Competitie-angst

01-11-2025 23:06 868 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...

Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
Rabarbara schreef:
04-11-2025 21:39
Het concept 'Bildung' droppen, doe je met een bepaald doel. Het is overduidelijk een term die bij een bepaald milieu, een bepaalde cultuuropvatting hoort. Je kunt het forummers niet kwalijk nemen dat ze daar op reageren, dat kon je natuurlijk gewoon voorspellen.
Dat was natuurlijk ook gewoon de bedoeling.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 21:38
Als ik een hoogbegaafde timmerman zou ontmoeten wil ik hem best daten. Echter kom ik ze niet tegen.
Moet je partner hoogbegaafd zijn?
Si abra la puerta hay lobos.
Mbt Bildung:

"Wat is Bildung, en wat betekent Academische Bildung?

Het begrip Bildung komt uit de Duitse filosofische traditie en laat zich moeilijk in één woord vertalen. Het verwijst naar persoonlijke en intellectuele vorming – het proces waarbij iemand zich ontwikkelt tot een zelfstandig, kritisch denkend en moreel bewust mens. Bildung gaat dus niet alleen over kennis vergaren, maar over zelfontplooiing, cultuur, waarden en reflectie.

Kern van Bildung

Bildung draait om de vraag: wat voor mens wil ik zijn, en hoe verhoud ik mij tot de wereld om mij heen?
Het gaat om het leren begrijpen van jezelf, van anderen en van de samenleving. In die zin is Bildung niet puur iets ‘schools’, maar een levenslang proces van groeien in inzicht, empathie en verantwoordelijkheid.

Academische Bildung

Wanneer we spreken over academische Bildung, bedoelen we de specifieke vorm van Bildung die plaatsvindt binnen het hoger onderwijs. Daarbij gaat het niet alleen om het beheersen van wetenschappelijke kennis of methoden, maar ook om het ontwikkelen van een academische houding:

Kritisch denken: zelfstandig kunnen oordelen en argumenteren.

Reflectie: nadenken over de maatschappelijke betekenis van kennis.

Integriteit en verantwoordelijkheid: bewust omgaan met de impact van wetenschap.

Verbinding tussen kennis en menselijkheid: wetenschap niet zien als doel op zich, maar als middel om de wereld te begrijpen en verbeteren.

Kort gezegd:

> Academische Bildung vormt studenten niet alleen tot vakexperts, maar tot denkende burgers die hun kennis in een bredere context kunnen plaatsen.

Waarom is dit belangrijk?

In een tijd waarin studie en werk vaak worden gereduceerd tot “competenties” en “output”, herinnert het idee van Bildung ons eraan dat onderwijs meer is dan training. Het gaat ook over karaktervorming, moreel besef en maatschappelijke betrokkenheid – waarden die essentieel zijn voor een gezonde academische cultuur en een democratische samenleving."
Moiren schreef:
04-11-2025 21:40
Dat was natuurlijk ook gewoon de bedoeling.
Natuurlijk. Je moet zo'n topic wel gaande houden en Gerda's zoals ik gaan er graag op in.
Rabarbara schreef:
04-11-2025 21:40
Moet je partner hoogbegaafd zijn?
Liever wel ja. Meerdere exen waren dit.
Chatgpt. Teleurstellend.
Je bent hoogintelligent en hebt 10 jaar therapie gehad.

Je gaat alleen in op opleidingsniveau. Niet op de vragen die ik meerdere keren heb gesteld.

Welke behoefte zit eronder? Waarom is het voor jou zo belangrijk?

Ik mag toch hopen dat je in 10 jaar therapie en met jouw intelligentieniveau hierover na hebt gedacht?

Wat wil je nu écht? Want niemand zoekt bij een partner een diploma op de muur.

(En niet elke zuidasser snuift. Je vooroordelen zijn ontluisterend.)
lucy wijzigde dit bericht op 04-11-2025 21:44
1.38% gewijzigd
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Iemand met Bildung ghost niet, of multidate niet. Het onderscheidt het papiertje van de wekelijke ontwikkeling. Bildung krijg je mee vanuit thuis. Iemand uit een gezin zonder normen en waarden zal sneller multidaten.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 21:41
Liever wel ja. Meerdere exen waren dit.
Gezien de ervaringen die je opgedaan hebt in het verleden kun je misschien beter iets anders proberen.
Lucy schreef:
04-11-2025 21:43
Je bent hoogontelligent en hebt 10 jaar therapie gehad.

Je gaat alleen in op opleidingsniveau. Niet op de vragen die ik meerdere keren heb gesteld.

Welke behoefte zit eronder? Waarom is het voor jou zo belangrijk?

Ik mag toch hopen dat je in 10 jaar therapie en met jouw intelligentieniveau hierover na hebt gedacht?

Wat wil je nu écht? Want niemand zoekt bij een partner een diploma op de muur.

(En niet elke zuidasser snuift. Je vooroordelen zijn ontluisterend.)
Ik heb duidelijk al 3x bildung gezegd.
ItsMineru schreef:
Iemand met Bildung ghost niet, of multidate niet. Het onderscheidt het papiertje van de wekelijke ontwikkeling. Bildung krijg je mee vanuit thuis. Iemand uit een gezin zonder normen en waarden zal sneller multidaten.
Je moet een beetje minder doen nu, het wordt ongeloofwaardig. Doseren kun je leren!
Rabarbara schreef:
Gezien de ervaringen die je opgedaan hebt in het verleden kun je misschien beter iets anders proberen.
Ik blijf liever alleen dan. Ik wil iemand zoals ik, maar die niet multidate.
Toen ik vanochtend wakker werd, had ik niet kunnen bevroeden dat ik in een topic over Bildung terecht zou komen. Ik wilde dat altijd al, maar nu het zover is valt het toch een beetje tegen.
Rabarbara schreef:
04-11-2025 21:44
Je moet een beetje minder doen nu, het wordt ongeloofwaardig. Doseren kun je leren!
Nee hoor.

De politicoloog waagde zich aan moraliteitskwesties op zijn website. Maar zelf loog hij, multidatete hij, was hij mentaal abusive. Kwam uit een instabiel kunstgezin met weinig bildung.
Dus je onderliggende behoefte is bildung?

Ik snap dat elke fijne, leuke, goede man gaat rennen.
Rabarbara schreef:
04-11-2025 21:45
Toen ik vanochtend wakker werd, had ik niet kunnen bevroeden dat ik in een topic over Bildung terecht zou komen. Ik wilde dat altijd al, maar nu het zover is valt het toch een beetje tegen.
:hug:
ItsMineru schreef:
04-11-2025 21:44
Ik blijf liever alleen dan. Ik wil iemand zoals ik, maar die niet multidate.

Het lijkt me heel verstandig om alleen te blijven. Zelden zoveel idioterie in 1 topic gelezen, ik denk niet dat je eenzelfde type gaat vinden.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 21:46
Nee hoor.

De politicoloog waagde zich aan moraliteitskwesties op zijn website. Maar zelf loog hij, multidatete hij, was hij mentaal abusive. Kwam uit een instabiel kunstgezin met weinig bildung.
Kind toch!
Moiren schreef:
04-11-2025 21:47
:hug:
Dank! Ik sla me er wel doorheen.
Lucy schreef:
04-11-2025 21:46
Dus je onderliggende behoefte is bildung?

Ik snap dat elke fijne, leuke, goede man gaat rennen.
De onderliggende behoefte is een hardwerkende man die zichzelf blijft ontwikkelen, blijft pushen, en geen immoreel gedrag vertoont zoals multidaten, liegen, en zulks. Dat is er door het milieu waar hij inzit ingeramd.
Zeg je nu serieus dat je de mannelijke verdie van jezelf wil daten?

Echt?

Misschien is het een goed idee om dan gewoon jezelf te gaan daten.
Rabarbara schreef:
04-11-2025 21:48
Dank! Ik sla me er wel doorheen.
Weet ik, maar ik wilde je gevoel toch even erkennen.
Lucy schreef:
04-11-2025 21:49
Zeg je nu serieus dat je de mannelijke verdie van jezelf wil daten?

Echt?

Misschien is het een goed idee om dan gewoon jezelf te gaan daten.
Wil jij dat niet? Niet dezelfde interesses, hobby's, doelen?
ItsMineru schreef:
04-11-2025 21:50
Wil jij dat niet? Niet dezelfde interesses, hobby's, doelen?
Nee, lijkt me extreem saai.
Kun je in plaats van "daten" niet gewoon beter allerlei activiteiten gaan doen (ik heb niet direct een idee waar ik aan moet denken maar bijv: musea of opera bezoeken, literaire bijeenkomsten, stedentrips maken in Europa) om aan die behoefte te voldoen? En wie weet kom je zodoende in contact met gelijkgestemden? Of zit ik er nou helemaal naast?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven