Verhuizen na scheiding?
vrijdag 6 maart 2020 om 11:22
Een kort half jaar geleden kondigde mijn ex aan uit elkaar te willen. We hebben twee kinderen en een koophuis, dus dat is niet van de één op de andere dag geregeld. Op dit moment woon ik nog steeds in ons gezamenlijke huis en maak ik een aantal nachten/dagen per week plaats voor hem om bij de kinderen te zijn. Een soort birdnesting zullen we maar zeggen.
Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.
Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.
Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.
Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.
Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.
Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.
Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?
Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
zaterdag 7 maart 2020 om 18:46
fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 18:09Ja, dat zijn die appartementen in Naarden neem ik aan. 60 m2, rond de 150.000 euro.
En een leeftijdsgrens van 45 jaar of ouder, zie ik nu.
Nee, ik doel op wat ze zelf daarover zei. Niet op linkjes die anderen voor haar posten.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
zaterdag 7 maart 2020 om 19:31
Dankje. Ondanks dat ook jij dus in een vervelende situatie zit voelt het wel fijn om te weten niet alleen te zijn.fashionvictim schreef: ↑07-03-2020 18:25Meid, ik voel met je mee. Ik heb geluk dat ik net verhuisd was naar een (extreem duur) huurhuis en dat ik dat nog steeds kan betalen (vraag alleen niet hoe), maar ook ik kan met een groter budget dan jij in de wijde omtrek geen huis vinden, hoor. Ik ben veroordeeld tot het maandelijks een belachelijk groot deel van mijn inkomen in die bodemloze plee te blijven doortrekken, want ook ik wil dat mijn kinderen in de buurt van hun vader blijven wonen. Ondanks dat diezelfde vader niet eens naar ze omkijkt.
zaterdag 7 maart 2020 om 19:49
Mwah ik ken ook genoeg situaties waarin 1 van de 2 het gewoon grandioos verpestte; echt geen "waar er 2 vechten hebben er twee schuld". Daar is echt niet altijd sprake van. Dat zou houdt het wel lekker veilig en overzichtelijk houden.
zaterdag 7 maart 2020 om 22:44
Je zou toch van minder gek worden? Ménfashionvictim schreef: ↑07-03-2020 12:37Dat zegt niks hoor, in mijn geval is het wel 5 keer opgelegd omdat mijn ex in de rechtbank steeds zei dat hij er zo graag samen uit wilde komen maar dat ik niet wilde meewerken. En vervolgens meldde hij zich niet aan, reageerde nergens op en hield zich nergens aan. En dan begon het hele circus opnieuw. Pas toen hij ook niet meer op zijn eigen advocaat reageerde en niet kwam opdagen op zittingen geloofden de rechters eindelijk dat het echt geen mogelijkheid was en dat dat niet aan mij lag.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 7 maart 2020 om 23:15
Nou het zou in ieder geval betekenen dat we bij elkaar in de buurt moeten wonen. En in onze huidige regio lukt dat nu niet. In het tempo waarin hij dit wil afronden, kan dat alleen in een andere regio. Ik vind het ook prima om te blijven waar ik ben tot er in mijn regio wel iets te vinden is, maar het is dan natuurlijk niet te voorspellen hoe lang die adem zal moeten zijn. En daar gaat hij niet in mee.
zaterdag 7 maart 2020 om 23:27
Jij moet iets kiezen wat je liever niet wil. Dat is totaal niet boeiend. Daar moet je mee dealen, je hebt geen andere keuze.emmalien schreef: ↑07-03-2020 16:09Het is niet mijn voorkeursregio. Het is de enige regio waar ik kans maak op een woning via sociale huur. En ja dat is toevallig waar ik nog familie in de buurt heb, omdat ik daar vandaan kom en mij dus heel lang geleden heb ingeschreven.
Ik zou ook liever blijven waar ik nu zit. Maar hier krijg ik geen huis. Ik heb al meerdere keren geprobeerd mijn wachttijd uit regio A over te laten plaatsen naar regio B, maar dat doen ze niet.
Los van de optie in mijn oude regio zou ik alleen kunnen kijken naar kopen in een hele andere provincie oid. Dat geeft uiteindelijk hetzelfde effect qua afstand. Hij heeft eerder in het proces geopperd gezamenlijk naar een andere regio te verhuizen als dat de enige mogelijkheid was waarin we beiden een goede woonplek konden vinden. Nu ik een optie heb in mijn oude regio is dat ineens geen optie meer.
Stel je moet weekendmoeder worden, dan werk je er daarna naartoe dat je dát kunt aanpassen maar voor nu moeten dingen gewoon geregeld worden.
Maar de vraag was waarover je ex dan zo hard zijn hakken voor in het zand zet.
Ik zie jouw hakken dieper in het zand zitten.
zaterdag 7 maart 2020 om 23:32
Ik snap die opmerking niet. Je kunt niet blijven want je kunt het huis niet betalen geef je aan. Hoe komt het dat je het dan prima vind om te blijven? Jij vindt het prima om geldzorgen te hebben en geen eten voor je kinderen te kunnen kopen? Dan zit jij lekker waar je nu woont, maar blijven je kinderen grotendeels bij vader omdat jij ze niet kunt bekostigen.emmalien schreef: ↑07-03-2020 23:15Nou het zou in ieder geval betekenen dat we bij elkaar in de buurt moeten wonen. En in onze huidige regio lukt dat nu niet. In het tempo waarin hij dit wil afronden, kan dat alleen in een andere regio. Ik vind het ook prima om te blijven waar ik ben tot er in mijn regio wel iets te vinden is, maar het is dan natuurlijk niet te voorspellen hoe lang die adem zal moeten zijn. En daar gaat hij niet in mee.
Dus ik vraag me af: als je het puur feitelijk bekijkt. Gaat het dan om jullie kinderen of om de woning?
Want ik krijg het idee dat jij vooral wil dwarsliggen omdat je gekrenkt bent, in plaats van dat je verder wil met je leven en daar het beste van wil maken.
zondag 8 maart 2020 om 00:15
TO, ik en met mij nog meer mensen, hebben niet de indruk dat jij met je hakken in het zand staat. Je zit in een hele ingewikkelde situatie.
Wat jij en je ex, en daarmee ook de kinderen, nodig hebben is duidelijkheid.
Jij kan het huis niet overnemen. Dat is duidelijk.
Hij zegt dat hij het huis overneemt. Kan hij het huis overnemen en voor welk bedrag koopt hij je dan uit? Dat is niet duidelijk. Dat maakt dat het voor jou lastig is om te bepalen wat jou mogelijkheden zijn.
Als hij op tafel kan leggen dat hij het huis over kan nemen en hoe hij je uitkoopt, dan kun jij verder met je richten op de huidige regio, hoe moeilijk dat ook is, en kan hij kijken hoe hij je daarin kan ondersteunen. Dat mag je namelijkbest verwachten, het gaat om jullie kinderen en die hebben belang bij jullie allebei dichtbij.
Als duidelijk is dat hij het huis niet over kan nemen, zullen jullie samen een plan moeten maken hoe je in co-ouderschap verder kan.
Kan dat in de huidige regio? Kunnen jullie daar beiden aan een huis komen?
Kan dat in de regio waar jij staat ingeschreven (en hij niet) ?
Of moet dat heel ergens anders (eerder opperde hij dat, hij heeft alleen aangegeven niet naar de regio die jij aangeeft te willen)?
Of zijn er helemaal geen mogelijkheden om dichtbij elkaar te wonen en moet er een heel ander plan komen?
Stap één lijkt me dat er duidelijkheid komt over of hij het huis kan overnemen. Pas als hij aan kan tonen dat hij dat kan of niet, kunnen jullie verder.
Als jij je nu aanpast aan zijn plannen waarvan je niet weet of hij ze waar kan maken, zit jij straks misschien in jullie huidige regio, in een (tijdelijk) huis waar je niet wilt wonen, en moet hij noodgedwongen toch heel ergens anders heen omdat hij het huis toch niet over kan nemen.
En dan?
Jullie moeten toch naar een mediator, of in viergesprek met jullie advocaten, en de kaarten moeten open op tafel.
Hij zegt dat hij het huis overneemt. Kan hij het huis overnemen en voor welk bedrag koopt hij je dan uit? Dat is niet duidelijk. Dat maakt dat het voor jou lastig is om te bepalen wat jou mogelijkheden zijn.
Als hij op tafel kan leggen dat hij het huis over kan nemen en hoe hij je uitkoopt, dan kun jij verder met je richten op de huidige regio, hoe moeilijk dat ook is, en kan hij kijken hoe hij je daarin kan ondersteunen. Dat mag je namelijkbest verwachten, het gaat om jullie kinderen en die hebben belang bij jullie allebei dichtbij.
Als duidelijk is dat hij het huis niet over kan nemen, zullen jullie samen een plan moeten maken hoe je in co-ouderschap verder kan.
Of moet dat heel ergens anders (eerder opperde hij dat, hij heeft alleen aangegeven niet naar de regio die jij aangeeft te willen)?
Of zijn er helemaal geen mogelijkheden om dichtbij elkaar te wonen en moet er een heel ander plan komen?
Stap één lijkt me dat er duidelijkheid komt over of hij het huis kan overnemen. Pas als hij aan kan tonen dat hij dat kan of niet, kunnen jullie verder.
Als jij je nu aanpast aan zijn plannen waarvan je niet weet of hij ze waar kan maken, zit jij straks misschien in jullie huidige regio, in een (tijdelijk) huis waar je niet wilt wonen, en moet hij noodgedwongen toch heel ergens anders heen omdat hij het huis toch niet over kan nemen.
En dan?
Jullie moeten toch naar een mediator, of in viergesprek met jullie advocaten, en de kaarten moeten open op tafel.
zondag 8 maart 2020 om 00:52
emmalien schreef: ↑07-03-2020 13:23Ik ga er nog steeds vanuit dat het geen vechtscheiding zal worden. Ik hoop dat ons beiden advocaten kunnen zorgen voor meer rust en duidelijkheid aan beide kanten. Ik hoop dat we de rechter daarin achterwege kunnen laten. Misschien naïef, maar dit zal mijn uitgangspunt zijn.
je zal ergens water bij de wijn moeten doen maar ik hoor nog geen ruimte
zondag 8 maart 2020 om 07:26
Dit absoluut .patchouli_ schreef: ↑08-03-2020 00:15TO, ik en met mij nog meer mensen, hebben niet de indruk dat jij met je hakken in het zand staat. Je zit in een hele ingewikkelde situatie.
En dan?
Als jullie beide co-ouderschap willen dan moet dat ook het uitgangspunt zijn voor de vervolgstappen.
En dat begint wel met het taxeren van het huis.
zondag 8 maart 2020 om 08:15
Natuurlijk gaat het niet om de woning. Ik bedoel hiermee de constructie zoals hij nu staat, waarin we birdnesten met het huidige huis. Dat is voor ons beiden niet ideaal maar wel overkomelijk.MevrKakel schreef: ↑07-03-2020 23:32Ik snap die opmerking niet. Je kunt niet blijven want je kunt het huis niet betalen geef je aan. Hoe komt het dat je het dan prima vind om te blijven? Jij vindt het prima om geldzorgen te hebben en geen eten voor je kinderen te kunnen kopen? Dan zit jij lekker waar je nu woont, maar blijven je kinderen grotendeels bij vader omdat jij ze niet kunt bekostigen.
Dus ik vraag me af: als je het puur feitelijk bekijkt. Gaat het dan om jullie kinderen of om de woning?
Want ik krijg het idee dat jij vooral wil dwarsliggen omdat je gekrenkt bent, in plaats van dat je verder wil met je leven en daar het beste van wil maken.
zondag 8 maart 2020 om 08:16
Dankje. Ik hoop ergens in de komende dagen met mijn advocaat om tafel te kunnen. Dat zal hopelijk ook duidelijk en rust geven.patchouli_ schreef: ↑08-03-2020 00:15TO, ik en met mij nog meer mensen, hebben niet de indruk dat jij met je hakken in het zand staat. Je zit in een hele ingewikkelde situatie.
En dan?
zondag 8 maart 2020 om 11:15
Hij wil dit, laat hem het regelen.emmalien schreef: ↑07-03-2020 23:15Nou het zou in ieder geval betekenen dat we bij elkaar in de buurt moeten wonen. En in onze huidige regio lukt dat nu niet. In het tempo waarin hij dit wil afronden, kan dat alleen in een andere regio. Ik vind het ook prima om te blijven waar ik ben tot er in mijn regio wel iets te vinden is, maar het is dan natuurlijk niet te voorspellen hoe lang die adem zal moeten zijn. En daar gaat hij niet in mee.
zondag 8 maart 2020 om 11:19
Precies dit.patchouli_ schreef: ↑08-03-2020 00:15TO, ik en met mij nog meer mensen, hebben niet de indruk dat jij met je hakken in het zand staat. Je zit in een hele ingewikkelde situatie.
En dan?
En ik wil daar nog wel een advies aan toevoegen: als dit gesprek nu absoluut niet mogelijk is, dan zou ik als ik jou was het plan maken wat voor jou haalbaar is. Iemand anders zei al: hij gedraagt zich alsof hij bepaalt en jij te volgen hebt, maar jullie zijn equal partners dus jij hebt precies evenveel te zeggen als hij.
Als hij geen duidelijkheid verschaft en geen plan wil maken, dan ga jij het dus doen en dan moet hij zich aan jouw plan aanpassen. Dat is dan de consequentie van niet samen willen praten.
Am Yisrael Chai!
zondag 8 maart 2020 om 12:43
Ik vind het raar dat je aannames doet over dat hij het huis niet op naam kan krijgen enkel omdat hij niet wil uitleggen hoe (en jij het met hetzelfde salaris niet kunt). Hij is toch helemaal niet verplicht uit de doeken te doen hoe hij dat wil regelen (misschien wil een ouder of iemand anders hem financieel helpen)? Het enige wat van belang is is dat jullie een prijs overeenkomen (die ook door de belastingdienst geaccepteerd wordt) en dat hij jou daadwerkelijk uitkoopt en de koop/verkoop dus officieel wordt (bij notaris en bank). Meer is het niet. Dus zet het gewoon in gang en dan wordt vanzelf duidelijk of het hem daadwerkelijk gaat lukken of niet.
Als hij (nog) openstaat voor verhuizen naar een andere regio waar jullie beiden een huis kunnen bekomen en willen wonen, waarom dan daar niet op inzetten? Waarom zo vasthouden aan jouw oude regio waar hij blijkbaar niet heen wil?
Als hij (nog) openstaat voor verhuizen naar een andere regio waar jullie beiden een huis kunnen bekomen en willen wonen, waarom dan daar niet op inzetten? Waarom zo vasthouden aan jouw oude regio waar hij blijkbaar niet heen wil?
zondag 8 maart 2020 om 13:20
Waarom beweeg je? Als hij wil scheiden moet hij met een plan komen en dan ook de daad bij het woord voegen. Richt als dat lukt een eigen kamer in met bed en blijf waar je bent. Ook niet meer de kangeroecontructie, gewoon rustig zeggen dat je blijft vanaf nu totdat je van hem een voorstel hoort waarnaar jij kunt gaan handelen. Ga niet (fulltime, voorgoed) je huis uit. Eerst alles op papier, dan verder kijken. Nu beweeg jij heel de tijd, in voorstellen en onderzoeken. Zorg er voor dat dat omdraait. Je kunt nu sowieso weinig, dus dan is blijven en stilstaan wellicht wat hem in beweging brengt. Sterkte.
zondag 8 maart 2020 om 15:21
Dat maakt nu net alle verschil.S-Groot schreef: ↑08-03-2020 12:43Ik vind het raar dat je aannames doet over dat hij het huis niet op naam kan krijgen enkel omdat hij niet wil uitleggen hoe (en jij het met hetzelfde salaris niet kunt). Hij is toch helemaal niet verplicht uit de doeken te doen hoe hij dat wil regelen (misschien wil een ouder of iemand anders hem financieel helpen)? Het enige wat van belang is is dat jullie een prijs overeenkomen (die ook door de belastingdienst geaccepteerd wordt) en dat hij jou daadwerkelijk uitkoopt en de koop/verkoop dus officieel wordt (bij notaris en bank). Meer is het niet. Dus zet het gewoon in gang en dan wordt vanzelf duidelijk of het hem daadwerkelijk gaat lukken of niet.
zondag 8 maart 2020 om 15:34
zondag 8 maart 2020 om 15:55
Ik denk ook dat u een goede kans heeft.emmalien schreef: ↑07-03-2020 15:23Ik verdien net onder de grens en mag in het bovenste segment huren. Ik word daar nu al uitgenodigd voor bezichtigingen en eindig gemiddeld nu op de 8e plek, maar ik accepteer natuurlijk nog niks. Ik heb wel het idee dat ik met die kansen binnen een aantal maanden ergens voor in aanmerking zou moeten kunnen komen.
Mijn ervaring is dat soms de hogere nummers niet naar de bezichtiging komen, of om een andere reden ervan afzien.
Misschien konden ze wat beters krijgen, misschien wilden ze alleen weten wat hun kansen zijn.
Of ze zijn nog niet toe aan verhuizen, zoals u.
Ik denk dat ik voor mijn huidige woning nummer 10 was.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zondag 8 maart 2020 om 16:32
Nee, dat is in het belang van de kinderen, om voortaan op zo'n manier met elkaar om te gaan. Het gaat haar wellicht niets aan, maar nog geen half jaar geleden hadden deze mensen gezamenlijke financien, dus ineens zo geheimzinnig doen is op zijn minst wat raar.S-Groot schreef: ↑08-03-2020 15:34Waarom zou hij het uit moeten leggen aan TO dan Lillybit? Dat gaat haar toch helemaal niets aan? Het enige wat telt is of hij het daadwerkelijk rond krijgt en daar kom je pas achter als je het in gang gaat zetten en officieel gaat maken (net als met ieder andere verkoop van een huis).
En trouwens: het gaat haar wél aan, want ze zijn in gemeenschap van goederen nog steeds getrouwd. Als hij een kapitaal heeft dan is dat mogelijk voor 50% van haar dus hij zal wel degelijk moeten uitleggen hoe hij ineens aan zoveel geld komt.
Am Yisrael Chai!