Indrukwekkende documentaires deel 2
zaterdag 6 juni 2020 om 17:20
Het topic met tips voor goede documentaires.
Hier komen we vandaan: entertainment/indrukwekkende-documentai ... ages/57646
Hier komen we vandaan: entertainment/indrukwekkende-documentai ... ages/57646
dinsdag 24 februari 2026 om 17:23
Ja, dat klopt eigenlijk ook wel. Die met dat blonde haar en de fotograaf vond ik nog redelijk sympathiek overkomen.SunShine35 schreef: ↑24-02-2026 16:50Meer dan zij maar ook niet echt.
Die man van de productie zei over een ding: dat was fout. Dat had ik niet zo moeten doen. Ik weet alleen niet meer waaroveral was dat naar mijn idee het enige echt oprechte dat ik gehoord heb.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
woensdag 25 februari 2026 om 19:57
Ik heb de documentaire (ANTM) ook gezien. Los van het feit dat er inderdaad weinig verantwoordelijkheid werd genomen, door Tyra inderdaad helemaal niet, was het toen de era van de afzeiktelevisie. Genoeg programma's toen waar men vernederd, uitgelachen en de grond in werd geboord. Gelukkig is dat nu stukken minder. Op tv dan. Denk wel dat het achter de schermen nog wel keihard is.
woensdag 25 februari 2026 om 20:47
woensdag 25 februari 2026 om 22:24
Nou ja, het was een documentaire in één aflevering, over een man die met zijn demente vrouw door Europa reist. En dat klinkt romantischer dan het is. Ik vond het indrukwekkend en verdrietig tegelijk.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 25 februari 2026 om 22:34
Een soort documentaire in ; Dit is de kwestie;.
Gaat over schuldhulpverlening, Een man die met €50.- per week moet rondkomen. Hij heeft €80.000 euro schuld door gokken. Zit nu dus in de schuldhupverlening en moet rondkomen van €50.- per week. Is onmogelijk. Het Nibud zegt ook dat je ongeveer €90.- per week nodig hebt voor een alleenstaande.
Nu heeft die man twee katten die hij niks ontzegd, want hij gunt ze alles. Hij gaat boodschappen doen en koopt geen groente en fruit omdat dat te duur is, maar wel 6 flessen cola en zakken chips.
De interviewer vroeg aan hem waarom hij dan 6 flessen cola koopt. Zegt die man, 'ja ik kan wel water gaan drinken, maar dat schiet ook niet op'. Nou.....juist wel, dat schiet juist wel op! Hij vindt dat hij zichzelf af en toe best mag verwennen met cola en chips.
Met zo iemand heb ik geen medelijden.
Gaat over schuldhulpverlening, Een man die met €50.- per week moet rondkomen. Hij heeft €80.000 euro schuld door gokken. Zit nu dus in de schuldhupverlening en moet rondkomen van €50.- per week. Is onmogelijk. Het Nibud zegt ook dat je ongeveer €90.- per week nodig hebt voor een alleenstaande.
Nu heeft die man twee katten die hij niks ontzegd, want hij gunt ze alles. Hij gaat boodschappen doen en koopt geen groente en fruit omdat dat te duur is, maar wel 6 flessen cola en zakken chips.
De interviewer vroeg aan hem waarom hij dan 6 flessen cola koopt. Zegt die man, 'ja ik kan wel water gaan drinken, maar dat schiet ook niet op'. Nou.....juist wel, dat schiet juist wel op! Hij vindt dat hij zichzelf af en toe best mag verwennen met cola en chips.
donderdag 26 februari 2026 om 08:12
Ik heb hun (reis)verhalen gevolgd op de socials.
De belichaming van in voor- en tegenspoed. Ik vond het hartverscheurend mooi
Wil de documentaire nog wel kijken.
donderdag 26 februari 2026 om 14:39
Happy85 schreef: ↑25-02-2026 22:34Een soort documentaire in ; Dit is de kwestie;.
Ik denk dat deze man simpelweg niet in staat is om alles te overzien en goede keuzes te maken. Als je 30.000 aan overwaarde van je huis binnen 1 maand door de gokautomaat gooit is er natuurlijk al iets goed mis. Hij zou veel.betere begeleiding moeten hebben die hem.doet inzien dat hij zijn katten nu beter een ander thuis kan geven bijvoorbeeld
En hoe hij toch wat gezondere keuzes kan maken in de supermarkt.
Ik snapte niet wat er nou gebeurde bij de bewindvoerder. Had die nou niet de goede informatie gegeven of had de man zelf het niet goed begrepen dat hij wel meer leefgeld had kunnen krijgen? Want hij scheen te denken dat hij niet meer mocht dan 50,00 terwijl de bewindvoerder zei dat hij daar in het begin zelf voor had gekozen.
huismuis
donderdag 26 februari 2026 om 16:11
Milestone schreef: ↑26-02-2026 14:39Ik denk dat deze man simpelweg niet in staat is om alles te overzien en goede keuzes te maken. Als je 30.000 aan overwaarde van je huis binnen 1 maand door de gokautomaat gooit is er natuurlijk al iets goed mis. Hij zou veel.betere begeleiding moeten hebben die hem.doet inzien dat hij zijn katten nu beter een ander thuis kan geven bijvoorbeeld
En hoe hij toch wat gezondere keuzes kan maken in de supermarkt.
Ik snapte niet wat er nou gebeurde bij de bewindvoerder. Had die nou niet de goede informatie gegeven of had de man zelf het niet goed begrepen dat hij wel meer leefgeld had kunnen krijgen? Want hij scheen te denken dat hij niet meer mocht dan 50,00 terwijl de bewindvoerder zei dat hij daar in het begin zelf voor had gekozen.
Natuurlijk is het beter voor hem dat hij een ander huis zoekt voor de katten. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar waarschijnlijk is dat het enige leuke en fijne dat hij nog in zijn leven heeft. Dus ik snap ook wel dat hij ze niet wil missen. Wat mij wel verbaast, is dat hij zegt dat hij de katten niks wil ontzeggen. Als je logisch nadenkt, dan denk je.......geef die katten het goedkoopste voer en dat is het.
De interviewer die met hem meeliep naar de winkel vroeg hem waarom hij cola en chips kocht, hij zei dat heel veel mensen thuis zouden denken dat dat onverstandig is. Daarop antwoordde hij dat hij toch niet alleen maar water kan drinken?
Ik denk dat hij heus snapt dat hij wel groente en fruit kan kopen, maar dat hij simpelweg liever chips eet. En zielig gaat doen dat hij geen geld heeft voor gezond eten. Prima natuurlijk, zijn geld, zijn leven, zijn gezondheid. Maar waar ik dan flabbergasted over ben, is dat hij zegt dat hij geen geld heeft voor gezond eten.
Dat heeft hij wel. Misschien niet elke dag luxe en uitgebreid, maar als hij zijn geld beter zou uitgeven, dan kan hij (redelijk) gezond eten.
Bijvoorbeeld roggebrood, vult goed, goedkoop en gezond. Kwark, goedkope groente zoals winterwortels en spruitjes. Potten wortels en erwten, diepvriesspinazie, prei, goedkope tomaten, grof volkorenbrood enzovoort.
Is dat leuk en elke dag luxe? Nee, maar hij kan een heel eind verder komen dan hoe hij nu leeft.
donderdag 26 februari 2026 om 16:29
Ik denk oprecht dat die man geen idee heeft hoe met geld om te gaan en welke keuzes voor hem beter zouden zijn. Dat jij je het niet kunt voorstellen, wil niet zeggen dat het niet kan dat iemand daadwerkelijk geen goede keuzes weet te maken.Happy85 schreef: ↑26-02-2026 16:11Natuurlijk is het beter voor hem dat hij een ander huis zoekt voor de katten. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar waarschijnlijk is dat het enige leuke en fijne dat hij nog in zijn leven heeft. Dus ik snap ook wel dat hij ze niet wil missen. Wat mij wel verbaast, is dat hij zegt dat hij de katten niks wil ontzeggen. Als je logisch nadenkt, dan denk je.......geef die katten het goedkoopste voer en dat is het.
De interviewer die met hem meeliep naar de winkel vroeg hem waarom hij cola en chips kocht, hij zei dat heel veel mensen thuis zouden denken dat dat onverstandig is. Daarop antwoordde hij dat hij toch niet alleen maar water kan drinken?
Ik denk dat hij heus snapt dat hij wel groente en fruit kan kopen, maar dat hij simpelweg liever chips eet. En zielig gaat doen dat hij geen geld heeft voor gezond eten. Prima natuurlijk, zijn geld, zijn leven, zijn gezondheid. Maar waar ik dan flabbergasted over ben, is dat hij zegt dat hij geen geld heeft voor gezond eten.
Dat heeft hij wel. Misschien niet elke dag luxe en uitgebreid, maar als hij zijn geld beter zou uitgeven, dan kan hij (redelijk) gezond eten.
Bijvoorbeeld roggebrood, vult goed, goedkoop en gezond. Kwark, goedkope groente zoals winterwortels en spruitjes. Potten wortels en erwten, diepvriesspinazie, prei, goedkope tomaten, grof volkorenbrood enzovoort.
Is dat leuk en elke dag luxe? Nee, maar hij kan een heel eind verder komen dan hoe hij nu leeft.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
donderdag 26 februari 2026 om 16:34
Madam_Madness schreef: ↑26-02-2026 16:29Ik denk oprecht dat die man geen idee heeft hoe met geld om te gaan en welke keuzes voor hem beter zouden zijn. Dat jij je het niet kunt voorstellen, wil niet zeggen dat het niet kan dat iemand daahttps://forum.viva.nl/dwerkelijk geen goede keuzes weet te maken.
Dat klopt dat mijn mening niet de waarheid is.
Andersom is jouw mening ook niet de waarheid. Dat jij het je wel kunt voorstellen, betekent niet dat het zo is.
donderdag 26 februari 2026 om 16:38
donderdag 26 februari 2026 om 16:56
Dan snap ik niet waarom je zegt dat als ik me iets niet kan voorstellen dat het niet betekent dat het niet zo is.
Natuurlijk is dat zo. Ik schrijf mijn eigen gedachten, schrijf vanuit mijn eigen referentiekader. Dan is het overbodig om zoiets te zeggen.
Maar goed, dat vind ik he.
donderdag 26 februari 2026 om 17:03
Dat mensen in langdurige armoede niet altijd goede beslissingen kunnen maken is geen mening, dat is een feit. Er is veel over onderzocht en gepubliceerd, zie bijvoorbeeld: https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... on-hilbert
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 26 februari 2026 om 17:22
Rabarbara schreef: ↑26-02-2026 17:03Dat mensen in langdurige armoede niet altijd goede beslissingen kunnen maken is geen mening, dat is een feit. Er is veel over onderzocht en gepubliceerd, zie bijvoorbeeld: https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... on-hilbert
Precies!
Toen ik ooit een traject in zou gaan voor begeleiding voor mijn financiële puinhopen en ik zelfs mijn huur niet kon betalen, heb ik van mijn allerlaatste centen een nieuwe tas gekocht.
En ik maakte in die periode vaker niet zulke verstandige keuzes, althans dat kan ik nu achteraf zo zien. In die periode had ik dat zelf niet door.
Zo'n lange periode met behoorlijke geldstress (de huur dus niet kunnen betalen, al die brieven en telefoontjes van incassobureaus en deurwaarders, niet weten of je genoeg geld hebt voor boodschappen) deed heel wat met mijn tot dan toe prima functionerende brein.
Inmiddels zit ik er financieel een stuk beter bij gelukkig.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
donderdag 26 februari 2026 om 17:35
donderdag 26 februari 2026 om 17:41
donderdag 26 februari 2026 om 18:07
donderdag 26 februari 2026 om 18:08
En dit inderdaad.
Stephen King
Stephen King
donderdag 26 februari 2026 om 18:47
Dat is het ook. Dat doe ik dan ook niet, ik schreef dat het zijn leven is en hij zelf moet bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft.
Maar zeg dan niet dat je geen geld hebt voor gezonde boodschappen. Dat heeft hij wel, maar hij maakt de keuze om die niet te kopen.
Dat schreef ik.
donderdag 26 februari 2026 om 19:30
Happy85 schreef: ↑26-02-2026 18:47Dat is het ook. Dat doe ik dan ook niet, ik schreef dat het zijn leven is en hij zelf moet bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft.
Maar zeg dan niet dat je geen geld hebt voor gezonde boodschappen. Dat heeft hij wel, maar hij maakt de keuze om die niet te kopen.
Dat schreef ik.
Precies, en daarom reageerde ik met als hij het anders zou willen, dat hij dan begeleiding nodig zou hebben.
En wat de katten betreft, dat zijn wel levende wezens die er niet alleen voor zijn lol kunnen zijn. Als ze ziek worden heeft hij geen geld voor de dierenarts.
huismuis
donderdag 26 februari 2026 om 20:12
Milestone schreef: ↑26-02-2026 19:30Precies, en daarom reageerde ik met als hij het anders zou willen, dat hij dan begeleiding nodig zou hebben.
En wat de katten betreft, dat zijn wel levende wezens die er niet alleen voor zijn lol kunnen zijn. Als ze ziek worden heeft hij geen geld voor de dierenarts.
Wat de katten betreft ben ik het helemaal met je eens. Maar ik snap hem ook, dat hij geen ander adres voor ze wil zoeken, want misschien is het het enige fijne dat hij nog heeft in zijn leven.
donderdag 26 februari 2026 om 20:48
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in