39weken en man wil andere naam...
zaterdag 23 mei 2020 om 23:02
Hoi,
Maandag ben ik 39 weken zwanger. Na twee meiden nu een zoon. Al heel lang bezig met een naam en ook hulp vh forum hierbij ingeschakeld. Heel veel mooie en leuke namen voorbij zien komen maar niet eentje waarvan mijn hart sneller ging kloppen dan bij die we al hadden: Seth, Sam, Moos en Toon.
In de afgelopen tijd is Sam afgevallen (teveel voorkomend). Mijn man vindt Seth niet mooi, dus die er ook af. Wat ik heeel jammer vond want dat was mijn favoriet. Moos waren we allebei enthousiast over: lekker vrolijke naam en makkelijk. Ik was er helemaal aan gewend (want dat heb ik nodig, tijd om eraan te wennen). Nu laat man deze week (ik ben maandag 39 weken..) weten toch liever voor Toon te gaan omdat hij daarmee zijn (overleden) vader kan vernoemen en hij dat wel een heel mooi idee vindt. Ik vind Toon nu eigenlijk helemaal niet meer zo mooi... tikkie ouderwets, ook bij de namen van mijn dochters.. nu echt even geen idee wat we nu moeten... op zoek naar weer een andere naam? Maar welke dan?? Pfff.. ik merk dat het hele namengedoe me gewoon echt stress geeft.. ik zou het echt erg vinden om achteraf spijt te hebben van de gegeven naam.. (dat heeft een vriendin van me dus ik weet dat dat wel echt kan..)
Maandag ben ik 39 weken zwanger. Na twee meiden nu een zoon. Al heel lang bezig met een naam en ook hulp vh forum hierbij ingeschakeld. Heel veel mooie en leuke namen voorbij zien komen maar niet eentje waarvan mijn hart sneller ging kloppen dan bij die we al hadden: Seth, Sam, Moos en Toon.
In de afgelopen tijd is Sam afgevallen (teveel voorkomend). Mijn man vindt Seth niet mooi, dus die er ook af. Wat ik heeel jammer vond want dat was mijn favoriet. Moos waren we allebei enthousiast over: lekker vrolijke naam en makkelijk. Ik was er helemaal aan gewend (want dat heb ik nodig, tijd om eraan te wennen). Nu laat man deze week (ik ben maandag 39 weken..) weten toch liever voor Toon te gaan omdat hij daarmee zijn (overleden) vader kan vernoemen en hij dat wel een heel mooi idee vindt. Ik vind Toon nu eigenlijk helemaal niet meer zo mooi... tikkie ouderwets, ook bij de namen van mijn dochters.. nu echt even geen idee wat we nu moeten... op zoek naar weer een andere naam? Maar welke dan?? Pfff.. ik merk dat het hele namengedoe me gewoon echt stress geeft.. ik zou het echt erg vinden om achteraf spijt te hebben van de gegeven naam.. (dat heeft een vriendin van me dus ik weet dat dat wel echt kan..)
anoniem_60174 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 08:38
Reden: Herkenbaarheid
Reden: Herkenbaarheid
0.61% gewijzigd
maandag 25 mei 2020 om 05:50
fashionvictim schreef: ↑24-05-2020 21:45Nee, zo bedoel ik het helemaal niet. Rosa is gewoon een echte typische Nederlands-Joodse meisjesnaam. Er zijn natuurlijk niet zoveel Joodse families meer over maar voor de oorlog was het echt onder joden net zo'n populaire naam als Sophie nu, zeg maar. En ik heb altijd geleerd omdat op die manier verwezen werd naar van welk joods geslacht je afstamde. Heette je Roosje dan kwam je van Portugese joden. Het is gewoon net als Moos en Max een al hele oude, traditionele Nederlands-Joodse naam net zoals Willem een al hele oude Nederlandse adellijke naam is.
En als je dus je kinderen zowel Moos als Rosa noemt dan lijkt dat voor joden alsof je je kinderen vernoemd hebt met oude familienamen. Net zoals wanneer je je kinderen Willem, Beatrix en Juliana zou noemen men denkt dat je ze naar het koninklijk huis genoemd hebt.
Weet je, maak je niet druk. Er zullen altijd mensen zijn die niet gehinderd door kennis alles doen 'omdat het leuk is'.
Straks komt er ook nog iemand die zegt
dat Adolf een leuke naam is. "Als jij en je man het maar leuk vinden, klinkt gewoon lollig, ja toch?".
Dit is ook een beetje het niveau van een internetforum. TO woont in Limburg ergens, mocht haar Moosje ooit gaan studeren en in de randstad terecht komen dan zal hij nog wel eens aan mama vragen: "what were you thinking?".
maandag 25 mei 2020 om 07:51
Wat een aannames...Dubbeljus schreef: ↑25-05-2020 05:50Weet je, maak je niet druk. Er zullen altijd mensen zijn die niet gehinderd door kennis alles doen 'omdat het leuk is'.
Straks komt er ook nog iemand die zegt
dat Adolf een leuke naam is. "Als jij en je man het maar leuk vinden, klinkt gewoon lollig, ja toch?".
Dit is ook een beetje het niveau van een internetforum. TO woont in Limburg ergens, mocht haar Moosje ooit gaan studeren en in de randstad terecht komen dan zal hij nog wel eens aan mama vragen: "what were you thinking?".
maandag 25 mei 2020 om 08:16
en een naam als Rosa is ouder dan bijbelsDubbeljus schreef: ↑25-05-2020 05:31Seth? Saul? Leah? Moos?
Hoor ik niet vaak hoor buiten genoemde religieuze kringen. We hebben het over extreme namen met een duiselijke connotatie.
En waar iedereen het vandaan haalt dat allen Nederlandse namen een Christelijke achtergrond hebben? Dat is helemaal niet waar, je hrbt zeker christelijke namen maar ook heel veel namen zijn Germaans of Grieks/latijn.
Komt gewoon van de doornenstruik

maandag 25 mei 2020 om 08:46
Positivevibes schreef: ↑24-05-2020 19:07Huh ik oordeel toch helemaal niet over smaak.
Ik vind het alleen gek als je Esther (of Maria of Fatima of ...) de allerallermooiste naam vind dat je dan heel verbaasd zou zijn als iemand de link met die afkomst legt. Je mag die namen van mij verder allemaal mooi vinden en kiezen hoor.
Ik denk dat er meer niet-Joodse Sam/Bram/Ruben's zijn. Staan niet voor niets al tig jaar in of rondom de top 10.

maandag 25 mei 2020 om 08:55
Ik ben het voor een deel wel eens met FV. Sommige namen hebben een Joodse achtergrond. Kun je wel net doen of dat niet zo is en zeggen dat het hele ingeburgerde namen zijn, maar dat maakt nog niet dat de herkomst ervan verandert.
Als je een gezin tegenkomt met een Moos, Saar, en Benjamin en je legt niet de link met een Joods gezin, vind ik dat persoonlijk meer iets van algemene ontwikkeling en het ontbreken daarvan in dit geval.
Dat deze namen vervolgens ook gewoon door niet Joodse mensen gegeven kunnen en mogen worden, vind ik dan weer niet raar. Ik ken een Mozes die Moos wordt genoemd, een prachtige Saar en een Benji die officieel Benjamin heet. Geen van allen Joods, maar hun ouders, zeker in het geval van Mozes en Benjamin wel op de hoogte van de achtergrond van de naam.
Als je een gezin tegenkomt met een Moos, Saar, en Benjamin en je legt niet de link met een Joods gezin, vind ik dat persoonlijk meer iets van algemene ontwikkeling en het ontbreken daarvan in dit geval.
Dat deze namen vervolgens ook gewoon door niet Joodse mensen gegeven kunnen en mogen worden, vind ik dan weer niet raar. Ik ken een Mozes die Moos wordt genoemd, een prachtige Saar en een Benji die officieel Benjamin heet. Geen van allen Joods, maar hun ouders, zeker in het geval van Mozes en Benjamin wel op de hoogte van de achtergrond van de naam.

maandag 25 mei 2020 om 08:58
fashionvictim schreef: ↑24-05-2020 22:07Mijn kinderen hebben in ieder geval moderne Israelische namen, met als gevolg dat Nederlanders ze helemaal niet eens herkennen als joodse namen.
En die zijn - als ik het goed heb onthouden, en dat denk ik wel - prachtig.
maandag 25 mei 2020 om 09:03
Ik vind Nuis wel een aanvaardbare 'moderne' vernoeming naar Anthonius.
Maar eerlijk gezegd, je noemt hem gewoon Toon, en voor je het weet is het zo verbonden met je kind dat je niet beter meer weet, Spijt lijkt me voor zo'n standaard naam niet aan de orde.
Maar eerlijk gezegd, je noemt hem gewoon Toon, en voor je het weet is het zo verbonden met je kind dat je niet beter meer weet, Spijt lijkt me voor zo'n standaard naam niet aan de orde.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

maandag 25 mei 2020 om 09:07
EHR schreef: ↑25-05-2020 08:55Ik ben het voor een deel wel eens met FV. Sommige namen hebben een Joodse achtergrond. Kun je wel net doen of dat niet zo is en zeggen dat het hele ingeburgerde namen zijn, maar dat maakt nog niet dat de herkomst ervan verandert.
Volgens mij zegt ook niemand, op een uitzondering na, dat.
Hier idem. Ik heb het nooit raar gevonden.
maandag 25 mei 2020 om 09:10
en er was een tijd dat Toon/Ton net zo not-done waren als Adolflolapaloeza schreef: ↑25-05-2020 09:03Ik vind Nuis wel een aanvaardbare 'moderne' vernoeming naar Anthonius.
Maar onze geschiedeniskennis verwaterd
maandag 25 mei 2020 om 09:19
Moos is absoluut een kandidaat 'heb ik spijt van' naam.
En duidelijk Joods.
Net als ik oprecht verbaasd zou zijn om een seculiere Jedidja tegen te komen. Ik zie bij wijze van spreken meteen een biblebelt meisje met rok en kousen voor me.
Bij een 'mijn ouders vinden het gewoon een mooie naam' zou ik dan echt wel even mijn wenkbrauwen optrekken.
En duidelijk Joods.
Net als ik oprecht verbaasd zou zijn om een seculiere Jedidja tegen te komen. Ik zie bij wijze van spreken meteen een biblebelt meisje met rok en kousen voor me.
Bij een 'mijn ouders vinden het gewoon een mooie naam' zou ik dan echt wel even mijn wenkbrauwen optrekken.

maandag 25 mei 2020 om 09:19
Mijn initialen zijn een bekend merk. Dan zijn er eens drie mensen die dat opvalt en dat grappig vinden, maar ach, hoe vaak wordt je nou bij je initialen genoemd.engeltje1984 schreef: ↑24-05-2020 22:26Volgende uitdaging: de initialen zouden bij deze optie A.A zijn... anonieme alcoholisten. Althans, dat is wat bij mij dan opkomt. Als ik de enige ben, hoor ik het graag![]()
Als voor en achternaam samen gek zijn of rijmen ofzo dat zou ik wel op letten, initialen niet.
Nouja, tenzij de initialen samen een woord als poep vormen ofzo. Anders echt niet.

maandag 25 mei 2020 om 09:23
lolapaloeza schreef: ↑25-05-2020 09:19Moos is absoluut een kandidaat 'heb ik spijt van' naam.
En duidelijk Joods.
Ik ook, maar dan omdat ik de naam alleen als jongensnaam ken

maandag 25 mei 2020 om 09:24
Ik heb wel eens een artikel gelezen waarin juist het feit datlolapaloeza schreef: ↑25-05-2020 09:03Ik vind Nuis wel een aanvaardbare 'moderne' vernoeming naar Anthonius.
de naam “standaard” was, maakte dat mensen er spijt van hadden. Ze hadden achteraf liever een “apartere” naam gekozen. Of dat artikel leidend is, geen idee natuurlijk, schoot me door mijn hoofd nav jouw
opmerking.
maandag 25 mei 2020 om 09:28
ach ja, en zo willen mensen met krullen sluik haar en mensen met sluik haar krullenengeltje1984 schreef: ↑25-05-2020 09:24Ik heb wel eens een artikel gelezen waarin juist het feit dat
de naam “standaard” was, maakte dat mensen er spijt van hadden. Ze hadden achteraf liever een “apartere” naam gekozen. Of dat artikel leidend is, geen idee natuurlijk, schoot me door mijn hoofd nav jouw
opmerking.
ik zou niet graag een hele aparte naam hebben Shawilalilaliaaa en dat soort waanzin
of een of andere indianenstam als naam
Mijn naam is vrij klassiek, maar ook wel gedateerd, denk niet dat er nog veel van geboren worden.
maandag 25 mei 2020 om 09:30
maandag 25 mei 2020 om 09:34
Mussert denk ik?fashionvictim schreef: ↑25-05-2020 09:32Waarom dan? Ik leg inderdaad geen link met de geschiedenis. Enlighten me?
maandag 25 mei 2020 om 09:35
https://nl.wikipedia.org/wiki/Antonius_(voornaam)engeltje1984 schreef: ↑25-05-2020 09:24Ik heb wel eens een artikel gelezen waarin juist het feit dat
opmerking.
Ik zag hier nog wel wat (in mijn ogen) mooie afgeleiden staan. Ik vind de Hongaarse versie van Antonius bijvoorbeeld prachtig: Antal. Maar ook de Tsjechische versie Antonín vind ik erg mooi.
Misschien heb je wat aan deze pagina

Am Yisrael Chai!
maandag 25 mei 2020 om 09:37
Oh, tuurlijk.

Ik leg helemaal de link met zijn voornaam niet.
Am Yisrael Chai!

maandag 25 mei 2020 om 09:37
Ik niet, want refo-ouders zouden een meisje nooit zo noemen. Het is namelijke een jongensnaam. Ik denk dat de mensen die hun kind wel zo noemen uit de evangelische hoek komen. Nooit zou een reformatorisch gelovige zich dat soort vrijheid met de bijbel toe-eigenen.lolapaloeza schreef: ↑25-05-2020 09:19Moos is absoluut een kandidaat 'heb ik spijt van' naam.
En duidelijk Joods.
Sowieso geven refo's hun dochters zelden bijbelse namen, echt vaker Trijntje, Geertje of Lijs ofzo.
maandag 25 mei 2020 om 09:42
jep
zou ooit de naam Adolf ook weer kunnen?
Wat leuk is, als je de grafiek bekijkt, vanaf wanneer de naam echt afnam en niet meer gegeven werd
eigenlijk pas heel laat niet meer (volgens mij vanaf 1970) daarvoor werden er nog Adolfjes geboren in NL
Waar die dan zijn? je hoort nooit iemand die zo heet
maandag 25 mei 2020 om 09:42
Ik ken Jedidja ook alleen als jongen. Als ik google zie ik ook dat Nederland zo ongeveer het enige land is waar de naam ook als meisjesnaam gebruikt wordt, wat grappig.lolapaloeza schreef: ↑25-05-2020 09:30![]()
Ik heb nu natuurlijk even gecheckt, in Nederland vooral meisjes (strookt met mijn ervaring), in Frankrijk vooral jongens (nooit geweten).
Dat doet me er ook aan denken dat ik oorspronkelijk mijn zoon Eliza wilde noemen, dat is bij ons echt een familienaam. We hebben verschillende ome Lies-en in de familie. Maar omdat joodse jongensnamen in Nederland nogal eens veranderen in meisjesnamen vanwege de -a klank op het einde denk ik, heb ik het toch maar niet gedaan. Nu kan ik het me ook echt niet meer voorstellen dat ik het ooit overwogen heb, het past voor geen meter bij hem en bij ons als gezin, hahaha. Veel te ouderwets en bijbels.
Am Yisrael Chai!
maandag 25 mei 2020 om 09:43
Ik ken een hele leuke Surinaamse man die Adolf heet. Echt een hele knappe en leuke man.lilalinda schreef: ↑25-05-2020 09:42jep
zou ooit de naam Adolf ook weer kunnen?
Wat leuk is, als je de grafiek bekijkt, vanaf wanneer de naam echt afnam en niet meer gegeven werd
eigenlijk pas heel laat niet meer (volgens mij vanaf 1970) daarvoor werden er nog Adolfjes geboren in NL
Waar die dan zijn? je hoort nooit iemand die zo heet
Am Yisrael Chai!
maandag 25 mei 2020 om 09:45
Oh, wat interessant, ik dacht altijd dat al die Amish namen juist streng gereformeerden waren, maar dat is dus juist een hele andere stroming? Ik heb niet zoveel verstand van protestants Christelijke stromingen.Betty_Slocombe schreef: ↑25-05-2020 09:37Ik niet, want refo-ouders zouden een meisje nooit zo noemen. Het is namelijke een jongensnaam. Ik denk dat de mensen die hun kind wel zo noemen uit de evangelische hoek komen. Nooit zou een reformatorisch gelovige zich dat soort vrijheid met de bijbel toe-eigenen.
Sowieso geven refo's hun dochters zelden bijbelse namen, echt vaker Trijntje, Geertje of Lijs ofzo.
Am Yisrael Chai!