Het lijkt me veel nuttiger om die energie in jezelf te steken en jezelf te confronteren met je eigen gevoelens en jezelf te helpen dan je bezig te houden met de eventuele behoeften van een ex van lang geleden (Of anderen) Behoeften die je helemaal niet kent en alleen maar naar kunt gissen. Ook hooggevoelige mensen zitten er weleens naast.
Als je besluit om niets te doen heeft dat voor hem geen enkele invloed of consequentie omdat hij geen weet heeft van jou probleem met deze kwestie. Hij leeft door in onwetendheid van jou plannen, zoals hij dat al jaren naar kennelijke tevredenheid doet anders was hij zelf al eerder op zijn besluit terug gekomen. Dat is toch verder prima dan ? Vertrouw erop dat het goed gaat met hem ondanks zijn verdriet om zijn moeder.
En wat als je wel besluit een kaart te sturen, is dat dan werkelijk voldoende voor jou ? Ga jij je niet af zitten vragen of de kaart wel is aangekomen, wat hij ervan vond, hoe hij reageerde, of hij kwaad was of juist blij ? Stel dat er geen enkele reactie van hem komt, kun jij daar dan mee omgaan ? Vergroot dat jou schuld gevoelens en andere nare gevoelens dan niet ? Dan moet je je daar de komende tijd weer druk om maken.
Mijn raad is : ga je bezig houden met jezelf, dat lijkt mij belangrijk.
Het lijkt mij zinvol om samen met je vriend, de mensen die van jou houden en eventuele professionele ondersteuning te kijken naar de gevoelens die je ervaart. Waarom zijn deze gevoelens nog zo vers na al die jaren ? Hoe komt het dat je er nog zo mee bezig bent ? En hoe ga je om met de ziekte van je moeder ? Waarom is het voor jou zo belangrijk om zoveel energie te steken in wat andere mensen mogelijk wel of niet van jou nodig zouden hebben ? Hoe komt het dat je er niet op vertrouwd dat anderen wel naar jou toe zullen komen als ze jou steun willen hebben ?
Het lijkt me veel nuttiger om die energie in jezelf te steken en jezelf te confronteren met je eigen gevoelens en jezelf te helpen dan je bezig te houden met de eventuele behoeften van een ex van lang geleden (Of anderen) Behoeften die je helemaal niet kent en alleen maar naar kunt gissen. Ook hooggevoelige mensen zitten er weleens naast.
Als je besluit om niets te doen heeft dat voor hem geen enkele invloed of consequentie omdat hij geen weet heeft van jou probleem met deze kwestie. Hij leeft door in onwetendheid van jou plannen, zoals hij dat al jaren naar kennelijke tevredenheid doet anders was hij zelf al eerder op zijn besluit terug gekomen. Dat is toch verder prima dan ? Vertrouw erop dat het goed gaat met hem ondanks zijn verdriet om zijn moeder.
En wat als je wel besluit een kaart te sturen, is dat dan werkelijk voldoende voor jou ? Ga jij je niet af zitten vragen of de kaart wel is aangekomen, wat hij ervan vond, hoe hij reageerde, of hij kwaad was of juist blij ? Stel dat er geen enkele reactie van hem komt, kun jij daar dan mee omgaan ? Vergroot dat jou schuld gevoelens en andere nare gevoelens dan niet ? Dan moet je je daar de komende tijd weer druk om maken.
anoniem_396000 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 13:05
3.72% gewijzigd
vrijdag 6 maart 2020 om 13:06
Als je het mij vraagt (en dat doe je niet, weet ik) is ze gewoon erg zorgzaam. Ze wil de mensen die belangrijk voor haar zijn/zijn geweest graag gelukkig zien en voor hen klaarstaan. Als je hoog sensitief bent, zijn vriendschappen en banden met mens en dier heel erg belangrijk voor je. Ook iemand die je al jaren niet meer spreekt maar die wel belangrijk voor je was, kan opeens weer heel belangrijk zijn op het moment dat het niet goed gaat met zo iemand. Ik denk dat ze al jaren niet meer aan hem dacht, tot ze dit vreselijke nieuws hoorde. Ze vindt het gewoon heel erg voor hem en wil graag iets doen voor hem. Dat is alles.Charlotte2020 schreef: ↑06-03-2020 13:01@TO, je geeft aan dat je een probleem ervaart. Door jou berichten en de onderliggende gevoelens die je beschrijft denk ik dat het goed zou zijn als je met die gevoelens aan de slag gaat. Je ervaart schuldgevoelens richting je ex, je denkt nog vaak aan hem, hij betekende veel voor je en de relatie is verbroken, kennelijk door een niet zo nette actie van jou. Daarnaast is je moeder ziek.
Als je besluit om niets te doen heeft dat voor hem geen enkele invloed of consequentie omdat hij geen weet heeft van jou probleem met deze kwestie. Hij leeft door in onwetendheid van jou plannen, zoals hij dat al jaren naar kennelijke tevredenheid doet anders was hij zelf al eerder op zijn besluit terug gekomen om geen contact meer te willen met jou. Dat is toch prima dan ? Vertrouw erop dat het goed gaat met hem ondanks zijn verdriet om zijn moeder.
vrijdag 6 maart 2020 om 13:07
vrijdag 6 maart 2020 om 13:08
Ik denk dat dat voor iedereen geldt, misschien zijn we allemaal hoogsensitiefLoveanimals21 schreef: ↑06-03-2020 13:06Als je hoog sensitief bent, zijn vriendschappen en banden met mens en dier heel erg belangrijk voor je.
vrijdag 6 maart 2020 om 13:09
Inderdaad Charlotte. Ik zou dit ook nog wel kunnen overwegen (gewoon sec een kaartje met sterktewensen, los van de andere omstandigheden), maar er zeker niet een paar uur over discussiëren met m'n huidige vriend. Die zou me ook gek aankijken als ik er zo een groot ding van maak.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 13:10
2.94% gewijzigd
vrijdag 6 maart 2020 om 13:10
Zie je hoe dit in wezen allemaal om haar eigen behoeften draait?Loveanimals21 schreef: ↑06-03-2020 13:06Als je het mij vraagt (en dat doe je niet, weet ik) is ze gewoon erg zorgzaam. Ze wil de mensen die belangrijk voor haar zijn/zijn geweest graag gelukkig zien en voor hen klaarstaan. Als je hoog sensitief bent, zijn vriendschappen en banden met mens en dier heel erg belangrijk voor je. Ook iemand die je al jaren niet meer spreekt maar die wel belangrijk voor je was, kan opeens weer heel belangrijk zijn op het moment dat het niet goed gaat met zo iemand. Ik denk dat ze al jaren niet meer aan hem dacht, tot ze dit vreselijke nieuws hoorde. Ze vindt het gewoon heel erg voor hem en wil graag iets doen voor hem. Dat is alles.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
vrijdag 6 maart 2020 om 13:10
Ik had het niet beter kunnen zeggenLoveanimals21 schreef: ↑06-03-2020 13:06Als je het mij vraagt (en dat doe je niet, weet ik) is ze gewoon erg zorgzaam. Ze wil de mensen die belangrijk voor haar zijn/zijn geweest graag gelukkig zien en voor hen klaarstaan. Als je hoog sensitief bent, zijn vriendschappen en banden met mens en dier heel erg belangrijk voor je. Ook iemand die je al jaren niet meer spreekt maar die wel belangrijk voor je was, kan opeens weer heel belangrijk zijn op het moment dat het niet goed gaat met zo iemand. Ik denk dat ze al jaren niet meer aan hem dacht, tot ze dit vreselijke nieuws hoorde. Ze vindt het gewoon heel erg voor hem en wil graag iets doen voor hem. Dat is alles.
vrijdag 6 maart 2020 om 13:14
Ja plus je bent gewoon echt niet anders dan een ander want iedereen vindt banden belangrijk en bijna iedereen wil het goede doen. En je kunt evengoed iemand kwetsen, wat dus gebeurd is. Ook al bedoel je het goed, je doet niet per se wat goed is voor de ander. Dat maakt je menselijk, maar je moet niet doen alsof je zorgzamer bent dan een ander.*Sikkepit* schreef: ↑06-03-2020 13:10Zie je hoe dit in wezen allemaal om haar eigen behoeften draait?
vrijdag 6 maart 2020 om 13:14
Nee, dat zie ik niet.. Dat relaties met mensen belangrijk zijn voor haar is juist iets goeds. Daarbij kiest ze NIET voor haar eigen belangen maar voor die van hem, door te willen doen wat voor HEM het beste is. Alles behalve egoïstisch...*Sikkepit* schreef: ↑06-03-2020 13:10Zie je hoe dit in wezen allemaal om haar eigen behoeften draait?
vrijdag 6 maart 2020 om 13:15
En ik denk dat dat is waarom veel mensen hoogsensitiviteit een vervelend argument vinden: niet omdat het erg is om gevoelig te zijn, maar omdat er een zekere superioriteit uit spreekt: IK heb nou eenmaal meer gevoel dus IK kan weten wat goed is voor een ander, ook al wordt die ander daar niet gelukkig van.
vrijdag 6 maart 2020 om 13:17
Oh, bedoel je daarmee dat ze niks gaat sturen?Loveanimals21 schreef: ↑06-03-2020 13:14Nee, dat zie ik niet.. Dat relaties met mensen belangrijk zijn voor haar is juist iets goeds. Daarbij kiest ze NIET voor haar eigen belangen maar voor die van hem, door te willen doen wat voor HEM het beste is. Alles behalve egoïstisch...
vrijdag 6 maart 2020 om 13:20
Maar dat heeft ze nooit gezegd... Waarschijnlijk ervaart ze het juist soms als een last júíst omdat ze alles van anderen aanvoelt en er zo mee bezig is. Waar ik niet tegen kan is dat het bestempeld wordt als egoïsme. Hsp's en givers zijn alles behalve egoïstisch... Als je een giver bent, word je er gelukkig van om iets goeds te doen voor een ander. Natuurlijk doe je het dan ook gedeeltelijk voor jezelf.. Maar je word er zelf alleen vrolijker van als de ander er ook blij mee is.Murrmurr schreef: ↑06-03-2020 13:15En ik denk dat dat is waarom veel mensen hoogsensitiviteit een vervelend argument vinden: niet omdat het erg is om gevoelig te zijn, maar omdat er een zekere superioriteit uit spreekt: IK heb nou eenmaal meer gevoel dus IK kan weten wat goed is voor een ander, ook al wordt die ander daar niet gelukkig van.
Zij wil doen wat voor HEM het beste is, maar dat zien mensen niet...
Nogmaals: persoonlijk ga ik liever om met mensen die anderen gelukkig moeten maken om zelf gelukkig te kunnen zijn dan met bepaalde mensen hier die een ander per se moeten kwetsen om gelukkig te kunnen zijn.
vrijdag 6 maart 2020 om 13:24
Hij heeft haar laten weten geen contact met haar te willen......... Wat zou dan het beste voor hem zijn denk je?Loveanimals21 schreef: ↑06-03-2020 13:20
vrijdag 6 maart 2020 om 13:25
Is dit echt serieus? Ik had het niet per se over TO maar het was een reactie op jou. Jij zegt dat mensen die zichzelf hsp noemen vaak van banden met mensen en dieren houden en die belangrijk vinden. Ik zeg dat dat voor praktisch iedereen geldt, en dat het je dus niet beter of bijzonderder maakt dan wie dan ook. Je maakt nog steeds inschattingsfouten en moet nog steeds luisteren naar wat anderen zeggen en aangeven dat ze willen. Je staat daar niet boven omdat je een concept op jezelf plakt. En wat is nou weer een giver?Loveanimals21 schreef: ↑06-03-2020 13:20Maar dat heeft ze nooit gezegd... Waarschijnlijk ervaart ze het juist soms als een last júíst omdat ze alles van anderen aanvoelt en er zo mee bezig is. Waar ik niet tegen kan is dat het bestempeld wordt als egoïsme. Hsp's en givers zijn alles behalve egoïstisch... Als je een giver bent, word je er gelukkig van om iets goeds te doen voor een ander. Natuurlijk doe je het dan ook gedeeltelijk voor jezelf.. Maar je word er zelf alleen vrolijker van als de ander er ook blij mee is.
vrijdag 6 maart 2020 om 13:27
Ehm, zien je niet dat hier een zekere superioriteit uit spreekt? Je zegt namelijk over een heel grote groep mensen dat ze per definitie niet egoïstisch zijn, allesbehalve dus.Loveanimals21 schreef: ↑06-03-2020 13:20Maar dat heeft ze nooit gezegd... Waarschijnlijk ervaart ze het juist soms als een last júíst omdat ze alles van anderen aanvoelt en er zo mee bezig is. Waar ik niet tegen kan is dat het bestempeld wordt als egoïsme. Hsp's en givers zijn alles behalve egoïstisch... Als je een giver bent, word je er gelukkig van om iets goeds te doen voor een ander. Natuurlijk doe je het dan ook gedeeltelijk voor jezelf.. Maar je word er zelf alleen vrolijker van als de ander er ook blij mee is.
Nogmaals: persoonlijk ga ik liever om met mensen die anderen gelukkig moeten maken om zelf gelukkig te kunnen zijn dan met bepaalde mensen hier die een ander per se moeten kwetsen om gelukkig te kunnen zijn.
vrijdag 6 maart 2020 om 13:27
Ben je aan het dubbelnicken?
vrijdag 6 maart 2020 om 13:34
Ze bedoelt wat ze zegt volgens mij. Dat ik ga doen wat het beste is voor hem/wat jullie denken dat het beste is voor hem.
En tot nu toe is niks doen wat de meeste zeggen.