Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Door dit topic moest ik ineens denken aan een leidinggevende van 20 jaar geleden. Meneer was nogal een womanizer en we waarschuwden nieuwe vrouwelijke collega’s ook altijd om hem op afstand te houden. Hij heeft me wel eens in een hoek gedreven of ging heel dicht achter me staan. Gek genoeg hebben we daar nooit over geklaagd. Ik denk dat dat ook de tijdsgeest was, of het feit dat niemand van ons zich echt bedreigd voelde. De leidinggevende is inmiddels alweer jaren met pensioen, maar zo nu en dan zien we hem nog bij recepties van oudere collega’s of, zoals laatst, bij een speciaal evenement. De man zat naast mij in de zaal en toen we naar buiten liepen, voelde ik ineens een hand op mijn bil. Ik keek direct om, en hij zei ‘sorry’. Ik was nogal overdonderd, mijn partner zat notabene aan de andere kant naast mij. Desondanks weer niets gezegd, wat ik achteraf best wel suf vind van mezelf.
Wat zou zo’n man bezielen? Denkt hij dat ik hem niet in een volle zaal ter verantwoording zou roepen? Nou ja, daar had hij dan helaas gelijk in.
Mijn leidinggevende vond dat ze mijn eerste gesprek met haar na de start van mijn reintegratie wel kon voeren door te vertellen dat er van alles anders moest (wat, dat moest ik maar aan mijn vervanger vragen), en het werd echt wel een heel pittig jaar hoor oh ja en in de toekomst ben ik eigenlijk van plan om nog maar 1 ipv 2 mensen in je functie te hebben.

Welkom terug na zeven maanden keihard werken aan mijn gezondheid, waarbij ik er bijna tussenuit gepiept ben, toch opgekrabbeld, en na de eerste dag terug voor een paar uurtjes koffiedrinken krijg ik dit te horen. En dan ben je eigenlijk ook nog helemaal niet sterk genoeg om er tegenin te gaan. Zo’n ontzettend misbruik maken van het moment was dit.
Er was in hetzelfde bedrijf jaren geleden een leidinggevende die met iedere vrouwelijke collega in gesprek ging via haar borsten. Ben hem net zo lang blijven aankijken, zwijgend, tot hij me wèl wist aan te kijken, heb gezegd dat we gesprekken hier voeren met onze mond en niet met onze tieten, en dat ik HR even zou informeren over zijn voortdurend afzakkende blik. Na wat gesputter kwam er een sorry, twee maanden later was hij weg. Waren meer klachten gekomen.
zwembad84 schreef:
09-08-2025 21:56
Wat doe je dan voor werk?
Ik ben fysiotherapeut
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
pina schreef:
09-08-2025 21:43
Dan heb je nog wel rechten. Er is toch wel een handboek of iets dergelijks?
De wettelijke regels van het arbeitsrecht. Maar dat is vrij minimaal hoor.
Whatifyoufly schreef:
10-08-2025 17:25
De wettelijke regels van het arbeitsrecht. Maar dat is vrij minimaal hoor.
Ik bedoelde te zeggen, dat er geen CAO is, wil niet zeggen dat er geen regels zijn vastgesteld. Ik heb mijn hele carrière nog nooit voor een bedrijf met een CAO gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar wat deden en dat er geen dingen zijn vastgelegd, of dat dingen niet door de OR goedgekeurd moeten worden. Je bent niet aan de goden overgeleverd.
Malva24 schreef:
10-08-2025 17:21
Er was in hetzelfde bedrijf jaren geleden een leidinggevende die met iedere vrouwelijke collega in gesprek ging via haar borsten. Ben hem net zo lang blijven aankijken, zwijgend, tot hij me wèl wist aan te kijken, heb gezegd dat we gesprekken hier voeren met onze mond en niet met onze tieten, en dat ik HR even zou informeren over zijn voortdurend afzakkende blik. Na wat gesputter kwam er een sorry, twee maanden later was hij weg. Waren meer klachten gekomen.
Zo eentje heb ik ook gehad toen ik jaar of 23 was. Gatver! Zal ook nooit vergeten dat hij na het 'gesprek' zijn hand op de klink van de nog dichte deur liet liggen, me van top tot teen bekeek en me 'waarschuwde' voor de conciërge die volgens hem iets te graag in de buurt van mij en mijn collega's was.
Zie zijn hoofd ook nog voor me: overal op zijn hoofd zaten schilfers. Brrr....
Malva24 schreef:
10-08-2025 17:21
Wat goed! Dapper hoor.
pina schreef:
10-08-2025 17:39
Ik bedoelde te zeggen, dat er geen CAO is, wil niet zeggen dat er geen regels zijn vastgesteld. Ik heb mijn hele carrière nog nooit voor een bedrijf met een CAO gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar wat deden en dat er geen dingen zijn vastgelegd, of dat dingen niet door de OR goedgekeurd moeten worden. Je bent niet aan de goden overgeleverd.
Het bedrijf waar ik werk heeft geen OR (is niet verplicht). De regels die gelden zijn dus gewoon de minimale regels vastgelegd in het arbeitsrecht 4 weken vakantie bij 40 uur. 8% vakantiegeld. 2 wachtdagen bij ziekte. Zulke dingen.
Als er een CAO zou komen zouden we er wel op vooruit gaan.
Whatifyoufly schreef:
10-08-2025 17:47
Het bedrijf waar ik werk heeft geen OR (is niet verplicht). De regels die gelden zijn dus gewoon de minimale regels vastgelegd in het arbeitsrecht 4 weken vakantie bij 40 uur. 8% vakantiegeld. 2 wachtdagen bij ziekte. Zulke dingen.
Als er een CAO zou komen zouden we er wel op vooruit gaan.
Dan heeft dat bedrijf gewoon minimale regels, maar dat staat los van het wel of geen CAO hebben. Genoeg bedrijven zonder CAO die veel meer bieden.
pina schreef:
10-08-2025 17:54
Dan heeft dat bedrijf gewoon minimale regels, maar dat staat los van het wel of geen CAO hebben. Genoeg bedrijven zonder CAO die veel meer bieden.

Daar zegt ze toch ook niks over.

Ze vertelt alleen hoe kut het bij haar werkgever geregeld is.
pina schreef:
Waarom lijkt bijna alles wat je post een betweters-post over iets waar niet om of over ging?
pina schreef:
Een CAO zou wel verbetering brengen. De lonen zouden omhoog gaan, de wachtdagen zouden verdwijnen, vakantiedagen gaan omhoog... enz enz enz.
De onderhandelingen over een CAO zijn al jaren gaande maar lopen vast op het feit dat werkgevers dit menen niet te kunnen financieren.
MissNuada schreef:
10-08-2025 18:08
Waarom lijkt bijna alles wat je post een betweters-post over iets waar niet om of over ging?
Waarschijnlijk omdat jij mij niet trekt.
Whatifyoufly schreef:
10-08-2025 18:26
Een CAO zou wel verbetering brengen. De lonen zouden omhoog gaan, de wachtdagen zouden verdwijnen, vakantiedagen gaan omhoog... enz enz enz.
De onderhandelingen over een CAO zijn al jaren gaande maar lopen vast op het feit dat werkgevers dit menen niet te kunnen financieren.
Zou zeker helpen, maar kan veel langer duren dan gewoon een normale vastgelegde basis.
KamilleT schreef:
10-08-2025 15:54

[…] Desondanks weer niets gezegd, wat ik achteraf best wel suf vind van mezelf.
Wat zou zo’n man bezielen? Denkt hij dat ik hem niet in een volle zaal ter verantwoording zou roepen? Nou ja, daar had hij dan helaas gelijk in.
Jouw reactie is een hele normale reactie - omdat je vaak niet meteen weet wat je met de situatie moet. Het ligt in de rede om zo iemand die daar een handje (pun intended) van heeft tot de orde te roepen, maar dat voelt toch beschamend. Ik heb er heel lang mee gezeten dat ik die werkgever uit de eerdere post ergens zijn gang liet gaan (wel weg lopen, hand wegduwen maar tegelijkertijd blijven zitten).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
pina schreef:
10-08-2025 19:12
Waarschijnlijk omdat jij mij niet trekt.

Ik trek jou prima maar las het hier ook zo.
BeeDifferent schreef:
10-08-2025 18:04
Daar zegt ze toch ook niks over.

Ze vertelt alleen hoe kut het bij haar werkgever geregeld is.
Snap ik, maar beter is de vijand van goed. Wachten tot die CAO ís uitonderhandeld duurt natuurlijk veel langer.
Baggal schreef:
10-08-2025 19:22
Jouw reactie is een hele normale reactie - omdat je vaak niet meteen weet wat je met de situatie moet. Het ligt in de rede om zo iemand die daar een handje (pun intended) van heeft tot de orde te roepen, maar dat voelt toch beschamend. Ik heb er heel lang mee gezeten dat ik die werkgever uit de eerdere post ergens zijn gang liet gaan (wel weg lopen, hand wegduwen maar tegelijkertijd blijven zitten).
Je weet denk ik ook nooit wat je zou doen tot het je overkomt. Ik trok toevallig in jeugdig bravoure mijn mond open, maar voor hetzelfde geld had ik met mijn mond vol tanden gestaan. Je weet het niet op voorhand. En dan is het ook maar zien hoe het uitpakt.

Rot dat jij je er dan beschaamd over hebt gevoeld, díe schaamte hoorde bij hem, niet bij jou. Maar ja, da’s makkelijker gezegd dan gedaan.
Jillian76 schreef:
10-08-2025 09:51
Daar kun je over twisten. Ik werk inmiddels 30 jaar in de zorg. Nog nooit gehoord dat werkenden naar rato werden ingezet. Iedereen werkt om het weekend, of twee weekenden op, 2 weekenden af. Feestdagen: kerst of oud/nieuw, Pasen of Pinksteren, Koningsdag of Hemelvaart. Ik zit ook in een regionaal overleg van verschillende ondernemingsraden (groot deel van Overijssel) en overal in het ‘t zelfde. Er staat ook nergens in de CAO dat dit anders zou moeten, en in de wet ook niet.
Het is vreemd dat weekenden niet naar rato worden verdeeld.

Dit omdat de rest van uren ook naar rato worden verdeeld. Iemand met een kleiner contract is immers gemiddeld ook minder aanwezig op doordeweekse dagen.
Iemand met een contract van 36 uur per week zal gemiddeld vaker op een dinsdag aanwezig zijn dan iemand met een contract van 8 uur.

En: iemand met een contract van 8 uur per week zal als er niet wordt gewerkt volgens rato alle diensten in het weekend moeten vervullen.

Ik ken ook zorgorganisaties die naar rato werken. En dat zijn geen kleine organisaties. Gelukkig maar.
Eigenlijk wel stom dat er in de sectoren waar hele grote tekorten zijn (o.a. zorg en onderwijs) er zo omgegaan wordt met personeel die het werk moet uitvoeren. Het zou beter zijn als er als je iemand die goed is in zijn/haar werk je probeert te behouden door het werkplezier te verhogen, loon omhoog en de werkdruk te verlagen waar nodig. Ja dat kost geld waardoor de top die niet eens weet hoe het er echt aan toe gaat wat minder hun zakken kan vullen maar hey het belangrijkste, meer handen aan het bed en aandacht voor clienten of minder lesuitval omdat er geen docent is kan zo wel opgelost en gewaarborgd worden.
Aneso schreef:
09-08-2025 16:45
Klopt. Veel vinden het wel best, verdiepen zich er niet in of durven er niet tegenin te gaan. Wat dat betreft zou er wel wat meer tegengas gegeven mogen worden vanuit de medewerkers.
Ja, dat is jammer. Heb de app van de cao VvT op m’n telefoon staan, die gebruik ik ter ondersteuning als er een discussie over het een of ander ontstaat.
Tot nu toe helpt het wel.

Kom voor jezelf op, laat je niet afschepen.
Levensgenieter ;)
Loren schreef:
10-08-2025 07:51
Dat rare gepruts met uren in de zorg vind ik ook zo bizar.

De strategie lijkt zoveel mogelijk mensen met zo klein mogelijke contracten voor maximale flexibiliteit.

Om dan vervolgens mensen roosters te geven die amper te combineren zijn met een privéleven. En er zo min mogelijk uren uitbetaald hoeven te worden en plus- en minuren ook nog het probleem van de medewerker maken.

En het dan prima vinden dat mensen opbranden, uitvallen en nieuwe mensen amper te vinden zijn.
Volgens mij is het vanaf 1 januari 2026 straks zo dat je meer inspraak krijgt in je eigen rooster. Tenminste mijn collega had het erover, heb mij eerlijk gezegd daar nog niet zo in verdiept. Ik werk in de vakantieperiode veel boven mijn contract uren. (Deze week werk ik 39 uur, mijn contract is kleiner) maar goed komt ook omdat je iedereen zijn of haar vakantie gunt, inclusief mijzelf. Dus dan is het vaak dat je ff een rot rooster hebt. Is altijd al zo,n gedoe om de zomerperiode vrij te krijgen. Daar baal ik wel eens van hoor.
pina schreef:
09-08-2025 21:59
Zij maakte van haar probleem, jouw probleem, eigenlijk. Want ziek is ziek.
Ik wilde hier even op inhaken want ik snap dit niet zo goed. Een manager mag niet vragen naar je specifieke medische diagnose en ook niet zelf beslissen of jouw klachten “erg genoeg” zijn om je ziek te melden. Ik begrijp dat je je misschien laat overrompelen als je jong bent maar ouders zouden hun kinderen echt weerbaarder moeten maken in dat opzicht. Ze komen met veel te veel dingen weg en daarom stopt het ook niet.
ikbenhetzozat schreef:
11-08-2025 13:20
Ik wilde hier even op inhaken want ik snap dit niet zo goed. Een manager mag niet vragen naar je specifieke medische diagnose en ook niet zelf beslissen of jouw klachten “erg genoeg” zijn om je ziek te melden. Ik begrijp dat je je misschien laat overrompelen als je jong bent maar ouders zouden hun kinderen echt weerbaarder moeten maken in dat opzicht. Ze komen met veel te veel dingen weg en daarom stopt het ook niet.
Ik zei dus al dat ik jong en hormonaal was zo vlak na mijn miskraam. Nee ze had niet door mogen vragen. De zorgmanager ging haar boekje ver te buiten. En dat was dus niet de schuld van mijn opvoeding.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven