Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 559 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.


Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kan goed werken in een zelfsturend team. Maar zie ook dat de grootste schreeuwers in sommige teams zich zelf uitroepen tot soort van managers en alles binnen een team regelen. Is een zijstraat maar ben wel benieuwd naar ervaringen met zelfsturing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was werkzaam bij een middelgroot bedrijf waar het management een wat christelijke inslag had. De regel was dat voor alles vrije uren moesten worden opgenomen (huisarts, tandarts etc) tenzij dit weg te schrijven was als (zelf) ziek zijn. "Gelijke monniken, gelijke kappen", ik hoor het ze nog zeggen.

De grote uitzondering zat hem bij mensen met kinderen: tandarts, huisarts etc. voor de (eigen) kinderen moest wel gemeld worden, maar er hoefde geen vrije tijd voor opgenomen te worden. Dit onder het motto dat deze collega's anders wel een erg hoge prijs betaalden voor zorgtaken.

Alle vrije uren werden voor de duidelijkheid bijgehouden in een gedeelde spreadsheet. Toen ik er bijna een jaar werkte keek ik er uit interesse eens doorheen, en toen bleken de mensen met kinderen nooit vrije tijd op te nemen voor hun eigen tandarts- en kappersafspraken. Bij navraag werd gezegd dat dit stilzwijgend toe werd gestaan want "het koste amper werktijd omdat ze samen met de kinderen gingen" :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
17-08-2025 21:01
Het kan goed werken in een zelfsturend team. Maar zie ook dat de grootste schreeuwers in sommige teams zich zelf uitroepen tot soort van managers en alles binnen een team regelen. Is een zijstraat maar ben wel benieuwd naar ervaringen met zelfsturing.
Mijn ervaring was slecht. Het zijn altijd dezelfde mensen die de kar trokken, altijd dezelfde mensen die wel extra wilden werken bij nood of ziekte, altijd dezelfde mensen die ziek waren. Nooit de neuzen die allemaal dezelfde kant op stonden. Ik vond het dodelijk vermoeiend en ben na 3 jaar zwoegen verder gaan studeren en heb een andere baan gezocht. Dit was overigens in de zorgsector.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja volgens mij is er veel zelfsturing in de zorg ontstaan. Maar ik denk dat dat een verkapte bezuinigingsmaatregel is.
Uiteindelijk blijkt toch dat er iemand nodig is die, als het spannend of moeilijk is, verantwoordelijk draagt en besluiten neemt.

En het zijn van leidinggevende is inderdaad een vaak, net zoals dat van een professional! Te vaak zie ik dat het beste jongetje of meisje van de klas (de professional) tot leidinggevende gemaakt wordt. Dat is vragen om problemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanielje schreef:
18-08-2025 08:52
Ik was werkzaam bij een middelgroot bedrijf waar het management een wat christelijke inslag had. De regel was dat voor alles vrije uren moesten worden opgenomen (huisarts, tandarts etc) tenzij dit weg te schrijven was als (zelf) ziek zijn. "Gelijke monniken, gelijke kappen", ik hoor het ze nog zeggen.

De grote uitzondering zat hem bij mensen met kinderen: tandarts, huisarts etc. voor de (eigen) kinderen moest wel gemeld worden, maar er hoefde geen vrije tijd voor opgenomen te worden. Dit onder het motto dat deze collega's anders wel een erg hoge prijs betaalden voor zorgtaken.

Alle vrije uren werden voor de duidelijkheid bijgehouden in een gedeelde spreadsheet. Toen ik er bijna een jaar werkte keek ik er uit interesse eens doorheen, en toen bleken de mensen met kinderen nooit vrije tijd op te nemen voor hun eigen tandarts- en kappersafspraken. Bij navraag werd gezegd dat dit stilzwijgend toe werd gestaan want "het koste amper werktijd omdat ze samen met de kinderen gingen" :facepalm:
Hmm, maar dat klopt dan toch gewoon? Als ik met kind naar tandarts ga, kost het 5 minuten extra als ik zelf ook gecontroleerd wordt. Moet je dan 5 minuten opnemen of zo?
De regel an sich is stom, dat ben ik met je eens. Maar als die er nou eenmaal zo is, doen collega’s niet echt iets verkeerd wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
18-08-2025 13:18
Hmm, maar dat klopt dan toch gewoon? Als ik met kind naar tandarts ga, kost het 5 minuten extra als ik zelf ook gecontroleerd wordt. Moet je dan 5 minuten opnemen of zo?
De regel an sich is stom, dat ben ik met je eens. Maar als die er nou eenmaal zo is, doen collega’s niet echt iets verkeerd wat mij betreft.
Ik vond dat beleid niet deugen, en dat ligt niet aan de collega's maar wel aan het management. Prima om mensen een voordeeltje voor hun eigen kinderen te geven, maar niet als in de praktijk alleen mensen zónder kinderen uren op moeten nemen. Toen ik ze erop attent maakte is daar ook het beleid op aangepast voor het volgende jaar. Was ook veel eerlijker en overzichtelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
18-08-2025 10:45
Te vaak zie ik dat het beste jongetje of meisje van de klas (de professional) tot leidinggevende gemaakt wordt. Dat is vragen om problemen.
Een professional zijn is heel wat anders dan een leidinggevende zijn. Bij voorkeur zie ik liever dat een leidinggevende wel enige inhoudelijke kennis van zaken heeft. Of zich daar iig in verdiept. Maar uiteindelijk is leidinggeven een ander vak dan op inhoud zeer veel kennis hebben.
Een leidinggevende moet teambreed en individueel kunnen communiceren, luisteren, mitigeren, prioriteren, overzien, belangen afwegen, knopen doorhakken, etc. En dat bij voorkeur met een menselijk gezicht.
Voor inhoudelijk werk, óók op hoog niveau, heb je vaak hele andere skills nodig. Al blijft kunnen communiceren in alle lagen wel een handige eigenschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
En tegelijk heb je vaak vrij weinig aan een leidinggevende die het vak niet (goed) kent. Van die ‘managers om het managen’. Dan krijg je dus dat een leidinggevende in de zorg niet beseft dat zijn team uitgeput raakt, want ze doen het allemaal gewoon, ‘dus kan het’. Dat ze het moeilijk níet kunnen doen, omdat er dan mensen dood gaan, of ernstig benadeeld worden (veel meer dan als de reclamecampagne niet op tijd af is of zo), dat zien ze even over het hoofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanielje schreef:
18-08-2025 13:23
Ik vond dat beleid niet deugen, en dat ligt niet aan de collega's maar wel aan het management. Prima om mensen een voordeeltje voor hun eigen kinderen te geven, maar niet als in de praktijk alleen mensen zónder kinderen uren op moeten nemen. Toen ik ze erop attent maakte is daar ook het beleid op aangepast voor het volgende jaar. Was ook veel eerlijker en overzichtelijker.
Ah ok. Ja, dat beleid was idioot ja, dat ben ik met je eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
18-08-2025 16:50
En tegelijk heb je vaak vrij weinig aan een leidinggevende die het vak niet (goed) kent. Van die ‘managers om het managen’. Dan krijg je dus dat een leidinggevende in de zorg niet beseft dat zijn team uitgeput raakt, want ze doen het allemaal gewoon, ‘dus kan het’. Dat ze het moeilijk níet kunnen doen, omdat er dan mensen dood gaan, of ernstig benadeeld worden (veel meer dan als de reclamecampagne niet op tijd af is of zo), dat zien ze even over het hoofd.
Een leidinggevende kan al deze informatie én meer ophalen binnen een team, zonder ook maar 1 dag aan het bed gestaan te te hebben. Een goede leidinggevende kan nl. luisteren en zaken aan elkaar verbinden. Een goede leidinggevende kan ook zeggen 'joh, dit zegt me niks, neem me eens mee in wat er dan precies gebeurt'. Sterker nog, een goede leidinggevende kan ook zeggen, laat me een dagje meelopen op x, y of z, zodat ik het met eigen ogen kan zien. Een goede leidinggevende kan dit soort zaken analyseren en wegen. Daarvoor is het welliswaar handig om kennis te hebben, maar die hoeft écht niet diepgaand te zijn en kan ook door te luisteren of af en toe eens meekijken ontstaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNescio schreef:
18-08-2025 17:26
Een leidinggevende kan al deze informatie én meer ophalen binnen een team, zonder ook maar 1 dag aan het bed gestaan te te hebben. Een goede leidinggevende kan nl. luisteren en zaken aan elkaar verbinden. Een goede leidinggevende kan ook zeggen 'joh, dit zegt me niks, neem me eens mee in wat er dan precies gebeurt'. Sterker nog, een goede leidinggevende kan ook zeggen, laat me een dagje meelopen op x, y of z, zodat ik het met eigen ogen kan zien. Een goede leidinggevende kan dit soort zaken analyseren en wegen. Daarvoor is het welliswaar handig om kennis te hebben, maar die hoeft écht niet diepgaand te zijn en kan ook door te luisteren of af en toe eens meekijken ontstaan.
Kan ja. Maar in mijn ervaring gebeurt dat zelden. Specifieke eisen/situaties die binnen bepaalde vakken voorkomen, en die je pas doorkrijgt als je er zelf een tijdje in werkt. Hoe het voelt om iemand te moeten vertellen dat hij gaat overlijden met zijn kinderen er naast, hoe is voelt om te moeten beslissen om toch nog maar een half uurtje te blijven want iemand heeft echt zorg nodig. Dat is info die je niet kunt opdoen zonder het zelf mee te maken, echt niet.
Het kan ongetwijfeld veel beter dan nu veel gebeurt, als leidinggevende beter zou zijn in zijn/haar werk. Maar in veel gevallen wordt een externe leidinggevende vooral binnen gehaald om ‘orde op zaken’ te stellen, en dan sneuvelen dit soort zaken heel snel.

Overigens ben ik het wel heel erg eens met dat een goede professional (als in: iemand die echt goed is in het vak, of dat nou verpleegkundige, brandweerman, ontwerper of wat dan ook is) zeker geen goede leidinggevende hoeft te zijn. Het feit dat als je goed bent in een bepaald vak, je dus ook goed leiding kunt geven aan anderen die dat vak uitoefenen, gaat volstrekt voorbij aan het feit dat dat eigenlijk een vak op zich is. Het beste is eigenlijk iemand die het vak wel kent, maar zelf sterker is in de leidinggevende rol. Maar vindt die maar eens (en voorkom dat hij niet voortijdig uitvalt omdat het niet de allerbeste professional was).
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies wat jullie zeggen, leiding geven is een vak / specialisatie apart. Een leidinggevende moet kunnen communiceren, zich inleven in alle werknemers, aanvoelen wanneer het in een team niet lekker gaat, en durven knopen door te hakken.
Maar zeker ook van all facetten in een bedrijf kennis hebben, of vergaren.
LG moet kunnen delegeren, en niet zelf willen micromanagen en vertrouwen op de werknemers. Vinger aan de pols houden kan prima door overleggen te houden met iedereen en te luisteren.

Nu ben ik niet echt thuis in de zorg of onderwijs etc, dus daar zal het vast wat anders werken voor een leidinggevende.

Een goede leidinggevende zal niet snel iets flikken bij werknemers en ze eerder waarderen denk ik..
maar dit is vooral gevoel op basis van ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons is het management een heel andere salarislijn en een teamleider verdient niet per se het meeste van het hele team. Het wordt ook niet als promotie gezien als iemand leidinggevende wordt. Managers gaan ook vaak weer terug naar de uitvoering, want je krijgt er een hoop gezeur bij en echte zeggenschap heb je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
18-08-2025 18:31
Kan ja. Maar in mijn ervaring gebeurt dat zelden. Specifieke eisen/situaties die binnen bepaalde vakken voorkomen, en die je pas doorkrijgt als je er zelf een tijdje in werkt. Hoe het voelt om iemand te moeten vertellen dat hij gaat overlijden met zijn kinderen er naast, hoe is voelt om te moeten beslissen om toch nog maar een half uurtje te blijven want iemand heeft echt zorg nodig. Dat is info die je niet kunt opdoen zonder het zelf mee te maken, echt niet.
Het kan ongetwijfeld veel beter dan nu veel gebeurt, als leidinggevende beter zou zijn in zijn/haar werk. Maar in veel gevallen wordt een externe leidinggevende vooral binnen gehaald om ‘orde op zaken’ te stellen, en dan sneuvelen dit soort zaken heel snel.

Overigens ben ik het wel heel erg eens met dat een goede professional (als in: iemand die echt goed is in het vak, of dat nou verpleegkundige, brandweerman, ontwerper of wat dan ook is) zeker geen goede leidinggevende hoeft te zijn. Het feit dat als je goed bent in een bepaald vak, je dus ook goed leiding kunt geven aan anderen die dat vak uitoefenen, gaat volstrekt voorbij aan het feit dat dat eigenlijk een vak op zich is. Het beste is eigenlijk iemand die het vak wel kent, maar zelf sterker is in de leidinggevende rol. Maar vindt die maar eens (en voorkom dat hij niet voortijdig uitvalt omdat het niet de allerbeste professional was).
Sorry, maar dan ben je in mijn woordenboek geen teamleider aka leidinggevende, maar een procesmanager, als het doel is om middelen zo efficient mogelijk in te zetten. Jij beschrijft een situatie waarin "de leidinggevende"vooral is aangesteld om middelen efficiënt in te zetten, wat leidt tot druk op de patiëntenzorg. In dat geval is het waarschijnlijk een operationeel manager aka procesmanager.
Een teamleider is specifiek voor het aansturen van de mensen binnen een team en haar dynamiek. Eea zou je best kunnen combineren, maar noem ik zelf geen teamleider of leidinggevende.

In mijn verschillende werkzaamheden van de afgelopen decennia, heb ik met meerdere leidinggevenden te maken gehad, die allen zijn aangesteld als teamleiders en allen als doel hebben om toe te zien op de over all processen, maar vooral dat iedereen op z'n plek zit en doet wat ze moeten doen en zorgt voor smeerolie in de machine als er problemen zijn. Deze leidinggevenden hoeven op inhoud geen jota te snappen van wat ik of mijn collega doet.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik jou niet geloof. Ik geloof je 500%, maar dan is de definitie van een team leidinggevende in de zorg wat anders dan wat ik versta onder 'mijn lg aka mijn manager of het MT'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Winterkoud schreef:
18-08-2025 22:10
Precies wat jullie zeggen, leiding geven is een vak / specialisatie apart. Een leidinggevende moet kunnen communiceren, zich inleven in alle werknemers, aanvoelen wanneer het in een team niet lekker gaat, en durven knopen door te hakken.
Maar zeker ook van all facetten in een bedrijf kennis hebben, of vergaren.
LG moet kunnen delegeren, en niet zelf willen micromanagen en vertrouwen op de werknemers. Vinger aan de pols houden kan prima door overleggen te houden met iedereen en te luisteren.

Een goede leidinggevende zal niet snel iets flikken bij werknemers en ze eerder waarderen denk ik..
maar dit is vooral gevoel op basis van ervaring.
Nou ja, eigenlijk wat jij schrijft dus. Dit is wat mijn ervaring is met leidinggevenden. Vaak zijn die zelf middle management. Maar altijd is het doel dat de leidinggevende de smeerolie is in de machine en tussen lagen kan communiceren en inleven. En deze zijn wars van micro management (juist ook omdat ze op vakinhoud die kennis helemaal niet hebben). Het doel is dat het team als geheel presteert en functioneert en de voorwaarden worden gecreëerd om dat mogelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Winterkoud schreef:
18-08-2025 22:10
Precies wat jullie zeggen, leiding geven is een vak / specialisatie apart. Een leidinggevende moet kunnen communiceren, zich inleven in alle werknemers, aanvoelen wanneer het in een team niet lekker gaat, en durven knopen door te hakken.
Maar zeker ook van all facetten in een bedrijf kennis hebben, of vergaren.
LG moet kunnen delegeren, en niet zelf willen micromanagen en vertrouwen op de werknemers. Vinger aan de pols houden kan prima door overleggen te houden met iedereen en te luisteren.

Nu ben ik niet echt thuis in de zorg of onderwijs etc, dus daar zal het vast wat anders werken voor een leidinggevende.

Een goede leidinggevende zal niet snel iets flikken bij werknemers en ze eerder waarderen denk ik..
maar dit is vooral gevoel op basis van ervaring.
Kijken wat een werknemer nodig heeft kan natuurlijk òók juist betekenen dat je wel micromanaget. Dat maakt het juist zo lastig. Als iedereen hetzelfde zou willen van een manager/leidinggevende of hoe je het ook wilt noemen, was het een stuk makkelijker. Maar de een wil duidelijk weten wat hij moet doen, wanneer en hoe, en doet het dan. De ander wil weten wat er volgende maand af moet, en dan zijn eigen gang gaan. Zelfs binnen 1 team kan dat enorm verschillen, en lang niet alle leidinggevenden kunnen dat goed inschatten, of hebben de capaciteit om beide manieren naast elkaar toe te passen. Het zijn net mensen. Soms is een leidinggevende niet per se slecht, maar de combinatie leidinggevende en werknemer niet lekker.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
18-08-2025 22:56
Kijken wat een werknemer nodig heeft kan natuurlijk òók juist betekenen dat je wel micromanaget. Dat maakt het juist zo lastig. Als iedereen hetzelfde zou willen van een manager/leidinggevende of hoe je het ook wilt noemen, was het een stuk makkelijker. Maar de een wil duidelijk weten wat hij moet doen, wanneer en hoe, en doet het dan. De ander wil weten wat er volgende maand af moet, en dan zijn eigen gang gaan. Zelfs binnen 1 team kan dat enorm verschillen, en lang niet alle leidinggevenden kunnen dat goed inschatten, of hebben de capaciteit om beide manieren naast elkaar toe te passen. Het zijn net mensen. Soms is een leidinggevende niet per se slecht, maar de combinatie leidinggevende en werknemer niet lekker.
Dat laatste is zeker een feit, niet elke werknemer en leidinggevende zijn passend bij elkaar. En dan loopt het al snel niet zo lekker.

Ik vind dan juist weer dat een manager/lg (geef het beestje een naam) door te praten en overleg te hebben met werknemers weet waar de behoeftes liggen, en dat verschilt sowieso per werknemer. Daarop kan zo iemand dus inspelen en zorgen dat iedereen goed uit de verf komt.
En dan kan het gebeuren dat als een team niet lekker loopt door 1 iemand, de LG gesprekken gaat voeren en of knoop doorhakt met een vso voorstel. De niet leuke dingen.

Ik bedoel met micromanagen vooral niet te inhoudelijk willen zijn op het werk van de teams / werknemers.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
18-08-2025 18:31
Kan ja. Maar in mijn ervaring gebeurt dat zelden. Specifieke eisen/situaties die binnen bepaalde vakken voorkomen, en die je pas doorkrijgt als je er zelf een tijdje in werkt. [table]Hoe het voelt om iemand te moeten vertellen dat hij gaat overlijden met zijn kinderen er naast[/table], hoe is voelt om te moeten beslissen om toch nog maar een half uurtje te blijven want iemand heeft echt zorg nodig. Dat is info die je niet kunt opdoen zonder het zelf mee te maken, echt niet.
Het kan ongetwijfeld veel beter dan nu veel gebeurt, als leidinggevende beter zou zijn in zijn/haar werk. Maar in veel gevallen wordt een externe leidinggevende vooral binnen gehaald om ‘orde op zaken’ te stellen, en dan sneuvelen dit soort zaken heel snel.

Overigens ben ik het wel heel erg eens met dat een goede professional (als in: iemand die echt goed is in het vak, of dat nou verpleegkundige, brandweerman, ontwerper of wat dan ook is) zeker geen goede leidinggevende hoeft te zijn. Het feit dat als je goed bent in een bepaald vak, je dus ook goed leiding kunt geven aan anderen die dat vak uitoefenen, gaat volstrekt voorbij aan het feit dat dat eigenlijk een vak op zich is. Het beste is eigenlijk iemand die het vak wel kent, maar zelf sterker is in de leidinggevende rol. Maar vindt die maar eens (en voorkom dat hij niet voortijdig uitvalt omdat het niet de allerbeste professional was).
Ik sta ervan te kijken dat dit blijkbaar van een verpleegkundige/verzorgende wordt verwacht. Ik was altijd in de veronderstelling dat alleen een arts een dergelijke mededeling mocht doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
19-08-2025 09:01
Ik sta ervan te kijken dat dit blijkbaar van een verpleegkundige/verzorgende wordt verwacht. Ik was altijd in de veronderstelling dat alleen een arts een dergelijke mededeling mocht doen.
Huh, ik zeg toch niet dat dat om een verpleegkundige gaat? Ik noemde gewoon wat extreme situaties die nogal beroeps/vak specifiek zijn, en waar je je maar moeilijk écht in kunt verplaatsen als je het niet mee gemaakt hebt. Natuurlijk gaat een verzorgende niet dit soort gesprekken als eerste aan. Maar in sommige gevallen zijn het bv wel een arts en verpleegkundige samen die het gesprek aan gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
19-08-2025 09:01
Ik sta ervan te kijken dat dit blijkbaar van een verpleegkundige/verzorgende wordt verwacht. Ik was altijd in de veronderstelling dat alleen een arts een dergelijke mededeling mocht doen.
Ik zie als verpleegkundige vaak als een van de eersten (samen met de verzorgenden) dat iemand achteruit gaat, soms snel achteruit gaat. In de nachtdienst werken wij met een dienstdoend arts die dienst heeft voor ongeveer 20 verpleeghuizen in een grote regio. Het gebeurt best regelmatig dat ik familie bel om de situatie uit te leggen en te bespreken of ze willen komen nog voordat de arts geweest is. Het duurt soms wel anderhalf of twee uur voordat die bij ons kan zijn, en dat kan te laat zijn.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
17-08-2025 21:01
Het kan goed werken in een zelfsturend team. Maar zie ook dat de grootste schreeuwers in sommige teams zich zelf uitroepen tot soort van managers en alles binnen een team regelen. Is een zijstraat maar ben wel benieuwd naar ervaringen met zelfsturing.
Ik begin er persoonlijk een beetje schijtziek van te worden. Genoeg collega’s die genoeg eigen verantwoording hebben hoor. Maar er zit altijd een rotte appel tussen. Wat de manager dan niet door heeft “want zelfsturing”. Vervolgens moet je het dan “nog maar een keer zelf op proberen te lossen”. En pas als je op je kop bent gaan staan word er heeeeel misschien wat aan gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Badeendje92 schreef:
19-08-2025 13:39
Ik begin er persoonlijk een beetje schijtziek van te worden. Genoeg collega’s die genoeg eigen verantwoording hebben hoor. Maar er zit altijd een rotte appel tussen. Wat de manager dan niet door heeft “want zelfsturing”. Vervolgens moet je het dan “nog maar een keer zelf op proberen te lossen”. En pas als je op je kop bent gaan staan word er heeeeel misschien wat aan gedaan.
Zeer herkenbaar helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merel90 schreef:
12-08-2025 20:51
Maar waarom per jaar en niet per maand? Of gewoon per week? Waarom teken je anders een contract van bijv 24 uur per week als je veel meer of minder ingeroosterd kan worden. Waarom niet iemand vaste dagen geven. Marietje werkt elke maandag van 10 tot 8, vervolgens woe op donderdag van 23:00 t/m 07:00 en dan op zondag van 9 tot 5 ofzo.
Hoe doen andere bedrijven dat dan met onregelmatige werkuren, ik zit even te denken aan bijv operators nu.
in de zorg snap ik dat ook niet, maar in veel andere branches wel. mijn man werkt in de voeding. veel horeca als klanten.
daar hebben ze ook jaar-uren en daar vind ik het logisch. in de tussenmaanden vaak vroeg klaar en tegen de feestdagen of nu in de zomer veel uren maken om alle opdrachten klaar te krijgen.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
19-08-2025 14:48
in de zorg snap ik dat ook niet, maar in veel andere branches wel. mijn man werkt in de voeding. veel horeca als klanten.
daar hebben ze ook jaar-uren en daar vind ik het logisch. in de tussenmaanden vaak vroeg klaar en tegen de feestdagen of nu in de zomer veel uren maken om alle opdrachten klaar te krijgen.
Omdat de zorg veel minder planbaar is dan routine matige processen (en geloof me, de ‘proces-optimalisators doen er hun uiterste best op). Er zijn bv altijd mensen met oproep-diensten, worden ze wel opgeroepen, mogen ze de dag erna niet weken ivm uren, worden ze niet opgeroepen, zijn de uren weer anders. En je kunt niet zeggen ‘oh, Truus is vannacht geweest, dus vandaag hebben we iemand minder’, want die patiënten zijn er vandaag ook gewoon en hebben zorg nodig.

En omdat het een 24 uurs vakgebied is, zijn er niet zo veel mensen altijd de vervelende diensten willen werken (avond/nacht/weekend). In tegenstelling tot veel ploegendiensten is het dan namelijk niet alleen een onhandig tijdstip, maar vaak ook gewoon ander werk. Ja, het bestaat, maar de meeste mensen dus niet. Dus dat rouleert, en dat heeft weer gevolgen voor de schema’s erna. Want je mag niet de hele nacht werken, en dan erna meteen weer.

Daarnaast is ook de zorg niet het hele jaar hetzelfde. Tijdens de vakantie zijn er minder operaties, want de chirurgen zijn ook op vakantie. Dan heb je dus ook minder verpleegkundigen nodig. Tegelijk willen we die niet verplicht op vakantie sturen, als een soort zorg-vak, want eigenlijk houden de meeste mensen daar helemaal niet van. En het ‘aanbod’ aan patiënten is ook niet altijd hetzelfde (enigszins afhankelijk van het specialisme, maar bv de IC ligt in het griepseizoen veel voller dan anders). Dus gewoon elke week hetzelfde is niet logisch.

In de meer planbare zorg, bv in een verzorgingstehuis word wel veel meer met vaste(re) diensten gewerkt. Al heb je daar ook gewoon meer flexibiliteit nodig bv in geval van ziekte. Het liefst zou je natuurlijk altijd gewoon iemand achter de hand hebben, zodat alle andere roosters gewoon door kunnen gaan, maar daar is simpelweg geen geld voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
17-08-2025 13:30
Ik heb ook wel teams gezien die zelf roosteren, dan zie je dat de ‘grootste schreeuwers’ de fijnste diensten draaien….

Ik ben in mijn team degene die roostert. En ik loop zelf heel vaak alle gaten dicht en heb ook vaak het vervelendste rooster, ook al rooster ik wel voor iedereen evenveel diensten op bepaalde tijden in. Ik perk de grootste schreeuwer overigens wel in. Die krijgt echt niet alleen de gewenste diensten.
Mijn manager zei kort geleden terecht dat dat afgelopen moest zijn met het dichtlopen van alle gaten en ze heeft gelijk.
Komende kerst en oud en nieuw ben ik vrij na 4 jaar diensten gedraaid te hebben. Dit jaar mag iemand anders het gaan doen.

Hier is het overigens niet zo dat iemand met leerplichtige kinderen altijd voorgaan en recht hebben op alle schoolvakanties.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven