Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hier ook een magentronsterilisator (van NUK), en ik vind het ideaal, ik snap echt niet dat mensen gaan lopen pielen met uitkoken.
Hier is de opbrengst 's morgens zo'n 160-180 en 's middags 120-140. Ik kolf 3x per dag op mijn werk.

Het kost momenteel iets meer moeite ivm stress en wisselende kolfruimtes maar het is nog voldoende voor Bengel.

Als ik vind dat ik te weinig heb dan kolf ik L-R-L en de keer erna R-L-R.

De kolf gaat hier ook gewoon in de vaatwasser. Behalve de witte dingetjes, die overgiet ik 's avonds met kokend water uit de quooker met een drupje afwasmiddel erbij. Volgende ochtend goed afspoelen onder de kraan en de kolf weer in elkaar.
Ok dus die wisselende opbrengst is dus best normaal. Is ook wel logisch natuurlijk. Je kind drinkt waarschijnlijk ook niet elke keer evenveel. Maar was wel nieuwsgierig hoe dat bij jou gaat.
Volgens mij is het wel normaal. Ik merk dat het op vrijdag (ws. door vermoeidheid) ook altijd minder is qua opbrengst. En op zondag hebben wij standaard een regeldag, ach het is niet anders.
Kokend water uit de wát, Bengal?

Hier ook een Avent-sterilisator. Heb ik gebruikt tot het einde der (kolf)tijden, nu gaat wat er aan flesjes gebruikt wordt in de vaatwasser mee, onder het motto 'als ze zand en steentjes kan eten, kan ze ook die eventuele bacterieën die er na de vaatwasser nog overblijven, wel hebben'
Soshiva, kan me goed voorstellen dat je daar moedeloos van wordt. En dat je doodop zult zijn. Een nacht-tankertje met een baan combineren valt niet mee. Geen tips (mijn zoontje is precies even oud als die van jou, volgens mij schelen ze maar een dag, en is ook een onrustige slaper), maar ik leef met je mee.
Bedankt voor jullie hugz en peptalk!

Ik vind het wat hoor dat voeden en kolven... Ik heb ook besloten mn kolf aan de hoogste wilg te hangen supersmollie, en ooo wat zal ik blij zijn als ik dat niet meer hoef. Kan het geluid niet meer horen! En hij drinkt het toch niet op dus... zal alleen wel mn volle cup gaan missen en de extra calorieen die ik erbij kon eten .

Voorlopig meer, rust, dat slapen komt vast wel een x!

ps niet alle kolfstukken kunnen in de magnetronsterilisator, die hard-plastic dingen van ameda niet, ze worden dan nl veel sneller poreus, bij mij zijn er 3 gebroken (op de meest ongunstige tijdstippen dus beware!)
Ik geloof dat ik ook een ontaarde moeder ben: ik steriliseer nooit!. Ik mik alles in de vaatwasser. Ik heb twee kraamverzorgsters gehad en die deden het beiden zo. Ik spoel het stukje van de kolf dat je op de fles schroeft wel na, omdat er nog weleens wat spoelwater in wil blijven staan. Voor de zekerheid, ik moet er niet aan denken dat Ot afwaswater zit te drinken.

Bengal, heb jij een Quooker? Ik ben jaloerssssss!!!
quote:wen schreef op 23 juni 2010 @ 21:06:

Kokend water uit de wát, Bengal?

De quooker, dat is een kokend-water-kraan, een kraan waar kokend water uit komt dus.

Ik geloof dat ik 1 van de weinigen ben die de sterilisator zelden of nooit gebruikt. Mijn kraamhulp zei dat ik na 6 weken gewoon alles in de vaatwasser kon doen, was goed genoeg.

Ach, ze is inmiddels 4 maanden en nog steeds niet ziek geweest. Zal dus wel tegen een stootje kunnen en geen teer gestel hebben. Gelukkig maar!
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik woon in Duitsland, ergens waar ze (nog) geen Hema hebben, maar de NUK-sterilisator heb ik ook al in de winkel gezien. Ik zal nog eens op internet kijken!

Sophy, over blokvoeden heb ik gelezen ja, lijkt me wel weer moeilijk, omdat ik aan de ene kant (nog) meer melk heb dan aan de andere. maar misschien moet ik het inderdaad nog even afwachten. Ik zal het in ieder geval even met de vk overleggen, die komt hier sinds de bevalling nog elke week voor controle.
Ik vind het ook een hele fijne gadget Apricot! Vorig jaar een nieuwe keuken gekocht en een quooker laten installeren. Ik wil nooit meer zonder, heerlijk luxe gemak.
Even een dringend vraagje: wie heeft er ooit spruw gehad en waarmee is dat opgelost? Ik heb steeds zo'n pijn.......!

Ik heb nystatine gekregen, een week gebruikt, maar het wil bij mij gewoon niet weg.

Morgen ga ik naar de huisarts, maar die weet helaas erg weinig van bv en spruw af, dus ik wil goed voorbereid gaan...

Dus wat heeft jullie van de spruw afgeholpen?!
Nystantine voor jou? Niet echt gebruikelijk om voor je tepels voor te schrijven. Nystantine werkt ook maar bij 60% van de baby's, dus meestal kom je toch voor de baby op Daktarin uit en voor jezelf de miconazolnitraatcreme (apotheek of drogist zonder recept).

Hier echter bij 2 kinderen flink en lang spruw gehad.

Voor baby gebruikt: nystantine > daktarin orale gel > flucanazolsuspensie (werkte allemaal niet) en daarna succes geboekt met Gentiaan Violet. Had ik dat maar meteen gedaan na 3 maanden lang vruchteloos medicijnen in mijn pasgeborene te pompen.

Voor mijzelf gebruikt: miconazolnitraatcreme > tetakonazolcreme en uiteindelijk succes geboekt met flucanazolkuren 200 mgram zo'n 3 tot 6 weken lang

Maar wees gerust, bij de meeste vrouwen werkt de miconazolnitraatcreme goed en daktarin voor de kindjes. Dat laatste wordt alleen niet vaak meer onder de 4 maanden verstrekt wegens verstikkingsgevaar. Dus ik hoop dat je baby wel op de nystantine reageert.

En het belangrijkste: allebei behandelen...
Oh vervelend spruw! Kun je niet van te voren nog een lk bellen? Die kan je een goed advies geven dat jij weer aan je ha kan geven. Mijne nam dat gewoon over.

Hier is het nooit over gegaan, maar werd wel wst beter met fluconazol. Ik zou dat direct vragen, want dat aanrommelen is erg vermoeiend en pijnlijk.Laat je niet vd wijs brengen als ze zeggen dat je er niet bij mag voeden, laat dan je lk met ha of apotheek bellen.

Was je verder alle melkdingen op 60 graden? Strijken mag ook. Steriliseer je evt kolf en of flessen?

Kut hoor, succes!
quote:Chadidja schreef op 23 juni 2010 @ 21:18:

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik woon in Duitsland, ergens waar ze (nog) geen Hema hebben, maar de NUK-sterilisator heb ik ook al in de winkel gezien. Ik zal nog eens op internet kijken!

Sophy, over blokvoeden heb ik gelezen ja, lijkt me wel weer moeilijk, omdat ik aan de ene kant (nog) meer melk heb dan aan de andere. maar misschien moet ik het inderdaad nog even afwachten. Ik zal het in ieder geval even met de vk overleggen, die komt hier sinds de bevalling nog elke week voor controle.De meeste ziekenhuizen hebben hier vaak een "stillgruppe" of een "stillcafe" dat wordt vaak geleid door een stillberaterin en mijn ervaring is dat die zich beter uitkennen met bv dan de vk, mss nog een idee om een keer te kijken of er bij jou in de buurt ook zoiets wordt aangeboden.
Oh en die daktarin gel kan wel, moet je alleen niet gebruiken volgens de Gebr. Aanwijzing. Je moet steeds een heel Klein beetje in het

mondje stoppen met een pink of wattenstaafje. Goed verdelen en na iedere voeding. Dat geldt eigenlijk ook vooralle andere crèmes en vloeistoffen; na iedere voeding ipv bijv 4 x per dag.
Maar veel huisartsen willen niet meer voorschrijven. Ik moest lullen als brugman om een tube te krijgen. Uiteindelijk haar overtuigt omdat ik al ruim gebruikservaring had met mijn oudste. En inderdaad gebruiken zoals Sophy zegt.
Miconazilnitraat gebruik ik al bijna een week, afgewisseld met nystatine, helaas zonder verbetering. Nystatine heeft bij zoontje wel de witte aanslag en witte stippen weggekregen ( nu alleen nog 1 witte stip achter op gehemelte)

Linkerborst gaat nog wel tijdens voeden, maar vooral 's nachts krijg ik daarna enorme pijn in mijn borst. 2 paracetamol zijn daar absoluut niet tegen opgewassen en lig dan echt te janken van de pijn.

Rechterborst is tepel al gemeen (naalden/open/ontstoken wond gevoel) tijdens voeden, ondanks goed aanleggen, na het voeden blijft de pijn in de tepel en trekt er een pijn door mijn borst richting mijn oksel.

Gisteren en vanochtend ging het redelijk, maar nu vergadering ik weer van de pijn. En uitgerekend nu heeft zoonlief besloten te clusteren......

Sorry, ik wil niet zo klagen, maar ik word er gewoon even heel verdrietig van...zullen wel hormonen zijn...
Gelijk flucanazol vragen, niet 1 pil, maar een kuur van minimaal 2 weken 200 mgram. Mocht je moeite hebben met je huisarts, neem dit mee naar je afspraak. Speciaal voor zorgverleners. http://www.borstvoedingna ... en/427606_deel_2_IB_1.pdf

Sterkte, ik weet hoeveel pijn het kan doen! Klagen mag!
ik wil niet zo klagen .. zeg je dat nou?

meid dit is dé plek om even ongegeneert te klagen !

spruw is k*t ! het doet pijn, maakt kloven , verhindert goed drinken van je kindje .... en jij wilt niet zo klagen ?

maak van je hart geen moordkuil n klaag er even flink op los zodat je straks met frisse moed en goede info naar de huisarts kan!
Daktarin is miconazolnitraat. Dus als dat niet werkt vooral ook aangeven bij de ha.

Hier ook spruw gehad en ook het advies gekregen de nystatine op mijn tepels te smeren (wat een smerig spul!!!) en dat hielp hier goed. Maar ik had ook geen pijn van de spruw hooguit wat jeuk.

Maar super vervelend is het wel dus inderdaad gewoon je hart erover luchten hoor. Het is zo'n frustrerend en hardnekkig iets. Ik ben ook langer dan een week bezig geweest met behandelen. Toen is het wel weggebleven.

voor je verdriet.
Gentiaanviolet zou ik zeggen. Geen ervaring met spruw gelukkig, maar wel véél verhalen gelezen over goede ervaringen met GV.

Ah, Bengal, zó'n ding! Ja, dat zou ik ook wel willen (en bij een nieuwe keuken komt die er ook!).
Bedankt voor de tips! Ik ga die link ook zeker laten zien!

Hoop dat de huisarts fatsoenlijk wil helpen. Is een aardige man hoor, maar wilde mij in eerste instantie niet behandelen omdat hij het niet duidelijk zichtbaar vond aan mijn tepels en het volgens hem niet wetenschappelijk bewezen is dat moeder en kind elkaar kunnen blijven besmetten. En bij oudste zoon opperde hij al heel snel dat ik maar met bv moest stoppen toen ik om advies bij hem kwam. Hij heeft duidelijk niet zo veel kaas gegeten van borstvoeding...
pffffffffffff ....... zit nu op mn werk.... moe moe moe...... even klagen hoor..... (dat mag toch hier ?!) Dochterlief komt momenteel 's nachts elke 2 uur...... en gaat dan ook absoluut niet slapen zonder te drinken. En zelfs dan..... ze huilt ook echt elke keer als we haar wegleggen terwijl ze voorheen dan gewoon weer lekker ging slapen. Ze heeft nooit doorgeslapen - op enkele uitzonderingen na - maar dit is wel heel erg. Weet even niet hoe we dit vol moeten houden en zijn allebei kapot! Vanmorgen wilde ze vanaf 5.30 zelfs helemaal niet meer slapen. Tot we opstonden voor werk.... en toen ik haar weg moest brengen naar kdv moest ik haar zelfs wakker maken! Een klein (lief!) spookje is het.......

Zo. Zeurmodus uit.
Kom net van de huisarts. CandidaProtocol laten zien enzo. Heb niks gekregen, want het is allemaal niet wetenschappelijk onderbouwd. Hij gaat nu eerst overleggen met een kinderarts hier of bijv. fluconazol wel mag in de hoeveelheid die het protocol voorschrijft.

Hij moest ook erg hard lachen toen ik vertelde dat ik de nystatine had opgesmeerd ipv ingenomen...ben ik nou gek?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven