
Stakingen openbaar vervoer
zondag 8 juni 2025 om 21:34
Stakingsrecht is een fundamenteel recht.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
maandag 16 juni 2025 om 13:54
Maar ook die 20% is uit z'n verband getrokken. Dit is na jarenlange loonmatiging die al ver voor corona was ingezet. Die 9% in 1 jaar waar iedereen de mond vol van heeft was een correctie na corona.Merel90 schreef: ↑16-06-2025 13:34Omdat wat wij horen is dat ze 20% in een paar jaar tijd dan hebben gehad. Iedereen zou dit wel willen. Dan weet je als reiziger ook dat de ticketprijs nog verder omhoog gaat, en de prijzen zijn al vrij hoog..
Je posts zijn heel verhelderend. Ik moet zeggen ik wist ook niet dat het zo erg was, je hoort inderdaad niet het hele verhaal.
Ik zie ook inderdaad dat de maatschappij verhard is.
Overigens had ik dat al meerdere keren aangegeven dus het is ook maar net wat mensen willen lezen hier.
maandag 16 juni 2025 om 14:11
Ja maar niet iedereen in NL leest dit topic toch. Net zag ik ook een filmpje op RTL van een hoofdconducteur. Het is dan gewoon jammer dat het echte verhaal niet verteld wordt.broodtrommel schreef: ↑16-06-2025 13:54Maar ook die 20% is uit z'n verband getrokken. Dit is na jarenlange loonmatiging die al ver voor corona was ingezet. Die 9% in 1 jaar waar iedereen de mond vol van heeft was een correctie na corona.
Overigens had ik dat al meerdere keren aangegeven dus het is ook maar net wat mensen willen lezen hier.
maandag 16 juni 2025 om 14:23
klopt, je hebt dit al een aantal keer in dit topic geschreven.broodtrommel schreef: ↑16-06-2025 13:54Maar ook die 20% is uit z'n verband getrokken. Dit is na jarenlange loonmatiging die al ver voor corona was ingezet. Die 9% in 1 jaar waar iedereen de mond vol van heeft was een correctie na corona.
Overigens had ik dat al meerdere keren aangegeven dus het is ook maar net wat mensen willen lezen hier.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 16 juni 2025 om 16:52
@ Broodtrommel,
Ik onderschrijf jouw verhaal volledig he. Gaf alleen aan dat het heel makkelijk is om soms te denken 'goh wat zie ik die HC weinig' maar wat daar precies achter steekt is voor Het Grote Publiek vaak onzichtbaar.
Er zijn inderdaad wel luie collega's bij, maar in mijn ogen zijn die in de minderheid.
voor de rest is het veelal zoals jij schetst. Inclusief het verhaal over het loon en de dubbele onregelmatigheid.
Ik onderschrijf jouw verhaal volledig he. Gaf alleen aan dat het heel makkelijk is om soms te denken 'goh wat zie ik die HC weinig' maar wat daar precies achter steekt is voor Het Grote Publiek vaak onzichtbaar.
Er zijn inderdaad wel luie collega's bij, maar in mijn ogen zijn die in de minderheid.
voor de rest is het veelal zoals jij schetst. Inclusief het verhaal over het loon en de dubbele onregelmatigheid.
maandag 16 juni 2025 om 18:35
En ik heb het idee inmiddels dat reizigers helemaal niet geïnteresseerd zijn in ons verhaal. Alles ligt toch aan het personeel. De tijd dat ik het mensen op het perron nog probeerde uit te leggen is allang voorbij. Ga de discussie gewoon niet meer aan. Ze willen spuien en zeuren en zien een uniform en niet de mens erachter. Dat zie je ook gebeuren richting politie en hulpverleners op de ambulance etc.
maandag 16 juni 2025 om 19:06
SnipSnip schreef: ↑16-06-2025 18:35En ik heb het idee inmiddels dat reizigers helemaal niet geïnteresseerd zijn in ons verhaal. Alles ligt toch aan het personeel. De tijd dat ik het mensen op het perron nog probeerde uit te leggen is allang voorbij. Ga de discussie gewoon niet meer aan. Ze willen spuien en zeuren en zien een uniform en niet de mens erachter. Dat zie je ook gebeuren richting politie en hulpverleners op de ambulance etc.
Nee maar ik denk dat welgemeende interesse in anderen sowieso een zeldzaamheid is.
En eerlijk gezegd, even over de reden van de stakingen, mensen hebben allemaal hun eigen problemen en sores. Ik kan me voorstellen dat dit niet perse alleen desinteresse is, maar ook zoiets van door die stakingen kom ik zelf ook (meer) in de problemen.
Ik denk dat er (zoals ik ook lees hier) best heel veel beroepen zijn waar de beloning en arbeidsomstandigheden niet voldoende zijn, en dan wil dat niet zeggen dat je een ander niet iets wil gunnen, maar dat je er niet bij stil staat omdat je zelf maar net je hoofd boven water kunt houden.
Ergens is of gaat er iets heel erg mis, dat allerlei randzaken wegbezuinigd worden maar die zijn juist erg belangrijk voor het personeel op de vloer. Niet alleen bij de NS maar in veel meer beroepsgroepen. Maar goed, wat je daaraan kunt doen om te zorgen dat de prijzen niet te hoog worden en de service goed blijft en aan de andere kant niet bezuinigen?
Ik vind het ook weleens lastig hoor, om de prijzen dan in januari weer omhoog te gooien, gevolgd door het standaard commentaar van mensen, en jezelf moeten verantwoorden bijna. En dan ben ik maar ienieminie vergeleken bij de grote bedrijven zoals NS, of degenen die via de zorg of het onderwijs ergens werken. Of een winkelier die moet opboksen tegen online shoppen, bij wijze van spreken.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 17 juni 2025 om 17:37
dinsdag 17 juni 2025 om 23:12
dinsdag 17 juni 2025 om 23:55
Broodtrommel,
Helemaal eens met jou posts hier!
Het gaat hier niet alleen maar om het salaris. Al is het jammer dat de top wel met een flinke bonus naar huis gaat.
Maar minstens zo belangrijk, zo niet veel belangrijker is het dat er een goede regeling moet komen voor zwaar werk en voor veiligheid op de trein en het station!
En iedereen die vind dat het geen zwaar werk is nodig ik van harte uit om een keer een dienst met mij mee te draaien zodat je een beeld krijgt wat het werk in houd!
Helemaal eens met jou posts hier!
Het gaat hier niet alleen maar om het salaris. Al is het jammer dat de top wel met een flinke bonus naar huis gaat.
Maar minstens zo belangrijk, zo niet veel belangrijker is het dat er een goede regeling moet komen voor zwaar werk en voor veiligheid op de trein en het station!
En iedereen die vind dat het geen zwaar werk is nodig ik van harte uit om een keer een dienst met mij mee te draaien zodat je een beeld krijgt wat het werk in houd!
woensdag 18 juni 2025 om 09:39
“NS-medewerkers woedend op topman Koolmees: ‘Laat hem zijn loon van 5 ton inleveren’”
AD:
https://www.ad.nl/binnenland/ns-medewer ... ~a71cf7ae/
Pieremachochel
woensdag 18 juni 2025 om 09:41
woensdag 18 juni 2025 om 10:51
woensdag 18 juni 2025 om 10:54
Ja echt dit hoor. Man man wat een piponoglangnietjarig schreef: ↑18-06-2025 09:39“NS-medewerkers woedend op topman Koolmees: ‘Laat hem zijn loon van 5 ton inleveren’”
AD:
https://www.ad.nl/binnenland/ns-medewer ... ~a71cf7ae/
woensdag 18 juni 2025 om 12:02
Nou, die excuusbrief hoef ik in ieder geval niet.SnipSnip schreef: ↑18-06-2025 10:51Nee geen akkoord. Maar Wouter Koolmees heeft wél alle reizigers een excuusbrief gestuurd. Als personeel is dit de zoveelste dreun. Inderdaad ondertussen verdient die vent dik een ton. En toen de vorige wegging (Rintel) kreeg ze als toetje een jaarsalaris extra mee. Hoezo NS heeft geen knaken.
woensdag 18 juni 2025 om 14:25
Onder dik een ton versta ik iets als 120k. Als de baas van de NS dat verdient dan is dat heel erg weinig in verhouding tot de verantwoordelijkheid. Dat is in veel CAO's geeneens de hoogste schaal (bij ons is het hoogste CAO salaris ca. 150.000 euro).SnipSnip schreef: ↑18-06-2025 10:51Nee geen akkoord. Maar Wouter Koolmees heeft wél alle reizigers een excuusbrief gestuurd. Als personeel is dit de zoveelste dreun. Inderdaad ondertussen verdient die vent dik een ton. En toen de vorige wegging (Rintel) kreeg ze als toetje een jaarsalaris extra mee. Hoezo NS heeft geen knaken.
En een jaarsalaris meekrijgen is afhankelijk van de situatie en afspraken ook niet heel bijzonder.
Op een omzet van bijna 4 miljard zijn die salarissen te verwaarlozen. Als Koolmees voor de helft zou gaan werken kan je daar nog steeds niet veel mee doen voor het salaris van de andere medewerkers.
woensdag 18 juni 2025 om 14:36
Koolmees heeft een salaris van 458.000 per jaar.
Rintel ging weg vanwege haar eigen carrière zo leek het toen (je weet natuurlijk nooit zeker wat zich ander de gesloten deuren afspeelde)
https://nos.nl/artikel/2423312-ns-topvr ... ecteur-klm
met daarin de volgende opmerking:
Vakbond De Unie is kritisch op de benoeming. "Mijn leden zijn niet onverdeeld enthousiast over deze kandidaat", zegt Reinier Castelein van vakbond De Unie. De precieze bezwaren wil hij niet delen. "Wat ik bijzonder vind is dat we meer vrouwen aan de top willen, maar dat er nu een weggehaald wordt bij de NS. Er komen door deze stap niet meer topvrouwen bij. "
Daarnaast valt Castelein over het besluit van Rintel om de NS te verlaten. "Ze gaat op een enorm cruciaal moment weg. De NS staat voor enorme uitdagingen, is zwaar geraakt door de coronacrisis. Het is bijzonder dat ze in crisistijd het bedrijf verlaat en aan haar eigen carrière werkt. Ik stel daar loyaliteitsvragen bij."
Waarom zou zij een jaarsalaris moeten krijgen als ze zelf kiest om weer terug te keren naar haar vorige werkgever waar ze vast ook niet slecht gaat verdienen en dus geen inkomensschade zal lijden? Ze zal het ongetwijfeld zo uit onderhandeld hebben in haar contract toen ze in 2014 van start ging. De top van de NS zorgt goed voor zichzelf.
Rintel ging weg vanwege haar eigen carrière zo leek het toen (je weet natuurlijk nooit zeker wat zich ander de gesloten deuren afspeelde)
https://nos.nl/artikel/2423312-ns-topvr ... ecteur-klm
met daarin de volgende opmerking:
Vakbond De Unie is kritisch op de benoeming. "Mijn leden zijn niet onverdeeld enthousiast over deze kandidaat", zegt Reinier Castelein van vakbond De Unie. De precieze bezwaren wil hij niet delen. "Wat ik bijzonder vind is dat we meer vrouwen aan de top willen, maar dat er nu een weggehaald wordt bij de NS. Er komen door deze stap niet meer topvrouwen bij. "
Daarnaast valt Castelein over het besluit van Rintel om de NS te verlaten. "Ze gaat op een enorm cruciaal moment weg. De NS staat voor enorme uitdagingen, is zwaar geraakt door de coronacrisis. Het is bijzonder dat ze in crisistijd het bedrijf verlaat en aan haar eigen carrière werkt. Ik stel daar loyaliteitsvragen bij."
Waarom zou zij een jaarsalaris moeten krijgen als ze zelf kiest om weer terug te keren naar haar vorige werkgever waar ze vast ook niet slecht gaat verdienen en dus geen inkomensschade zal lijden? Ze zal het ongetwijfeld zo uit onderhandeld hebben in haar contract toen ze in 2014 van start ging. De top van de NS zorgt goed voor zichzelf.
woensdag 18 juni 2025 om 15:59
Klopt en als wij goed voor onszelf willen zorgen valt iedereen over ons heen.
Overigens gaat er ook extreem veel geld naar de ontwikkeling en aankoop van nieuwe treinen. Die helemaal volgestopt worden met allemaal dure snufjes.
Ik vermoed zo maar dat de gemiddelde reiziger best af kan met een trein die gewoon de basis heeft. En airco. Bedoel die wifi doet het toch al vaak niet en bijna iedereen heeft tegenwoordig grote databundels.
Ps als Koolmees deels zijn salaris inlevert is dat weliswaar niet voldoende om ons meer geld te geven. Maar hey het gaat toch kut met NS ? Waarom worden ze op kantoor daar dan niet slechter van en wij wel? Dat is toch super vaag.
Overigens gaat er ook extreem veel geld naar de ontwikkeling en aankoop van nieuwe treinen. Die helemaal volgestopt worden met allemaal dure snufjes.
Ik vermoed zo maar dat de gemiddelde reiziger best af kan met een trein die gewoon de basis heeft. En airco. Bedoel die wifi doet het toch al vaak niet en bijna iedereen heeft tegenwoordig grote databundels.
Ps als Koolmees deels zijn salaris inlevert is dat weliswaar niet voldoende om ons meer geld te geven. Maar hey het gaat toch kut met NS ? Waarom worden ze op kantoor daar dan niet slechter van en wij wel? Dat is toch super vaag.
woensdag 18 juni 2025 om 18:30

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in