Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 338 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zoon weet van je voornemen toch? Zou hij je nog een keer willen zien?
Jankerd
Bedankt voor het delen van je verhaal, Almostdone.
Yasmijn schreef:
05-09-2026 19:00
Je zoon weet van je voornemen toch? Zou hij je nog een keer willen zien?
Zoals het nu lijkt niet. En ja dat vindt ik verschrikkelijk! Als ik echt groen licht heb laat ik hem dat weten. Het vermoeden bestaat dat zoon door zijn vader is aangepraat dat ik helemaal geen euthanasie wil maar zo zoon wil manipuleren. Tja, dat zegt wel veel over hoe ex inelkaar steekt.
Misschien dat hij bij echt groen licht en een datum aan toch nog een keer wil afspreken.

Wat zoon ook beslist ik zat het respecteren. Hoe moeilijk ook. Ik hoop vooral dat hij keuzes maakt waar hij geen spijt van krijgt. Ik gun hem het beste.
Yasmijn schreef:
05-09-2026 18:38
Kun je het geld wat over is gewoon al nu niet overmaken naar je zoon? Dat is toch belastingtechnisch veel handiger dan na je er niet meer bent?

Nee, alles tot 180 dagen voor overlijden wordt sowieso met terugwerkende kracht meegeteld voor erfbelasting. Plus een kind heeft een vrijstelling van erfbelasting van iets van €26k dus nergens voor nodig. (En extra feitje: maar bij ongeveer een derde van de erfenissen is er überhaupt sprak van erfbelasting; bij de rest is de waarde minder dan de vrijstelling)

Sterkte voor de komende weken TO. In mijn ogen zou iedereen moeten mogen gaan wanneer en als zoals hij of zij dat wil. Het is jouw leven, dus jouw keuze.
laiskuri schreef:
06-09-2026 18:23
Nee, alles tot 180 dagen voor overlijden wordt sowieso met terugwerkende kracht meegeteld voor erfbelasting. Plus een kind heeft een vrijstelling van erfbelasting van iets van €26k dus nergens voor nodig. (En extra feitje: maar bij ongeveer een derde van de erfenissen is er überhaupt sprak van erfbelasting; bij de rest is de waarde minder dan de vrijstelling)

Sterkte voor de komende weken TO. In mijn ogen zou iedereen moeten mogen gaan wanneer en als zoals hij of zij dat wil. Het is jouw leven, dus jouw keuze.
Je weet wel zeker dat het werkelijk bij zoon terechtkomt als je het nu overmaakt, dat hij het niet gaat weigeren onder invloed van vader. Volgens mij was dat de reden achter de suggestie en niet de belasting.
Maar het gaat dus niet als het geld er nog niet is.

Ik hoop dat het contact met je zoon nog hersteld kan worden almostdone!
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Sfinx schreef:
06-09-2026 21:55
Je weet wel zeker dat het werkelijk bij zoon terechtkomt als je het nu overmaakt, dat hij het niet gaat weigeren onder invloed van vader. Volgens mij was dat de reden achter de suggestie en niet de belasting.
Maar het gaat dus niet als het geld er nog niet is.

Ik hoop dat het contact met je zoon nog hersteld kan worden almostdone!
Dat zou voor ons alletwee goed zijn denk ik. En ja ook weer heftig om afscheid te nemen.
En erfenis nu al overmaken kan dus niet , zie mijn eerdere bericht. Anders zou ik dat zeker doen ook al zou hij dan ook kunnen stoneren.

Uiteindelijk moet het voor hem goed voelen. Vele malen belangrijker is dat hij weet en voelt dat ik altijd zielsveel van hem hou! Met al mijn fouten en issues.

Dit weekend meer dan anders met hem bezig geweest. God, wat mis ik hem ! Letterlijk misselijk van ellende en verdriet.
Dat lijkt me vreselijk, dat gemis en verdriet.
Knap dat je hem toch de ruimte geeft die hij vraagt, ondanks je eigen pijn.

Nu ongevraagd (en misschien ongewenst) geld overmaken of extra contacten kan zijn negatieve emoties erger maken omdat jij in zijn visie (die voor hem werkelijkheid is) hem lastig blijft vallen.

Zo moeilijk, want je kan hem niet 'zomaar' overtuigen of laten zien wat jouw kant van het verhaal is. Hoe geliefd hij is, wat de rol van zijn vader hierin is.
Dat is pas bespreekbaar als hij er zelf aan toe is. Daar ruimte voor heeft.

Ik hoop voor je dat er wat verandert bij hem als je hem je euthanasiedatum doorgeeft.
Zodat jullie op een fijne manier afscheid kunnen nemen. Jij rustig kan sterven, en hij verder kan zonder spijt.
Wat voel ik me vandaag ongelooflijk KUT !
Zo enorm klaar met het leven. Zo ontzettend klaar met mensen die je van alles beloven masr niets nakomen.

Me zo alleen voelen . Nou ja voelen, ik ben ook alleen.

Ik wil niet meer. Ik ben zo bang dat ik geen euthanasie mag.
Ik lees je, Almostdone. Wat kut dat je je vandaag zo kut voelt.

:rose:
Almostdone :hug:
‘t Hoost
Wat verschrikkelijk naar dat je je zo voelt :there:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Almostdone1 schreef:
07-09-2026 13:55
Wat voel ik me vandaag ongelooflijk KUT !
Zo enorm klaar met het leven. Zo ontzettend klaar met mensen die je van alles beloven masr niets nakomen.

Me zo alleen voelen . Nou ja voelen, ik ben ook alleen.

Ik wil niet meer. Ik ben zo bang dat ik geen euthanasie mag.
Wat ontzettend verdrietig om je zo alleen te voelen. Wil je vertellen wat er is gebeurd, heeft iemand je teleurgesteld ergens in?
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
:hug:
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven