Kaasfondue
woensdag 31 oktober 2007 om 08:37
In een ander topic bleek dat er hier een aantal kaasfonduelovers rondlopen. Of, i.i.g., twee.
Daarom dit kaasfondue toppic voor alle lekker kaasfondue recepten.
Mijn kaasfondue tip:
Koop een groot rond brood, bijvoorbeeld een vlaamse mik.
Hol dit uit en doe daar de kaasfondue in. Je hoeft achteraf niet een aangekoekte kaasfonduepan schoon te maken maar je eet hem gewoon op.
Daarom dit kaasfondue toppic voor alle lekker kaasfondue recepten.
Mijn kaasfondue tip:
Koop een groot rond brood, bijvoorbeeld een vlaamse mik.
Hol dit uit en doe daar de kaasfondue in. Je hoeft achteraf niet een aangekoekte kaasfonduepan schoon te maken maar je eet hem gewoon op.
maandag 12 november 2007 om 12:11
Vandaag ben ik aan een nieuw leven begonnen en dat ging heel goed. Tot nu dus. Als ik al die goddelijke recepten lees wil ik niets liever dan een winkel hollen om kaasfondues en holle broden, vleeswaren, in kruidenboter gegaarde champignons en rauwkost te gaan halen.
Ik doe het niet, maar ik wil het wel!
Ik doe het niet, maar ik wil het wel!
woensdag 14 november 2007 om 10:39
woensdag 14 november 2007 om 15:52
Ik heb een fondue brander, persoonlijk vond ik het te snel stollen bij een theelichtje. Iig bij die kaasfonduepan. Maar wat wel een voordeel is van zo'n fonduepan, je kunt hem tussendoor ook even op het gasfornuis zetten. Het maken doe ik ook al meteen in de fonduepan op het vuur. Maar op zich kan het beiden hoor!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
dinsdag 18 december 2007 om 14:46
Ik heb één keer, in een vaag, ver verleden, ge-kaas-fonduut, maar mn moeder had er zoveel wijn doorheen gegooid dat ik daarna alleen nog maar rillingen kreeg bij het woord kaasfondue. Maar nu wil ik het toch weer eens proberen!
Alleen, mn vriend is nogal een vlees-eter, is er ook iets van vlees wat je kan dippen in de kaas? (yep, een echte kaas-fondue-leek!) Alleen brood lijkt mij (en hem nog meer) zo saai op den duur...
Dus behalve brood, tomaatjes, broccoli en schuldgevoelsla ook nog vleestips?
Alleen, mn vriend is nogal een vlees-eter, is er ook iets van vlees wat je kan dippen in de kaas? (yep, een echte kaas-fondue-leek!) Alleen brood lijkt mij (en hem nog meer) zo saai op den duur...
Dus behalve brood, tomaatjes, broccoli en schuldgevoelsla ook nog vleestips?
vrijdag 28 december 2007 om 16:44
Hoi Mango,
Het recept dat wij altijd gebruiken (ik ben geen alcoholliefhebber):
1 dl melk (volle melk, bij magere of halfvolle lost de kaas niet goed op)
1 dl groentebouillon van tablet (oftewel 1 dl water en daar een tablet in mikken)
geraspte jong belegen kaas (300 gram om mee te beginnen, meestal gebruiken we iets meer)
1 eetlepel allesbinder
kerrie, zout en peper
Melk en bouillon in een pan doen en aan de kook brengen. Kaas erdoor roeren en laten smelten. Allesbinder erbij doen en kort koken. Beetje kerrie, zout en peper erbij en eten maar!
Bijgerechten die bij het recept staan: stokbrood, spruitjes (nooit gedaan), geblancheerde champignons, tomaatjes, maïskolfjes, peer, knakworstjes. Verder vinden wij lekker: geblancheerde broccoli, ananas en paprika.
Het recept dat wij altijd gebruiken (ik ben geen alcoholliefhebber):
1 dl melk (volle melk, bij magere of halfvolle lost de kaas niet goed op)
1 dl groentebouillon van tablet (oftewel 1 dl water en daar een tablet in mikken)
geraspte jong belegen kaas (300 gram om mee te beginnen, meestal gebruiken we iets meer)
1 eetlepel allesbinder
kerrie, zout en peper
Melk en bouillon in een pan doen en aan de kook brengen. Kaas erdoor roeren en laten smelten. Allesbinder erbij doen en kort koken. Beetje kerrie, zout en peper erbij en eten maar!
Bijgerechten die bij het recept staan: stokbrood, spruitjes (nooit gedaan), geblancheerde champignons, tomaatjes, maïskolfjes, peer, knakworstjes. Verder vinden wij lekker: geblancheerde broccoli, ananas en paprika.
vrijdag 28 december 2007 om 22:18
Mango82, je kunt de wijn altijd even koken voor je 'm toevoegd. Bij 70 graden verdampt alcohol. (Of alcoholvrije wijn kopen. De Gall & Gall in mijn woonplaats verkoopt deze. Wellicht in de jouwe ook)
Ik ook zin in kaasfondue nu. Morgen mijn man overhalen dat hij alleen pasta eet en ik (en mijn dochter?) kaasfondue. Hij gruwelt ervan. AH heeft dus voorgesneden kaas daarvoor? Ik ben lui aangelegd.
Ik ook zin in kaasfondue nu. Morgen mijn man overhalen dat hij alleen pasta eet en ik (en mijn dochter?) kaasfondue. Hij gruwelt ervan. AH heeft dus voorgesneden kaas daarvoor? Ik ben lui aangelegd.
zaterdag 16 februari 2008 om 09:00
Ik wil heel graag een keer kaasfondue-en, nog nooit gedaan en dus komt nu waarschijnlijk een hele domme vraag...IK lees her en der over pakjes kaasfondue of naar de kaasboer en dan alles bij elkaar geraspt. Klinkt handig maar begrijp ik dan goed dat dat het dan is? Ik bedoel, dan eventueel nog iets lekkers er door maar verder zelf geen kazen smelten enzo?
Bedankt voor jullie uitleg!
zaterdag 16 februari 2008 om 09:09
quote:rascalles schreef op 16 februari 2008 @ 09:00:
Ik wil heel graag een keer kaasfondue-en, nog nooit gedaan en dus komt nu waarschijnlijk een hele domme vraag...IK lees her en der over pakjes kaasfondue of naar de kaasboer en dan alles bij elkaar geraspt. Klinkt handig maar begrijp ik dan goed dat dat het dan is? Ik bedoel, dan eventueel nog iets lekkers er door maar verder zelf geen kazen smelten enzo?
Je zou om te beginnen eerst eens een pak kopen, die kaasfondue hoef je alleen maar in een pan laten smelten. (uit een test bij kassa kwam die van Dirk v.d. Broek er als beste uit). Zelf vind ik het lekker daar nog een beetje nootmuskaat en vers gemalen peper door te doen en een scheutje witte wijn. De rest van de wijn kan je serveren bij het eten. (maar het hoeft niet, wat je zelf lekker vind)
De kaasfondue pan smeer ik altijd in met knoflook. Knoflook door de midden snijden en zeg maar "invetten".
Misschien heb je een kennis of familie waar je een kaasfondueset van kan lenen. In die aardewerk "pan" blijft de kaas niet zo plakken.
Maar je moet vooral doen wat jullie lekker vinden. Ik ben heel benieuwd naar je ervaring.
Je zou om te beginnen eerst eens een pak kopen, die kaasfondue hoef je alleen maar in een pan laten smelten. (uit een test bij kassa kwam die van Dirk v.d. Broek er als beste uit). Zelf vind ik het lekker daar nog een beetje nootmuskaat en vers gemalen peper door te doen en een scheutje witte wijn. De rest van de wijn kan je serveren bij het eten. (maar het hoeft niet, wat je zelf lekker vind)
De kaasfondue pan smeer ik altijd in met knoflook. Knoflook door de midden snijden en zeg maar "invetten".
Misschien heb je een kennis of familie waar je een kaasfondueset van kan lenen. In die aardewerk "pan" blijft de kaas niet zo plakken.
Maar je moet vooral doen wat jullie lekker vinden. Ik ben heel benieuwd naar je ervaring.
woensdag 20 februari 2008 om 19:28
Ook hier een kaasfondueleek...
Wel eens gegeten maar nog nooit zelf gemaakt. Dat ga ik dus vrijdag doen. Ik ben dat wel weer zo dat ik voor de zelfmaak variant ga. Dus geen pakje van de dirk. (als het niets lukt is de supermarkt heel dichtbij, hihi). Maar nou vroeg ik me af he... als ik zelf de hele boel ga smelten, hoe lang duurt dat ongeveer. Dus hoe lang voor het eten moet ik gaan beginnen (of kan ik het ook doen voordat iedereen komt en dan op het vuur laten staan)
alvast bedankt!
Poppetje
Wel eens gegeten maar nog nooit zelf gemaakt. Dat ga ik dus vrijdag doen. Ik ben dat wel weer zo dat ik voor de zelfmaak variant ga. Dus geen pakje van de dirk. (als het niets lukt is de supermarkt heel dichtbij, hihi). Maar nou vroeg ik me af he... als ik zelf de hele boel ga smelten, hoe lang duurt dat ongeveer. Dus hoe lang voor het eten moet ik gaan beginnen (of kan ik het ook doen voordat iedereen komt en dan op het vuur laten staan)
alvast bedankt!
Poppetje
woensdag 20 februari 2008 om 23:03
Ik heb laatst een enorm lekkere kaasfondue met pesto erdoor gegeten.. en maak zelf altijd kaastomatenfondue. Ga gauw eens op zoek naar de recepten!
Maar eerst even een goude ouwe uit mijn ouderlijk huis: mijn moder maakte i.p.v. salade namelijk altijd een verse fruitsalade: ananas halveren en ananas, banaan, aarbei (en alle andere zooi die je lekker vindt erdoorheen). Sla bij kaasfondue vind ik maar niks, maar dit vind ik er echt lekker bij. En weg is 't schuldgevoel!
Maar eerst even een goude ouwe uit mijn ouderlijk huis: mijn moder maakte i.p.v. salade namelijk altijd een verse fruitsalade: ananas halveren en ananas, banaan, aarbei (en alle andere zooi die je lekker vindt erdoorheen). Sla bij kaasfondue vind ik maar niks, maar dit vind ik er echt lekker bij. En weg is 't schuldgevoel!
zondag 13 juli 2008 om 13:49
quote:Zamirah schreef op 31 oktober 2007 @ 11:03:
Oh dat klinkt heerlijk, MV!!! Een kaaskookboek! Ik ben dol op kaas en allerlei kaasgerechten in 1 boek lijkt me top. Welk boek is dat precies?
Straks komen de feestdagen er weer aan...kan ik me weer uitleven.
Die ene die ik al had doorgegeven is erg lekker. Ik heb er nu een die heet Kaas creatief koken. Bij de Action voor 99 euro cent. 95 pagina's met recepten en foto's. Ze hebben een hele uitgebreide serie ervan.
Zo ziet hij eruit;
Oh dat klinkt heerlijk, MV!!! Een kaaskookboek! Ik ben dol op kaas en allerlei kaasgerechten in 1 boek lijkt me top. Welk boek is dat precies?
Straks komen de feestdagen er weer aan...kan ik me weer uitleven.
Die ene die ik al had doorgegeven is erg lekker. Ik heb er nu een die heet Kaas creatief koken. Bij de Action voor 99 euro cent. 95 pagina's met recepten en foto's. Ze hebben een hele uitgebreide serie ervan.
Zo ziet hij eruit;
woensdag 16 juli 2008 om 21:39
Ik heb vandaag heerlijk met een forumster kaasfondue gegeten. Ik wilde het proberen om een broodje uit te hollen en het erin te gieten. Durfde het op het laatste moment toch niet aan.
Dit is het geworden;
Kaasfondue met;
Stokbrood, ciabatta, kaiserbroodje en foccacia
Salade met gerookte kip, asperges, mais en walnoot en een honing/mosterd dressing
Gorgonzola, port salut, luxe paturain en gekruide fetablokjes
Olijven met piment, walnoot en druiven
Pepertjes met roomkaas
Broccoli en cherrietomaatjes en asperges
Mini rundervinkjes
De bedoeling was ook nog te maken;
Gevulde abrikoos met roomkaas/walnoot (geen tijd meer voor)
Paprika opgerold met roomkaas, rauwe ham en pijnboompitten (ook geen tijd meer voor om te maken)
Dit is het geworden;
Kaasfondue met;
Stokbrood, ciabatta, kaiserbroodje en foccacia
Salade met gerookte kip, asperges, mais en walnoot en een honing/mosterd dressing
Gorgonzola, port salut, luxe paturain en gekruide fetablokjes
Olijven met piment, walnoot en druiven
Pepertjes met roomkaas
Broccoli en cherrietomaatjes en asperges
Mini rundervinkjes
De bedoeling was ook nog te maken;
Gevulde abrikoos met roomkaas/walnoot (geen tijd meer voor)
Paprika opgerold met roomkaas, rauwe ham en pijnboompitten (ook geen tijd meer voor om te maken)
donderdag 17 juli 2008 om 14:11
Ik heb nog nooit kaasfondue gegeten, maar nu ik dit lees!!! Ik ga het direct proberen!!! Ben dol op kaas, dus het zal vast wel goed komen.
Een vraagje, ik lees hier over serveren in een uitgehold brood, maar gaat de kaas dan niet snel stollen?
Omdat je het anders moet warm houden met een waxinelicht o.i.d. en als je het in een brood doet kun je het niet warm houden. Hoe doe je dat?
Een vraagje, ik lees hier over serveren in een uitgehold brood, maar gaat de kaas dan niet snel stollen?
Omdat je het anders moet warm houden met een waxinelicht o.i.d. en als je het in een brood doet kun je het niet warm houden. Hoe doe je dat?
...