Werk & Studie alle pijlers

zwart werken, ja of nee?

15-09-2009 23:06 141 berichten
Uit een ander topic komt de discussie voort over zwart werken. Dan heb ik het niet over een uitkering hebben en gewoon lekker full-time zwart klussen. Maar over bedrijven die - naast hun gewone witte werk - ook zwarte klussen aannemen. Ben je voor of ben je tegen?
Alle reacties Link kopieren
quote:pooky schreef op 16 september 2009 @ 00:56:

Hoe zie jij het dan? Zwartwitter?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:pooky schreef op 16 september 2009 @ 00:00:

Schandalig! Belasting is er voor de samenleving! Ik hoop dat jullie niet al te hard schelden op de "inhalige bankier". Bah....jullie zijn ook zo. De bankier doet zijn niet ethische daden tenminste nog om een paar miljoen. Wat jullie doen gaat om een paar duizend euro. Jullie zijn niet allen zo verwijtbaar als de inhalige bankiers, nee jullie zijn ook nog eens kleingeestig. Walgelijk.Kom er maar in Pooky, gezellig!
quote:Suze2 schreef op 16 september 2009 @ 01:06:

[...]

Kom er maar in Pooky, gezellig!

Thanks! Never a dull moment met het topic belasting toch?

Vind het hier ook gezellig! smile:

En BgB, ik ben op de hoogte van twitter, maar jouw variant is mij tot op heden nog onbekend.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik vind het helemaal niet erg als iemand een paar uurtjes zwart werkt om een paar centjes bij te verdienen. Zoals als is gezegd hierboven: dit geld wordt meestal meteen weer uitgegeven en dat is alleen maar goed voor onze economie.

Geld moet rollen.
Ik ben vóór!
Ja geld moet rollen, maar bij mij is het vierkant.
Je wilt niet weten hoeveel mensen naast hun normale baan wel eens wat zwart bijklussen. Of die wat geld krijgen omdat ze iets voor een ander hebben gedaan.

Want dat gebeurt ook.

Ben benieuwd, voor de mensen die zo fel tegen zijn: geef je ook geen geld als een bekend of vriend van je je auto repareert? Of je helpt met het schilderen van je huis? Of als je nichtje komt oppassen? Geef je dan ook geen geld? En zo ja, hoe noem je dát dan?
quote:pooky schreef op 16 september 2009 @ 00:00:

Schandalig! Belasting is er voor de samenleving! Ik hoop dat jullie niet al te hard schelden op de "inhalige bankier". Bah....jullie zijn ook zo. De bankier doet zijn niet ethische daden tenminste nog om een paar miljoen. Wat jullie doen gaat om een paar duizend euro. Jullie zijn niet allen zo verwijtbaar als de inhalige bankiers, nee jullie zijn ook nog eens kleingeestig. Walgelijk.huh? Wat is het verschil dan?
En toch ben ik tegen!!!!!!!

Er zijn genoeg bedrijven die alles alleen wit doen en die zijn de duppe van alle zwartwerkers!

Ik ben voor eerlijkheid duurt het langst.....

En dan heb ik het niet over de huishoudster of de oppas, maar puur de bedrijven die ineens de btw van de offerte halen ( zoals genoemd in het andere topic)
Hmm, dan grijpen we toch terug op ruilhandel? Dat is hartstikke legaal volgens mij.

Ik heb nog wel wat opties:

- Kennis doet mij bij de tuin en ik schilder zijn huis.

- Of kennis doet bij mij de tuin en ik betaal de sportclub van zijn kinderen.

- Of kennis doet bij mij de tuin en ik geef hem 400 euro voor de plantjes zodat ik ze zelf niet hoef te gaan halen en hij werkt gratis.

- Of kennis doet bij mij de tuin en ik geef hem 400 euro voor de moeite.

Het is maar hoe je het bekijkt...
Ik betaal zakelijk maandelijks minimaal 25000 euro belastingen. Dat is veel, heel veel geld. Ok, dan zetten we ook het nodige om, maar het leeuwedeel bestaat uit sociale lasten voor de samenleving. Ik vind waneer je zwart werkt je ook geen recht op aow, kinderbijslag en andere uitkeringen mag hebben want die heb ik als braaf belastingbetaler dan voor jou betaald en jij zelf dus niet. Dan ben je gewoon een ordinaire profiteur.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Flashy schreef op 16 september 2009 @ 09:32:

Er zijn genoeg bedrijven die alles alleen wit doen en die zijn de duppe van alle zwartwerkers!

Ik ben voor eerlijkheid duurt het langst.....

En dan heb ik het niet over de huishoudster of de oppas, maar puur de bedrijven die ineens de btw van de offerte halen ( zoals genoemd in het andere topic)Wacht even: je bent voor 'eerlijk duurt het langst', maar ondertussen vind je het wel ok dat de huishoudster of de oppas wel zwart bijklust? Beetje opportunistisch vind je niet?
Ik vind zwart werken niet erg. Als het is om wat bij te verdienen, prima!

Als je nou fulltime zwart gaat werken vind ik het weer heel wat anders. Maar ik denk dat iedereen toch wel eens heeft gewerkt en er geld mee heeft verdient zonder het op te geven aan de belasting?
quote:Fame schreef op 16 september 2009 @ 13:15:

Ik betaal zakelijk maandelijks minimaal 25000 euro belastingen. Dat is veel, heel veel geld. Ok, dan zetten we ook het nodige om, maar het leeuwedeel bestaat uit sociale lasten voor de samenleving. Ik vind waneer je zwart werkt je ook geen recht op aow, kinderbijslag en andere uitkeringen mag hebben want die heb ik als braaf belastingbetaler dan voor jou betaald en jij zelf dus niet. Dan ben je gewoon een ordinaire profiteur.Als we naast onze witte werkzaamheden niets zwart bij zouden beunen betalen we ook 'n godsvermogen voor profiteurs. Lees topic van zusenzo maar over mensen die zoveel toeslagen krijgen dat het onrendabel is om te gaan werken. Door zwart bij te verdienen náást uiteraard 'n witte baan, compenseer je tenminste 'n heel klein beetje van de schade.
Tuurlijk! Ik geloof de mensen die hier roepen dat het oneerlijk is en dat het allemaal niet mag ook niet zo.
Er zijn veel bedrijven die hun medewerkers een paar uur minder op de loonlijst zetten. Het gaat dan misschien om 4 uurtje maar het scheelt voor werknemers en werkgevers soms enorm!

En ik heb liever een schoonmaker die ik netto kan uitbetalen dan het dubbele te moeten betalen aan een bedrijf, de schoonmaakster houd er zo ook nog eens meer aan over.
Tegen.

Zwart werken is gewoon diefstal. Niet meer en niet minder.
Maar zwart werken is ook je buurjongetje een tientje geven, wanneer deze jouw gras heeft gemaaid.
Zwart werken houdt de economie in stand. Anders lag Nederland allang op z'n gat.
...
Ja of je buurmeisje geld geven voor haar rapport.

Zou ook even tegen mijn petekind zeggen als hij geld krijgt voor z'n verjaardag dat hij het wel netjes doorgeeft aan de belasting :-)

Er zit natuurlijk een heel verschil in tussen zo nu en dan wat bijverdienen dan gewoon je hele leven geen belasting te betalen. Ik denk dat iedereen er baat bij heeft om zo nu en dan eens wat zwarts te doen.
http://www.volkskrant.nl/ ... and_praat_over_zwart_werk
quote:Flashy schreef op 16 september 2009 @ 09:32:

Ik ben voor eerlijkheid duurt het langst..... En ik ben voor: teveel eerlijkheid kost teveel.

En dan heb ik het niet over de huishoudster of de oppas, maar puur de bedrijven die ineens de btw van de offerte halen ( zoals genoemd in het andere topic)En wat is dan het verschil met de huishoudster of de oppas??
quote:Fame schreef op 16 september 2009 @ 13:15:

Ik betaal zakelijk maandelijks minimaal 25000 euro belastingen. Dat is veel, heel veel geld. Ok, dan zetten we ook het nodige om, maar het leeuwedeel bestaat uit sociale lasten voor de samenleving. Ik vind waneer je zwart werkt je ook geen recht op aow, kinderbijslag en andere uitkeringen mag hebben want die heb ik als braaf belastingbetaler dan voor jou betaald en jij zelf dus niet. Dan ben je gewoon een ordinaire profiteur.Ik betaal ook wel degelijk belastingen (over ongeveer 36 uur in de week) en ik betaal dus eigenlijk ook mee aan mijn eigen profiteurisme (is dat een woord?) dan heb ik er toch recht op?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven