Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2356 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
ZeepBelle schreef:
22-08-2025 12:12
Is dit gierig? Ik vond het wel opmerkelijk

Van een vriendin konden we een surfplank en zeil lenen. We gingen een week op vakantie naar zee.
Surfplank en zeil had ze 6e hands op marktplaats gekocht. Spul was 20 jaar oud.
Dus als er wat mee gebeurde: “geen probleem” volgens vriendin.

Inderdaad ging het zeil kapot. Surfen was niet meer mogelijk. Lol met die surfplank nog wel.

Ik voelde me rottig omdat ik een kapot zeil moest terug geven.
Ik had er €200 bij gedaan. In een dichte envelop. Kon ze een ander zeil voor kopen.

Vriendin maakte ter plekke die envelop open. Haalt het geld eruit. Blij roept ze “ € 200! En ik heb er maar €100 voor betaald. Hou ik er nog wat aan over!”

O_O

Ik vond het raar dat ze het hele bedrag hield - nadat ze blij vertelde dat zij zelf minder betaald had.

Wij deelden vaker spullen. Ging altijd goed. Hierna ook geen bijzondere dingen meer meegemaakt.
Maar deze financiële ‘winst’ vond ik wel opmerkelijk.
Ik zou dat ook een beetje raar vinden.
Lila-Linda schreef:
22-08-2025 12:25
vooral beetje dom van de vriendin, als ze niks gezegd had, had niemand dit geweten :)
Nee, dat verkondigen en het geld dan ook houden vind ik vreemd (en gierig).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
22-08-2025 14:41
Nee, dat verkondigen en het geld dan ook houden vind ik vreemd (en gierig).
Maar GIERIG is hier niet de juiste term. Gierig betekent vooral dat iemand níet wil delen of geen geld wil uitgeven. De vriendin doet eigenlijk het tegenovergestelde: ze neemt blij en zonder gêne geld aan dat meer is dan de waarde van het zeil. Het is “gewiekst”? of "Hebberig". Maar niet gierig.
(maar goed, dat is taalkunde, en het blijft gewoon raar gedrag)
ZeepBelle schreef:
22-08-2025 12:12

Vriendin maakte ter plekke die envelop open. Haalt het geld eruit. Blij roept ze “ € 200! En ik heb er maar €100 voor betaald. Hou ik er nog wat aan over!”
Ze moet het niet vergelijken met wat zij ervoor heeft betaald, maar wat ze zou moeten betalen om weer een nieuw of tweedehands zeil te kopen.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
22-08-2025 16:02
Ze moet het niet vergelijken met wat zij ervoor heeft betaald, maar wat ze zou moeten betalen om weer een nieuw of tweedehands zeil te kopen.
Op zich eens, maar als ik zo op marktplaats kijk, was die 200 alsnog vrij ruim als het ging om iemand die het tigste-hands en 20 jaar oud gekocht had. Dan vind ik het nog best lullig. Maar goed, ik zou ook niet zomaar een willekeurig bedrag gegeven hebben, dan loop je dit risico wel natuurlijk.
makreel schreef:
22-08-2025 16:02
Op zich eens, maar als ik zo op marktplaats kijk, was die 200 alsnog vrij ruim als het ging om iemand die het tigste-hands en 20 jaar oud gekocht had. Dan vind ik het nog best lullig. Maar goed, ik zou ook niet zomaar een willekeurig bedrag gegeven hebben, dan loop je dit risico wel natuurlijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven