We gaan toch niet samenwonen
dinsdag 16 september 2025 om 00:29
Ik moet even mijn verhaal kwijt.
Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.
We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.
We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Terug van weggeweest
donderdag 9 oktober 2025 om 17:55
Zo gek is het toch niet dat ze teleurgesteld is dat hij niet komt? Hij had zondag beloofd en gisteren. Daar zou ik ook van balen dat het niet doorging.canis-felis schreef: ↑09-10-2025 17:41Klopt, maar zoals ik TO lees wel nogal een forse. Gaat 'm waarschijnlijk niet worden met deze partner , nee.
Met vrienden vind ik persoonlijk anders dan met geliefde. Van vrienden accepteer ik geen zin hebben. Van mijn geliefde zou ik meer uitleg verwachten. En zou ik me afvragen of hij mij nog wel ziet zitten.
Misschien ben ik ook te onzeker en de meesten hier niet.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
donderdag 9 oktober 2025 om 18:27
Ditishet25 schreef: ↑09-10-2025 09:25Nee. Want ik was er niet totaal blind voor ik wilde gewoon heel graag iets waarvan ik ergens wist dat het niet kon. En ik denk dat we hier sowieso op uit waren gekomen. Maar ik was er wel teveel op gefocust en dacht dat daar de enige oplossing lag.
Dat komt in je berichten wel heel erg slecht naar voren, pas heel ver in dit topic lijk je het pas in te zien. En dat jij denkt dat jullie hier sowieso op uit waren gekomen is al helemaal het tegenovergestelde van je OP.
donderdag 9 oktober 2025 om 18:29
Voortschrijdend inzicht.
Nou doet iemand daar eens aan en nou is het weer niet goed

Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
donderdag 9 oktober 2025 om 18:36
Lady*Voldemort schreef: ↑09-10-2025 18:29Voortschrijdend inzicht.
Nou doet iemand daar eens aan en nou is het weer niet goed![]()
Daar doel ik niet op, ik zie het voortschrijdend inzicht ook namelijk maar ik zou er zelf wel van geschrokken zijn zodra ik tot dat inzicht was gekomen. Dat ik zowat samen had gewoond over een paar maanden omdat ik zo op dit punt gefocust was dat ik uit het oog verloor/negeerde wat dat voor mijn kinderen zou betekenen. Het zou voor mij wel een dikke waarschuwing zijn, om daar in de toekomst bewuster mee om te gaan.
donderdag 9 oktober 2025 om 19:20
Ik bedoelde niet enkel dit akkefietje. Verschil maken tussen vrienden en geliefde las ik eerder ook al, ik geloof dat ik dat niet zo goed begrijp. Ik zou denk ik juist bij vrienden eerder teleurgesteld zijn omdat ik die niet zo veel zie als mijn partner.Azura schreef: ↑09-10-2025 17:55Zo gek is het toch niet dat ze teleurgesteld is dat hij niet komt? Hij had zondag beloofd en gisteren. Daar zou ik ook van balen dat het niet doorging.
Met vrienden vind ik persoonlijk anders dan met geliefde. Van vrienden accepteer ik geen zin hebben. Van mijn geliefde zou ik meer uitleg verwachten. En zou ik me afvragen of hij mij nog wel ziet zitten.
Misschien ben ik ook te onzeker en de meesten hier niet.
Ik vraag me meer af hoeveel mensen die hier meeschrijven zelf ook latten.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 9 oktober 2025 om 20:07
Ik.canis-felis schreef: ↑09-10-2025 19:20Ik vraag me meer af hoeveel mensen die hier meeschrijven zelf ook latten.
Maar waarom vraag je je dat af? Lees je dingen waar je je twijfels bij hebt?
.
donderdag 9 oktober 2025 om 20:32
Van jou weet ik het.
Geen twijfels, maar ik lees wel de nodige stelligheid en vraag me af in hoeverre dat eigen ervaring is

donderdag 9 oktober 2025 om 20:40
Geen idee. Hij schrijft niet hier, dus heeft geen input.
Misschien vindt hij het gewoon prima zoals het nu gaat.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 9 oktober 2025 om 20:41
Ik heb jarenlang gelat. Geldt mijn mening dan?canis-felis schreef: ↑09-10-2025 20:32Van jou weet ik het.
Geen twijfels, maar ik lees wel de nodige stelligheid en vraag me af in hoeverre dat eigen ervaring is![]()
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 9 oktober 2025 om 21:40
Ik denk echt dat " geen zin om naar je toe te komen" zonder tekst of uitleg juist door de lattenden onder ons als onaanvaardbaar wordt ervaren.canis-felis schreef: ↑09-10-2025 20:32
Geen twijfels, maar ik lees wel de nodige stelligheid en vraag me af in hoeverre dat eigen ervaring is![]()
Bij vrienden vind ik dat ook niet leuk maar daar zou ik eerder mijn schouders over ophalen.
Ik neem tenminste aan dat je daarop doelt?
.
donderdag 9 oktober 2025 om 21:41
Ah, daar doel je op.canis-felis schreef: ↑09-10-2025 21:36Het ging over het idee dat de partner bij TO zou kunnen zijn wanneer mogelijk. Ik vind dat niet zo logisch bij een LAT-relatie, dat is alles. Misschien ligt het aan mij![]()
Nee, ik heb daar persoonlijk ook geen behoefte aan.
.
donderdag 9 oktober 2025 om 21:42
Zie mijn post boven die van jouRooss4.0 schreef: ↑09-10-2025 21:40Ik denk echt dat " geen zin om naar je toe te komen" zonder tekst of uitleg juist door de lattenden onder ons als onaanvaardbaar wordt ervaren.
Bij vrienden vind ik dat ook niet leuk maar daar zou ik eerder mijn schouders over ophalen.
Ik neem tenminste aan dat je daarop doelt?

Ah, al gezien, haha
donderdag 9 oktober 2025 om 21:50
canis-felis schreef: ↑09-10-2025 21:36Het ging over het idee dat de partner bij TO zou kunnen zijn wanneer mogelijk. Ik vind dat niet zo logisch bij een LAT-relatie, dat is alles. Misschien ligt het aan mij![]()
Maar dat heeft toch ook niemand gezegd? Dat je altijd maar bij elkaar moet willen zijn? Het fijne van LAT is juist dat je ook veel tijd alleen hebt. Maar met LAT zie je elkaar niet in de tussenruimte dus is het belangrijker dat je je aan de gemaakte afspraken houdt, omdat je anders elkaar zomaar heel lang niet ziet.
En ja, ik heb ook 4 jaar gelat
donderdag 9 oktober 2025 om 22:08
Ik proef dat bij TO en had het idee dat ze bijgevallen werd. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd. Dan nog begrijp ik niet zo goed waarom eenzelfde uiting - geen puf o.i.d. - van een partner zwaarder opgevat zou worden dan van een vriend. Dat zou ik andersom hebben. Staat misschien los van het latten, dat kan. Ik las gewoon meerdere posts waarin ik mezelf als "latter" nou niet echt herken. Zoals gezegd, dat kan ook aan mij liggen. Ik vroeg het me gewoon af.Tavistock schreef: ↑09-10-2025 21:50Maar dat heeft toch ook niemand gezegd? Dat je altijd maar bij elkaar moet willen zijn? Het fijne van LAT is juist dat je ook veel tijd alleen hebt. Maar met LAT zie je elkaar niet in de tussenruimte dus is het belangrijker dat je je aan de gemaakte afspraken houdt, omdat je anders elkaar zomaar heel lang niet ziet.
En ja, ik heb ook 4 jaar gelat
vrijdag 10 oktober 2025 om 09:41
Ik denk dat TO (en veel andere mensen) het gevoel heeft dat júíst je partner zo vaak mogelijk bij je zou moeten willen zijn, en dat geen zin hebben daar dus niet in past – want in je partner zou je altijd zin (moeten) hebben. Daarnaast is het natuurlijk zo dat bewust latten iets heel anders is dan latten omdat het samenwonen er door de omstandigheden niet in zit. Ik denk dat dat als een soort gemankeerde oplossing wordt gevoeld.canis-felis schreef: ↑09-10-2025 22:08Ik proef dat bij TO en had het idee dat ze bijgevallen werd. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd. Dan nog begrijp ik niet zo goed waarom eenzelfde uiting - geen puf o.i.d. - van een partner zwaarder opgevat zou worden dan van een vriend. Dat zou ik andersom hebben. Staat misschien los van het latten, dat kan. Ik las gewoon meerdere posts waarin ik mezelf als "latter" nou niet echt herken. Zoals gezegd, dat kan ook aan mij liggen. Ik vroeg het me gewoon af.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 10 oktober 2025 om 09:46
Dat denk ik ook.
Samenwonen was voor mij sowieso op voorhand al nooit een optie. Voor degene met wie ik een relatie had net zo.
Ik denk dat dat een hele andere insteek is dan latten als iets op de route tussen daten en samenwonen te zien.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 10 oktober 2025 om 09:55
Dit klopt wel. Bij een (extra) vrije dag denkt mijn omgeving vaak dat ik dan "lekker naar mijn vent" ga maar ik kan me juist enorm verkneukelen op mijn vrije tijd zonder niks.DG2015 schreef: ↑10-10-2025 09:41Ik denk dat TO (en veel andere mensen) het gevoel heeft dat júíst je partner zo vaak mogelijk bij je zou moeten willen zijn, en dat geen zin hebben daar dus niet in past – want in je partner zou je altijd zin (moeten) hebben. Daarnaast is het natuurlijk zo dat bewust latten iets heel anders is dan latten omdat het samenwonen er door de omstandigheden niet in zit. Ik denk dat dat als een soort gemankeerde oplossing wordt gevoeld.
Ik zou het overigens wél naar vinden als hij zomaar een weekend afzegt en zonder reden is geen optie.
Maar ook hier is het zo dat we bewust latten, de behoefte om zoveel mogelijk bij elkaar te zijn is er niet. Dat scheelt natuurlijk enorm.
.
vrijdag 10 oktober 2025 om 10:03
Ik denk zeker dat latten omdat het niet anders kan heel anders is dan latten omdat je dat wil.DG2015 schreef: ↑10-10-2025 09:41Ik denk dat TO (en veel andere mensen) het gevoel heeft dat júíst je partner zo vaak mogelijk bij je zou moeten willen zijn, en dat geen zin hebben daar dus niet in past – want in je partner zou je altijd zin (moeten) hebben. Daarnaast is het natuurlijk zo dat bewust latten iets heel anders is dan latten omdat het samenwonen er door de omstandigheden niet in zit. Ik denk dat dat als een soort gemankeerde oplossing wordt gevoeld.
Terug van weggeweest
vrijdag 10 oktober 2025 om 10:14
Ik ben vanuit het ouderlijk huis gaan samenwonen.Lila-Linda schreef: ↑10-10-2025 09:59in principe hebben we 'allemaal' geLAT natuurlijk, tenminste ik neem aan, dat niemand vanuit het ouderlijk huis getrouwd is en gaan samen wonen
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
vrijdag 10 oktober 2025 om 10:16
natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in