Code oranje
vrijdag 9 januari 2026 om 07:47
Nogmaals. Kinderen en ouders wonen doorgaans redelijk dicht bij hun school. Ze kunnen gewoon te voet. Of met de slee.
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 9 januari 2026 om 07:51
Wat fijn dat jullie gewoon doorgaan. Dat zal voor de ouders die ook gewoon moeten werken een opluchting zijn.Mistborn schreef: ↑08-01-2026 10:14Inderdaad. Dat was ook de reden om hier te besluiten dat de lessen om 10.00 startten afgelopen twee dagen. Maar ouders mochten ook besluiten hun kinderen thuis te houden. Zij kunnen zelf deze afweging maken. Leerkrachten werden gewoon om 8.30 verwacht om kinderen die voor 10.00 kwamen op te vangen.
Uiteindelijk had ik 21 kinderen. Maar mijn collega naast mij had maar 9 kinderen in de klas.
Dit soort besluiten worden genomen door het overkoepelend bestuur. Laten we nu niet doen alsof scholen massaal gesloten waren omdat leerkrachten de weg niet op durfden.
Ik zei nergens dat leraren niet durven de weg op te gaan. Maar wel dat dit bij voorbaat al besloten wordt. Terwijl andere beroepen wel moeten gaan en dan soms ook nog zitten te kijken met de opvang van hun kinderen.
Bovendien werd er zelfs geopperd dat angstige mensen of mensen waarvan de kinderen thuis zijn, dan maar niet gaan werken.
Lekker voor b.v. je collega in de zorg. Of je moedertje die wacht op thuiszorg.
Stel dat we allemaal zouden zeggen dat we angstig zijn?
vrijdag 9 januari 2026 om 07:53
Dit dus.LemoosGaatDoor schreef: ↑08-01-2026 10:36Het gaat er niet om of ze durven/kunnen/willen, het gaat erom dat mensen niet allemaal direct naast hun werk wonen. En dus (afhankelijk van locatie) gewoon niet op tijd kunnen zijn door file/OV plat/auto van de weg geraakt.
Net zoals een verpleger die afhankelijk is van OV en halverwege een traject gestrand is op een station in Schubbekutteveen ook te maken heeft met overmacht. Alleen heeft in het geval van die verpleger een collega dan de pech om dat gat dicht te lopen aangezien de zorg een 24/7 bezetting heeft i.t.t. onderwijs. Er is gewoon niet een ‘nachtcollega’ die dan langer moet blijven. Er is geen achterwacht. Er is geen pool met vervangers. Dat ligt aan de aard van de business. Dus moet je als school erop gokken dat 50% wel op tijd kan komen en die vangen dan alle kinderen op en vormen een veredelde kinderopvang.
En zo moeyen we dat in de zorg ook. Hopen dat de helft komt en dan met die paar collega's pyjama dagen houden. Pappen en nat houden.
vrijdag 9 januari 2026 om 07:55
Mbo leerlingen zijn doorgaans oud genoeg om alleen thuis te zijn wanner hun ouders die in cruciale beroepen werken wel moeten werken.
vrijdag 9 januari 2026 om 07:57
Dat is natuurlijk ook een beetje onzin, want ik heb door gladheid beide armen gebroken en dan kun je dus ook niet werken.thanx schreef: ↑09-01-2026 07:51Wat fijn dat jullie gewoon doorgaan. Dat zal voor de ouders die ook gewoon moeten werken een opluchting zijn.
Ik zei nergens dat leraren niet durven de weg op te gaan. Maar wel dat dit bij voorbaat al besloten wordt. Terwijl andere beroepen wel moeten gaan en dan soms ook nog zitten te kijken met de opvang van hun kinderen.
Bovendien werd er zelfs geopperd dat angstige mensen of mensen waarvan de kinderen thuis zijn, dan maar niet gaan werken.
Dus ga ik nu de straat op? Nee, want ik ben bang dat ik weer onderuit ga, en ik kan nu uit ervaring vertellen dat 2 gebroken armen niet fijn is. En zo zijn er om mij heen nog veel meer mensen onderuit gegaan en hebben zich daar al dan niet serieus bij geblesseerd.
Moeten ze zich dan ook schuldig voelen dat ze soms langere tijd niet kunnen werken.
vrijdag 9 januari 2026 om 08:00
Niet kunnen omdat je ziek of geblesseerd bent is wel iets anders dan niet durven rijden hoor.Lemon_Pledge schreef: ↑09-01-2026 07:57
Moeten ze zich dan ook schuldig voelen dat ze soms langere tijd niet kunnen werken.
En wie bepaald dat je bang genoeg bent?
Is het een beetje spannend vinden al genoeg om thuis te mogen blijven of is een complete paniekaanval de norm?
vrijdag 9 januari 2026 om 08:04
Wat zit jij toch allemaal in te vullen voor anderen. Allemaal aannames wat je eruit strooit. En sws een docent vergelijken met een zorgmedewerker, belachelijk.thanx schreef: ↑09-01-2026 07:51Wat fijn dat jullie gewoon doorgaan. Dat zal voor de ouders die ook gewoon moeten werken een opluchting zijn.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:46
duh! Maar dat is niet de reden. De reden is dat het voor de docenten niet veilig genoeg is naar de locaties te komen. Uitstekende beslissing.
(en wat klinkt dat "moedertje" toch denigrerend, brrr)
vrijdag 9 januari 2026 om 14:42
Hier heeft het dus echt heel hard gesneeuwd. En het waait ook. Ben dus ook niet de weg opgegaan. Ik werk nu volgende week een extra dienst dus opgelost. Had net een collega op de app en zij snapte dat ik niet in de auto ben gestapt. Zij kon lopend naar het werk. Ze waren gelukkig met genoeg collega’s. Ik ben geen held in de auto maar gelukkig komt dit weer niet vaak voor in Nederland.
vrijdag 9 januari 2026 om 14:58
@Lisa2022: fijn dat het zo is opgelost.
@thanx:
Jij denkt dat er ook maar één docent te vinden is die online lesgeven prefereert boven echte face to face les? Dat docenten massaal zeiken en zeuren bij hun bestuur om ‘lekker’ online les te mogen geven? Echt dit is gewoon belachelijk. Je kunt toch ook zelf wel bedenken dat een bestuur de keuze moet maken tussen:
A gegarandeerde les= leraren thuis laten zodat ze om 08.30 online kunnen starten
B hopen op voldoende opkomst om de tent minimaal te laten draaien met het risico dat meer dan 60% van je personeel ergens op een snelweg of buitenweg vast staat en dus ook geen online les kan geven en de 40% die staat te ploeteren met een volle keet vervolgens ook nog de hele avond bezig is met zeikerige mails over de ‘onprofessionele’ opvang.
Ik kan je verzekeren dat van alle schoolbesturen waarvoor ik heb gewerkt, er niet één te vinden was die ook maar neigde naar het belang/wens van docenten voorop te stellen. Misschien is dat een geruststelling.
@thanx:
Jij denkt dat er ook maar één docent te vinden is die online lesgeven prefereert boven echte face to face les? Dat docenten massaal zeiken en zeuren bij hun bestuur om ‘lekker’ online les te mogen geven? Echt dit is gewoon belachelijk. Je kunt toch ook zelf wel bedenken dat een bestuur de keuze moet maken tussen:
A gegarandeerde les= leraren thuis laten zodat ze om 08.30 online kunnen starten
B hopen op voldoende opkomst om de tent minimaal te laten draaien met het risico dat meer dan 60% van je personeel ergens op een snelweg of buitenweg vast staat en dus ook geen online les kan geven en de 40% die staat te ploeteren met een volle keet vervolgens ook nog de hele avond bezig is met zeikerige mails over de ‘onprofessionele’ opvang.
Ik kan je verzekeren dat van alle schoolbesturen waarvoor ik heb gewerkt, er niet één te vinden was die ook maar neigde naar het belang/wens van docenten voorop te stellen. Misschien is dat een geruststelling.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
vrijdag 9 januari 2026 om 15:41
LemoosGaatDoor schreef: ↑09-01-2026 14:58@Lisa2022: fijn dat het zo is opgelost.
@thanx:
vrijdag 9 januari 2026 om 16:11
Ons bestuur (vo) heeft voor A gekozen om B te voorkomen idd. Wel open met een handjevol medewerkers voor evt opvang.LemoosGaatDoor schreef: ↑09-01-2026 14:58.
@thanx:
Je laatste zin klopt want als er íets is wat ze niet willen is het wel gerommel rond lesgeven en sluiting.
There is always something happening, and it's usually right now
vrijdag 9 januari 2026 om 17:51
De middelbare school van mijn dochter was woensdag en vandaag dicht. De mentor had gister gezegd dat er vandaag online lessen zouden zijn als er geen gewone lessen waren. Maar uiteindelijk geen les dus.
Het is ook geen doen op de weg hier, dus ik ben blij dat ze vrij was vandaag. Ik ben benieuwd naar maandag, dan wordt ijzel voorspeld. Dat is ook geen lekker weer om 12 km te fietsen.
Het is ook geen doen op de weg hier, dus ik ben blij dat ze vrij was vandaag. Ik ben benieuwd naar maandag, dan wordt ijzel voorspeld. Dat is ook geen lekker weer om 12 km te fietsen.
vrijdag 9 januari 2026 om 17:54
IJzel is pas echt kut. Dan heb ik nog honderd keer liever een meter (verse) sneeuw.Handdoek schreef: ↑09-01-2026 17:51De middelbare school van mijn dochter was woensdag en vandaag dicht. De mentor had gister gezegd dat er vandaag online lessen zouden zijn als er geen gewone lessen waren. Maar uiteindelijk geen les dus.
Graftak!
vrijdag 9 januari 2026 om 18:14
Uiteindelijk kan het beter zijn om de zorg 2..3 dagen op een lager pitje te zetten dan grotere risico's te nemen met personeel. Als een paar procent van het personeel een ongeval krijgt is de ellende veel groter en duurt het veel langer.thanx schreef: ↑09-01-2026 07:51Wat fijn dat jullie gewoon doorgaan. Dat zal voor de ouders die ook gewoon moeten werken een opluchting zijn.
vrijdag 9 januari 2026 om 19:21
Bij mijn zus (wijkverpleegkundige) bepaald haar teamleider welke cliënten hulp krijgen.
Liever minder cliënten per dag en wel de belangrijkste dan iedereen helpen met alle risico's van dien.
zaterdag 10 januari 2026 om 00:57
Precies! Voor die ene keer dat de hulp niet kan komen kan familie of iemand anders binnen het netwerk van een client wel even helpen met aankleden, steunkousen, keertje stofzuigen. Net zoals kerst, pasen etc. Dan werkt de zorg volgens mij wel maar de hulp in de huishouding is dan wel vrij.
Voor de mensen die geen netwerk hebben is het vervelend natuurlijk en voor de mensen die echt, echt niet zonder hulp kunnen moeten wel hulp krijgen. Maar thuiszorg kan wel eens uitvallen en er wordt zowiezo steeds meer een beroep gedaan op het netwerk van iemand.
zaterdag 10 januari 2026 om 15:19
Ook al is het aangekondigd kan je van tevoren niet inschatten hoe lang je onderweg zal zijn. Ik heb 3x de tijd genomen die ik normaal nodig heb om op mijn bestemming aan te komen en had 5x zo veel rijtijd nodig. De LG heeft dit toch als overmacht aangeduid.Xantileppe schreef: ↑06-01-2026 19:54Dat is de vraag...eigenlijk is het geen overmacht want het wordt aangekondigd. Je kunt altijd maatregelen nemen, al vind ik dat een werkgever daar zijn verantwoordelijkheid in moet nemen. Mijn partner werkt in fabriek en ook daar wordt geregeld dat je mag komen slapen als je het eng vindt om te rijden.
zaterdag 10 januari 2026 om 16:26
Hier is vrijdag veel weggedooid en vannacht maar een klein laagje nieuwe sneeuw gevallen, wat blijft liggen.
Niet glad, behalve waar nog oude sneeuwhopen lagen en stukken weg (precies de bochten en kruisingen), die nog niet weggesmolten of -geregend waren.
Maandagochtend zal nog ff spannend worden, als er regen op de bevroren ondergrond valt: ijzel is geen grapje.
Gelukkig werk ik zelf dan niet, woensdag pas weer, maar leidinggevende heeft al aangegeven dat ongeacht het weer iedereen (die moet werken) geacht wordt te komen (en daarna afgezwakt naar "per dag bekijken" en overleg, spreekt elkaar een beetje tegen).
Ik hoop dus voor mijn directe collega's dat het geen ijzel wordt!
Niet glad, behalve waar nog oude sneeuwhopen lagen en stukken weg (precies de bochten en kruisingen), die nog niet weggesmolten of -geregend waren.
Maandagochtend zal nog ff spannend worden, als er regen op de bevroren ondergrond valt: ijzel is geen grapje.
Gelukkig werk ik zelf dan niet, woensdag pas weer, maar leidinggevende heeft al aangegeven dat ongeacht het weer iedereen (die moet werken) geacht wordt te komen (en daarna afgezwakt naar "per dag bekijken" en overleg, spreekt elkaar een beetje tegen).
Ik hoop dus voor mijn directe collega's dat het geen ijzel wordt!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
zondag 11 januari 2026 om 20:28
Ik woon in het westen, en moet morgen om 8 uur naar mijn werk.
Het is hier nu 1 graad boven 0, en volgens de weer-app is het morgenochtend vroeg zo’n 4 graden boven 0.
Nu zie ik op de site van het KNMI toch code oranje voor heel Zuid-Holland, wegens ijzel, en nu weet ik het even niet meer…
Wat denken jullie?
Ik ben nogal een piekeraar, en heb hier veel stress van.
Het is hier nu 1 graad boven 0, en volgens de weer-app is het morgenochtend vroeg zo’n 4 graden boven 0.
Nu zie ik op de site van het KNMI toch code oranje voor heel Zuid-Holland, wegens ijzel, en nu weet ik het even niet meer…
Wat denken jullie?
zondag 11 januari 2026 om 20:37
Code oranje is in Zuid-Holland tot 4 u 's nachts en daarna is er geen code meer van toepassing: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/w ... id-hollandJetje_78 schreef: ↑11-01-2026 20:28Ik woon in het westen, en moet morgen om 8 uur naar mijn werk.
Wat denken jullie?
Dus als je pas om 8 u hoeft te vertrekken zit je ruim schoots goed lijkt me.
zondag 11 januari 2026 om 21:03
Prei schreef: ↑11-01-2026 20:37Code oranje is in Zuid-Holland tot 4 u 's nachts en daarna is er geen code meer van toepassing: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/w ... id-holland
Dus als je pas om 8 u hoeft te vertrekken zit je ruim schoots goed lijkt me.
Dankjewel. Ik kan alleen nergens die 4 uur ontdekken, waar zie jij dat staan?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in