moet moet moet moet
donderdag 30 december 2010 om 22:09
Herken je dat?
Bij mij is het woord 'moeten' sterk geprogrammeerd in mijn systeem.
Dat heeft tot gevolg dat ik niet makkelijk tot rust kom, te veel afspraken maak, te weinig 'niks doe' etc.
Ik leg mezelf allerlei dingen op zoals: bij mensen langs gaan, dit of dat kopen in de stad, vooruit koken, de ramen lappen en meer (in principe normale) dingen.
Maar dan op het neurotische af.
Ik heb nu kerstvakantie maar aan rust ben ik tot nu toe nog niet toegekomen.
Pffff, ik word moe van mezelf!
Herkenbaar?
Wat doet een mens hiermee??
Bij mij is het woord 'moeten' sterk geprogrammeerd in mijn systeem.
Dat heeft tot gevolg dat ik niet makkelijk tot rust kom, te veel afspraken maak, te weinig 'niks doe' etc.
Ik leg mezelf allerlei dingen op zoals: bij mensen langs gaan, dit of dat kopen in de stad, vooruit koken, de ramen lappen en meer (in principe normale) dingen.
Maar dan op het neurotische af.
Ik heb nu kerstvakantie maar aan rust ben ik tot nu toe nog niet toegekomen.
Pffff, ik word moe van mezelf!
Herkenbaar?
Wat doet een mens hiermee??
donderdag 30 december 2010 om 22:28
Liesken, je zegt "ik wil iets aanpakken". Daar klinkt geen moeten in door....Kan het niet zijn dat je een bepaalde onrust in je hebt waardoor je dingen gaat zoeken om te doen? Misschien ontwijk je 'stil zitten' omdat je dan gaat nadenken oid?
Of is het bij jou echt dat je je bezigheden bepaalt aan de hand van wat je denk dat andere mensen van je denken? Bijv ramen lappen omdat de mensen anders denken dat je Ma Flodder bent?
Of is het bij jou echt dat je je bezigheden bepaalt aan de hand van wat je denk dat andere mensen van je denken? Bijv ramen lappen omdat de mensen anders denken dat je Ma Flodder bent?
donderdag 30 december 2010 om 22:29
quote:Pelikaan schreef op 30 december 2010 @ 22:27:
Wat mij vaak goed helpt is me afvragen: stel dat ik morgen dood neerval. Wil ik deze avond dan besteed hebben aan dingen die zgn. moeten of die morgen ook nog kunnen. of ga ik nu liever met mijn geliefden een spelletje doen of een mooi boek lezen? Tuurlijk, er zijn dingen die moeten. Maar je moet ook genieten van dit leven en je prioriteiten stellen. Het leven is echt te kort om alleen maar opgejaagd te worden.
Wat een mooie gedachtengang Pelikaan!
Die bewaar ik.
Nu nog die gedachten laten winnen en dan dus niet half hyperventilerend van de spanning op de bank zitten, mezelf opleggend om een boek te lezen ofzo...
(hyperventilerend is wat zwaar uitgedrukt, maar spanning is wel merkbaar op dien plaatsen)
Wat mij vaak goed helpt is me afvragen: stel dat ik morgen dood neerval. Wil ik deze avond dan besteed hebben aan dingen die zgn. moeten of die morgen ook nog kunnen. of ga ik nu liever met mijn geliefden een spelletje doen of een mooi boek lezen? Tuurlijk, er zijn dingen die moeten. Maar je moet ook genieten van dit leven en je prioriteiten stellen. Het leven is echt te kort om alleen maar opgejaagd te worden.
Die bewaar ik.
Nu nog die gedachten laten winnen en dan dus niet half hyperventilerend van de spanning op de bank zitten, mezelf opleggend om een boek te lezen ofzo...
(hyperventilerend is wat zwaar uitgedrukt, maar spanning is wel merkbaar op dien plaatsen)
donderdag 30 december 2010 om 22:31
[quote]Struggling schreef op 30 december 2010 @ 22:28:
Liesken, je zegt "ik wil iets aanpakken". Daar klinkt geen moeten in door....Kan het niet zijn dat je een bepaalde onrust in je hebt waardoor je dingen gaat zoeken om te doen? Misschien ontwijk je 'stil zitten' omdat je dan gaat nadenken oid?
quote]
Dit zou best wel eens kunnen kloppen, maar waar ik dan precies voor vlucht of ontwijk kan ik je niet zo zeggen.
Ik heb geen trauma's ofzo
quote]
Dit zou best wel eens kunnen kloppen, maar waar ik dan precies voor vlucht of ontwijk kan ik je niet zo zeggen.
Ik heb geen trauma's ofzo
donderdag 30 december 2010 om 22:33
quote:Liesken schreef op 30 december 2010 @ 22:29:
[...]
Die bewaar ik.
(hyperventilerend is wat zwaar uitgedrukt, maar spanning is wel merkbaar op dien plaatsen)Dankje Het is een mooie gedachtengang, maar dat maakt het niet eenvoudiger om toe te passen als je nu eenmaal die dwang voelt. Heb je het wel eens overwogen om met een psycholoog te praten? Om erachter te komen waar die dwang vandaan komt?
[...]
Die bewaar ik.
(hyperventilerend is wat zwaar uitgedrukt, maar spanning is wel merkbaar op dien plaatsen)Dankje Het is een mooie gedachtengang, maar dat maakt het niet eenvoudiger om toe te passen als je nu eenmaal die dwang voelt. Heb je het wel eens overwogen om met een psycholoog te praten? Om erachter te komen waar die dwang vandaan komt?
donderdag 30 december 2010 om 22:35
Ik herken het. Ik heb altijd lijstjes van dingen die nog moeten gebeuren en als ik mezelf al een keer "vrij" gun, dan kan ik vaak de rust niet vinden om een film te kijken of een boek te lezen. Zelfs in mijn vrije tijd "moet" ik dingen doen die nuttig zijn, zoals bijv. iets opruimen of iemand bellen/mailen die ik al te lang niet gesproken heb. Ik zou het graag uit willen kunnen schakelen maar ik weet niet hoe. Mezelf vertellen dat "niets hoeft" werkt niet, dat heb ik al vaak genoeg geprobeerd.
donderdag 30 december 2010 om 22:36
Nu moet ik zeker zeggen dat je niet zo streng voor jezelf moet zijn en dat je tijd voor jezelf moet nemen, is aan jezelf moet denken bla bla bla.
Je "moet" spullen in de stad kopen? Ja dus? Ik ben iemand die altijd wel beren op de weg ziet, mijn glas is halfvol, maar sorry ik zie het probleem even niet.
Je "moet" spullen in de stad kopen? Ja dus? Ik ben iemand die altijd wel beren op de weg ziet, mijn glas is halfvol, maar sorry ik zie het probleem even niet.
donderdag 30 december 2010 om 22:36
In zes stappen positief denken
Stap 1: Leer je de gewoonte aan om te focussen op wat er goed is en op wat je wel hebt.
Stap 2: Stop met jezelf en anderen te veroordelen. In plaats daarvan beslis dat je de gewoonte zult ontwikkelen om nieuwsgierig te zijn.
Stap 3: Beslis nu om iedere negatieve situatie/persoon iets te vinden dat je kunt waarderen en ontwikkel de gewoonte om complimenten te geven.
Stap 4: Beslis om niet perfect te zijn. Je bent een mens en je mag fouten maken en minder goed zijn in bepaalde dingen.
Stap 5: Verban het woord probleem uit je vocaulair! Noem het "de situatie".
Stap 6: Ontwikkel de gewoonte om het "V"-woord vaker te gebruiken. Het "V"-woord is vertrouwen. Heb lef en steek je nek eens uit!
Gepikt van BGB's topic Viva Positiva
Stap 1: Leer je de gewoonte aan om te focussen op wat er goed is en op wat je wel hebt.
Stap 2: Stop met jezelf en anderen te veroordelen. In plaats daarvan beslis dat je de gewoonte zult ontwikkelen om nieuwsgierig te zijn.
Stap 3: Beslis nu om iedere negatieve situatie/persoon iets te vinden dat je kunt waarderen en ontwikkel de gewoonte om complimenten te geven.
Stap 4: Beslis om niet perfect te zijn. Je bent een mens en je mag fouten maken en minder goed zijn in bepaalde dingen.
Stap 5: Verban het woord probleem uit je vocaulair! Noem het "de situatie".
Stap 6: Ontwikkel de gewoonte om het "V"-woord vaker te gebruiken. Het "V"-woord is vertrouwen. Heb lef en steek je nek eens uit!
Gepikt van BGB's topic Viva Positiva
donderdag 30 december 2010 om 22:37
quote:Pelikaan schreef op 30 december 2010 @ 22:33:
[...]
Heb je het wel eens overwogen om met een psycholoog te praten? Om erachter te komen waar die dwang vandaan komt?Ehm...neen;ik probeer er een beetje achter te komen hoe (ab)normaal dit is en of/hoe mensen hiermee omgaan. Wie weet lligt 'de oplossing' wel heel dichtbij...
[...]
Heb je het wel eens overwogen om met een psycholoog te praten? Om erachter te komen waar die dwang vandaan komt?Ehm...neen;ik probeer er een beetje achter te komen hoe (ab)normaal dit is en of/hoe mensen hiermee omgaan. Wie weet lligt 'de oplossing' wel heel dichtbij...
donderdag 30 december 2010 om 22:39
quote:PoisenIvy schreef op 30 december 2010 @ 22:36:
Nu moet ik zeker zeggen dat je niet zo streng voor jezelf moet zijn en dat je tijd voor jezelf moet nemen, is aan jezelf moet denken bla bla bla.
Dat is je eigen conclusie, Pousenlvy.
Als je er zo over denkt: prima, maar voor mij is het wèl een probleem.
Ik zou het waarderen als je mij in mijn waarde laat.
Ik vraag om ervaringen en tips.
Dat is je eigen conclusie, Pousenlvy.
Als je er zo over denkt: prima, maar voor mij is het wèl een probleem.
Ik zou het waarderen als je mij in mijn waarde laat.
Ik vraag om ervaringen en tips.
donderdag 30 december 2010 om 22:41
donderdag 30 december 2010 om 22:42
Liesken, kan het zijn dat je niet helemaal tevreden bent met bepaalde aspecten van je leven? Werk ofzo? Zolang je maar door blijft rennen, hoef je niet stil te staan bij dat soort dingen. Hoef je niet na te denken, zeg maar.
En of het abnormaal is? Jij bent de enige die bepaalt of dat zo is. Wees in ieder geval blij dat je vlucht in schoonmaken en niet in drugs of drank!
En of het abnormaal is? Jij bent de enige die bepaalt of dat zo is. Wees in ieder geval blij dat je vlucht in schoonmaken en niet in drugs of drank!
donderdag 30 december 2010 om 22:43
Het stomme is dat ik vroeger eindeloos kon niksen. Een dag was voorbij voordat ik er erg in had. Maar sinds een paar jaar moet alles nuttig zijn wat ik doe. Ik blijf alleen nog steeds te veel op internet plakken. Maar verder... ik kan bijv. nog geen 5 minuten in bad zitten. Dan duurt het alweer te lang en voel ik me nutteloos i.p.v. relaxed.
donderdag 30 december 2010 om 22:47
quote:Struggling schreef op 30 december 2010 @ 22:43:
@Liesken: ik herken het echt hoor! Dan heb ik me de vorige dag voorgenomen om de dag erna een lekker broodje of iets te halen. En dan moet ik dat ook echt doen! Lekker bizar hahaha, maar we doen er toch niemand kwaad mee?!
Whahaham als ik het zo lees van jou, vind ik het eigenlijk wel grappig klinken.
Zelf zou ik precies hetzelfde kunnen doen: door weer en wind...
(gaat dus niet zozeer over poetsen, want mijn huis is wel netjes bijgehouden maar niet neurotisch clean)
@Liesken: ik herken het echt hoor! Dan heb ik me de vorige dag voorgenomen om de dag erna een lekker broodje of iets te halen. En dan moet ik dat ook echt doen! Lekker bizar hahaha, maar we doen er toch niemand kwaad mee?!
Whahaham als ik het zo lees van jou, vind ik het eigenlijk wel grappig klinken.
Zelf zou ik precies hetzelfde kunnen doen: door weer en wind...
(gaat dus niet zozeer over poetsen, want mijn huis is wel netjes bijgehouden maar niet neurotisch clean)
donderdag 30 december 2010 om 22:48
Mijn oma is precies zo, die moet altijd alles. Woont alleen heeft hart problemen en moet nog steeds van zichzelf teveel in huis doen. Stel dat ze een broek wil verkorten dan moet dat ook meteen. Uitstellen kan niet bij haar. Nu heeft ze goddank een werkster ingehuurd maar dan nog kan ze zich moeilijk inhouden. Zit erin geramd van vroeger bij haar, altijd maar alles moeten. Ik word al moe en opstandig als ik eraan denk, ik moet helemaal niks. Ben veel te rebels om iets te moeten.
Hoe je ervan af kan komen, tja geen idee. Mijn oma heb ik een tegeltje gegeven met: van huishoudelijk werk ga je niet dood maar waarom zou je het risico nemen? Daar kijkt ze wel eens naar zegt ze als ze weer iets moet.
Hoe je ervan af kan komen, tja geen idee. Mijn oma heb ik een tegeltje gegeven met: van huishoudelijk werk ga je niet dood maar waarom zou je het risico nemen? Daar kijkt ze wel eens naar zegt ze als ze weer iets moet.
donderdag 30 december 2010 om 22:52
@nummerzoveel
Ik ben intelligent genoeg om te beseffen dat je helemaal gelijk hebt als je zegt dat ik zelf degene ben die het een probleem maakt.
En stoppen klinkt zo eenvoudig...
I wish I could!
Maar weet je, als ik die dingen niet doe, levert het me nog veel meer spanning op.
Daar iets tussenin, zou ik graag willen...
@Roque:
Wat een mooi gebaar!
Ik ben intelligent genoeg om te beseffen dat je helemaal gelijk hebt als je zegt dat ik zelf degene ben die het een probleem maakt.
En stoppen klinkt zo eenvoudig...
I wish I could!
Maar weet je, als ik die dingen niet doe, levert het me nog veel meer spanning op.
Daar iets tussenin, zou ik graag willen...
@Roque:
Wat een mooi gebaar!
donderdag 30 december 2010 om 22:54
@ Liesken: je kan er ook maar het best om lachen. Als je het al kan relativeren, is het probleem ook niet zo erg. Ik lig in een deuk als ik weer eens een lijstje maak met alle dingen die ik mee op vakantie wil nemen. Kan daar ook heel ver in gaan. Maar ik weet ook echt dat de wereld niet vergaat als ik het niet doe.
Tja, dat energiegebrek herken ik ook. Ik denk dat dat misschien ook komt doordat je jezelf allerlei dingen oplegt. Doordat het niet ongedwongen gaat, kost het je waarschijnlijk meer energie...Zelf ben ik lichamelijk niet echt gezond, maar daardoor heb ik soms nog meer het gevoel dat ik van alles moet. Om maar aan iedereen te laten zien dat ik het wel kan ofzo. Zo leef je dus voor anderen en niet voor jezelf....
Tja, dat energiegebrek herken ik ook. Ik denk dat dat misschien ook komt doordat je jezelf allerlei dingen oplegt. Doordat het niet ongedwongen gaat, kost het je waarschijnlijk meer energie...Zelf ben ik lichamelijk niet echt gezond, maar daardoor heb ik soms nog meer het gevoel dat ik van alles moet. Om maar aan iedereen te laten zien dat ik het wel kan ofzo. Zo leef je dus voor anderen en niet voor jezelf....