Profiteert mijn vriend van mijn geld?

03-05-2023 22:03 411 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
hanke321 schreef:
06-05-2023 00:38
Zou hij het pikken als je zegt dat je niet wilt dat hij leningen afsluit zolang jullie samen zijn/samenwonen? Niet voor verbouwing buitenlands huis, niet voor auto, niet voor een mobieltje, omdat de financiële gelijkwaardigheid in het geding is? Dat hij zo zich geen lening kan veroorloven zolang hij niet de normale kosten levensonderhoud kan dragen.
Het is sowieso geen gegeven dat hij dit van plan is, ik noemde het als voorbeeld bij het bekostigen van de auto. Maar los daarvan zal hij zijn situatie moeten aanpakken en dan gaan bijbetalen aan alles. Het is duidelijk dat dat moet gebeuren. En ik denk eraan om wat aan mijn kinderen te schenken alvast.
Ik lees ook niet dat dit een crimineel of oplichter is, dus snap dat als je hem liet doorlichten dat je geen gekke dingen tegen bent gekomen.

Maarrrrrrr deze man is in financieel opzicht niet stabiel. Hij maakt nu keuzes die de situatie langer laten voortbestaan dan goed is..

Dit moet hij zelf oplossen.
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 00:24
Je gaat het niet geloven maar ik heb in een eerder stadium hem laten doorlichten. Dus een betrouwbare bron.
ok, nu klink jij weer vrij bizar.
hanke321 schreef:
06-05-2023 00:50
Ik lees ook niet dat dit een crimineel of oplichter is, dus snap dat als je hem liet doorlichten dat je geen gekke dingen tegen bent gekomen.

Maarrrrrrr deze man is in financieel opzicht niet stabiel. Hij maakt nu keuzes die de situatie langer laten voortbestaan dan goed is..

Dit moet hij zelf oplossen.
Ik ben ook serieus blij dat ik dat onderzoek heb laten doen om dat soort dingen inderdaad uit te sluiten. Ik besef dat zijn financiële situatie niet mijn probleem mag zijn. Lastig als je van iemand houdt en makkelijk iemand wil helpen. Ongeacht of hij dan profiteert, is het aan mij om zijn probleem niet het mijne te laten worden.
Hoerabanaan schreef:
06-05-2023 00:58
ok, nu klink jij weer vrij bizar.
Touche! Het was op aanraden van iemand die ik in vetrouwen had genomen en zich zorgen maakte. Deze persoon kent het land van oorsprong van mijn vriend en de heersende cultuur daar. Vandaar, ik moest zelf ook over een drempel om het te doen maar ben er nu wel blij om.
ik denk dat je zelf moet kiezen welke realiteit jij wil negeren. Ik hoop maar voor je dat als de kip is kaalgeplukt, de liefde stand houdt en je kinderen niet de dupe worden van de uitdrukking liefde maakt blind.
En dan bedoel ik niet eens dat je dan geen erfenis kunt achterlaten. Kinderen zullen zich veel zorgen om je maken als je met een gebroken hart achterblijft en amper rond kunt komen omdat jouw spaarpotje weg is. Ook dat drukt zwaar op je kinderen.
Hoerabanaan schreef:
06-05-2023 01:05
ik denk dat je zelf moet kiezen welke realiteit jij wil negeren. Ik hoop maar voor je dat als de kip is kaalgeplukt, de liefde stand houdt en je kinderen niet de dupe worden van de uitdrukking liefde maakt blind.
En dan bedoel ik niet eens dat je dan geen erfenis kunt achterlaten. Kinderen zullen zich veel zorgen om je maken als je met een gebroken hart achterblijft en amper rond kunt komen omdat jouw spaarpotje weg is. Ook dat drukt zwaar op je kinderen.
Ik heb door deze topic in ieder geval in de gaten dat ik geen spoken zie of onterecht achterdochtig ben. Ik ben iemand die altijd iemand het voordeel van de twijfel geeft. Maar ik realiseer me nu wel dat de geldkraan dichtdraaien iets is wat onvermijdelijk is. Dan maar door de pijn heen als blijkt dat zijn intenties niet goed waren. En als hij toch voor mij blijft kiezen ondanks die dichte kraan, weet ik tenminste zeker dat het goed is en zal het stemmetje toch verdwijnen.
Jeetje. Bizar dat je doorgaat met deze man. Hij teert schaamteloos op jou zak. Dat is geen liefde he? Of ben je erg wanhopig?
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 00:41
Tja, voel me behoorlijk naïef nu. Misschien is het allemaal te mooi om waar te zijn. Kop in het zand gestoken en in een sprookje geloofd.
Nou echt erin geloven doe je niet. Je weet dat er iets ‘off’ is, anders zet je er geen PI op.
Paska schreef:
06-05-2023 01:21
Jeetje. Bizar dat je doorgaat met deze man. Hij teert schaamteloos op jou zak. Dat is geen liefde he? Of ben je erg wanhopig?
Eerder te goed van vertrouwen vrees ik. Maar beter te laat dan nooit met het openen van deze topic. Hij is in mijn hart gekropen in 2 jaar tijd en helaas ook in mijn portemonnee. Dat is er ingeslopen en ik ben er blind voor geweest. Maar zoals je leest gaat de geldkraan nu dicht en zullen zijn ware intenties duidelijk worden. Achteraf had ik nooit moeten laten merken dat ik spaargeld had.
Paska schreef:
06-05-2023 01:26
Nou echt erin geloven doe je niet. Je weet dat er iets ‘off’ is, anders zet je er geen PI op.
Dat had eerlijk gezegd een andere reden destijds
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 01:29
Eerder te goed van vertrouwen vrees ik. Maar beter te laat dan nooit met het openen van deze topic. Hij is in mijn hart gekropen in 2 jaar tijd en helaas ook in mijn portemonnee. Dat is er ingeslopen en ik ben er blind voor geweest. Maar zoals je leest gaat de geldkraan nu dicht en zullen zijn ware intenties duidelijk worden. Achteraf had ik nooit moeten laten merken dat ik spaargeld had.
Maar je bent niet goed van vertrouwen als je er een private Detective op zet. Mensen die iemand vertrouwen doen dat niet. Je weet dus best dat hij niet deugt maar je wil zo graag geloven dat je intuitie het mis heeft. Tip: slecht idee. Luister altijd naar die onderbuik
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 01:32
Dat had eerlijk gezegd een andere reden destijds
Je vertrouwde hem wel? En vond het gewoon leuk om eens gebruik te maken van een PI? Dit doe je toch alleen als je iemand niet vertrouwd kom op zeg!
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 01:29
En jij denkt nog steeds dat zijn ware intenties anders zijn dan dat hij uit is op jou geld? Dat geloof je toch niet?
Paska schreef:
06-05-2023 01:33
Maar je bent niet goed van vertrouwen als je er een private Detective op zet. Mensen die iemand vertrouwen doen dat niet. Je weet dus best dat hij niet deugt maar je wil zo graag geloven dat je intuitie het mis heeft. Tip: slecht idee. Luister altijd naar die onderbuik
Dat is zeker zo. Feit is dat datgene wat me toen daartoe aanzette, niet zo bleek te zijn. Dus toen voelde ik me ook niet echt oké dat ik zo wantrouwend was. Soms kun je je echt toch vergissen. Over dit onderwerp zal nu blijken wat er gebeurt. Het zou toch zomaar kunnen dat hij ook zonder mijn spaarpot voor mij zal gaan? Soms is je onderbuikgevoel juist en soms niet. Ik heb in het verleden vaker te snel conclusies getrokken en ben daar voorzichtiger in geworden. De waarheid zal nu toch snel naar boven komen.
Paska schreef:
06-05-2023 01:34
Je vertrouwde hem wel? En vond het gewoon leuk om eens gebruik te maken van een PI? Dit doe je toch alleen als je iemand niet vertrouwd kom op zeg!
Het was op aanraden van iemand en ging over iets anders. En nee, ik vond het niet leuk. Hij had aanleiding gegeven tot dit onderzoek, het kwam niet zomaar uit mezelf.
Hoe dan ook, de geldkraan gaat dicht. Ik zal hier zeker laten weten hoe zijn reactie hierop zal zijn.
Hij bezit twee huizen, waarvan een vrij van hypotheek.
Zijn vaste lasten zijn zo hoog (om te beginnen de inkomstenbelasting) en hij kan niet meer bijdragen aan de boodschappen want hij heeft nog nooit overwogen zijn sportabonnement op te zeggen. Gelukkig bespaart hij jou een paar euro’s met douchen. Dat scheelt een slok op een borrel daar jij uitjes, vliegtickets en het merendeel van de boodschappen betaalt.

Hij gaat zijn huis verkopen en zijn kind een deel schenken; heeft hij plots haast omdat de huizenprijzen dalen? Kan hij niet wachten met een auto aanschaffen totdat het huis is verkocht? Vreselijk hoe hij je manipuleert over die auto. Wil je afhankelijk maken door voor te stellen jouw auto in te ruilen.
Hij wil bij jou intrekken. Voor jou financieel ongunstig; stijgende lasten. Voor hem gunstig: hogere vermogensgrens met een fiscale partner.
Hij stelt dit even voor; wat waren zijn eerdere plannen na de verkoop van zijn huis? In de verre toekomst verhuist hij naar het goedkope buitenland, zijn vermogen intact dankzij jou.
Je kunt net zo goed je buffer gelijk overmaken naar hem.

Hij komt heel berekenend over.
Je aanvankelijke twijfels over zijn integriteit waren goed ingegeven, helaas.
Je laat iemand niet uitsluitend natrekken op advies van een vriend.

De geldkraan moet permanent dicht; alles; uitjes, boodschappen nagenoeg 50-50. Uiteraard geen bijdrage voor een auto.
Laat je niet overhalen om hem op je adres in te schrijven; als je relatie spaak loopt, dan krijg je hem niet zo maar de woning uit.
De toekomst is niet meer wat het was
Ik vraag me af hoe hij gaat reageren als hij hoort dat je je kinderen een bedrag gaat schenken…

En: sterkte gewenst; een pijnlijke situatie voor jou om onder ogen te moeten zien dat iemands motieven waarschijnlijk niet oprecht zijn.
De toekomst is niet meer wat het was
Hoerabanaan schreef:
05-05-2023 23:52

Maar boodschappen en een nieuwe auto hebben daar al helemaal niet mee van doen. Lijkt erop alsof je liefde koopt en niet kritisch wil zijn naar hem die dat vast aanvoelt en daar gebruik van maakt. Wil je testen of zijn liefde echt oprecht is, stop dan gewoon eens heel jaar daarmee en kijk of zijn gedrag dan veranderd.

Ga niet samenwonen met deze man. Echt, doe het niet.
Je voelt zelf al dat het in de haak is, vertrouw op je eigen gevoel.

En wat banaan al zegt, je kan hem heel eenvoudig testen. Geef aan dat je besloten hebt om het voortaan anders te doen met je geld, dat je dat zelf hard nodig hebt en niet meer aan hem spendeert. Kijk maar eens wat er gebeurt. Respecteert hij je besluit? Gaat hij zeuren en dreinen? Wil hij je overtuigen?
Je vertrouwt hem dus al langer voor geen meter (o.a. vanwege zijn afkomst) en nu ga je hem testen. Ik zou het uitmaken, dit gaat nooit meer iets worden.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Inderdaad..geen boodschappen kunnen betalen maar je sportabbo aanhouden. Grapjas
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 00:30
Hij is financieel achteruit gegaan. De reden is triest en privacygevoelig. Hij leeft op het randje om het ouderlijke huis van de kinderen te behouden terwijl dit voor 1 persoon haast niet te doen is. Hij heeft voor zo'n 500 euro extra kosten om vanuit mijn huis naar zijn werk te komen. Bij hem staat de verwarming nooit aan. Hij kocht uit de "bijna over datum" koeling van de winkel dagelijks het avondeten.
Om het ouderlijk huis te behouden. Waar hij maar 20% van de tijd is en zijn kinderen dus ook maximaal.
500 euro extra reiskosten, hoe dan? En waarom is hij dan niet vaker thuis.
En hoeveel extra reiskosten heeft hij dan wel niet als jullie 50% in jouw huis wonen en 50% in een ander land? Hoe doet hij dat met werk?
Plentyplenty schreef:
06-05-2023 08:30
Inderdaad..geen boodschappen kunnen betalen maar je sportabbo aanhouden. Grapjas
En je 2e huis aanhouden.
Het verhaal wordt steeds gekker.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven