Geen smartphone - nog mensen?

maandag 9 maart 2020 om 20:12
Blijkbaar ben ik tegenwoordig een Neanderthaler.
Iemand die geen smartphone heeft en dat onding ook niet mist.
Ik heb geen gewone foon die belt, smst, het uur geeft en een wekker-functie heeft.
Nog gelijkgezinden?
Of mensen die zelfs helemaal zonder gsm of smartphone leven?
By the way: Man heeft ook alleen een gewone gsm en ik ben dus eveneens getrouwd met een Neanderthaler ... Soort zoekt soort
.
Iemand die geen smartphone heeft en dat onding ook niet mist.
Ik heb geen gewone foon die belt, smst, het uur geeft en een wekker-functie heeft.
Nog gelijkgezinden?
Of mensen die zelfs helemaal zonder gsm of smartphone leven?
By the way: Man heeft ook alleen een gewone gsm en ik ben dus eveneens getrouwd met een Neanderthaler ... Soort zoekt soort

woensdag 11 maart 2020 om 00:14
Oh dat herken ik helemaal niet. Ik zit denk ik niet in dit type app groepen.oudmannetje schreef: ↑11-03-2020 00:11ik denk dat zeker 90 procent wat aan berichten via whatsapp voorbij komt niet belangrijk is. het gaat meestal over oninteressante onderwerpen waar je prima zonder kan. z
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 11 maart 2020 om 08:05
En dit vind ik zo’n gezever. Je beslist toch zelf wat je met je telefoon doet? Gooi dan de apps eraf waar je je aan ergert.oudmannetje schreef: ↑11-03-2020 00:11ik denk dat zeker 90 procent wat aan berichten via whatsapp voorbij komt niet belangrijk is. het gaat meestal over oninteressante onderwerpen waar je prima zonder kan. zelf heb in wel een smartphone, maar ik zit er hevig aan te twijfelen om weer een gewone gsm ga nemen. scheelt een hoop tijd en irritatie
En over die WA berichten: nou en dat het meeste oninteressant is. Soms is het leven ook gewoon leuk. Moet het allemaal serieus of belangrijk zijn?

woensdag 11 maart 2020 om 14:09
Ik ben ook een Belg maar hier is het toch " een paard dat op hol slaat".
Alleen in 'mijn' Brussels dialect zeggen we idd ' een paard dat op hol slaagt'=
vertaald: è pjeid dad op 'ol sloegt'.
In ABN is het dus echt: op hol slaan en niet slagen.
woensdag 11 maart 2020 om 15:51
Een collega van me had een tijd geen smartphone naar een nokia. Vreselijk onhandig, voor ieder mailtje moest z'n laptop meegesleept worden. Hij kon zich niet meer aanmelden in zijn werkaccount, dat moet met een twee-staps-verificatie. Dus hij moest weer een extra sleutelhanger met codes meenemen. Hij kreeg berichtjes van trainers van zijn kinderen niet meer mee, die stonden in de ouders-groepsapp. Zo wist hij dus niet dat er een training uitgegooid werd en stond hij voor niks in de sporthal.
Toen hij met een leerling naar het ziekenhuis moest, kon hij niks; Hij had het telefoonnummer van school niet in zijn telefoon staan. Dus hij kon niet bellen voor de gegevens van de leerling. Die gegevens had hij met z'n smartphone gewoon even op kunnen zoeken. Nu kon hij dus niks..
Zo tal van praktische problemen. Na een paar weken kwam de smartphone gewoon weer tevoorschijn.
Toen hij met een leerling naar het ziekenhuis moest, kon hij niks; Hij had het telefoonnummer van school niet in zijn telefoon staan. Dus hij kon niet bellen voor de gegevens van de leerling. Die gegevens had hij met z'n smartphone gewoon even op kunnen zoeken. Nu kon hij dus niks..
Zo tal van praktische problemen. Na een paar weken kwam de smartphone gewoon weer tevoorschijn.
Lach hard, duik diep, kom terug..
woensdag 11 maart 2020 om 17:25
Eens.minnimouse schreef: ↑11-03-2020 08:05En dit vind ik zo’n gezever. Je beslist toch zelf wat je met je telefoon doet? Gooi dan de apps eraf waar je je aan ergert.
En over die WA berichten: nou en dat het meeste oninteressant is. Soms is het leven ook gewoon leuk. Moet het allemaal serieus of belangrijk zijn?
woensdag 11 maart 2020 om 20:47
Nou idd. Ligt er ook aan waar het over gaat natuurlijk. Als ik met 4 naaste collega's uit eten wil, of met mn familie bijv, dan is het wel van belang dat iedereen kan. Dus app je in een groepsapp tot er een datum tot stand gekomen is. Dan ga je niet 1 persoon bellen en zeggen: we doen het a.s. zaterdag hoor en we zien wel wie er komt.Gatinmijnsok schreef: ↑10-03-2020 10:41Hier echt niet, je belt nummer 1, die kan, maar nummer 2 niet, dus nummer 1 weer bellen en zo ging dat maar door. Nu 1 appje, kunnen jullie dan, nee welke datum dan wel. Oké.
Maar is wat anders wanneer je met een vriendin op stap gaat en as zaterdag wil en denkt: zou op zich gezellig zijn als er nog meer vrienden komen. Dan zou je kunnen zeggen: za om 23 uur in die kroeg. En dan zie je wel wie er komt idd.
woensdag 11 maart 2020 om 20:53
Idd. Meeste appjes die ik krijg zijn aan mij persoonlijk gericht en vind ik dus vaak ook wel nuttig of gewoon leuk. In groepsapps (met paar collegas, of familieapp, sportapp) komt idd wel eens iets voorbij wat ik niet heel spannend vind. Maar dan lees ik het en reageer verder niet. Of ik zeg uit beleefdheid: leuk zeg! Wanneer iemand een foto doorstuurt ofzo.minnimouse schreef: ↑11-03-2020 08:05En dit vind ik zo’n gezever. Je beslist toch zelf wat je met je telefoon doet? Gooi dan de apps eraf waar je je aan ergert.
Wat maakt het uit dat niet alles heel nuttig is. Dan lees je het niet/reageer je niet.
Als je echt 90% onzin krijgt vraag ik me af met wie je appt en waarom je die niet verwijdert.

donderdag 12 maart 2020 om 09:28
En zo zet je jezelf buiten de maatschappij. Gefeliciteerd. Je bent me een geweldig pareltje van bijzonderheid.Marnamai schreef: ↑09-03-2020 20:20Ik stuur maximaal 20 sms'en per maand.
Om gewoon wat berichten via WA te sturen ga ik geen peperduur ding van minstens 200 euro + een maandabo van minstens 15 à 25 euro per maand voor kopen.
(Mijn Nokia-gsm kostte mij 4 jaar geleden 40 euro en ik heb een abo van 8 euro.)
Ze mailen maar, sturen maar sms, bellen of ze brieven mij maar als ik hen zie.
Niemand sms't of belt nog.

donderdag 12 maart 2020 om 14:05
Het is natuurlijk absurd om te denken dat je een peperdure telefoon van minstens 200 euro moet kopen + een abonnement van 15-20 euro per maand. Echt... Dit zijn zulke flauwekul-argumenten, het lijkt wel alsof je gewoon het geld niet hebt.
Nokia heeft een 8110 telefoon die je voor een paar tientjes kunt kopen. Ik meen iets van 60 euro ofzo. In combinatie met een prepaid kaartje kun je voor 7,50 euro per maand een 1GB data verbruiken. Dat is ruimschoots voldoende voor WhatsApp, Facebook en zelfs een beetje muziek luisteren.
Nokia heeft een 8110 telefoon die je voor een paar tientjes kunt kopen. Ik meen iets van 60 euro ofzo. In combinatie met een prepaid kaartje kun je voor 7,50 euro per maand een 1GB data verbruiken. Dat is ruimschoots voldoende voor WhatsApp, Facebook en zelfs een beetje muziek luisteren.

donderdag 12 maart 2020 om 14:17
Je bedoelt sim only abbonnement. Die heb je niet eens nodig trouwens, met een prepaid beltegoed bonnetje kun je op de meeste plekken op de wifi en incidenteel even op je 4G.FitsSprits schreef: ↑12-03-2020 14:05Het is natuurlijk absurd om te denken dat je een peperdure telefoon van minstens 200 euro moet kopen + een abonnement van 15-20 euro per maand. Echt... Dit zijn zulke flauwekul-argumenten, het lijkt wel alsof je gewoon het geld niet hebt.

donderdag 12 maart 2020 om 14:26
Ik heb een eenvoudige Nokia telefoon gekocht (nieuw 15 euro) die belt en SMSt. Thuis op mijn draadloos netwerk kan ik de meeste smartphone functies bereiken met mijn iPod touch. Ik vind het erg fijn dat het toestelletje dat ik meeneem om te bellen klein is en niet zo kwetsbaar.
Als ik hem verlies, heb ik voor 5 euro een nieuwe simkaart en voor 15 euro weer een toestel. Als ik hem laat vallen zit er geen barst in een groot duur scherm en ben ik niet mijn functies via die apps kwijt. Die blijven lekker thuis op de kast liggen.
Mail checken, beantwoorden, forummers, Facebook; via de iPod. Sneller opgestart dan mijn laptop, al vind ik soms het toetsenbord fijn (en dan doe ik de laptop aan).
Enige dat ik “mis” is dat ik niet in appgroepen kan. Maar daar staat tegenover dat mijn abonbementkosten (onbeperkt bellen/sms en) nu heel weinig kosten. Ik vind een abonnement met internet gewoon te duur.
Als ik hem verlies, heb ik voor 5 euro een nieuwe simkaart en voor 15 euro weer een toestel. Als ik hem laat vallen zit er geen barst in een groot duur scherm en ben ik niet mijn functies via die apps kwijt. Die blijven lekker thuis op de kast liggen.
Mail checken, beantwoorden, forummers, Facebook; via de iPod. Sneller opgestart dan mijn laptop, al vind ik soms het toetsenbord fijn (en dan doe ik de laptop aan).
Enige dat ik “mis” is dat ik niet in appgroepen kan. Maar daar staat tegenover dat mijn abonbementkosten (onbeperkt bellen/sms en) nu heel weinig kosten. Ik vind een abonnement met internet gewoon te duur.
donderdag 12 maart 2020 om 14:31
En hoeveel betaal je nu voor je internet dan? Ik betaal voor mijn Tele2 Unlimited bundel 25 euro per maand. Met mijn smartphone hotspot heb ik thuis helemaal geen wifi meer nodig.blijmetmij schreef: ↑12-03-2020 14:26
donderdag 12 maart 2020 om 14:35
En zelfs dan niet, ik zie echt veel ouderen met een smartphone/tablet die gewoon woordfeut spelenBoogschutter10 schreef: ↑12-03-2020 13:28Zonder smartphone plaats je jezelf inderdaad buiten de maatschappij. Maatschappelijk gezien kom je daar alleen mee weg als je gepensioneerd bent.
Maar ja, ieder z'n keuze.
Smartphones waarmee je prima kunt appen heb je al voor rond de 100 euro, en ook voor minder.

donderdag 12 maart 2020 om 15:11
Ik ben zelf helemaal geen voorloper als het op gadgets en nieuwe dingen aankomt. Ik zie vaak wel het nut of het leuke ervan en begrijp waarom mensen iets kopen, maar zelf hoef ik het dan niet persé.
Maar smartphone en internet is voor mij een basisonderdeel van een huishouden. Je hebt, water en elektriciteit en internet en een smartphone.
Maar ieder z’n ding natuurlijk.
donderdag 12 maart 2020 om 15:15
Ik betaal 3 euro per maand voor een abonnement inclusief internet. Thuis en op veel andere plekken gebruik ik WiFiblijmetmij schreef: ↑12-03-2020 14:26Ik heb een eenvoudige Nokia telefoon gekocht (nieuw 15 euro) die belt en SMSt. Thuis op mijn draadloos netwerk kan ik de meeste smartphone functies bereiken met mijn iPod touch. Ik vind het erg fijn dat het toestelletje dat ik meeneem om te bellen klein is en niet zo kwetsbaar.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 12 maart 2020 om 16:19
Zo'n 9 van de 10 keer dat mensen merken dat ik geen smartphone heb, hoor ik de verzuchting dat hen dat ook heeeerlijk rustig lijkt, maar dat ze niet meer zonder zouden kunnen. Grappig dat de tendens in dit topic heel anders is.Boogschutter10 schreef: ↑12-03-2020 13:28Zonder smartphone plaats je jezelf inderdaad buiten de maatschappij. Maatschappelijk gezien kom je daar alleen mee weg als je gepensioneerd bent.
donderdag 12 maart 2020 om 16:19
Zo'n 9 van de 10 keer dat mensen merken dat ik geen smartphone heb, hoor ik de verzuchting dat hen dat ook heeeerlijk rustig lijkt, maar dat ze niet meer zonder zouden kunnen. Grappig dat de tendens in dit topic heel anders is.Boogschutter10 schreef: ↑12-03-2020 13:28Zonder smartphone plaats je jezelf inderdaad buiten de maatschappij. Maatschappelijk gezien kom je daar alleen mee weg als je gepensioneerd bent.
friezin71 wijzigde dit bericht op 12-03-2020 16:19
Reden: dubbel gepost
Reden: dubbel gepost
0.00% gewijzigd
donderdag 12 maart 2020 om 16:24
Echt? Ik lees namelijk helemaal niets anders.
donderdag 12 maart 2020 om 16:28
Eerlijk? Ik denk dat er inderdaad mensen zijn die dat zeggen. Die mensen zijn dan helaas verslaafd. Op dezelfde manier kun je ook zeggen "oh geen mail/krant hebben, lekker rustig lijkt me dat!". Mensen die dit soort dingen zeggen zijn mensen die zichzelf gedwongen voelen elke dag de krant te lezen/meerdere keren per dag mail te checken of dus op elke piep van de smartphone te reageren.

donderdag 12 maart 2020 om 16:30
Dat zeggen mensen wel, maar waarschijnlijk op dezelfde manier dat mensen dromen van die goeie ouwe tijd met alleen Nederland 1 en 2 en op vrijdag de top-40 opnemen op je cassettedeck.
In werkelijkheid kiezen deze mensen dus toch vrijwillig voor een smartphone, dus zó erg verlangen ze nou ook weer niet terug naar een leven zonder smartphone.
donderdag 12 maart 2020 om 16:39
Ik denk dat iedereen het er wel eens mee is dat het niet hebben van een smartphone een stuk rustiger is. Evenals dat het niet hebben van een auto veel gezonder is, aangezien je ineens alles lopend of met de fiets moet doen. Maar goed, mensen die geen auto hebben, missen toch wel een stukje flexibiliteit en bereikbaarheid. Je kunt immers lang niet meer overal komen, het aannemen van die ene leuke baan die net te ver is voor de fiets of het OV zit er ook niet meer in, etc, etc, etc. Voor sommige mensen is dat prima. Als je bijvoorbeeld in Amsterdam werkt en woont en je familie om de hoek hebt zitten. Maar woon je in Pieterburen, dan heb je toch wel een serieus probleem.