Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2374 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
:lol: da's waar.
Eberesche schreef:
24-04-2026 09:29
niet uit te spreken, daar moet dan een L tussen. palilalileren hahaha. damn dit is erger dan alumilimimijum
:rofl:

Maar in Nederland mag het kort toch?
Wij zeggen narcistisch, Engelsen zeggen narcisistisch.
Wij zeggen palilaleren, Enegelsen zeggen palilalileren.
Your job is safe. No one wants to do your work.
Week 23 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
24-04-2026 09:41
:rofl:

Maar in Nederland mag het kort toch?
Wij zeggen narcistisch, Engelsen zeggen narcisistisch.
Wij zeggen palilaleren, Enegelsen zeggen palilalileren.
alles mag van mij, maar ik ben niet in staat het uit te spreken. ik heb het hardop 3x geprobeerd en heb zo vastgesteld dat ik die extra L nodig heb. is geen regel, maar tegemoetkoming aan mijn eigen gebrek. helemaal zelluf verzonnen!
Eberesche schreef:
24-04-2026 09:47
alles mag van mij, maar ik ben niet in staat het uit te spreken. ik heb het hardop 3x geprobeerd en heb zo vastgesteld dat ik die extra L nodig heb. is geen regel, maar tegemoetkoming aan mijn eigen gebrek. helemaal zelluf verzonnen!
Ah, zo hoor ik het graag.

Ik vind die extra L juist een tongbreker, dus ik gebruik em niet.

Over een x aantal jaar gaan we zien wat mijnheer Van Dale ervan vindt.
En als je eraan lijdt, moet je het ook nog twee keer achter elkaar zeggen! :p:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik erger me mateloos aan geslof van mensen. Til je voeten op, koop passende schoenen of leer lopen. Het komt ook zo ontzettend lui op me over, helemaal als het gepaard gaat met een traag tempo.
apiejapie schreef:
24-04-2026 14:26
Ik erger me mateloos aan geslof van mensen. Til je voeten op, koop passende schoenen of leer lopen. Het komt ook zo ontzettend lui op me over, helemaal als het gepaard gaat met een traag tempo.
Mijn man slofte ook, bleek na zijn rug operatie helemaal over te zijn, maw hij kon er weinig aan doen.
Maar ik vind geslof ook knap irritant hoor 🫢
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Joppie schreef:
24-04-2026 14:36
Mijn man slofte ook, bleek na zijn rug operatie helemaal over te zijn, maw hij kon er weinig aan doen.
Maar ik vind geslof ook knap irritant hoor 🫢
Dat snap ik. Heb daar zelf ook last van. Loop daarom met een kruk, om niet te vallen. Maar het is vooral de hele houding, dat slome, ongeïnteresseerde geslof denk ik. Een medische reden is anders. Zoals met bijna alle voorbeelden in dit topic.
apiejapie schreef:
24-04-2026 14:26
Dat doet mijn man binnenshuis. Hij loopt nogal zwaar en in een oud huis, met een houten, niet helemaal stabiele vloer is dat niet handig, je spullen vallen om in de kast. Daar heb ik een paar keer wat van gezegd en normaal lopen behoort blijkbaar niet tot de mogelijkheden, dus nu sloft hij. Dat kan hij ook heel snel. Super irritant, maar alle spullen blijven wel staan.
In mijn wijk is een leuk straatje met plantsoenen en om de zoveel meter een bankje of twee, dan een glijbaan, dan wat leuke struiken en bomen. Gezellige tuintjes waar mensen zitten koffie te drinken of borrelen. Ziet er allemaal leuk en mooi uit. Ik wandel er graag doorheen.
Waar ik mij aan stoor is dat er het hele jaar op een bepaald stuk altijd een hoop kinderspeelgoed op het gras ligt. Altijd liggen er steps, emmers, ballen, plastic poppenwagens en poppen en weet ik wat. En waarom het mij stoort??? Ik woon er niet dus hoef er niet tegenaan te kijken, en ik loop er in een minuut voorbij. Maar toch stoort het me die plastic zooi overal. Het haalt het hele leuke beeld weg of zo.
Mag ik er hier nog even eentje uit het niks instorten?

Ik erger me rot aan van die winkels die om 17.00 sluiten, maar dan al om 16.45 de borden binnen halen en zo en om 16.55 zuchtend opkijken als je binnenkomt en vermelden dat je snel moet zijn omdat ze om 17.00 dicht gaan . In dit geval moest ik gericht 1 ding hebben. Gepakt, afgerekend, klaar. Ze loopt vlák achter me aan mee naar de deur en knalt die nog nét niet tegen mijn kont aan dicht om hem op slot te draaien. T was 16.58.

Ik snap wel dat als je bij de Kruidvat of zo maar tot 17.00 betaald wordt, je geen zin hebt om de laatste klant om 17.12 af te rekenen en dan nog alles binnen moet zetten en moet sluiten.
Maar soms..... grrrrrr
moizer schreef:
24-04-2026 17:24

Ik erger me rot aan van die winkels die om 17.00 sluiten, maar dan al om 16.45 de borden binnen halen en zo en om 16.55 zuchtend opkijken als je binnenkomt en vermelden dat je snel moet zijn omdat ze om 17.00 dicht gaan . In dit geval moest ik gericht 1 ding hebben. Gepakt, afgerekend, klaar. Ze loopt vlák achter me aan mee naar de deur en knalt die nog nét niet tegen mijn kont aan dicht om hem op slot te draaien. T was 16.58.

Ik snap wel dat als je bij de Kruidvat of zo maar tot 17.00 betaald wordt, je geen zin hebt om de laatste klant om 17.12 af te rekenen en dan nog alles binnen moet zetten en moet sluiten.
Maar soms..... grrrrrr

O ja, herkenbaar!
Oh heb er nog eentje:

Ik zit wel eens in de auto bij een vriendin die echt héél onzeker rijdt, daar word ik gek van! Langzaam, twijfelend, niet kunnen parkeren, echt grr.
smorre schreef:
24-04-2026 17:31
Oh heb er nog eentje:

Ik zit wel eens in de auto bij een vriendin die echt héél onzeker rijdt, daar word ik gek van! Langzaam, twijfelend, niet kunnen parkeren, echt grr.
Hahahaha, heel herkenbaar! En ik ben in de auto altijd nogal schrikkerig. Moet me dan echt inhouden om niet steeds oeh en ieh te roepen als ze ergens vlak langsaf rijden. Wat het meestal niet beter maakt 😆
moizer schreef:
24-04-2026 17:33
Hahahaha, heel herkenbaar! En ik ben in de auto altijd nogal schrikkerig. Moet me dan echt inhouden om niet steeds oeh en ieh te roepen als ze ergens vlak langsaf rijden. Wat het meestal niet beter maakt 😆
Herkenbaar.
We weten het wel van elkaar dus soms vraagt ze mij oom om te parkeren, of om de berg op te rijden😀
Solomio schreef:
24-04-2026 08:14
Nee. Ik weet niet precies wanneer het ophield. Ergens laat in de puberteit iig.
Vanzelf denk je? Of doordat ze het bewust wilde veranderen? (Ik weet ook niet waarom ik dit zo interessant vind :) .)
apiejapie schreef:
23-04-2026 18:39
Dit vind ik dan weer gek. Je mag en kan je toch best ergeren aan dingen, ook al kunnen mensen er niks aan doen?
Dat snap ik. Maar het punt is gewoon dat ik me dan altijd schuldig over deze gedachtegang voel.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Edda schreef:
24-04-2026 20:14
Vanzelf denk je? Of doordat ze het bewust wilde veranderen? (Ik weet ook niet waarom ik dit zo interessant vind :) .)
Volgens mij vanzelf.
Ze houdt namelijk nogal van haar eigenaardigheden. ;)
Solomio schreef:
24-04-2026 22:10
Volgens mij vanzelf.
Ze houdt namelijk nogal van haar eigenaardigheden. ;)
:D
Nu met het zonnige weer: mensen met koptelefoon of oortjes in die meezingen op de fiets! Wtf? Ja, ik ben ook vrolijk, maar realiseer je je wel dat het een openbare ruimte is?

Zing thuis of zo
Veritas vos liberabit
Charlotte717 schreef:
25-04-2026 08:40
Nu met het zonnige weer: mensen met koptelefoon of oortjes in die meezingen op de fiets! Wtf? Ja, ik ben ook vrolijk, maar realiseer je je wel dat het een openbare ruimte is?

Zing thuis of zo
Die koptelefoon werkt als oorwarmers. Want het is nog fokking koud.

Verder: eens.
Charlotte717 schreef:

Zing thuis of zo
Ik word daar juist altijd heel vrolijk van :D
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
25-04-2026 09:03
Ik word daar juist altijd heel vrolijk van :D

Ik ook wel als het een nuchter en blij zingend iemand betreft, maar soms zie je zo'n totaal beneveld type heel hard mee schreeuwen en freaken en daar erger ik me dan weer aan.
Charlotte717 schreef:

Zing thuis of zo
Ik wordt daar vrolijk van. Met mijn koptelefoon op zing ik ook geregeld op straat. B-)
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
moizer schreef:
24-04-2026 17:24

Maar soms..... grrrrrr
Toen ik nog in de winkel werkte vond ik het juist heel irritant als mensen op de valreep nog naar binnen gingen. Ja wij haalden ook de spullen van te voren binnen want anders moet je dat na die tijd nog doen en dan wordt je idd niet betaald. Dan ben je bezig met het tellen van de kassa en in het “afhelpkwartiertje” (25 jaar geleden) werd je ook niet betaald maar kon je dus na 17.15 pas een keer naar huis.
Dit alles vond ik nog lastiger als het rustig was geweest en je de klok vooruit moest kijken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven