Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 12:07
Als men uit een soort verbolgenheid over hoe een aantal voorstellen van de PVV genoemd worden (discriminatoir en racistisch) massáál PVV gaat stemmen dan mogen ze dat van mij.toulouse_74 schreef: ↑21-08-2025 11:22Ik denk niet dat iemand hier op deze manier nog durft te zeggen dat ze PVV gaan stemmen.
Is dit wat we willen? En straks verbaasd zijn dat de PVV zo groot is, want ja, 'ik ken niemand die op de PVV stemt'.
Laat ze maar geconfronteerd worden met de (vooral financiële) gevolgen die de niet-doorgerekende plannen van de PVV gaan hebben. Vooral na de Nexit, het oplopen van de staatsschuld en het stuklopen van onze internationale (handels)relaties. Maar als ik de gemiddelde PVV minister zo bezig heb gezien betwijfel ik zelfs of dat ze gaat lukken.
donderdag 21 augustus 2025 om 12:12
Heel eerlijk vind ik dat je je mag schamen als je PVV stemt, ja. Ik ben en blijf verbijsterd door alles wat we tegenwoordig menen te moeten mogen zeggen.toulouse_74 schreef: ↑21-08-2025 11:22Ik denk niet dat iemand hier op deze manier nog durft te zeggen dat ze PVV gaan stemmen.
Is dit wat we willen? En straks verbaasd zijn dat de PVV zo groot is, want ja, 'ik ken niemand die op de PVV stemt'.
Je mag je wat mij betreft schamen als je die poster van Wilders een fraaie politieke uiting vindt, je mag je schamen als je destijds mee hebt geroepen dat je minder Marokkanen wilt, je mag je schamen als je vluchtelingen wilt weren of ophokken in uitpuilende centra, je mag je schamen als je geen moslims in het straatbeeld wenst.
Ik vind dat schaamte een veel te kleine rol speelt in het huidige maatschappelijke en politieke debat.
donderdag 21 augustus 2025 om 12:16
Hier ben ik het mee eens.GriebusDus schreef: ↑21-08-2025 12:12Heel eerlijk vind ik dat je je mag schamen als je PVV stemt, ja. Ik ben en blijf verbijsterd door alles wat we tegenwoordig menen te moeten mogen zeggen.
Je mag je wat mij betreft schamen als je die poster van Wilders een fraaie politieke uiting vindt, je mag je schamen als je destijds mee hebt geroepen dat je minder Marokkanen wilt, je mag je schamen als je vluchtelingen wilt weren of ophokken in uitpuilende centra, je mag je schamen als je geen moslims in het straatbeeld wenst.
Ik vind dat schaamte een veel te kleine rol speelt in het huidige maatschappelijke en politieke debat.
donderdag 21 augustus 2025 om 12:48
Ken jij mensen die dit hebben gedaan? Heb je ermee gesproken? Want diegene die ik ken, hebben heel scherp waarvoor de provincie staat en waarvoor het Rijk staat en daarom op verschillende partijen gestemd. Dat zijn zeker geen domme, zwalkende onzin-volgers.Vanielje schreef: ↑20-08-2025 17:56En de "grap" is dus dat die kiezers die vanwege "de boeren" massaal BBB stemden bij de PS in 2023 enkele maanden later alweer massaal afhaakten en NSC gingen stemmen. Niet omdat er ook maar iets aan het landbouwbeleid was veranderd, maar omdat het narratief bij de media en opiniemakers gewijzigd was: in plaats van over boeren ging alles opeens over bestaanszekerheid en een betrouwbare overheid.
donderdag 21 augustus 2025 om 12:55
ik ben het met je eens. Wilders ( en Baudet) zijn idioten en zijn dicriminerend.LizzyLee schreef: ↑21-08-2025 11:29Ik hoop dat ze zich schamen dat ze PVV stemmen en misschien nadenken over waar ze op stemmen. Op iemand die mensen tegen elkaar opzet en bepaalde groepen de schuld geeft. Is dat wat we willen in dit land? Zie helaas nog genoeg mensen op TV en socials die de meest walgelijke dingen roepen en dat Wilders zogenaamd problemen benoemd en alles op gaat lossen. Al zijn er inmiddels wat mensen van terug gekomen, gezien de peilingen. Maar bepaalde uitingen van Wilders mag je dan ook benoemen voor wat ze zijn: racistisch. Daar ga ik nu verder ook niet meer over in discussie, want dat maakt me kwaad omdat het gewoon vreselijke uitingen zijn.
Maar ik vind het altijd grappig dat "links" precies hetzelfde doet als wat ze rechts verwijt. "Iedereen die op de PVV stemt is een racist" is er net zo eentje, scheert ook hele bevolkingsgroepen voor het gemak en ongenuanceerd over dezelfde kam. Of mensen die op de PVV stemmen geven de buitenlanders of de asielzoekers van alle problemen de schuld" is er ook zo eentje.
en ja, ik sten zelf lnks, en juist daarom ben ik zo kritisch op links.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
donderdag 21 augustus 2025 om 13:02
Dat zegt "links" helemaal niet.grenada schreef: ↑21-08-2025 12:55ik ben het met je eens. Wilders ( en Baudet) zijn idioten en zijn dicriminerend.
Maar ik vind het altijd grappig dat "links" precies hetzelfde doet als wat ze rechts verwijt. "Iedereen die op de PVV stemt is een racist" is er net zo eentje, scheert ook hele bevolkingsgroepen voor het gemak en ongenuanceerd over dezelfde kam. Of mensen die op de PVV stemmen geven de buitenlanders of de asielzoekers van alle problemen de schuld" is er ook zo eentje.
en ja, ik sten zelf lnks, en juist daarom ben ik zo kritisch op links.
donderdag 21 augustus 2025 om 13:25
Rekeningrijden doe je al via de pomp met alle accijnzen. En wat denk je dat het invoeren van een apart systeem zou kosten? Iedereen een kastje in de auto? Ook lekker voor je privacy als de overheid weet waar je naar toe bent gereden.
donderdag 21 augustus 2025 om 13:29
Precies. Zo laten als het nu is.margreetder schreef: ↑21-08-2025 13:25Rekeningrijden doe je al via de pomp met alle accijnzen. En wat denk je dat het invoeren van een apart systeem zou kosten? Iedereen een kastje in de auto? Ook lekker voor je privacy als de overheid weet waar je naar toe bent gereden.
donderdag 21 augustus 2025 om 15:38
Nounou schreef: ↑21-08-2025 11:28Ik lees MrsM graag, blijf vooral schrijven! Slim rechts is wel de juiste term, vond ik rakend en dacht, ja! Dat vind ik ook.
Ik blijf hier meelezen maar voel geen enkele behoefte me te mengen in een discussie over racisme, discriminatie en andere wel of niet juiste bewoordingen.
Benieuwd hoe jij naar Ja21 kijkt MrsM. (Is vast al ergens te lezen maar ik vind het ff niet dan)
Het programma van JA21 nog niet gelezen, wil ik wel gaan doen. Maar ook daar weer, Nanninga die bij de partij zit staat me tegen. En ik weet dat het niet om de poppetjes zou moeten gaan, maar ik kan dat wat moeilijker los van elkaar zien denk ik.
Bontenbal heeft ook wat tweets de wereld ingestuurd tijdens corona tijd waar ik me eigenlijk aan stoor, valt me dan ook weer tegen.
Maar op die manier kun je bijna alle partijen wel uitsluiten want er is bijna geen politicus die helemaal zonder fouten is.
donderdag 21 augustus 2025 om 15:45
Waarbij vooralsnog ook het idee is dat je voor elke kilometer betaald, ook als je die op de Franse tolweg hebt gereden. Zo'n systeem is meestal fraudegevoelig en leuk voor hackers.margreetder schreef: ↑21-08-2025 13:25Rekeningrijden doe je al via de pomp met alle accijnzen. En wat denk je dat het invoeren van een apart systeem zou kosten? Iedereen een kastje in de auto? Ook lekker voor je privacy als de overheid weet waar je naar toe bent gereden.
Accijnzen aan de pomp en wegenbelasting (incl. provinciale opcenten) op gewicht zijn ook al vormen van rekening rijden.
phlox24 wijzigde dit bericht op 21-08-2025 15:48
0.00% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 15:45
Ik ben ook heel benieuwd hoe ze dit willen invoeren en wat de kosten zullen gaan worden. En tellen in het buitenland gereden kilometers dan ook mee?
En hoe gaan ze dat doen voor de sectoren die de hele dag op de weg zitten? Zijn die dan een stuk duurder uit dan nu? Komt daar een soort plafond op?
En idd de privacy. Hoe hou je die gereden kilometers bij?
Ik ben ook niet gelukkig met die plannen.
donderdag 21 augustus 2025 om 15:54
De PVV ontkent domweg dat institutioneel racisme bestaat en alle aandacht ervoor 'woke gezeur'. De gemiddelde pvv stemmer zal zichzelf niet racistisch vinden, naar zijn eigen standaarden. Mijn standaarden liggen anders en ik hou van het beestje bij de naam noemen: De PVV staat racistisch beleid voor en na als je daarop stemt geef je op zijn minst blijk van 'geen bezwaar' tegen racistisch beleid. Voor Ja21 geldt imo exact hetzelfde.Paradise schreef: ↑21-08-2025 11:40Mijn punt is ook dit:
Racisme komt veelvuldig voor. Niet alleen bij PVV-stemmers.
Sterker nog: racisme komt ook voor bij mensen die niet noodzakelijkerwijs ook discrimineren.
Racisme is hierbij een gevoel van superioriteit jegens anderen.
Het lastige is dat ik zelf nog geen eens met zekerheid durf te zeggen dat ik geen racistische denkbeelden heb. Daarvoor zijn deze denkbeelden te vaak verborgen.
Zeker als het gaat om institutioneel racisme is het lastig om te bepalen wie hier een rol in spelen of niet.
Door de PVV zo overduidelijk voor racistisch uit te maken wordt het beeld over de verdere maatschappij troebel.
En nogmaals: ik discrimineer niet (hoop ik), maar ik durf mijn handen niet in het vuur te steken over mijn eigen - verborgen - racistische denkbeelden en overtuigingen.
Ik vind het daarom niet netjes om de ander ergens van te beschuldigen. Omdat ik ook in mijn eigen spiegel moet (blijven) kijken.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
donderdag 21 augustus 2025 om 16:02
Tolpoortjes en een kleine tag in de auto lijkt me werkbaar. Het beste werkt het plaats- en tijdsafhankelijk. Maar het lijkt me heel gek als in het buitenland gereden kilometers gaan tellen. Dan betaal je dubbel tol...MrsM schreef: ↑21-08-2025 15:45Ik ben ook heel benieuwd hoe ze dit willen invoeren en wat de kosten zullen gaan worden. En tellen in het buitenland gereden kilometers dan ook mee?
En hoe gaan ze dat doen voor de sectoren die de hele dag op de weg zitten? Zijn die dan een stuk duurder uit dan nu? Komt daar een soort plafond op?
En idd de privacy. Hoe hou je die gereden kilometers bij?
Ik ben ook niet gelukkig met die plannen.
Sectoren die de hele dag op de weg zitten zullen profiteren van de vermindering van files. Tijd is geld immers. Het huidige plan om domweg per km te belasten help echter geen zier tegen de files. Dan zal het wel uitdraaien op wat korting voor sommige sectoren, maar daar wordt 't wel weer complexer van.
kleinezon wijzigde dit bericht op 21-08-2025 16:06
10.62% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 16:04
Dit is het punt niet dat ik wilde maken.Kleinezon schreef: ↑21-08-2025 15:54De PVV ontkent domweg dat institutioneel racisme bestaat en alle aandacht ervoor 'woke gezeur'. De gemiddelde pvv stemmer zal zichzelf niet racistisch vinden, naar zijn eigen standaarden. Mijn standaarden liggen anders en ik hou van het beestje bij de naam noemen: De PVV staat racistisch beleid voor en na als je daarop stemt geef je op zijn minst blijk van 'geen bezwaar' tegen racistisch beleid. Voor Ja21 geldt imo exact hetzelfde.
Of misschien wel: je legt de bal weer volledig bij de PVV, terwijl (institutioneel) racisme veel verder rijkt en veel dieper geworteld is in de samenleving.
Het ontkennen van institutioneel racisme is ook iets dat veel breder plaatsheeft. Of het op zijn minst niet zien.
Het risico is dat daarmee wordt gesteld dat racisme op andere plekken minder aanwezig is. Of dat het bij mensen die ageren tegen de PVV minder aanwezig is. En ik waag dat te betwijfelen.
Maar noem vooral het beestje bij de naam.
paradise wijzigde dit bericht op 21-08-2025 16:06
9.28% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 16:07
En volgens mij vindt bijna niemand zichzelf racistisch, volgens eigen standaarden. Maar de vraag is of dat terecht is. Ik durf er mijn eigen handen aangaande mijn eigen denkbeelden - nogmaals - niet voor in het vuur te steken.Kleinezon schreef: ↑21-08-2025 15:54De PVV ontkent domweg dat institutioneel racisme bestaat en alle aandacht ervoor 'woke gezeur'. De gemiddelde pvv stemmer zal zichzelf niet racistisch vinden, naar zijn eigen standaarden. Mijn standaarden liggen anders en ik hou van het beestje bij de naam noemen: De PVV staat racistisch beleid voor en na als je daarop stemt geef je op zijn minst blijk van 'geen bezwaar' tegen racistisch beleid. Voor Ja21 geldt imo exact hetzelfde.
donderdag 21 augustus 2025 om 16:08
Je blijft dit herhalen, maar dit topic gaat niet over hoe diep institutioneel racisme in de samenleving geworteld zit maar over de aankomende verkiezingen, waar je op gaat stemmen en waarom. En ik denk inderdaad dat op andere plekken, zoals bij het CDA en de PvdA minder racisme voorkomt dan bij de PVV.Paradise schreef: ↑21-08-2025 16:04Dit is het punt niet dat ik wilde maken.
Of misschien wel: je legt de bal weer volledig bij de PVV, terwijl (institutioneel) racisme veel verder rijkt en veel dieper geworteld is in de samenleving.
Het risico is dat daarmee wordt gesteld dat racisme op andere plekken minder aanwezig is. En ik waag dat te betwijfelen.
Maar noem vooral het beestje bij de naam.
donderdag 21 augustus 2025 om 16:12
Tja, een zijspoor. Dat kan.Vanielje schreef: ↑21-08-2025 16:08Je blijft dit herhalen, maar dit topic gaat niet over hoe diep institutioneel racisme in de samenleving geworteld zit maar over de aankomende verkiezingen, waar je op gaat stemmen en waarom. En ik denk inderdaad dat op andere plekken, zoals bij het CDA en de PvdA minder racisme voorkomt dan bij de PVV.
Het is niet aan jou daar paal en perk aan te stellen.
En je bent het niet met me eens. Dan is het makkelijk hetgeen een ander zegt als off topic te beschouwen.
En nee, ik ben het niet met je eens dat racisme minder aanwezig is bij het CDA en de PvdA. Dat is volgens mij een misvatting. Daar is institutioneel racisme te veel voor aanwezig. Op teveel plekken.
Maar ik snap dat het lastig is om je eigen denkbeelden te onderzoeken en dat het makkelijker is de ander aan te wijzen als 'fout'.
donderdag 21 augustus 2025 om 16:27
Maar als dat zo is, waar blijft het wetsvoorstel tot het verbieden van islamitische uitingen en de invoer van een hoofddoekjesbelasting dan in de programma's van CDA en PvdA? Weten ze hun geheime racistische gedachtegoed al 5 decennia stiekem verborgen te houden?Paradise schreef: ↑21-08-2025 16:12Tja, een zijspoor. Dat kan.
En je bent het niet met me eens. Dan is het makkelijk hetgeen een ander zegt als off topic te beschouwen.
En nee, ik ben het niet met je eens dat racisme minder aanwezig is bij het CDA en de PvdA. Dat is volgens mij een misvatting. Daar is institutioneel racisme te veel voor aanwezig. Op teveel plekken.
Maar ik snap dat het lastig is om je eigen denkbeelden te onderzoeken en dat het makkelijker is de ander aan te wijzen als 'fout'.
donderdag 21 augustus 2025 om 16:30
Ik heb het toch over institutioneel racisme?
Dat gaat toch vaak over verborgen soorten racisme? En niet over wetten en wetsvoorstellen?
Volgens Het College voor de Rechten van de Mens:
"Ook in Nederland is sprake van institutioneel racisme. Niet zozeer door discriminerende wetten en regels, maar juist door bewuste en onbewuste stereotypen en vooroordelen. Dit komt tot uiting in structurele en collectieve achterstelling van groepen mensen op basis van hun (vermeende) etniciteit. Bijvoorbeeld vanwege je huidskleur, taal, cultuur, nationaliteit of religie."
Je onderschrijft exact mijn punt.
paradise wijzigde dit bericht op 21-08-2025 16:39
2.01% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 16:33
Ik vind dit een gevaarlijke uitspraak. Alsof het voor het doel (beperken van racisme) niet uit zou maken of je pvv/ja21 stemt.Paradise schreef: ↑21-08-2025 16:12Tja, een zijspoor. Dat kan.
donderdag 21 augustus 2025 om 16:36
Nou ja, als blijkt dat een groot gedeelte van de medewerkers van de gemeente Amsterdam al jaren last heeft van uitsluiting, discriminatie, ongelijke behandeling en racisme, in nota bene een linkse en progressieve stad, dan vind ik het hele beeld belangrijker.
(En dit is een voorbeeld).
Het doel is dus ook het beperken van racisme op plekken waar PVV/JA21 weinig voeten aan de grond krijgt.
En nogmaals: discriminatie is wat anders dan racisme.
donderdag 21 augustus 2025 om 16:39
Kleinezon schreef: ↑21-08-2025 16:02Tolpoortjes en een kleine tag in de auto lijkt me werkbaar. Het beste werkt het plaats- en tijdsafhankelijk. Maar het lijkt me heel gek als in het buitenland gereden kilometers gaan tellen. Dan betaal je dubbel tol...
Sectoren die de hele dag op de weg zitten zullen profiteren van de vermindering van files. Tijd is geld immers. Het huidige plan om domweg per km te belasten help echter geen zier tegen de files. Dan zal het wel uitdraaien op wat korting voor sommige sectoren, maar daar wordt 't wel weer complexer van.
Maar denk je echt dat de files significant gaan verminderen door rekeningrijden? Zeker wanneer men geen tolpoortjes wil plaatsen? Een tag zou kunnen, net zoiets als bij vrachtwagens gedaan wordt, wat alles digitaal doorstuurt naar de belastingdienst wellicht? Maar wat een werk gaat dat worden om iedereen per gereden kilometer een aparte rekening te moeten sturen. Gevoelig voor fouten en hackers.
Als je net als in Frankrijk tolwegen wil gaan invoeren, dan betaal je weer alleen belasting voor het rijden op die wegen. Dan zal het juist binnendoor weer een stuk drukker worden.
Hoe je het ook wendt of keert, Nederland is klein en dichtbevolkt en het wegennet is overbelast. Veel mensen hebben een auto vanwege noodzaak, niet alleen voor plezier.
Beter zou zijn kijk naar wat voor auto het is, het gewicht maar ook de uitstoot meenemen in een berekening zoals nu alleen met gewicht gebeurd, dat bedrag laag houden, maar juist middels brandstof/elektriciteit bij laadpalen ophogen. Dan betaalt iedereen voor de auto zelf, en het verbruik gaat via de pomp.
En dan kun je voor sectoren die op de weg zitten nog een (gedeeltelijke) vrijstelling doen voor het eerste deel, dat die voornamelijk betalen naar verbruik. Net zoals bij taxis nu al het geval is.
donderdag 21 augustus 2025 om 17:14
Ik denk dat iedere partij, ieder mens met fouten is. Dat is juist menselijk. Partijen uitsluiten op de poppetjes is ook menselijk. Niet dat ik ooit GL of PvdA gestemd heb, maar Timmermans vind ik op geen enkele manier sympathiek. (En niet alleen ik!) Er zijn mensen in mijn omgeving die al vele keren op PvdA gestemd hebben en dat nu vanwege Timmermans niet doen. Dan zou je denken misschien uitwijken naar GL, maar dat kan ook niet meer door de fusie. Tja, waar zij op gaan stemmen? Geen idee.MrsM schreef: ↑21-08-2025 15:38ik ben echt verre van slim hoor... maar zoals ik eerder zei, ik zie goede punten bij linkse en bij rechtse partijen. Vanwege het ondernemersschap heb ik altijd VVD gestemd, maar ik sta niet achter Yesilgöz en ik vind dat de VVD teveel staat voor de grote bedrijven en te weinig voor het MKB.
Het programma van JA21 nog niet gelezen, wil ik wel gaan doen. Maar ook daar weer, Nanninga die bij de partij zit staat me tegen. En ik weet dat het niet om de poppetjes zou moeten gaan, maar ik kan dat wat moeilijker los van elkaar zien denk ik.
Bontenbal heeft ook wat tweets de wereld ingestuurd tijdens corona tijd waar ik me eigenlijk aan stoor, valt me dan ook weer tegen.
Maar op die manier kun je bijna alle partijen wel uitsluiten want er is bijna geen politicus die helemaal zonder fouten is.
Ik denk als je alle programma's bekijkt dat iedere partij goede en mindere punten heeft. Als ik ze allemaal zou bekijken (wat ik misschien nog wel doe) zijn er met iedere partij zat overeenkomsten en punten waar ik me in kan vinden. Helaas komt er van de meeste programma's weinig terecht. Niet haalbaar, snel willen scoren maar op de lange termijn wordt het nog rampzaliger, nog meer zooi vooruit schuiven de toekomst in.
Ik vind je zeker wel slim! Je leest, begrijpt, verdiept, staat open voor andere ideeën en kijkt met een open vizier. Vraagt bij onduidelijkheid. Ik noem dat slim en sociaal rechts!
Niet zeuren, gewoon dank je wel zeggen!
Ik lees je wel hier als je de programma's gelezen hebt!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in