Profiteert mijn vriend van mijn geld?

03-05-2023 22:03 411 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
In tien jaar tijd heb je als je per maand 250 euro bijlapt al 30 mille uitgegeven. Stel dat je nog 30 jaar zoleeft, zit je al op bijna een ton.

En dan heb je nog geen extra uitgaven gedaan als vakantie, nieuwe koelkast, ander matras, hoge tandarts rekening.. ik noem maar wat uitgaven die geheid een keer gaan komen.

Je kunt het je niet veroorloven om Sinterklaas te spelen voor je lief, daar is je maandelijkse inkomen te laag voor.
Wat een rare wending. Je vraagt eerst of hij profiteert en vervolgens begin je hem te verdedigen. Dan ben ik wel nieuwsgierig naar de volgende antwoorden:

Hoe komt hij aan zijn inkomen en hoe hoog is dat dan ongeveer? wat zijn die hoge vaste lasten dan waar je over praat, terwijl je praat over een goedkoop huis ergens in het buitenland. Dan zullen dat de kosten niet zijn.
Wat is zijn aandeel (in percentages) aan bijdragen van jullie totale uitgaven patroon? Ik neem aan dat je wel kunt schatten wat jullie gemiddeld samen uitgeven aan het leven. Hoeveel draagt hij daaraan bij en hoeveel jij (ik neem aan de rest)?

Waarom zijn jullie meer bij jou? En hij wil graag dat jij vaker bij hem bent, waarom ben je daar minder? Waarom hebben jullie ervoor gekozen dat jij blijkbaar voor 80% van de uitgaven verantwoordelijk bent? Want hij is 80% bij jou en die kosten betaal jij blijkbaar. Dat is niet vanzelfsprekend. Toen mijn vriend en ik latten, betaalden we allebei gezamenlijk de lasten, ongeacht waar we waren.

Hoe denk jij over je spaargeld? Vind je het belangrijk om die uit te smeren over de rest van je leven of vind je het prima als dat opgaat aan jullie gezamenlijke leven? Hoe lang kun je nog zo door voordat het op is? Betaal je indirect voor de liefde of is het echt maar een klein deeltje?

Ik krijg de indruk dat je nu door alle kritische vragen heel erg de neiging hebt om hem te verdedigen en dat het allemaal wel meevalt. Dat zou kunnen he, ik heb geen inzicht in jullie leven of financien. Misschien kan het helpen om gewoon eens echt op papier te gaan zetten wat jouw uitgaven zijn per maand en welk deel van hem is? En kijken hoeveel jaren je dat nog kan blijven doen voor je geld verdampt is.

Van die hoge vaste lasten die hij heeft en hoeveel geld hij inbrengt etc. lees ik nl. niet echt veel terug.
https://youtu.be/--dOTdtnOfA

Een liedje voor je lief.
Ik vind het raar dat jij zijn vliegtickets betaald hebt omdat jij gratis in zijn buitenlandse huis zit. Die reis is voor jou dus niet gratis en voor hem wel.

Natuurlijk geeft hij niks aan zichzelf uit, dat doe jij.
Mostar1971 schreef:
05-05-2023 23:00
Ja dat klopt. Plus alle uitjes.
dat slaat echt nergens op
Wow! Wat bespaart hij flink! En paar minuten douchen op de sportschool bespaart je wel 1 hele euro!!

En hoeveel ben jij kwijt aan de boodschappen die jij 80% van de tijd op mag ophoesten? En al die uitjes??

Geen wonder dat hij zo lief is met al dat geld dat hij bespaard. Met al dat geld dat hij erop verdiend is het een kleine moeite om even na te willen denken over wat "goedkope deals" die jij vervolgens weer mag ophoesten.

Compleet van de pot gerukt...
Mostar1971 schreef:
05-05-2023 22:56
Ik heb niets toegezegd wat betreft het meebetalen aan de auto. We zijn gaan rondkijken bij garages om te zien hoeveel er bijbetaald zou moeten worden bij de inruil van zijn auto. Ik ben van plan om mooi af te wachten hoe hij het gaat aanpakken wanneer hij daadwerkelijk die auto wil gaan kopen. Dus eigenlijk wacht ik zijn move even af. Maar ik ben niet geneigd om dit financiële gat voor hem te dichten.
Toch zie ik je al dingen schrijven die suggereren dat je over te halen bent. Blijkbaar zijn het ook deels zijn woorden die hij aan jou vertelt waarom het wél een goede reden is. Want immers gebruiken jullie de auto samen, moet het een veilige auto zijn (want grotere afstanden) etc. Ik denk dat dit zijn tactiek is om je vast binnen te halen. Bovendien laat hij je zien dat hij heus wel rekening met je houdt.....

De auto zou primair door ons gebruikt worden, ook naar het buitenland waar hij een huis heeft in een goedkoop land. Daar verblijf ik gratis overigens en de auto zou dus een veilige reisauto zijn. We zijn onlangs gaan kijken maar hij vond het aanbod van het specifieke automodel te duur dus hij houdt wel rekening met de prijs.

Ik zou erg oppassen met zo iemand. Hij weet het allemaal mooi uit te leggen aan je, waardoor jij blijkbaar aan jezelf gaat twijfelen. Maak daarom je uitgaven hard. Ik denk dat je een realiteitscheck nodig hebt en die krijg je waarschijnlijk beter als je inzicht krijgt in je uitgaven en zijn aandeel en hoe lang je deze levensstijl met hem erin kunt blijven bekostigen.
Er zijn best wel veel vrouwen gevoelig voor het feit dat ze liefde denken te krijgen en daar graag voor betalen, want dat doe je als je toch voor elkaar zorgt? Je hebt er toch samen plezier van, etc. Maak de rekensom, dan krijg je antwoorden. Niet hier.
Waarom heeft hij een tweede huis terwijl hij hier uit armoede bij de sportschool gaat douchen?
Laat hem dat huis verkopen, kunnen jullie gewoon naar een huisje in Drenthe deze zomer. Hoeft hij zijn auto ook niet in te ruilen.
hanke321 schreef:
05-05-2023 23:01
In tien jaar tijd heb je als je per maand 250 euro bijlapt al 30 mille uitgegeven. Stel dat je nog 30 jaar zoleeft, zit je al op bijna een ton.

En dan heb je nog geen extra uitgaven gedaan als vakantie, nieuwe koelkast, ander matras, hoge tandarts rekening.. ik noem maar wat uitgaven die geheid een keer gaan komen.

Je kunt het je niet veroorloven om Sinterklaas te spelen voor je lief, daar is je maandelijkse inkomen te laag voor.
Dat laatste is de harde waarheid ja. Mijn dilemma is ingewikkeld want ik ben dus ziek. Ik heb er dus een eigenbelang bij om nu te genieten en denk niet aan later want het is maar de vraag of ik dan nog de dingen kan doen die ik nu doe. En dat verklaart tevens mijn gulheid naar hem toe want met hem geniet ik ook 100% ook al betaal ik daar letterlijk de prijs voor. Alleen bekruipt me soms dat gevoel, dat stemmetje in mijn achterhoofd: moet ik blindelings geloven in deze liefde? Dat verklaart deze topic dan.
Als je 80% van de tijd de boodschappen doet, betaal je al minimaal E135, - per meer dan hij doet, als ik uitga van de minimale nibid nirmen. Op een inkomen van net wat meer dan duizend euro vind ik dat heel veel.
80% van de boodschappen betaal jij. Jij betaald alle uitjes. Plus de vliegreis voor jullie beiden naar zijn huis in het buitenland en nu mag je ook nog een 'kleine' bijdrage doen aan een auto om naar dat huis te rijden omdat het vliegen erg duur wordt. Nou, dat vliegen is voor hem spotgoedkoop en de manier waarop hij leeft ,zo met jou als zijn sponsor, ook.

Wat voor hoge vaste lasten heeft hij dan met zijn goedkope buitenlandse huis en een auto die niet goed genoeg is om erheen te rijden?
Je betaalt dus ook zijn vliegticket naar zijn huis in het buitenland? Zit er nog hypotheek op dat huis, of heeft hij er anderszins nog kosten aan? Het lijkt mij nogal uit verhouding, jij 2 vliegtickets betalen en hij vrijwel niets want goedkoop huis in goedkoop land.
Stel dat jullie met de auto gaan, hoeveel km is dat dan? Dat x 21 cent x 2 (heen- en terugreis) + tol, is dat voordeliger dan 2 vliegtickets? Zou jij als je meebetaalt aan de auto helemaal niet meer bijdragen aan de reis (benzinekosten, tol, boodschappen)?
Mijn dilemma is ingewikkeld want ik ben dus ziek. Ik heb er dus een eigenbelang bij om nu te genieten en denk niet aan later want het is maar de vraag of ik dan nog de dingen kan doen die ik nu doe. En dat verklaart tevens mijn gulheid naar hem toe want met hem geniet ik ook 100% ook al betaal ik daar letterlijk de prijs voor. Alleen bekruipt me soms dat gevoel, dat stemmetje in mijn achterhoofd: moet ik blindelings geloven in deze liefde? Dat verklaart deze topic dan.
Mostar1971 schreef:
05-05-2023 23:15
Dat laatste is de harde waarheid ja. Mijn dilemma is ingewikkeld want ik ben dus ziek. Ik heb er dus een eigenbelang bij om nu te genieten en denk niet aan later want het is maar de vraag of ik dan nog de dingen kan doen die ik nu doe. En dat verklaart tevens mijn gulheid naar hem toe want met hem geniet ik ook 100% ook al betaal ik daar letterlijk de prijs voor. Alleen bekruipt me soms dat gevoel, dat stemmetje in mijn achterhoofd: moet ik blindelings geloven in deze liefde? Dat verklaart deze topic dan.
Vind dit echt verdrietig om te lezen. Deze man maakt op en top misbruik van jou, dat is echt geen misschien, luister naar dat stemmetje in je achterhoofd.
Je situatie is herkenbaar, vandaar dat ik zo concreet meedenk.

Als je straks minder kan ben je nóg duurder uit. Je bent dan minder flexibel waardoor voordeeltjes zoeken niet meer gaat. Meer zorgkosten, meer hulp en klussen inkopen, aangepaste meubilering.

Moet je tzt kiezen tussen fysio of de verwarming aan. Ziek zijn is duur!

Kun je beter nu genieten van een thermosfles thee op een leuk bankje, op een kop soep op een terras ipv een heel menu. Het hoeft niet veel te kosten om samen dingen te ondernemen. En al helemaal geen auto!

En wat je ondernemen wilt nu hoeft allemaal niet met die liefde die steeds meer aan het rekenen lijkt te zijn geslagen. Kan ook met je kinderen, met vrienden, met een familielid, of met jezelf..
Mostar1971 schreef:
05-05-2023 23:20
Mijn dilemma is ingewikkeld want ik ben dus ziek. Ik heb er dus een eigenbelang bij om nu te genieten en denk niet aan later want het is maar de vraag of ik dan nog de dingen kan doen die ik nu doe. En dat verklaart tevens mijn gulheid naar hem toe want met hem geniet ik ook 100% ook al betaal ik daar letterlijk de prijs voor. Alleen bekruipt me soms dat gevoel, dat stemmetje in mijn achterhoofd: moet ik blindelings geloven in deze liefde? Dat verklaart deze topic dan.
Zijn er meer redenen voor dat stemmetje behalve het financiële?
Waarom zijn jullie 20% bij hem?
En waarom betaalt de ‘gast’ niet voor de boodschappen? Lijkt mij logisch.
De reacties zijn exact mijn twijfels dus. Ik besef dat ik moet oppassen en ga zeker minder financieel in deze relatie steken. Op sommige details kan ik niet ingaan in verband met privacy maar er is een goede reden dat de verdeling 80/20% is qua samenwonen. Maar dat is een situatie waar aan gewerkt wordt. Het huis in het buitenland is hypotheekvrij. Hij heeft hier een koophuis.
Kun je beter nu genieten van een thermosfles thee op een leuk bankje, op een kop soep op een terras ipv een heel menu. Het hoeft niet veel te kosten om samen dingen te ondernemen. En al helemaal geen auto!

En ik bedoel dat hij daar dan de helft aan mee gaat betalen. Op basis van gelijkwaardigheid.

Goed dat je een topic opent. Er is best wat aan de hand.
Hoe weet je dat hij zo weinig geld heeft? Heeft hij je inzicht gegeven in zijn kosten? Heb je bankafschriften gezien?

Want nu is het een auto met het excuus van "daar heb jij ook wat aan" en straks moet zijn vakantiehuis ineens verbouwd worden of, beter nog, gewoon een hele nieuwe "voor jou en de kinderen", of heeft hij ineens een "ingenieus" idee om nog meer land te gaan kopen als "investering voor de toekomst" en voor je het weet is hij voorgoed pleitte naar zijn vakantiehuis zonder jou. Wel van jouw centen uiteraard.
Maria1905 schreef:
05-05-2023 23:25
Zijn er meer redenen voor dat stemmetje behalve het financiële?
Waarom zijn jullie 20% bij hem?
En waarom betaalt de ‘gast’ niet voor de boodschappen? Lijkt mij logisch.
Het stemmetje betreft alleen het financiële deel. We hebben het verder echt heel leuk, altijd samen en we doen ook gratis dingen zoals wandelen en dergelijke. We kunnen enorm lachen samen en hij steunt me in alles. We zijn echt maatjes, ik heb nog nooit zo'n fijne relatie gehad. Hij begrijpt me als geen ander.
Zie je het zitten om het gesprek openlijk aan te gaan? Over dat je schip met geld geen kano moet worden? En dat afromen enkel voor jezelf is, om wat kwaliteit van leven te hebben? Maar dat het niet aan hem is om jouw geld uit te geven, ook niet in gedachten?

Durf je dat?
Och hij heeft hier ook nog een koophuis ! En jij hebt wat, minimumloon? Een sociale huurwoning? Waarom verkoopt hij zijn huis niet als hij zo nodig al die uitjes en vakanties enz wilt? Vreet hij zijn huis maar op ipv te teren op jou.

Hij gebruikt je gewoon als sugar mommy.
hanke321 schreef:
05-05-2023 23:32
Zie je het zitten om het gesprek openlijk aan te gaan? Over dat je schip met geld geen kano moet worden? En dat afromen enkel voor jezelf is, om wat kwaliteit van leven te hebben? Maar dat het niet aan hem is om jouw geld uit te geven, ook niet in gedachten?

Durf je dat?
We hebben zo'n gesprek zeker gehad en dan zegt hij ook: dan moeten we nog meer opletten qua uitgaven. Dus amper uitjes nog en dergelijke. Mijn medische toekomst is niet zozeer dat ik invalide wordt of letterlijk ziek. Ik heb een aandoening waarbij het letterlijk iedere dag de laatste kan zijn. Die diagnose is nu echter al 17 jaar zo dus dat verklaart ook mijn twijfels: nu leven volop of het verspreiden over een onzekere toekomst? Voor medische aanpassingen hoef ik die buffer dus niet te hebben. Het is ingewikkeld.
Maris_90 schreef:
05-05-2023 23:34
Och hij heeft hier ook nog een koophuis ! En jij hebt wat, minimumloon? Een sociale huurwoning? Waarom verkoopt hij zijn huis niet als hij zo nodig al die uitjes en vakanties enz wilt? Vreet hij zijn huis maar op ipv te teren op jou.

Hij gebruikt je gewoon als sugar mommy.
Ik heb inderdaad een minimum inkomen en een sociale huurwoning. Zijn situatie is ingewikkeld waar ik helaas niet teveel over kan zeggen maar hij is wel stappen aan het ondernemen om zijn huis te verkopen en dan alles financieel eerlijker te regelen. Op termijn willen we 50% in mijn huis wonen en 50% in het buitenland in zijn andere huis. Daar kunnen we de helft goedkoper leven.
Dat zegt hij wel maar waar komt dat verhaal over die auto dan vandaan? Dat kan hij dan toch helemaal niet betalen? Waarom sleept hij je dan mee naar autodealers? Dat klopt dan toch niet?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven