Werk & Studie alle pijlers

Baas noemt ons moppie

03-01-2017 06:54 397 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik heb sinds 1 december een nieuwe baan bij een groot bedrijf. Alles gaat goed, de mensen zijn aardig en hartelijk.

De manager en teamleider, beide mannen van ongeveer 40 jaar, noemen ons standaard: dames, lady's of 'de meiden'. Ik irriteer mij daar mateloos aan. Hoezo nou weer de meiden. Als een stel kerels daar hadden gezeten, had hij dan gezegd, de jongens? Ik betwijfel het. Ook zegt hij vaak, dank je meid of he meid. Gister noemde hij een collega moppie, omdat ze iets niet helemaal goed had opgepakt. Ze bedoelen het helemaal niet slecht of denigrerend maar ik kan er niet tegen. Ben ik nou een zure Opzij lezer dat ik hier niet tegen kan? Wat vinden jullie. Mn collega's snappen mij niet en mijn omgeving ook niet echt.
quote:Enn schreef op 03 januari 2017 @ 10:33:

[...]

Nee maar ik heb het idee dat deze man (nen) het net effe anders zegt/zeggen. Zoals een forummer hiervoor al zei: c'est le ton qui fait la musique. Want anders opent TO geen topic.TO geeft ook aan dat haar collega's haar niet snappen, het lijkt mij juist waarschijnlijker dat het in het bedrijf zo normaal is en de mannen het dus niet slecht bedoelen. TO is de nieuweling die er een andere interpretatie aan geeft door haar eerdere ervaringen. Zij trekt haar wenkbrauwen op als collega moppie wordt genoemd, de collega niet. De vraag is of zij de werkcultuur moet aanpakken omdat zij het niet fijn vindt, of niet. Als mijn baas mij vaker moppie zou noemen, zou ik er wat van zeggen, maar 1 keer zoiets zeggen zou ik me niet druk over maken. Je kunt je ook druk maken over de verkeerde dingen, vooral als je het een leuke baan en een leuk bedrijf vind, zoals TO zegt.
quote:Star schreef op 03 januari 2017 @ 10:44:

[...]

Ze werkt er sinds 1 december, zou het nog even niet doen

Als hij haar mop noemt moet ze er natuurlijk wel iets van zeggen.Nee, dan is het niet handig om te doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Bij mij op kantoor heb je wel: de meiden van de receptie, de ladies van de administratie en de dames van communicatie. Al zegt niemand 'dank je, meid' of 'alsjeblieft, mop'. Maar bijv wel: 'goedemorgen ladies' en 'dat moet je even vragen aan de meiden van de administratie'

Er zijn ook vrouwelijke teams met bijv. juristen, beleidsmedewerkers, coördinatoren en ook enkele projectgroepen die alleen uit vrouwen bestaan. Daar wordt nooit aan gerefereerd als 'de dames van...' en 's ochtends zegt men alleen goedemorgen (zonder 'dames' ofzo erachter).

Ik kan er niet zo goed de vinger op leggen maar het lijkt dus wel iets neerbuigends te hebben. Aangezien het alleen gebruikt wordt bij vrouwelijke collega's met lager ingeschaalde functies.
quote:Mevrouw75 schreef op 03 januari 2017 @ 10:44:

[...]

Waarom ben je altijd jaloers als je het ergens niet mee eens bent?

Daar stoor ik me dan weer aan.

Klopt hoor, het was ook meer chargerend bedoeld. Haar opmerking dat het iemands ego streelde vond ik namelijk net zo belachelijk.
quote:Gamechanger schreef op 03 januari 2017 @ 10:50:

Ik kan er niet zo goed de vinger op leggen maar het lijkt dus wel iets neerbuigends te hebben. Aangezien het alleen gebruikt wordt bij vrouwelijke collega's met lager ingeschaalde functies.

Eens, hier moest ik ook aan denken.

Aan de meiden van de koffie en mevrouw de directeur.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Jejoue schreef op 03 januari 2017 @ 10:48:

[...]

En spreekt nr 3 zijn 2 collega's ook zo aan?Ja! Toevallig zaten we laatst in overleg waarbij Nr 3 tegen 1 van de 2 zei: Ja maar lieve jongen.... daar moest ik enorm om lachen omdat nummer 2 ongeveer 2 bij 1 meter is en nr 3 misschien 1.78.. Nr 3 spreekt de andere directeur trouwens aan met Papa.. want dat is zijn vader. Hij zit gewoon zo in elkaar... zit echt geen kwaad of denigrerend iets in.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alledaags seksisme, ik erger me er groen en geel aan, maar ook hier in het topic lees ik veel reacties van vrouwen die het allemaal maar normaal vinden en dat vind ik eigenlijk nog veel zorgelijker.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Solomio schreef op 03 januari 2017 @ 10:54:

hier in het topic lees ik veel reacties van vrouwen die het allemaal maar normaal vinden en dat vind ik eigenlijk nog veel zorgelijker.Ja.
quote:Enn schreef op 03 januari 2017 @ 10:44:

[...]

Des te meer reden om aan te nemen dat TO blijkbaar reden heeft om de man eens lekker te 'oude pikken'.

Tot hij erin meegaat en ze de rest van haar carrière door hem in zulke termen worden aangesproken

Hij heeft trouwens haar nog nooit aangesproken met moppie, alleen haar collega. Hem als reactie op het vrij onschuldige 'hé meiden' met 'hé oude pik' aanspreken is wat mij betreft raar en ongepast, als ik als baas zo aangesproken werd door een nieuwe kracht zou diegene wel een probleem hebben.
quote:Enn schreef op 03 januari 2017 @ 10:53:

[...]

Eens, hier moest ik ook aan denken.

Aan de meiden van de koffie en mevrouw de directeur.Zolang wij vrouwen onszelf nog als gekke meiden blijven neerzetten zal er weinig veranderen.
quote:Solomio schreef op 03 januari 2017 @ 10:54:

Alledaags seksisme, ik erger me er groen en geel aan, maar ook hier in het topic lees ik veel reacties van vrouwen die het allemaal maar normaal vinden en dat vind ik eigenlijk nog veel zorgelijker.nogmaals ja.
quote:Star schreef op 03 januari 2017 @ 10:58:

[...]

Zolang wij vrouwen onszelf nog als gekke meiden blijven neerzetten zal er weinig veranderen.Maar hier op Viva word je afgefikt als je jezelf als gekke meid omschrijft. Terecht trouwens, maar waarom mag je baas het dan wel over 'meiden' hebben?
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Star schreef op 03 januari 2017 @ 10:58:

[...]

Zolang wij vrouwen onszelf nog als gekke meiden blijven neerzetten zal er weinig veranderen.

Daar hoor ik niet bij en zal ik ook nooit bij gaan horen.

Als ik dan wel ergens werk en blijkbaar bij binnenkomst in deze groep gezet wordt bestaat de kans (lees : is zeer aanwezig) dat ik ook reageer. Net zoals TO.
quote:Solomio schreef op 03 januari 2017 @ 10:58:

[...]

Maar hier op Viva word je afgefikt als je jezelf als gekke meid omschrijft. Terecht trouwens, maar waarom mag je baas het dan wel over 'meiden' hebben?Viva is de norm niet. Ik zie om me heen echt heel veel gekke meiden. Op kantoor, op FB, in mijn familie.
quote:Solomio schreef op 03 januari 2017 @ 10:58:

[...]

Maar hier op Viva word je afgefikt als je jezelf als gekke meid omschrijft. Terecht trouwens, maar waarom mag je baas het dan wel over 'meiden' hebben?Eens.
quote:Enn schreef op 03 januari 2017 @ 11:00:

[...]

Daar hoor ik niet bij en zal ik ook nooit bij gaan horen.

Als ik dan wel ergens werk en blijkbaar bij binnenkomst in deze groep gezet wordt bestaat de kans (lees : is zeer aanwezig) dat ik ook reageer. Net zoals TO.

Wij vrouwen was dan ook niet letterlijk voor elke vrouw

Ik twijfel er echter niet aan dat je vast wel herkent wat ik bedoel.
quote:femke09 schreef op 03 januari 2017 @ 10:42:

Ik lees graag mee. Mannenwereld hier, maar op de administratie zijn we met drie vrouwen. De dames, of de meiden zeg maar. Daar zit ik totaal niet mee. Een van onze leidinggevenden noemt een van mijn meiden standaard 'schatje', of 'dat schatje van jou' als ze iets verkeerd heeft gedaan en hij bij mij komt klagen. Dat vind ik irritant, al heeft de dame zelf er geen last van (ze hoort dat niet). Iemand een idee hoe ik de (mannelijke) medewerkers van die collega-leidinggevende kan noemen?Waarom zou je zijn collega's iets noemen? Zeg gewoon tegen hem dat je het niet waardeert dat hij jouw collega schatje noemt. Ik vind die passief-aggressieve manier zo stom, dat veroorzaakt alleen maar irritatie en lost waarschijnlijk niks op. En zijn collega's kunnen er niks aan doen dat hij dat doet dus waarom hen 'beledigen'.
Meid of moppie, dat moet mijn leidinggevende niet proberen!
quote:Star schreef op 03 januari 2017 @ 11:01:

[...]

Viva is de norm niet. Ik zie om me heen echt heel veel gekke meiden. Op kantoor, op FB, in mijn familie.Echt waar? ik nooit, behalve bij viva-contacten of oproepjes ofzo.
quote:biol schreef op 03 januari 2017 @ 10:53:

[...]

Ja! Toevallig zaten we laatst in overleg waarbij Nr 3 tegen 1 van de 2 zei: Ja maar lieve jongen.... daar moest ik enorm om lachen omdat nummer 2 ongeveer 2 bij 1 meter is en nr 3 misschien 1.78.. Nr 3 spreekt de andere directeur trouwens aan met Papa.. want dat is zijn vader. Hij zit gewoon zo in elkaar... zit echt geen kwaad of denigrerend iets in.Oké, in dat geval is het acceptabel.
quote:Mevrouw75 schreef op 03 januari 2017 @ 11:02:

[...]

Echt waar? ik nooit, behalve bij viva-contacten of oproepjes ofzo.Ja helaas wel. Inclusief duckface-foto's en onderschriften als drankjes doen met de meiden. En dan allang geen 16 meer zijn.
quote:Ameliaaa schreef op 03 januari 2017 @ 07:42:

[...]

In het algemeen heb je wel gelijk maar in deze situatie, leidt het tot vervelendere benamingen en dan zou ik er wel bezwaar tegen maken. Kijk, jij bent geen vrouw he. Het is lastig uit te leggen maar mannen kunnen heel denigrerend zijn, zeker op de werkvloer. Alleen als er een reden is, om dames te zeggen, bv omdat je iedereen toespreekt, vind ik het okee.

Maar het woord kan ook gebruikt worden om te denigreren, echt. Als je dame wordt genoemd in een 1 op 1 situatie, vind ik het wel vervelend. Ik heb een naam, onthou die gewoon. Gooi me niet op 1 hoop met andere vrouwen, tenzij de reden met werk te maken heeft. En ik wil niet half flirtend aangesproken worden. Het is idd de toon die de muziek maakt.

Er zijn echt vrouwen, die dat soort benamingen geen probleem vinden. Een vrouwelijke collega van mij had het over andere vrouwelijke collega's standaard over 'collegaatje' (waarna ik onder het bureau keek, waar dat mensje dan zou zitten, zeg maar) Zij vond dat een volstrekt normale benaming voor een vrouwelijke collega, ik vind zo'n verkleinwoord helemaal niets.

Dames, meiden, etc, ik vind het allemaal kunnen als het over een groep vrouwen gaat. En ja, wij hebben het ook over 'de jongens' van de buitendienst, terwijl het echt allemaal volwassen mannen met gezin zijn. Moppie gaat me echt veel en veel te ver en zéker in de context. (als grapje bij de koffie misschien nog te doen)
Later is nu

[...]

Viva is de norm niet. Ik zie om me heen echt heel veel gekke meiden. Op kantoor, op FB, in mijn familie.Ja, die zie ik ook. Eeuwig jong doend en springerig. Maar of die allemaal seksisme over zich afroepen?

[...]

Viva is de norm niet. Ik zie om me heen echt heel veel gekke meiden. Op kantoor, op FB, in mijn familie.Jij bent jouw norm toch?
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 08:05:

[...]

Ja als je het zo zegt wel. Ik zag er geen kwaad in.dat is bij de meeste mannen het probleem ook. Waar zij zo'n benaming als 'compliment' zien, voelt de vrouw zich teruggeworpen naar de jaren 50, zeg maar.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven