Werk & Studie alle pijlers

Belang van status

28-10-2010 12:18 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, even de situatie (die mij dusdanig bezighoudt dat ik er een account voor aangemaakt heb). Ik heb een job die regelmatig voorkomt in de top tien van droomberoepen. Zo eentje waar ik van kinds af aan van droomde. Het is een beetje een job met een 'prestigieuze' titel en hij bezorgt me best een status en behoorlijk wat voordelen.

Alleen: ik ben de job wat beu. Ik heb de laatste jaren af en toe nagedacht over ander werk zoeken, maar het is er nooit van gekomen. Nu heb ik een nieuwe baas en we liggen elkaar niet zo. Hij wil mijn jobinhoud anders invullen dan ik dat zelf wil/deed tot nu toe. Natuurlijk, hij is er nog maar net, dus in hoeverre het allemaal gaat lopen zoals hij wil, is de vraag. Al vind ik de impact nu al wel behoorlijk groot.

Ben dus aan het solliciteren geslagen en dat lijkt redelijk vlot te gaan. De eerste mails zijn de deur uit en ik krijg meteen enthousiaste telefoontjes van HR-afdelingen. Al wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ik even vlot een contract krijg...

En nu komt de twijfel: deze baas wil ik niet, de job zoals hij ze ziet ook niet, maar, hoe oppervlakkig het ook is, ik heb zo'n leuke jobtitel. Zo eentje waar mijn man, de kinderen, mijn moeder ... en ik ook wel heel erg trots zijn als ze hem terloops kunnen vermelden. Eentje die veel deuren opent, mij (en mijn gezin) leuke extraatjes bezorgt en ga zo maar verder... En bovendien is het wel de job die ik letterlijk sinds mijn zevende wil doen.

Hetzelfde in een ander bedrijf is een optie, maar zoveel plekken waar ik dit kan doen op hetzelfde niveau zijn er niet meteen (en bovendien is het een heel klein wereldje en acht ik de kans groot dat mijn baas onmiddellijk te weten komt dat ik elders aan het onderhandelen ben). De sollicitaties nu zijn dus voor andere jobs. Jobs die mij ook aanspreken net omdat ze -inhoudelijk- dingen bieden die mijn huidige job niet heeft maar die mij geen snoepreisjes of een vlottere behandeling bij een vervelende klantendienst opleveren (een beetje Youp van't Hek-achtig, maar ik doe het echt alleen wanneer de nood het hoogst is).

Ik denk ook meteen: is het geen kwestie van het gras is groener aan de andere kant? De HR-managers die ik nu aan de lijn krijg kunnen amper geloven dat ik bij hen voor een job solliciteer...

Ben mij ervan bewust dat het allemaal een beetje onduidelijk is, maar wil liever niet zeggen wat mijn job is. En misschien klinkt het ook allemaal opschepperig (terwijl ik in het dagelijks leven vaak net proberen te vermijden om te zeggen wat ik doe), maar het is gewoon even eerlijk wat me bezighoudt. Wie advies of bedenkingen heeft, shoot.
Het komt inderdaad een beetje pocherig over, maar daar lees ik maar even 'doorheen'.

Heb je je huidige baan om de status of omdat deze plezier en voldoening geeft? Kennelijk biedt deze je in ieder geval niet alles wat je wilt, want dan zou je niet om je heen gaan kijken.

Wil je hetzelfde werk blijven doen of iets heel anders?

Vind je het belangrijk dat je volgende baan je evenveel of meer aanzien geeft?

Vervelende leidinggevenden kun je overal treffen, dus je kunt je afvragen of het niet beter is goed te onderhandelen over de jobinhoud en uitvoering met je huidige leidinggevende.
Ben ik nou de enige die dan nu toch wel heel nieuwsgierig is naar die droomjob??
Ik denk dat je moet doen wat je denk dat je gelukkig gaat maken.

Kan je als je er een jaar tussenuit bent geweest weer in de zeflde functie (bij een ander bedrijf) aan twerk ?

ps: ben wel erg nieuwsgierig wat jij nou eigenlijk voor werk doet dan....
Nee hoor.... ben ook erg nieuwsgierig!
Ik zou ( makkelijk gezegd) niet te veel waarde hechte aan de status van je baan. Mijn baan heeft niet echt een hoge status, maakt mij dat minder happy, nee. Je moet vooral voldoening uit je werk halen en er met plezier naar toe gaan. Wanneer dat niet het geval is zou ik er lekker mee kappen. Wanneer puntje bij paaltje komt gaat het er toch om hoe jij je voelt, of je gelukkig bent.

Hoe een ander je ziet, wat hij van je baan of je persoon vindt doet er toch niet veel toe. Het zal best even wennen zijn maar een baan met een lagere status kan je op den duur misschien juist ook veel opleveren. Mensen kijken ms minder tegen je op waardoor je makkelijk met andere in contact komt ofzo (ik noem maar iets op hoor). Wat ik bedoel te zeggen, status is niet iets waarvoor je vast moet houden aan je job waneer je die eigenlijk niet meer ziet zitten. Neem de uitdaging aan en ga lekker eens wat anders doen zou ik zeggen! Succes
Nee hoor, dat wil ik ook graag weten!

Behalve minister-president kan ik me namelijk weinig voorstellen :P
Ik weet het: TO is koningin!
Pocherig vind ik je niet, er zijn nu eenmaal mensen die belang aan status hechten. Dus je vraag en uitleg stoort me ook niet.

Wat volgens mij heel belangrijk is, dat heb ik namelijk niet terug kunnen lezen is hetvolgende:

Je geeft aan dat er het e.e.a. gaat veranderen door die nieuwe baas. Heb je hier al eens over gesproken? Soms maken leidinggevenden beslissingen die misschien helemaal niet fijn overkomen maar zitten er hele moverende redenen achter.

Misschien kun je na een gesprek wel de de redenen beter begrijpen en verandert dat misschien de beren op de weg situatie.

Het lijkt mij dat als je een droomjob hebt, er een bepaalde status aan vast hangt dat er dan ook mensen zitten die een goed gesprek kunnen voeren toch?
Of presentatrice van Radar
Zusenzoo: nee hoor

TO: het zou voor mij niet voldoende zijn, enkel de status van een baan. Nog veel belangrijker is of je het doorgaans leuk werk vind, of je er voldoening uit put, of je arbeidsvoorwaarden goed zijn en of er voldoende doorgroeimogelijkheden zijn, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Als je huidige baan niet voldoet aan dit totaalpakket, zou ik in jouw plaats inderdaad op zoek gaan naar een andere baan. Status of niet. Sterker nog, dit heb ik al eens gedaan.

Ik heb trouwens ook even gegoogled op top-10 droombanen, maar kom niet veel verder dan ijsmaker (kinderen), zangeres, strafrechtadvocaat of chirurg of iets dergelijks. Geen van allen banen die een bovenmatig aanzien hebben lijkt me zo...

Ah toe vertel eens? Wie weet ga ik wel op jouw baan solliciteren ;) (graaaapje!!!!!!!!!)
Tja, geluk of status, voor mij lijkt het een inkopper, maar voor jou is het dat kennelijk niet.

Hoe dramatisch zou het zijn om de voordeeltjes van je huidige baan te moeten ontberen? Zou je er tegen kunnen om net zo lang op een wachtlijst te moeten staan als ik?

Als ik heel eerlijk ben vind ik je post niet opschepperig overkomen. Eerder als een wanhopige zoektocht naar prioriteiten in een intense leegte.
ik kwam ook nog kinderboekenschrijver tegen!
quote:twinkeling schreef op 28 oktober 2010 @ 12:36:

Eerder als een wanhopige zoektocht naar prioriteiten in een intense leegte.Ik ben oprecht benieuwd waar je dat uit afleest!
De status van werk zegt mij helemaal niets. Ik zou kiezen voor werk waar je gelukkig van wordt.

Jammer van de snoepreisjes.
Je zult voor jezelf moeten bedenken hoe belangrijk status, en de wellicht bijbehorende gemakken zijn.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Oeh ik weet het, je bent minister! Dat zou ik ook niet toegeven hoor, dan ben je wel heel herkenbaar ineens
HUH???

Je kiest een beroep in verband met de status????....wat een onzin.

Het gaat er toch om wat je gelukkig maakt van binnen.

Ik heb ruim 20 jaar een beroep uitgeoefend, ik haalde daar geen voldoening voor mezelf meer uit, ben toen iets heel anders gaan doen...om voldoening te vervullen en niet om de status.
Ik ben ook heel nieuwsgierig....

Mij maakt status niet uit,ik kijk ook niet op tegen mensen die een zogenaamde status hebben.

Ieder moet doen wat hij/zij het liefste doet.
piloot? stewardess?
Heb je al overlegd met je baas over de inhoud? Misschien komen jullie meer op één lijn te liggen?
TO is natuurlijk postbezorger!
het is hier binnen beter dan buiten
En nu wil haar baas dat ze de fiets pakt ipv de brommer ivm bezuinigingen.
het is hier binnen beter dan buiten
quote:HEMAlover schreef op 28 oktober 2010 @ 12:38:

[...]

Ik ben oprecht benieuwd waar je dat uit afleest!

Als je niet meer als vanzelfsprekend weet dat welzijn een groter goed is dan sneller aan de beurt zijn met je klacht bij Tmobile dan vind ik dat getuigen van leegte.

Als je moeite hebt sneller opengaande deuren op te geven om jezelf weer senang te voelen dan vind ik dat een prioriteitstellingsprobleem.

Het is hier geen generale repetitie namelijk.
Snoepreisjes, vlottere behandeling bij een klantenservice, een beroep dat blijkbaar heel veel status heeft en dan toch nog onder een baas moeten werken? Ik snap hem niet, maar ben wel geïntrigeerd.

Ook je vraag snap ik niet? Wat wil je precies van ons weten? Of het gras inderdaad aan de andere kant groener is? Nee, is het clicheantwoord op deze clichevraag. Zeker als deze job je zoveel niet-materiele voordelen biedt. Maar het ligt er maar aan wat je zelf het belangrijkst vindt.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven