(Schoon) Ouders financieel ondersteunen?
dinsdag 13 september 2022 om 21:38
Gezien de hoge gas prijzen etc hebben sommige mensen het financieel wat zwaarder.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hun (schoon) ouders financieel ondersteunen.
Bij ons is dt op dit moment nog niet aan de orde maar lijkt in de nabije toekomst wel noodzakelijk. Dit heeft met name te maken met vervroegd pensioen en interen op spaargeld. Nu hebben mijn partner en ik nogal verschillende meningen. Hij is van mening dat ouders hun uitgavenpatroon zelf mogen bepalen en wij dan eventueel bij springen in maandelijkse lasten. Ik ben van mening dat er gekeken moet worden naar mogelijkheden om te bezuinigen en exhorbitante uitgaven vermeden. ( Het gaat hierbij niet om boodschappen etc, maar luxe producten denk aan vakanties, uitjes, nieuwste iphone met abbo etc)
Ouders hebben afgelopen jarig het er flink van genomen, 2 nieuwe autos, dure reisjes, nieuwe keuken, ebikes etc. Ik gun het ze van harte maar toen al gewaarschuwd dat het geld niet oneindig is.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hun (schoon) ouders financieel ondersteunen.
Bij ons is dt op dit moment nog niet aan de orde maar lijkt in de nabije toekomst wel noodzakelijk. Dit heeft met name te maken met vervroegd pensioen en interen op spaargeld. Nu hebben mijn partner en ik nogal verschillende meningen. Hij is van mening dat ouders hun uitgavenpatroon zelf mogen bepalen en wij dan eventueel bij springen in maandelijkse lasten. Ik ben van mening dat er gekeken moet worden naar mogelijkheden om te bezuinigen en exhorbitante uitgaven vermeden. ( Het gaat hierbij niet om boodschappen etc, maar luxe producten denk aan vakanties, uitjes, nieuwste iphone met abbo etc)
Ouders hebben afgelopen jarig het er flink van genomen, 2 nieuwe autos, dure reisjes, nieuwe keuken, ebikes etc. Ik gun het ze van harte maar toen al gewaarschuwd dat het geld niet oneindig is.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
dinsdag 13 september 2022 om 21:43
Lastig...
Zelf zou ik vanuit gevoel ook willen helpen maar als je dan dingen ziet zoals bijv een nieuwe tv... dan denk ik dan toch ws; had ik niet gedaan. En dat vervormd zich dan in een verwavhting richting de persoon die je geld geeft/ ondersteund en dat is m.i. wel lastig en linke soep. Weet niet of ik dat aan zou gaan
Zelf zou ik vanuit gevoel ook willen helpen maar als je dan dingen ziet zoals bijv een nieuwe tv... dan denk ik dan toch ws; had ik niet gedaan. En dat vervormd zich dan in een verwavhting richting de persoon die je geld geeft/ ondersteund en dat is m.i. wel lastig en linke soep. Weet niet of ik dat aan zou gaan
dinsdag 13 september 2022 om 21:44
Maar hebben ze dan aangegeven dat ze niet meer rond kunnen komen?
Mijn ouders ondersteunen mij trouwens, andersom gaat echt niet lukken (een met pensioen, de ander nog niet).
Mijn ouders ondersteunen mij trouwens, andersom gaat echt niet lukken (een met pensioen, de ander nog niet).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
dinsdag 13 september 2022 om 21:45
Ouders vinden het fijn dat dit een optie zou zijn. Alleen geven voorkeur aan overnemen van hypotheek oid. Wat voor ons weer lastig haalbaar zou zijn.oneenietweer schreef: ↑13-09-2022 21:41Wat vinden je (schoon)ouders van jullie plannen in die richting? Misschien zitten ze er wel helemaal niet op te wachten.
dinsdag 13 september 2022 om 21:47
Precies mijn gevoel, wij willen ook graag een nieuwe auto. En eventueel verhuizen. Maar daar moeten we flink voor sparen. Door onze maandelijkse lasten te verhogen sparen wij minder snel.Machutookunbietjemeerzijn schreef: ↑13-09-2022 21:45Dus zij leven erop los en je man vindt het okee dat jullie dus langer door mogen werken om hun pleziertjes te sponsoren?
Ik gun ouders echt geen armoede, maar meer als mij kunnen van mijn geld voelt zo oneerlijk.
dinsdag 13 september 2022 om 21:49
Willen je ouders en of schoonouders dat wel? Mijne zouden dat allen niet willen en vooral heel erg zoeken naar manieren om dat zelf op te lossen.
Mocht het me wel gevraagd worden zou ik het wel overwegen maar dan wel nadat we eerst gezamenlijk gekeken hadden hoe er geld bespaard kan worden. Want ook bij ons is het potje niet eindeloos.
Mocht het me wel gevraagd worden zou ik het wel overwegen maar dan wel nadat we eerst gezamenlijk gekeken hadden hoe er geld bespaard kan worden. Want ook bij ons is het potje niet eindeloos.
dinsdag 13 september 2022 om 21:52
Dat is wel een heel grote financiële verplichting erbij voor jullie! En als zij er dan vrolijk op los leven kan dat toch niet anders dan gaan wringen. Zou er geloof ik eerder op inzetten dat ze zelf hun vaste lasten opbrengen, en dat jullie juist bijdragen aan de niet structurele dingen. Een tas boodschappen, een uitje, desnoods een nieuwe wasmachine als de nood hoog is. Dan bepaal je in ieder geval zelf waar je aan meebetaalt.
dinsdag 13 september 2022 om 21:52
Wat maakt dat ze denken dat dat voor jullie zo maar realiseerbaar en wenselijk zou zijn? Ik vind het wat egoïstisch overkomen maar dat kan aan mij liggen.
dinsdag 13 september 2022 om 21:53
dinsdag 13 september 2022 om 21:57
Ik vind het eerlijk gezegd best vreemd van (schoon) ouders dat ze zelf geen moeite hebben om boven hun bestedingspatroon te leven en dan zonder al teveel moeite geld willen aannemen van hun (schoon)kind. Ik vraag me af hoe dat werkt in hun hoofd.
Is dat een cultuurding? Dat het zo vanzelfsprekend is dat je als kind voor je ouders zorgt, omdat zij vroeger voor jou hebben gezorgd? In mijn omgeving ken ik dit helemaal niet van ouders. Die vinden vooral dat ze hun kinderen zelfs minimaal tot niet mogen belasten. Dat hoeft van mij zeker niet, want ik doe graag wat voor (schoon)ouders. Maar niet met dit gemak en deze vanzelfsprekendheid zoals jij het omschrijft to.
dinsdag 13 september 2022 om 22:00
Ik zou ze alleen bijspringen in de maandelijkse lasten op het moment dat ze die echt niet meer kunnen betalen. Zolang ze geld hebben voor luxe producten, hebben ze dus ook geld om hun maandelijkse lasten te dragen. Ik weet niet hoe breed jullie het hebben en wat jullie plannen voor de toekomst zijn (kinderen? Nieuw huis tzt?), jullie kunnen je geld ook maar 1x uitgeven.
dinsdag 13 september 2022 om 22:00
Lila-Linda schreef: ↑13-09-2022 21:53Mijn ouders zijn volwassen mensen ik ga me echt niet met hun uitgavenpatroon bemoeien
Als zij 3x op vakantie willen, dan doen ze dat
Maar goed, ik zou het eventuele probleem ook daar laten en hen zelf de eindjes aan elkaar laten knopen
Niet mijn probleem
Dit!
Bij mijn ouders zijn meer dan genoeg reserves.
Mijn schoonouders ken ik bijna veertig jaar, daar dreigt regelmatig een financieel tekort, maar altijd worden er uitgraven gedaan die ik zelf in hun positie niet zou doen.
dinsdag 13 september 2022 om 22:01
Wij doen dit indirect. Toen de kinderen jonger waren paste mijn moeder op en kreeg hier van ons een maandelijkse vergoeding voor. Inmiddels is het oppassen niet meer nodig maar krijgt ze nog steeds maandelijks dit bedrag. Ik kan het niet over mijn hart krijgen deze automatische overschrijving te stoppen aangezien ze in de bijstand zit. Nu al helemaal met die stijgende energiekosten. Dan denk ik zij heeft het harder nodig dan wij met 2 inkomens.
dinsdag 13 september 2022 om 22:01
Ik zou mijn familie zeker helpen, maar het zou toch wel een ander verhaal worden wanneer de problemen zijn ontstaan door een veel te ruim uitgavenpatroon.
Dan zou ik denken: ga eerst maar eens kijken hoe je kunt bezuinigen en verkoop desnoods maar luxe spullen.
De redenering van je man : ouders mogen hun uitgaven zelf bepalen en wij springen bij wanneer er problemen ontstaan" vind ik heel vreemd. Ouders hoeven geen enkele verantwoordelijkheid te nemen?
En je moet dan maar accepteren dat jullie bepaalde uitgaven door ze te "helpen" niet kunnen doen?
Dan zou ik denken: ga eerst maar eens kijken hoe je kunt bezuinigen en verkoop desnoods maar luxe spullen.
De redenering van je man : ouders mogen hun uitgaven zelf bepalen en wij springen bij wanneer er problemen ontstaan" vind ik heel vreemd. Ouders hoeven geen enkele verantwoordelijkheid te nemen?
En je moet dan maar accepteren dat jullie bepaalde uitgaven door ze te "helpen" niet kunnen doen?
dinsdag 13 september 2022 om 22:02
Je kunt alleen eventueel helpen als ze zelf om hulp vragen.
Tot nog niet zo lang geleden waren de kosten voor energie en boodschappen nog acceptabel. En dat net gepensioneerden meer uitgeven is ook niet raar.
Maar ze hebben toch wel meegekregen dat de kosten stijgen of dit op zijn minst gemerkt hebben? Ik neem aan dat ze denken het gewoon te kunnen betalen. Of weet je nu al dat ze op kort termijn niet rond zullen komen?
Heel simpel, als ik zou weten/denken dat het de verkeerde kant op gaat, zou ik het met mijn eigen ouders bespreken. Als het de verkeerde kant op gaat, wil ik met ze meedenken als ze dat willen.
Maar ik zou ze niet zomaar gaan ondersteunen als ze weten dat het te hard gaat, maar er niets aan willen doen. Dan gaan ze maar weer werken.
Jouw ouders zijn prepensioeners, dus nog relatief jong? Zeker als ze nog redelijk gezond zijn, kunnen ze gewoon werken voor hun extraatjes in plaats van zich te laten financieren door hun kinderen.
Stel dat jou partner zijn ouder wil ondersteunen, dan kan dat. Maar... het deel dat eventueel overblijft nadat hij zijn aandeel in de gezamelijke pot heeft betaald. Dat geld moet dan uit zijn eigen zakgeld komen. Het moet niet zo zijn dat jij/jullie gezin met minder moet doen omdat zijn ouders niet met geld om kunnen gaan.
Ik heb er bij mijn ouders naar geïnformeerd en zij hebben ook bij mij geïnformeerd. ❤
Mijn beiden stiefouders werken nog. De ene omdat deze nog te jong is voor pensioen, de ander omdat deze na een jaar pensioen zich verveelde.
Mijn ouders werken nu niet, maar ze zouden liever een krantenwijk lopen dan geld aannemen van mij of mijn siblings.
Zouden ze echt niet rondkomen, dan zouden wij wel bijspringen. Want ze zouden zelf al alles gedaan hebben om uit de problemen te blijven en leven sowieso redelijk zuinig.
Tot nog niet zo lang geleden waren de kosten voor energie en boodschappen nog acceptabel. En dat net gepensioneerden meer uitgeven is ook niet raar.
Maar ze hebben toch wel meegekregen dat de kosten stijgen of dit op zijn minst gemerkt hebben? Ik neem aan dat ze denken het gewoon te kunnen betalen. Of weet je nu al dat ze op kort termijn niet rond zullen komen?
Heel simpel, als ik zou weten/denken dat het de verkeerde kant op gaat, zou ik het met mijn eigen ouders bespreken. Als het de verkeerde kant op gaat, wil ik met ze meedenken als ze dat willen.
Maar ik zou ze niet zomaar gaan ondersteunen als ze weten dat het te hard gaat, maar er niets aan willen doen. Dan gaan ze maar weer werken.
Jouw ouders zijn prepensioeners, dus nog relatief jong? Zeker als ze nog redelijk gezond zijn, kunnen ze gewoon werken voor hun extraatjes in plaats van zich te laten financieren door hun kinderen.
Stel dat jou partner zijn ouder wil ondersteunen, dan kan dat. Maar... het deel dat eventueel overblijft nadat hij zijn aandeel in de gezamelijke pot heeft betaald. Dat geld moet dan uit zijn eigen zakgeld komen. Het moet niet zo zijn dat jij/jullie gezin met minder moet doen omdat zijn ouders niet met geld om kunnen gaan.
Ik heb er bij mijn ouders naar geïnformeerd en zij hebben ook bij mij geïnformeerd. ❤
Mijn beiden stiefouders werken nog. De ene omdat deze nog te jong is voor pensioen, de ander omdat deze na een jaar pensioen zich verveelde.
Mijn ouders werken nu niet, maar ze zouden liever een krantenwijk lopen dan geld aannemen van mij of mijn siblings.
Zouden ze echt niet rondkomen, dan zouden wij wel bijspringen. Want ze zouden zelf al alles gedaan hebben om uit de problemen te blijven en leven sowieso redelijk zuinig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 13 september 2022 om 22:03
m-april schreef: ↑13-09-2022 22:00Ik zou ze alleen bijspringen in de maandelijkse lasten op het moment dat ze die echt niet meer kunnen betalen. Zolang ze geld hebben voor luxe producten, hebben ze dus ook geld om hun maandelijkse lasten te dragen. Ik weet niet hoe breed jullie het hebben en wat jullie plannen voor de toekomst zijn (kinderen? Nieuw huis tzt?), jullie kunnen je geld ook maar 1x uitgeven.
Dit idd. Echt niet dat ik de hypotheek o.i.d. over zou nemen!
dinsdag 13 september 2022 om 22:04
Wordt zij dan niet op haar uitkering gekort?Spookje80 schreef: ↑13-09-2022 22:01Wij doen dit indirect. Toen de kinderen jonger waren paste mijn moeder op en kreeg hier van ons een maandelijkse vergoeding voor. Inmiddels is het oppassen niet meer nodig maar krijgt ze nog steeds maandelijks dit bedrag. Ik kan het niet over mijn hart krijgen deze automatische overschrijving te stoppen aangezien ze in de bijstand zit. Nu al helemaal met die stijgende energiekosten. Dan denk ik zij heeft het harder nodig dan wij met 2 inkomens.
•
dinsdag 13 september 2022 om 22:05
Het is ook oneerlijk en ik zou het dus ook echt niet doen. Ik snap überhaupt niet dat zij dat zouden willen! Mijn ouders en schoonouders verkopen nog liever hun huizen dan dat ze van ons geld zouden willen.Vekl schreef: ↑13-09-2022 21:47Precies mijn gevoel, wij willen ook graag een nieuwe auto. En eventueel verhuizen. Maar daar moeten we flink voor sparen. Door onze maandelijkse lasten te verhogen sparen wij minder snel.
Ik gun ouders echt geen armoede, maar meer als mij kunnen van mijn geld voelt zo oneerlijk.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in