Still flying

dinsdag 7 januari 2020 om 09:29
Welkom in mijn 2de vervolgtopic!
Inmiddels ben ik een jaar in dienst bij een airline waar ik voortaan naar zal verwijzen als TrolleyDolly's Airline (TDA). Bij een nieuw vliegjaar hoort uiteraard ook een nieuw vliegtopic die ik wederom zal volschrijven met mijn belevenissen.
In het topic van vorig jaar staan situaties beschreven die rechtstreeks uit een telenovella leken te komen. Maar dan zonder script of flatterende belichting.
Ik ben benieuwd wat 2020 voor deze TrolleyDolly in petto heeft...
Link vorig topic: reizen/gone-flying-dubai/list_messages/ ... #p29344667

Inmiddels ben ik een jaar in dienst bij een airline waar ik voortaan naar zal verwijzen als TrolleyDolly's Airline (TDA). Bij een nieuw vliegjaar hoort uiteraard ook een nieuw vliegtopic die ik wederom zal volschrijven met mijn belevenissen.
In het topic van vorig jaar staan situaties beschreven die rechtstreeks uit een telenovella leken te komen. Maar dan zonder script of flatterende belichting.
Ik ben benieuwd wat 2020 voor deze TrolleyDolly in petto heeft...
Link vorig topic: reizen/gone-flying-dubai/list_messages/ ... #p29344667

zondag 22 maart 2020 om 16:37
Dat zal inderdaad, maar ze ging voor onbetaald verlof, dan is 75% toch al heel veel meer!Beter.Laat schreef: ↑22-03-2020 16:31Basisloon is misschien laag, waarschijnlijk wordt Dolly normaal voor gemaakte uren betaald?
Of mag je het niet afwachten in België Dolly?
zondag 22 maart 2020 om 16:40
Gezien de omstandigheden is dit toch goed nieuws voor jou, of mis ik iets?TrolleyDolly schreef: ↑22-03-2020 15:38Vanaf 26/3 stoppen we 3 maanden met passagiersvluchten. Onbetaald verlof valt weg. We krijgen gedurende die tijd nog 75% basisloon.
Ik had al een voorgevoel dat we niet lang konden verder doen zo. Ik heb net op tijd mijn ticket geboekt.
zondag 22 maart 2020 om 17:39
Misschien, omdat het besef binnenkomt dat het vliegen drie maanden stilvalt? Ik neem aan dat TrolleyDolly dat wel weet, maar ik kan me voorstellen dat je toch hoop houdt dat het allemaal wel meevalt. Dan valt zo'n mededeling wel hard, denk ik. Dat maakt het opeens zo definitief. Voor haar collega's (die wel wilden doorvliegen) geeft dat ook onzekerheid.
Toch maar weer een

zondag 22 maart 2020 om 17:45
Ja dat. Maar er is weer een update. Diverse passagiers en overheden hebben gevraagd om nog een korte tijd te blijven vliegen om passagiers thuis te krijgen. En we stoppen niet persé 3 maanden met vliegen. Onder de crew is een hevige discussie ontstaan. Velen lezen (net als ik nu) dat het basisloon voor 3 maanden met 25% zakt (dus 75% ipv 100%) maar dat vluchten op elk moment kunnen heropstarten.Tja2 schreef: ↑22-03-2020 17:39Misschien, omdat het besef binnenkomt dat het vliegen drie maanden stilvalt? Ik neem aan dat TrolleyDolly dat wel weet, maar ik kan me voorstellen dat je toch hoop houdt dat het allemaal wel meevalt. Dan valt zo'n mededeling wel hard, denk ik. Dat maakt het opeens zo definitief. Voor haar collega's (die wel wilden doorvliegen) geeft dat ook onzekerheid.
Toch maar weer eenvoor TrolleyDolly.
zondag 22 maart 2020 om 17:59

maandag 23 maart 2020 om 01:42
Daar waren we gisterenavond niet zo zeker van. De vlucht is overboekt. Zelfs geen plaats meer voor een upgrade. Toen Jay mij dat in paniek stuurde om 22h gisterenavond (we hebben allebei geen oog dicht gedaan) stelde ik haar gerust maar schoot toch ook in een kramp. Maar wij hebben de tickets normaal vroeg genoeg geboekt en ze zijn bevestigd. Passagiers betalen de volle mik dus die gaan voor. Ondanks de bevestigde tickets staan we zometeen voor de check-in open gaat al op de luchthaven.
maandag 23 maart 2020 om 02:58
Hebben jullie met korting gekocht?TrolleyDolly schreef: ↑23-03-2020 01:42Daar waren we gisterenavond niet zo zeker van. De vlucht is overboekt. Zelfs geen plaats meer voor een upgrade. Toen Jay mij dat in paniek stuurde om 22h gisterenavond (we hebben allebei geen oog dicht gedaan) stelde ik haar gerust maar schoot toch ook in een kramp. Maar wij hebben de tickets normaal vroeg genoeg geboekt en ze zijn bevestigd. Passagiers betalen de volle mik dus die gaan voor. Ondanks de bevestigde tickets staan we zometeen voor de check-in open gaat al op de luchthaven.
Ik hoorde deze week over een vliegtuig van Egypte naar Nederland dat ook overvol was. Daar hebben ze (als uitzondering) mensen op plekken gelaten waar ze normaal niet mogen komen om maar zoveel mogelijk mensen mee te nemen. Leek erop dat het het laatste vliegtuig zou zijn voorlopig.

maandag 23 maart 2020 om 03:17
Ja 50%. We zijn nog gematst door een collega aan de check-in voor ons bagage overgewicht. Normaal moest ik duizenden euro's ophoesten voor 10 kilo overgewicht. Ik kreeg ter plekke een hartverzakking. Hij wist echter dat ik crew was en dat ik probeerde te ontsnappen (zo voelt het) voor het te laat is. Hij weet ik dat ik het de komende tijd zonder (of met heel weinig) salaris moet redden.duizel schreef: ↑23-03-2020 02:58Hebben jullie met korting gekocht?
Ik hoorde deze week over een vliegtuig van Egypte naar Nederland dat ook overvol was. Daar hebben ze (als uitzondering) mensen op plekken gelaten waar ze normaal niet mogen komen om maar zoveel mogelijk mensen mee te nemen. Leek erop dat het het laatste vliegtuig zou zijn voorlopig.
De opluchting was enorm toen hij me toefluisterde dat hij het geregeld had voor 250 euro. En toen ik mijn ticket in handen had viel er een last van mijn schouders.
De volgende schok kwam echter niet veel later. Ik kreeg bericht van de bank dat mijn kaart(en) geblokkeerd waren door verdachte activiteit (de betaling van mijn bagage). Neeeee!!!! Na een check bleek het wel degelijk legit. Ik heb snel het nodige gedaan om het te deblokkeren en gelukkig was het 5 minuten later weer in orde. Mijn god zeg!

maandag 23 maart 2020 om 04:20
Om 3h vannacht (TDAland tijd) verscheen er een bericht. Over 2 dagen stoppen alle vluchten. Echt dit keer. Ze hebben passagiers 2 extra dagen gegeven om naar huis te gaan. En that's it. 3h later verscheen er weer een nieuwsbericht. TDAland gaat ook in lockdown.
Jay en ik zijn ondanks het gebrek aan slaap hyper van de adrenaline en euforie. Hopelijk komen we wat tot rust als we richting de runway taxiën. The great escape!
Jay en ik zijn ondanks het gebrek aan slaap hyper van de adrenaline en euforie. Hopelijk komen we wat tot rust als we richting de runway taxiën. The great escape!

maandag 23 maart 2020 om 07:02
Haha!

---
Ik kan me de chaos helemaal voorstellen. Onze vlucht is ook nog niet vertrokken. Al 2h vertraging. Gelukkig weten we waarom. Ze moeten crew hebben die negatief hebben getest en heel veel crew hebben hun resultaten nog niet gehad. Dat duurt echt daaaaagen.
Dus wellicht had de oorspronkelijke crew hun resultaten nog niet gehad en hebben die scheduling niet op de hoogte gebracht. Met als gevolg dat ze crew moeten zoeken met negatieve resultaten en die asap naar de airport moeten brengen.
Het scheelt dat we uitzicht hebben op de situatie anders waren we uit ons vel gesprongen van de spanning. We hebben al veel passagiers gerust kunnen stellen.
maandag 23 maart 2020 om 07:11
Pffff. Wat een ellende nog op het eind. Het leest als een spannend verhaal, al voelt het voor jou, als hoofdpersoon,te spannend. Hopelijk krijgen we straks een “ en ik leefde nog lang en gelukkig “. Zo ongeveer als je in België bent aangekomen. Fijne vlucht gewenst.TrolleyDolly schreef: ↑23-03-2020 04:20Om 3h vannacht (TDAland tijd) verscheen er een bericht. Over 2 dagen stoppen alle vluchten. Echt dit keer. Ze hebben passagiers 2 extra dagen gegeven om naar huis te gaan. En that's it. 3h later verscheen er weer een nieuwsbericht. TDAland gaat ook in lockdown.

maandag 23 maart 2020 om 07:38
Nope... nog steeds aan het wachten op 3 crewleden die een negatief resultaat hebben gekregen op de C test. Voor de duidelijkheid: enorm veel crew zijn nog aan het wachten op de resultaten omdat er zoveel testen verwerkt moeten worden. Dus het is niet zo dat er veel crew positief hebben getest ofzo. Maar zonder uitslag mag je niet vliegen uiteraard.

maandag 23 maart 2020 om 07:41
Kunnen jij en Jay dan niet inspringen en als crew vliegen ipv als passagier?TrolleyDolly schreef: ↑23-03-2020 07:38Nope... nog steeds aan het wachten op 3 crewleden die een negatief resultaat hebben gekregen op de C test. Voor de duidelijkheid: enorm veel crew zijn nog aan het wachten op de resultaten omdat er zoveel testen verwerkt moeten worden. Dus het is niet zo dat er veel crew positief hebben getest ofzo. Maar zonder uitslag mag je niet vliegen uiteraard.