Schijnheilige partner??

01-04-2021 10:40 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je hebt een gesprek met je partner. Je partner geeft aan dat hij product X wil kopen. Product X is echter heel duur en jij ziet het niet zo zitten.

Een aantal weken later komt je partner ineens thuis en het blijkt dat hij product X heeft gekocht. Je bent ontzettend verbaasd en ook boos, maar je partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?” En als je dat vervolgens ontkent kijkt hij sip en doet hij alsof er iets aan JOUW geheugen mankeert.

Herkenbaar? Dit overkwam mij gisteren. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Dat stormen is natuurlijk ook manipulatie. Om dat te voorkomen en om niet te zeurende vrouw te zijn moet jij het maar goed vinden. Dat hij als dreinende kleuter gaat stampen is natuurlijk wel heel volwassen en redelijk van hem.
rednilV schreef:
01-04-2021 11:31
Bedankt voor alle reacties. Ik kan niet overal op reageren, maar heb wel alles gelezen. Ik ga erover nadenken en er iets mee doen.
XXX

Verdrink niet weer in zijn puppy ogen, maar blijf dicht bij jezelf. Zet 'm op!
rednilV schreef:
01-04-2021 11:22
Dank je. xxx Je hebt gelijk. En zo ga ik het ook doen, ben alleen bang voor zijn explosiviteit. Niet naar mij gericht dan, maar wel met deuren slaan en door het huis stampen etc
Wat is dat voor kleuter? Ik krijg visioenen van de tijd dat mijn kind klein was en zeer volhardend en met droge ogen vol bleef houden dat ze niet haar eigen haar en dat van haar neefje had geknipt/mijn bodycreme niet op de spiegel had gesmeerd/niet de halve cake had opgegeten terwijl het bewijs onweerlegbaar was. Om vervolgens boos en verongelijkt stampvoetend het toneel te verlaten.

Maar ik snap ook dat je verdriet van de situatie hebt TO, het is niet leuk als je partner je zo volledig buitenspel zet en vervolgens doet alsof jij gek/onredelijk bent.
mammezel schreef:
01-04-2021 11:25
Ik zie de link met schijnheilig niet.

Misschien betekent schijnheilig in België iets anders?
Jenny80 schreef:
01-04-2021 11:27
Hoe meer ik hier lees, hoe sterker ik het idee krijg dat geld niet het enige issue is in deze relatie :|
Inderdaad, er zit iets flink scheef.
rednilV schreef:
01-04-2021 11:28
Dank je wel, lief van je. Hij doet dit idd wel vaker. Maar meestal waren het dingen waar ik me overheen kon zetten en uiteindelijk kwam ik dan tot de overtuiging dat hij gewoon onhandig is en soms een groot kind. Maar ik merk dat ik er steeds meer moeite mee ga krijgen.

Naast de vraag wat je nog wil met deze relatie lijkt het me heel verstandig ook eens na te denken over de vraag waarom je zo over je heen laat lopen en je jezelf zo ondergeschikt maakt aan je partner.
rednilV schreef:
01-04-2021 11:17
Klopt. Maar ik begin dan echt te twijfelen. Het is net alsof hij dan ECHT denkt dat we het zo hebben afgesproken. Maar ergens diep van binnen zal hij toch weten dat hij gewoon zin heeft doorgedramd. Ik kan bijna gewoon niet geloven dat hij zo achterbaks is.
Natuurlijk denkt hij dat niet echt. Hij weet het gewoon overtuigend te brengen omdat jij daar makkelijk intrapt. Niet zo naïef, to.
zimi schreef:
01-04-2021 11:31
Dat stormen is natuurlijk ook manipulatie. Om dat te voorkomen en om niet te zeurende vrouw te zijn moet jij het maar goed vinden. Dat hij als dreinende kleuter gaat stampen is natuurlijk wel heel volwassen en redelijk van hem.
Ja dit maakt het allemaal nog wat erger, zo onaantrekkelijk.
Meer dan 80 reacties en niemand stelt de vraag...
x? :$
Yep, jullie hebben allemaal gelijk. En ik weet het ook....
Moet er nu iets mee doen, maar zit vol met emoties.
Jenny80 schreef:
01-04-2021 11:27
Hoe meer ik hier lees, hoe sterker ik het idee krijg dat geld niet het enige issue is in deze relatie :|
Oh inderdaad! Elke reactie van to maakt het erger! To lijkt erg goed afgericht door deze meneer. Er is slechts af en toe een lichte correctie nodig.
Het kan natuurlijk gewoon een communicatieprobleem zijn. Ik heb het ook geregeld dat ik overtuigd ben dat we iets besproken hebben en mijn vriendin daar heel anders over denkt. Wat, toen we daar wat meer over gingen doorpraten bleek te liggen aan dat ze wel had aangegeven dat ze iets geen goed idee vond, maar niet heel duidelijk had gezegd dat ze het niet wilde. En ik dus dacht dat ik haar had overtuigd.

Dus nu spreekt zij zich duidelijker uit.

Overigens vind ik bij een uitgave waarvan we niet weten waar het om gaat het heel lastig om te zeggen waar het probleem zit. Wij doen hier zoveel uitgaven die ik niet nodig vind, maar zo lang als het binnen het normale budget dat we hebben valt lijkt mij het niet echt relevant of ik het nodig vind.

Wellicht is het meer een onderliggende zaak waarbij jij veel zuiniger wenst te leven dan hij. En dat verdient dan een discussie op zichzelf die breder gaat dan product x of y.
Jufjoke schreef:
01-04-2021 11:43
Oh inderdaad! Elke reactie van to maakt het erger! To lijkt erg goed afgericht door deze meneer. Er is slechts af en toe een lichte correctie nodig.
Ben geen zacht eitje hoor. Tenminste, dat dacht ik altijd... :-|
Ga alsjeblieft niet aan jezelf twijfelen, mijn ex deed dit ook, was er heilig van overtuigd dat ik idd gek was. Nu als ex communiceren we nog steeds over de kinderen maar alles op schrift en nu probeert hij het nog, wat dus niet meer werkt omdat ik gewoon een screenshot terug stuur.
safrat schreef:
01-04-2021 11:42
Meer dan 80 reacties en niemand stelt de vraag...
x? :$
Ik denk dat ze dat niet wil vertellen natuurlijk zijn we nieuwsgierig. Althans ik wel.
Doet er verder aan de situatie niet zoveel toe denk ik .
rednilV schreef:
01-04-2021 11:47
Ben geen zacht eitje hoor. Tenminste, dat dacht ik altijd... :-|
Jawel. Een blik in zijn puppy ogen is voldoende om aan jezelf te gaan twijfelen en je bent bovendien ook niet in staat om voor jezelf op te komen en duidelijk aan te geven wat je wil.
Sorry als dit erg hard overkomt, maar zonder erkenning geen verandering. Ik vind je wel als een zacht ei overkomen. Maar het goede nieuws is dat je daar iets aan kan doen.
rednilV schreef:
01-04-2021 11:17
Klopt. Maar ik begin dan echt te twijfelen. Het is net alsof hij dan ECHT denkt dat we het zo hebben afgesproken. Maar ergens diep van binnen zal hij toch weten dat hij gewoon zin heeft doorgedramd. Ik kan bijna gewoon niet geloven dat hij zo achterbaks is.
vooropgesteld, hij doet rare dingen, dat is duidelijk

Maar mijn man en ik kunnen ook wel eens na een week ergens op terugkomen en dat blijkt dat hij heel anders denkt over wat we hebben afgesproken, dan wat ik denk.

Op mijn werk rond ik een vergadering altijd even af, met of alles duidelijk is. En wat ik wat afgesproken is even samen. Maar tja, dat doe je thuis niet.
rednilV schreef:
01-04-2021 11:22
Dank je. xxx Je hebt gelijk. En zo ga ik het ook doen, ben alleen bang voor zijn explosiviteit. Niet naar mij gericht dan, maar wel met deuren slaan en door het huis stampen etc
Die reactie: zeer herkenbaar
DS1971 schreef:
01-04-2021 11:47
Het kan natuurlijk gewoon een communicatieprobleem zijn. Ik heb het ook geregeld dat ik overtuigd ben dat we iets besproken hebben en mijn vriendin daar heel anders over denkt. Wat, toen we daar wat meer over gingen doorpraten bleek te liggen aan dat ze wel had aangegeven dat ze iets geen goed idee vond, maar niet heel duidelijk had gezegd dat ze het niet wilde. En ik dus dacht dat ik haar had overtuigd.

Dus nu spreekt zij zich duidelijker uit.

Overigens vind ik bij een uitgave waarvan we niet weten waar het om gaat het heel lastig om te zeggen waar het probleem zit. Wij doen hier zoveel uitgaven die ik niet nodig vind, maar zo lang als het binnen het normale budget dat we hebben valt lijkt mij het niet echt relevant of ik het nodig vind.

Wellicht is het meer een onderliggende zaak waarbij jij veel zuiniger wenst te leven dan hij. En dat verdient dan een discussie op zichzelf die breder gaat dan product x of y.
Dus als je vriendin uitspreekt dat ze het geen goed idee vindt, dan weet jij eigenlijk niet zeker dat ze het ook echt niet wil? Jeetje. Dat ligt niet aan onduidelijkheid van haar kant, maar van ik-hoor-liever-wat-ik-wil-horen van jouw kant.
Maar goed, voor To is het toch nuttig om dit te lezen, want misschien is de man van to ook wel niet bepaald van het begrijpend luisteren. To, dit zou je man kunnen aanvoeren als argument om zijn zin te krijgen of om je achteraf niet teveel te laten mopperen.
Wees 200% duidelijk om dit soort flauwekul te voorkomen.
Jufjoke schreef:
01-04-2021 11:43
Grote kans dat als je het hem vraagt dat hij er een andere kijk op heeft. We horen het allemaal maar van 1 kant en het is in ieder geval wel duidelijk dat to en meneer verschillende visies hebben.
Jufjoke schreef:
01-04-2021 11:54
Dus als je vriendin uitspreekt dat ze het geen goed idee vindt, dan weet jij eigenlijk niet zeker dat ze het ook echt niet wil? Jeetje. Dat ligt niet aan onduidelijkheid van haar kant, maar van ik-hoor-liever-wat-ik-wil-horen van jouw kant.
Maar goed, voor To is het toch nuttig om dit te lezen, want misschien is de man van to ook wel niet bepaald van het begrijpend luisteren. To, dit zou je man kunnen aanvoeren als argument om zijn zin te krijgen of om je achteraf niet teveel te laten mopperen.
Wees 200% duidelijk om dit soort flauwekul te voorkomen.
Nou ja "geen goed idee", is niet hetzelfde als "ik wil het niet"
Er zijn situaties genoeg, waarvan ik denk: Ik vind het geen goed idee, maar je gaat je gang maar
Jufjoke schreef:
01-04-2021 11:50
Jawel. Een blik in zijn puppy ogen is voldoende om aan jezelf te gaan twijfelen en je bent bovendien ook niet in staat om voor jezelf op te komen en duidelijk aan te geven wat je wil.
Sorry als dit erg hard overkomt, maar zonder erkenning geen verandering. Ik vind je wel als een zacht ei overkomen. Maar het goede nieuws is dat je daar iets aan kan doen.
Ben het niet met je eens. Ik word wel degelijk boos etc. Maar het helpt zo weinig. Ik geef altijd duidelijk aan wat ik wil. Maar het komt niet aan... Dat van die puppy ogen was meer om aan te geven hoe hij er dan een draai aan geeft. Ik wil ook niet eindeloos boos blijven. Wat mij misschien wel is aan te rekenen is dat ik al die dingen uiteindelijk weer gebagatelliseerd heb..... Lastig uit te leggen hoe die psychologische processen gaan. Ik snap het zelf soms niet eens.
De manier waarop is niet goed natuurlijk.

Maar de vraag is wel wie het laatste woord krijgt als hij het wel wil, maar TO niet. En het geld er wel voor is.
Stel het gaat om een goede tv of computer, waar de partner van TO veel plezier aan beleeft. Waarom zou TO moeten bepalen dat die tv/computer er niet komt?

Uiteraard hoor je dat van tevoren samen uit te spreken, maar wij weten natuurlijk niet hoe het gesprek precies verlopen is.
Als je aangeeft dat je ergens niet van gediend bent gaat hij als een klein kind door het huis stampen en met deuren slaan? Laat je daardoor niet kennen hoor, en houd voet bij stuk. Dat iemand zich niet volwassen kan gedragen en probeert je te intimideren of je een ongemakkelijk gevoel probeert te geven en denkt daarmee zijn zin te krijgen, wil nog niet zeggen dat je hem dan maar gelijk moet geven. Je kan wel elke keer denken, nou ja laat maar dan, uiteindelijk lost dat niks op. Beter één keer duidelijk laten zien dat jouw mening ook telt, en ja dan komt er misschien dikke ruzie, maar dan weet je ook weer wat je aan hem hebt.
Jufjoke schreef:
01-04-2021 11:54
Nee, want daar is een discussie toch voor. Zij heeft ook wel eens iets wat ik in eerste instantie geen goed idee vind en dan gaandeweg de discussie denk ok.

Het verschil zit erin dat ik als ik ergens aan het eind het nog steeds niet wil ik dat heel duidelijk uitspreek en zij meer uitgaat van hij snapt hoop ik wel dat ik liever heb dat hij het niet doet. En dus hebben wij samen besloten dat zij dat uit zichzelf duidelijker gaat aangeven en ik aan het eind de vraag stel of ze er wel mee akkoord is.

Het is gewoon een andere manier van communiceren en daar speelt bij ons dan ook nog taal bij mee, wat de zaak alleen maar moeilijker maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven