Werk & Studie alle pijlers

Baas noemt ons moppie

03-01-2017 06:54 397 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik heb sinds 1 december een nieuwe baan bij een groot bedrijf. Alles gaat goed, de mensen zijn aardig en hartelijk.

De manager en teamleider, beide mannen van ongeveer 40 jaar, noemen ons standaard: dames, lady's of 'de meiden'. Ik irriteer mij daar mateloos aan. Hoezo nou weer de meiden. Als een stel kerels daar hadden gezeten, had hij dan gezegd, de jongens? Ik betwijfel het. Ook zegt hij vaak, dank je meid of he meid. Gister noemde hij een collega moppie, omdat ze iets niet helemaal goed had opgepakt. Ze bedoelen het helemaal niet slecht of denigrerend maar ik kan er niet tegen. Ben ik nou een zure Opzij lezer dat ik hier niet tegen kan? Wat vinden jullie. Mn collega's snappen mij niet en mijn omgeving ook niet echt.
quote:Taralina schreef op 03 januari 2017 @ 10:22:

[...]

Volledig mee eens. Ik zie in 'moppie' ook echt niets seksistisch, maar vind het eerder iets vaderlijks hebben.

Van een man van rond de veertig?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Timetraveler schreef op 03 januari 2017 @ 10:30:

[...]

Nee ben ik met je eens hoor. Als het om een groep gaat vind ik 'dames' echt prima. 'Goedemorgen moppies' vind ik echter wel vreemd en ongepast. Maar dat hangt ook weer helemaal af van de onderlinge relaties/verhoudingen denk ik. Ik zie meteen iemand voor me die ook praat over "de vrouwtjes" enzo, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn Ik vind mop heel erg Amsterdams, hoor het wel vaker hier. Kan me er persoonlijk niet zo druk om maken (oeeee ik hou het glazen plafond in stand ), maar als een ander het wel vervelend vindt; vooral aangeven.
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 10:33:

[...]

Grapjas.Ik ben bloedserieus. Je reageert nogal aangebrand.
quote:Star schreef op 03 januari 2017 @ 10:27:

[...]

Maar 'dames' als je de hele groep aanspreekt is toch niet raar? Goedemorgen dames? Goedemorgen Truus, Trees, Tina, Cornelie weet ik het vind ik echt overdreven.Ik zou gewoon alle beleefdheid aan de kant schuiven en alleen aardige trees groeten.
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 09:59:

Dat het "soms gewoon is hoe mensen praten" wil niet zeggen dat het oké is en dat het niet eigenlijk anders zou moeten.

Het kwaad wat aangericht wordt, is dat mannen zichzelf 'boven' vrouwen plaatsen op een manier die ze bij andere mannen nooit zouden flikken. Het kwaad wat aangericht wordt, is dat vrouwen dat dan ook nog oké vinden. Zo blijft een heel systeem in stand, waar ik persoonlijk het niet mee eens ben.

Mannen en vrouwen zijn voor de wet gelijk. Maar precies door dit soort dingen, blijkt het in de praktijk niet zo te werken. Glazen plafond en alles wat daarbij hoort.

Ik stel voor dat niemand dit soort termen pikt op het werk. Voor je dochters en alle andere vrouwen die na ons komen.

O, ik kan me werkelijk kapot ergeren aan mensen met dit soort opvattingen. Vreselijk! Zoek toch overal niet wat achter. Een man die mij moppie of liefje noemt, doet het echt niet omdat hij zich meer voelt dan mij. Dat is gewoon hoe sommige mensen met elkaar omgaan. Allemachtig, wat een gezeur...

Je zei hier ergens dat het misschien iemands ego streelde omdat ze moppie werd genoemd, ik zou haast zeggen dat jij jaloers bent omdat niemand het tegen jou zegt. En dat begrijp ik best eigenlijk.
quote:Star schreef op 03 januari 2017 @ 10:37:

[...]

Ik vind mop heel erg Amsterdams, hoor het wel vaker hier. Kan me er persoonlijk niet zo druk om maken (oeeee ik hou het glazen plafond in stand ), maar als een ander het wel vervelend vindt; vooral aangeven.Het glazen plafond? Als we geen mop meer zeggen denken jullie dat mannen dan anders gaan denken dan?
ladi-dadi fucking everybody..
Maar goed, als je morgen naar je werk gaat en hem begroet met : 'He van Puffelen goedemorgen'. En daarna bij de koffie zegt: 'He oude pik lekker aan een bakkie leut', dan bestaat er een kans dat hij zich in ieder geval afvraagt hoe deze reacties ontstaan zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Star schreef op 03 januari 2017 @ 10:37:

[...]

Ik vind mop heel erg Amsterdams, hoor het wel vaker hier. Kan me er persoonlijk niet zo druk om maken (oeeee ik hou het glazen plafond in stand ), maar als een ander het wel vervelend vindt; vooral aangeven.Haha misschien scheelt het ook waar je vandaan komt. Hier op de Veluwe ben ik ook weleens "meid" genoemd, maar meer vanuit de gedachte "zeik eens niet zo" of "wat weet jij er nou van", niet als een soort liefkozend iets. Misschien vandaar mijn irritatie
quote:Enn schreef op 03 januari 2017 @ 10:33:

[...]

Nee maar ik heb het idee dat deze man (nen) het net effe anders zegt/zeggen. Zoals een forummer hiervoor al zei: c'est le ton qui fait la musique. Want anders opent TO geen topic.Ik vind het enige bijzondere aan dit verhaal dat de heren de dames bedrijfsjuristen niet zo noemen. Niet het gebruik van dames/meiden/ladies an sich.
quote:Enn schreef op 03 januari 2017 @ 10:40:

Maar goed, als je morgen naar je werk gaat en hem begroet met : 'He van Puffelen goedemorgen'. En daarna bij de koffie zegt: 'He oude pik lekker aan een bakkie leut' , dan bestaat de kans dat hij zich in ieder geval afvraagt hoe deze reacties ontstaan zijn.

Dan zou ik zijn gezicht wel eens willen zien.
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 10:39:

[...]

Het glazen plafond? Als we geen mop meer zeggen denken jullie dat mannen dan anders gaan denken dan?Ja. Dat zal jullie leren.
Ik lees graag mee. Mannenwereld hier, maar op de administratie zijn we met drie vrouwen. De dames, of de meiden zeg maar. Daar zit ik totaal niet mee. Een van onze leidinggevenden noemt een van mijn meiden standaard 'schatje', of 'dat schatje van jou' als ze iets verkeerd heeft gedaan en hij bij mij komt klagen. Dat vind ik irritant, al heeft de dame zelf er geen last van (ze hoort dat niet). Iemand een idee hoe ik de (mannelijke) medewerkers van die collega-leidinggevende kan noemen?
quote:Renaissance schreef op 03 januari 2017 @ 10:41:

[...]

Dan zou ik zijn gezicht wel eens willen zien.Dat zegt toch genoeg? Als TO juist zit met haar denken een pracht opening van gesprek.
quote:Star schreef op 03 januari 2017 @ 10:42:

[...]

Ja. Dat zal jullie leren.Echt niet.
quote:Star schreef op 03 januari 2017 @ 10:41:

[...]

Ik vind het enige bijzondere aan dit verhaal dat de heren de dames bedrijfsjuristen niet zo noemen. Niet het gebruik van dames/meiden/ladies an sich.Des te meer reden om aan te nemen dat TO blijkbaar reden heeft om de man eens lekker te 'oude pikken'.
quote:femke09 schreef op 03 januari 2017 @ 10:42:

Ik lees graag mee. Mannenwereld hier, maar op de administratie zijn we met drie vrouwen. De dames, of de meiden zeg maar. Daar zit ik totaal niet mee. Een van onze leidinggevenden noemt een van mijn meiden standaard 'schatje', of 'dat schatje van jou' als ze iets verkeerd heeft gedaan en hij bij mij komt klagen. Dat vind ik irritant, al heeft de dame zelf er geen last van (ze hoort dat niet). Iemand een idee hoe ik de (mannelijke) medewerkers van die collega-leidinggevende kan noemen?Meneer.
quote:vivamien schreef op 03 januari 2017 @ 10:38:

[...]

O, ik kan me werkelijk kapot ergeren aan mensen met dit soort opvattingen. Vreselijk! Zoek toch overal niet wat achter. Een man die mij moppie of liefje noemt, doet het echt niet omdat hij zich meer voelt dan mij. Dat is gewoon hoe sommige mensen met elkaar omgaan. Allemachtig, wat een gezeur...

Je zei hier ergens dat het misschien iemands ego streelde omdat ze moppie werd genoemd, ik zou haast zeggen dat jij jaloers bent omdat niemand het tegen jou zegt. En dat begrijp ik best eigenlijk.

Waarom ben je altijd jaloers als je het ergens niet mee eens bent?

Daar stoor ik me dan weer aan.

Ik vind moppie zeker wel denigrerend, maar goed, dat ben ik.

Alleen in een werkomgeving waar het andersom ook geaccepteerd en gemeengoed is kan ik het ok vinden, anders niet.
quote:Enn schreef op 03 januari 2017 @ 10:42:

[...]

Dat zegt toch genoeg? Als TO juist zit met haar denken een pracht opening van gesprek.

Ze werkt er sinds 1 december, zou het nog even niet doen

Als hij haar mop noemt moet ze er natuurlijk wel iets van zeggen.
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 10:43:

[...]

Echt niet.No shit Sherlock
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 10:44:

[...]

Meneer. Die is brutaal.
quote:Enn schreef op 03 januari 2017 @ 10:42:

[...]

Dat zegt toch genoeg? Als TO juist zit met haar denken een pracht opening van gesprek.Ja, dat wel, als ze een open gesprek hierover wil voeren.
quote:Enn schreef op 03 januari 2017 @ 10:44:

[...]

Des te meer reden om aan te nemen dat TO blijkbaar reden heeft om de man eens lekker te 'oude pikken'.Inderdaad. Kijken hoe dat wordt opgepakt.
Tja... ik denk dat het echt aan de persoon ligt.

Ik heb 3 directeuren boven me. 2 zijn altijd zakelijk correct. De 3e spreekt me altijd aan met lieverd, schat of schoonheid. Aan zijn houding, manier van doen en manier van spreken weet ik ( en met mij alle andere vrouwelijke collega`s tegen wie hij dat ook doet) dat hij er niets onaardigs mee wil zeggen. Hij is gewoon zo. Ik kan er dan ook niet van wakker liggen.

Ik zou er wel van wakker liggen als hij me ineens zeer kortaf ging benaderen. Dan is er namelijk iets goed mis.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:biol schreef op 03 januari 2017 @ 10:46:

Ik heb 3 directeuren boven me. 2 zijn altijd zakelijk correct. De 3e spreekt me altijd aan met lieverd, schat of schoonheid. Aan zijn houding, manier van doen en manier van spreken weet ik ( en met mij alle andere vrouwelijke collega`s tegen wie hij dat ook doet) dat hij er niets onaardigs mee wil zeggen. Hij is gewoon zo. Ik kan er dan ook niet van wakker liggen.

Ik zou er wel van wakker liggen als hij me ineens zeer kortaf ging benaderen. Dan is er namelijk iets goed mis.Jij begrijpt het.
quote:biol schreef op 03 januari 2017 @ 10:46:

Ik zou er wel van wakker liggen als hij me ineens zeer kortaf ging benaderen. Dan is er namelijk iets goed mis.En spreekt nr 3 zijn 2 collega's ook zo aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven