Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 536 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zwembad84 schreef:
15-08-2025 15:23
Overigens begrijp ik de praktische moeilijkheden rondom frequent verzuim en werknemers die zeer gemakkelijk met ziekmeldingen omgaan. Ik heb jaren als arbeidsrechtsjurist aan werkgeverszijde gewerkt. Tegenwoordig weer aan werknemerszijde. Veel leidinggevendenmaken de fout om ziekmeldingen te weigeren.
Het is met deze collega uiteindelijk ook op een juridisch conflict uitgelopen met uiteindelijk ontslag…
het feit dat ze drugs gebruikte onder werktijd was hierin niet in haar voordeel :O
smorre schreef:
15-08-2025 15:33
Het is met deze collega uiteindelijk ook op een juridisch conflict uitgelopen met uiteindelijk ontslag…
het feit dat ze drugs gebruikte onder werktijd was hierin niet in haar voordeel :O
Die had ze natuurlijk nodig om wakker te blijven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
15-08-2025 15:35
Die had ze natuurlijk nodig om wakker te blijven.
:rofl:
zwembad84 schreef:
15-08-2025 10:28
Je moet daar een jurist opzetten als het zich niet oplost. Dan kan je mogelijk wel loonvorderen. Een pauze hoort ongestoord te zijn.
Helemaal .et je eens, we hebben het best hoog op laten spelen. Nu een nieuwe manager we gaan het weer proberen.
zwembad84 schreef:
15-08-2025 15:20
Ik weet niet waar je dit hebt geleerd. Het is juridisch onjuist. De bedrijfsarts is de enige die kan en mag oordelen over ziekte. Als je al werkgever twijfels hebt, moet je de bedrijfsarts inschakelen. Als dan blijkt dat er geen sprake is van ziekte, dan kan je loon inhouden. Werknemers zijn heel goed beschermd. Zie artikel 7:629 BW. Je hebt een ziekmelding te accepteren.
Maar als iemand meldt: ik kan niet komen want ik moet mijn hond medicijnen geven, dan meldt hij zich niet ziek. Dan meldt hij dat hij iets beters te doen heeft. En dat mag je wel degelijk weigeren. Als hij dan vervolgens zegt ‘dan meld ik me ziek’, heb je zelfs nog wel een goede positie als werkgever om het niet te accepteren, omdat het dan zeer redelijk en waarschijnlijk is dat werknemer niet echt ziek is. Dat heeft hij namelijk net zelf gezegd. Dat zijn allemaal zwaarwegende gronden waarop je het wel degelijk kunt weigeren.

Werknemers zijn inderdaad goed beschermt, maar werkgevers zijn gelukkig ook niet helemaal vogelvrij.
smorre schreef:
15-08-2025 15:18
Och nee het is toch aan mensen zelf om te bepalen of ze wel of niet naar een begrafenis gaan? Daar vind ik echt nix van. En heb ik ook nix van te vinden. En als je het kunt regelen met je werk, ga je daar gewoon onder werktijd naartoe. Maar als het dan op je vrije dag is, mag je geen overuren schrijven van mij. Inderdaad. Is dat zo raar?
Ik vind het wel oneerlijk eigenlijk, ja. Want als je dan toevallig die dag werkt dan krijg je doorbetaald, en als je vrij bent, niet. Dan zou ik aangeven dat je dan vakantieuren moet opnemen als je die dag werkt, om het eerlijk te houden.
Maar heel eerlijk, dit is iets wat zo weinig voorkomt lijkt me, ik zou uit mezelf zeggen dat medewerkers die uren mogen schrijven als ze willen gaan.
Merel90 schreef:
15-08-2025 20:14
Ik vind het wel oneerlijk eigenlijk, ja. Want als je dan toevallig die dag werkt dan krijg je doorbetaald, en als je vrij bent, niet. Dan zou ik aangeven dat je dan vakantieuren moet opnemen als je die dag werkt, om het eerlijk te houden.
Maar heel eerlijk, dit is iets wat zo weinig voorkomt lijkt me, ik zou uit mezelf zeggen dat medewerkers die uren mogen schrijven als ze willen gaan.

Gelukkig komt het niet vaak voor, ik heb het 1x meegemaakt dat we met zijn allen naar een crematie gingen voor een betrokkene van ons bedrijf. Vgm was die op een zaterdag, staat me bij. Niemand heeft met 1 woord ook maar gesproken over uren schrijven of compensatie voor die dag. En de crematie was niet "verplicht" maar uit respect voor de betrokken persoon.

Ik persoonlijk zou het niet in mijn hoofd halen als werknemer om daar compensatie voor aan te vragen. Ik vind dat aan het onbeschofte grenzen eerlijk gezegd.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
nausicaa schreef:
15-08-2025 20:09
Maar als iemand meldt: ik kan niet komen want ik moet mijn hond medicijnen geven, dan meldt hij zich niet ziek. Dan meldt hij dat hij iets beters te doen heeft. En dat mag je wel degelijk weigeren. Als hij dan vervolgens zegt ‘dan meld ik me ziek’, heb je zelfs nog wel een goede positie als werkgever om het niet te accepteren, omdat het dan zeer redelijk en waarschijnlijk is dat werknemer niet echt ziek is. Dat heeft hij namelijk net zelf gezegd. Dat zijn allemaal zwaarwegende gronden waarop je het wel degelijk kunt weigeren.

Werknemers zijn inderdaad goed beschermt, maar werkgevers zijn gelukkig ook niet helemaal vogelvrij.
Juridisch adviseer ik in deze situatie nog steeds om de werknemer met grote spoed cq dezelfde dag op consult te laten gaan bij de bedrijfsarts, evt telefonisch.
Als een werknemer in deze situatie alsnog niet komt opdagen en je houdt loon in, maar krijgt vervolgens een loonvorderingsbrief, hoe wil je dan aantonen dat er geen sprake was van ziekte? Het is maw echt onverstandig om als werkgever een ziekmelding te weigering. Enkel als je daadwerkelijk bewijs hebt dat het gaat om misbruik, dat je nog risico kunt nemen, maar ik zou daar zeer terughoudend mee zijn.
Uiteraard kan je in deze situatie best een fatsoenlijk gesprek voeren en de situatie schriftelijk vastleggen en in het dossier stoppen icm dus een consult hij de bedrijfsarts. Als zwart op wit staat dat deze persoon niet ziek was, heb je mooi de eerste stap voor dossieropbouw gezet. Want werknemers die dit soort taferelen uithalen, die zullen nog wel meer doen waar het dossier mee op gebouwd kan worden. Een goed werknemer zou nooit in deze situatie terecht komen.
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
12-08-2025 21:08
Oh ja, de managers zelf hebben meestal hele mooie werktijden en lange vakanties.

Ik heb eens een sollicitatie gesprek gehad waarbij medegedeeld werd dat ik de komende jaren de gehele maand juli en augustus geen vrij kon krijgen, want ze hadden al zoveel moeders. Op mijn vraag wanneer ik dan vakantie moest opnemen met 2 basisschool kinderen, nou gewoon in juni of september. Tja.
Belachelijk!
ik had ooit een collega die zei: jij hebt geen partner, dus al het overwerk is voor jou, want mijn man wacht op mij. En o ja, ik ga altijd voor met de vakantieplanning want ik heb kinderen op school (en dat gold dan voor alle vakanties: herfst, kerst, voorjaar en zomervakantie, lange weekenden met hemelvaart, pinksteren en pasen)
Echt?
Dacht het niet, ik ga jouw overwerk niet doen en ik heb ook een leven buiten het werk, ook zonder partner.
Met vakanties ben ik flexibel, maar ik wil ook wel eens de randen van de schoolvakantie mee pakken en ik wil ook wel eens vrij met kerst of oud en nieuw of een lang weekend met hemelvaart.
En natuurlijk is het geven en nemen, maar jouw prive situatie zo uit willen buiten ten koste van een ander: dat gaat me te ver.
Ook heel vervelend als je werkgever geen rem zet op dat soort acties en zegt: dat moeten jullie onderling maar uitzoeken. Van dat soort gedrag mag een werkgever best wat vinden.
Dolfine schreef:
16-08-2025 15:18

En natuurlijk is het geven en nemen, maar jouw prive situatie zo uit willen buiten ten koste van een ander: dat gaat me te ver.
Ook heel vervelend als je werkgever geen rem zet op dat soort acties en zegt: dat moeten jullie onderling maar uitzoeken. Van dat soort gedrag mag een werkgever best wat vinden.
Absoluut. Ik vind het gemakzucht als de werkgever zegt dat je het onderling maar moet uitvechten. Daar heb je een werkgever voor om paal en perk te stellen aan iemand die alle grenzen opzoekt en zich niks wil laten voorschrijven of rekening wil houden met een ander.
Precies. Dan heb je degene met de grootste bekken die het meest voor elkaar krijgen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Dolfine schreef:
Belachelijk!
ik had ooit een collega die zei: jij hebt geen partner, dus al het overwerk is voor jou, want mijn man wacht op mij. En o ja, ik ga altijd voor met de vakantieplanning want ik heb kinderen op school (en dat gold dan voor alle vakanties: herfst, kerst, voorjaar en zomervakantie, lange weekenden met hemelvaart, pinksteren en pasen)
Echt?
Dacht het niet, ik ga jouw overwerk niet doen en ik heb ook een leven buiten het werk, ook zonder partner.
Met vakanties ben ik flexibel, maar ik wil ook wel eens de randen van de schoolvakantie mee pakken en ik wil ook wel eens vrij met kerst of oud en nieuw of een lang weekend met hemelvaart.

Zo, zeg. Hoe is dit afgelopen? Ze heeft hopelijk bakzeil moeten halen?
Sierlijk schreef:
16-08-2025 16:02
Precies. Dan heb je degene met de grootste bekken die het meest voor elkaar krijgen.
Ik heb echt een hekel aan plekken die zo zijn. Ik had eens een collega die om de haverklap uren eerder wegging voor onbelangrijke zaken, zonder die uren op te nemen of in te halen. Daardoor moest ik continue de helft van zijn werk erbij doen omdat het anders niet af kwam. Dat gebeurde iedere week. Managers zagen het gewoon, maar er werd niets aan gedaan, want hij had een grote bek.

Toen was ik op een dag mijn medicatie vergeten in te nemen. Ik had het ook niet bij me. Het was heel belangrijk dat ik het wel nam, ik kon het niet zomaar overslaan. Dus ik vroeg of ik het snel mocht gaan halen. Het zou niet lang duren want ik woonde vlakbij, en ik bood aan langer te blijven uiteraard, zodat ik mijn uren zou maken. Nee, dat mocht niet. Ik heb uitgelegd hoe belangrijk de medicatie was, maar dat kon de manager niets schelen, dat was mijn probleem.
Dolfine schreef:
Belachelijk!
ik had ooit een collega die zei: jij hebt geen partner, dus al het overwerk is voor jou, want mijn man wacht op mij.
:rofl:

Nee schat, jíj́ moet al het overwerk doen, want ík moet op jacht. Jij hebt al een man.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Pianissimo schreef:
16-08-2025 16:37
Ik heb echt een hekel aan plekken die zo zijn. Ik had eens een collega die om de haverklap uren eerder wegging voor onbelangrijke zaken, zonder die uren op te nemen of in te halen. Daardoor moest ik continue de helft van zijn werk erbij doen omdat het anders niet af kwam. Dat gebeurde iedere week. Managers zagen het gewoon, maar er werd niets aan gedaan, want hij had een grote bek.

Toen was ik op een dag mijn medicatie vergeten in te nemen. Ik had het ook niet bij me. Het was heel belangrijk dat ik het wel nam, ik kon het niet zomaar overslaan. Dus ik vroeg of ik het snel mocht gaan halen. Het zou niet lang duren want ik woonde vlakbij, en ik bood aan langer te blijven uiteraard, zodat ik mijn uren zou maken. Nee, dat mocht niet. Ik heb uitgelegd hoe belangrijk de medicatie was, maar dat kon de manager niets schelen, dat was mijn probleem.
En dan heb je het over slecht management…
Ben je toen niet snel op zoek gegaan naar een andere baan?

Zelf bij een eerdere baan ook 1 keer gehad, dat ik een keer kwartier eerder weg ging, ik was er altijd kwartier eerder en werkte vaak langer door, terwijl collega bijna standaard kwartier later er waa en kwartier eerder vertrok.
Toen ik weg ging en mijn LG gedag zei, zei hij wat van de tijd, ik keek hem nog eens aan, en toen zei hij iets van ja bent er vaak zoveel langer, geen probleem! Toen dacht ik wel, als je er echt een punt van maakt nu dan ga ik ook meer stipt worden.
Later is mijn collega nog wel aangesproken op oa werktijden en nog wat andere zaken.
Ja, ik was inderdaad vrij snel weg daarna.
Merel90 schreef:
15-08-2025 20:14
Allemachtig zeg, oneerlijk nog wel. Omdat een collega geen uren op hoeft te nemen om naar de begrafenis van een collega te gaan. Dan ben je echt wel ver heen hoor. Doet me denken aan mijn eerste baan. Tussen kerst en het weekend zat 1 dag, waarop er erg weinig te doen was. Dus mijn werkgever besloot dat als je die vrij nam, je geen uren op hoefde te nemen. Goh, aardige geste dacht ik nog. Maakte voor mij weinig uit, ik hield toch ieder jaar ladingen uren over die daarna vervielen, maar leuk dat ze er over nagedacht hadden en een gebaar wilden maken.
Je wilt niet weten hoeveel gezeur daar over kwam van een deel van de parttimers. Dat het zo oneerlijk was, want nu kregen de fulltimers een dag extra, en zij niet (de meeste parttimers werkten sowieso al niet op vrijdag, want ‘lekker lang weekend’). Het werd een dusdanige toestand, dat ze het gebaar maar weer terug gedraaid hebben. Ik vond dat (als toen jong guppie) echt zo gênant. Dat je als volwassen mens gaat staan stampvoeten omdat iemand anders mogelijk iets krijgt dat jij niet krijgt. Let wel, jij gaat er niet op achteruit. Wat een kleuters zeg. Heb ze er wel even op gewezen dat parttimers ook goed weg kwamen met vervelende dingen die op hun vrij dag vielen. Jaarlijkse grote schoonmaak, inventarisatie, materialen die altijd op vrijdagmiddag binnenkwamen waar dan nog wat mee moest. Daar hadden ze nooit last van, want dan waren ze er niet. Dat dat dan ook wel heel oneerlijk was zeker?

Overigens laat ik mensen vrijwel nooit uren schrijven voor begrafenissen. Daar ga je nou niet voor de lol heen, van wie het dan ook is. Ik hoop niet dat er ooit iemand komt klagen dat zijn collega meer ‘gratis’ vrij heeft gehad omdat er in diens omgeving meer mensen overleden. Nadat ik diegene eerst keihard heb uitgelachen, volgt daarna nog even een stevig gesprek over je volwassen gedragen op je werk.
Mensen kunnen zich inderdaad als kleuters gedragen. Een tijd geleden waren er op mijn werk gratis mutsen met logo van het werk. Volgens mij draagt geen kip zo'n bedrijfsmuts.
Er ging een mail rond en er stond bij: wie het eerst komt, die het eerst maalt, de voorraad is beperkt.

Er was iemand die heel heel heel graag zo'n muts wilde, maar pas op woensdag op het werk kwam. Kwaad dat ze was dat ze achter het net viste. Ik heb er met open mond naar zitten kijken, en ook dat ze zich zo te kijk zette om dat op de groepsapp te communiceren. Het was zo genant.

Als iets gratis is komt het slechtste in sommige mensen naar boven.
Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar je mocht beginnen tussen 07.30 en 09.00 uur. De telefoon stond al roodgloeiend vanaf een uur of 8 dus ik kreeg ook alle telefoontjes van mijn collega I die iedere ochtend om 09.03 kwam binnenrennen. Toen ik daar vervolgens over klaagde, eerst tegen haar, toen tegen onze manager, moest ze wel eerder komen. Dat werd vervolgens 08.50, waarna ze direct een kwartier op het toilet haar make-up ging doen.
Bij een ander bedrijf moesten we tussen de dag voor Kerst en nieuwjaar halve bezetting hebben. Een van de collega’s werkte nooit op de dag voor Kerst omdat hij zijn vrouw moest helpen met boodschappen. Na aandringen van andere collega’s hebben we toen afgesproken dat we om en om zouden doen. Een jaar later was het dus de beurt van de collega die nooit wilde werken op die dag. Ik had er echt naar uitgekeken om voet bij stuk te gaan houden. Collega was vervolgens bijna in tranen omdat hij deze afspraak had met zijn vrouw, dat ik toch maar heb toegegeven.
Pianissimo schreef:
16-08-2025 16:37

Je hebt sowieso altijd pauze die eigen tijd is.
Dan had je het ook kunnen doen.

Mijn ervaring is met dit soort situaties, vraag het niet, doe het gewoon, deel het mede.
Je zit niet op school.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
16-08-2025 20:32
Je hebt sowieso altijd pauze die eigen tijd is.
Dan had je het ook kunnen doen.

Mijn ervaring is met dit soort situaties, vraag het niet, doe het gewoon, deel het mede.
Je zit niet op school.
Eens dat je dit soort zaken (huisarts, tandarts, medische zaken, iets met kind etc) niet zozeer vraagt maar aangeeft, mededeelt. Maar als manager zou je dus bij zo’n vraag, ook dan aangeven van uiteraard, prima en dat hoef je niet te vragen, even mededelen prima.

Het feit dat zo’n manager dus nee zegt hierop en wel andere verdwijnuren van collega tolereert, dat is geen goed management.
nausicaa schreef:
16-08-2025 19:27
Allemachtig zeg, oneerlijk nog wel. Omdat een collega geen uren op hoeft te nemen om naar de begrafenis van een collega te gaan. Dan ben je echt wel ver heen hoor. Doet me denken aan mijn eerste baan. Tussen kerst en het weekend zat 1 dag, waarop er erg weinig te doen was. Dus mijn werkgever besloot dat als je die vrij nam, je geen uren op hoefde te nemen. Goh, aardige geste dacht ik nog. Maakte voor mij weinig uit, ik hield toch ieder jaar ladingen uren over die daarna vervielen, maar leuk dat ze er over nagedacht hadden en een gebaar wilden maken.
Je wilt niet weten hoeveel gezeur daar over kwam van een deel van de parttimers. Dat het zo oneerlijk was, want nu kregen de fulltimers een dag extra, en zij niet (de meeste parttimers werkten sowieso al niet op vrijdag, want ‘lekker lang weekend’). Het werd een dusdanige toestand, dat ze het gebaar maar weer terug gedraaid hebben. Ik vond dat (als toen jong guppie) echt zo gênant. Dat je als volwassen mens gaat staan stampvoeten omdat iemand anders mogelijk iets krijgt dat jij niet krijgt. Let wel, jij gaat er niet op achteruit. Wat een kleuters zeg. Heb ze er wel even op gewezen dat parttimers ook goed weg kwamen met vervelende dingen die op hun vrij dag vielen. Jaarlijkse grote schoonmaak, inventarisatie, materialen die altijd op vrijdagmiddag binnenkwamen waar dan nog wat mee moest. Daar hadden ze nooit last van, want dan waren ze er niet. Dat dat dan ook wel heel oneerlijk was zeker?

Overigens laat ik mensen vrijwel nooit uren schrijven voor begrafenissen. Daar ga je nou niet voor de lol heen, van wie het dan ook is. Ik hoop niet dat er ooit iemand komt klagen dat zijn collega meer ‘gratis’ vrij heeft gehad omdat er in diens omgeving meer mensen overleden. Nadat ik diegene eerst keihard heb uitgelachen, volgt daarna nog even een stevig gesprek over je volwassen gedragen op je werk.
Bijzonder dat mensen zo kunnen vallen over iets als dat iemand extra uren vrij krijgt en jij niet. Net als personeelsuitjes dat dat in je vrije tijd valt, of op werkdag van de 1 maar niet van de ander, echt…we zitten inderdaad niet meer op school. Soms valt het voor de 1 gunstig uit soms voor de ander, en als je pt werkt, dan hebben fulltimers in verhouding vast meer mazzel. Zo werkt dat.

Wel goed / fijn dat jij mensen voor begrafenissen vrij geeft, ook als het niet hoeft als het niet familie is.
Ik had eens een collega die steevast, elke keer als ik vakantie wilde nemen, zei "gaat niet, collectieve sluiting bij het bedrijf van mijn man, ik moet die periode hebben." Gewoon. Elke. Keer. Of het nu maart, mei, september, november... was. Ik geloofde er na een tijd niets meer van. Verder was het een vreselijk mens om mee samen te werken. Meerdere mensen hadden erover geklaagd bij het management en sommigen zelfs ontslag genomen. Maar telkens de reactie "ach je weet hoe ze is". Waarom die nooit ontslagen is, terwijl ze zó de sfeer verziekte, heb ik nooit begrepen. Gelukkig ben ik daar weg nu.
Wijndruifje schreef:
16-08-2025 22:01
Ik had eens een collega die steevast, elke keer als ik vakantie wilde nemen, zei "gaat niet, collectieve sluiting bij het bedrijf van mijn man, ik moet die periode hebben." Gewoon. Elke. Keer. Of het nu maart, mei, september, november... was. Ik geloofde er na een tijd niets meer van. Verder was het een vreselijk mens om mee samen te werken. Meerdere mensen hadden erover geklaagd bij het management en sommigen zelfs ontslag genomen. Maar telkens de reactie "ach je weet hoe ze is". Waarom die nooit ontslagen is, terwijl ze zó de sfeer verziekte, heb ik nooit begrepen. Gelukkig ben ik daar weg nu.
Ik had bij de 3de keer toch echt eens geïnformeerd hoeveel vakantie-dagen die man eigenlijk had.
Met zoveel collectieve sluitingen :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
16-08-2025 22:03
Ik had bij de 3de keer toch echt eens geïnformeerd hoeveel vakantie-dagen die man eigenlijk had.
Met zoveel collectieve sluitingen :-).
Oh heb ik gedaan hoor. Viel helaas niks tegen te beginnen. Reactie management "vecht het onder elkaar uit" Zou ze super top secret bedrijfsgeheimen geweten hebben :fortune:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven