Werk & Studie alle pijlers

Betastende baas

17-12-2016 17:32 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar werk ik nu in mijn huidige functie, mijn relatie liep op het einde toen ik begon met werken bij dit bedrijf, ik zat dus niet lekker in mijn vel en was dus blij dat ik goed werd opgevangen en er een paar collega's waren waar ik mijn verhaal bij kwijt kon. Zo ook bij mijn leidinggevende, nadat hij vroeg hoe mijn weekend was en startte met huilen heb ik ook hem verteld over mijn privé situatie. Daarna vroeg hij nog regelmatig hoe hetging en als ik in de put zat, mezelf minderwaardig vond praatte hij mij eruit met woorden als 'kies voor jezelf, je bent het waard'. Precies de woorden die ik op dat moment nodig had en die mij hebben me ook echt geholpen.

Omdertussen heb ik het daten weer wat opgepakt, zit ik weer helemaal goed in mijn vel en nog steeds een goede band met mijn manager. Hij vraagt hoe het gaat, en lijkt operechte interesse te hebben als leidinggevende hoe het met zijn personeel gaat. maar de opmerkingen die hij maakte werden steeds persoonlijker. zo werd er gezegd dat ik een hele leuk meid ben, een goed figuur heb (ik heb last van ondergewicht en worstel daar al jaren mee) en 2 weken terug kreeg ik de opmerking dat ik wel sexy was in het jurkje wat ik aan had. Ik voel me er niet prettig bij dat het zo persoonlijk werd, maar aangezien ik we in mijn ogen een fijne, zakelijke band hadden zocht ik er niks achter.

Tot vorige week donderdag. Ik werk in bedrijf wat is een oud pand zit, zijn er ook wat 'verborgen ruimtes' zolders kelders, leegstaande kantoren etc. Samen met mijn leidinggevende ging ik opzoek naar een collega. Aangezien er een tussen door route is, namen we die. Via de tussendoor routes kan je weer afslagen nemen naar opslag etc, deuren die open zijn geweest tijdens de rondleiding, maar waar ik verder niet kom. Totdat mijn leidinggevende zei 'ben je hier wel eens geweest, dan kom je op het dak' niks vermoedende liep ik achter hem aan. Er gebeurde niks wat niet kan, en we stonden te lachen dat dit een perfecte plek was om in de zomer met een wijntje te genieten van het uitzicht en de zon. Daarna laat hij nog wat ruimtes zien en hij legt opeens zijn hand in mijn nek, ik schrok hier van en ben lachend verder gelopen. vervolgens wil hij nog een ruimte laten zien, iets wat van slag loop ik hem achterna en daar legt hij zijn hand op mijn kont, niet 2 tellen, maar hij neemt de tijd om even goed te voelen. Ik wist niet wat te doen, het zweet brak me uit. Als ik weer een beetje bijkom van de schrik loop ik de ruimte uit en krijg ik de opmerking 'je bent echt heel sexy'... hier heb ik niet op gereageerd. Snel doorgelopen naar mijn collega en gedaan alsof er niks aan de hand was. Maar dit voelde erg en ik had dit niet verwacht. Ik vertrouwde hem volledig en wet niet wat k hier mee Moet. De dag erna maakte hij nog een soort van sorry opmerking waar ik niet op het gereageerd. Afgelopen week was hij vrij, maar maandag is hij weer aanwezig. Ik weet niet wat ik moet doen

Ik ben me in de afgelopen wat sexier gaan kleden dan in de periode toen ok met begon met werken. Dus misschien heb ik daar mee uitgedaagd, maar ergens zegt mijn verstand ook dat dat geen reden is om aan mijn kont te zitten. En opmerkingen te maken dat ik sexy ben.

Als ik naar de vertrouwenspersoon op het werk ga, ben ik bang voor de reactie en de gevolgen. Bij sexualiteit intimidatie is zelfs de vertrouwenspersoon verplicht om hier melding van te maken, en dat gaat me nog even te ver.

Hij is getrouwd en zijn 3 kinderen zijn van mijn leeftijd, het leeftijdsverschil is dus groot.

Ik wil het niet 'groter' maken dan het is, maar ik zie er wel erg tegen op om maandag weer naar het werk te gaan. Ik ga in ieder geval simpel gekleed, geen hakken, strakke broek of Iers wat maar iets van een figuur weer geeft. Ik maak me de hele week al gek in mijn hoofd wat ik verkeerd heb gedaan, dat ik zo veel 'signalen' heb gemist en hoe ik zo naïef kon zijn geweest.. k heb zelfs als gekeken voor andere functies.

Iemand hier ervaring mee of wat handige tips hoe ik hier mee om kan gaan?
quote:rosanna08 schreef op 17 december 2016 @ 19:53:

[...]

dat zeg ik niet, ik vind zeker wel dat je je netjes te kleden hebt als je naar je werk gaat. Het heeft alleen helemaal niks te maken met een handtastelijke baasInderdaad zeg. Gaan we het weer hebben over gepaste kleding etc. Dat praten over kleding lijkt me meer iets voor op de beauty pijler. We hebben het hier over een manager die zijn handen thuis moet laten.
quote:pejeka schreef op 17 december 2016 @ 19:50:

[...]

De rest is wél ter zake doende. Mijn hemel, wat ik niet tegenkomt als mensen naar kantoor gaan. In sommige bedrijven komen vrouwen in de zomer gewoonweg binnensloffen op teenslippers, met een korte rok aan (en dan bedoel ik KORT), mouwloos topje met spaghetti-bandjes, enz. En dan denk ik echt wel eens: was je nou écht vergeten dat je op weg was naar je werk en dacht je nou serieus dat je onderweg was naar het strand van Zandvoort ofzo?

Waarom is het normaal dat vrouwen zo naar hun werk gaan? Mannen doen dat toch ook niet? Want winter of zomer, die komen gewoon netjes in een lange broek, met een shirt of overhemd, sokken en dichte schoenen. Zie nooit mannen op kantoor met een korte broek, een mouwloos hemd en blote voeten in slippers, maar waarom is dat voor vrouwen dan opeens wél OK?

Had ooit een collega die dacht dat hij zijn korte broek uit zijn tienerjaren nog aankon en met de middelbare billetjes eronderuit en van voren alsof het latex was rondliep

En nee, ik heb me ingehouden en hem niet de grand tour door het gebouw gegeven waarbij ik hem even heb bepoteld. Niemand leek die neiging te hebben eigenlijk.

Een stagiaire begeleidde hem naar zijn huis en heeft een andere broek met hem uitgezocht.

Voor zover ik weet heeft zij zich ook kunnen inhouden.
quote:gaya76 schreef op 17 december 2016 @ 19:57:

[...]

Inderdaad zeg. Gaan we het weer hebben over gepaste kleding etc. Dat praten over kleding lijkt me meer iets voor op de beauty pijler. We hebben het hier over een manager die zijn handen thuis moet laten.

En die vent hoort zijn handen ook gewoon thuis te houden, helemaal mee eens. Dat staat voorop.

Neemt niet weg dat behoorlijk wat vrouwen in de zomer naar kantoor gaan alsof ze zich hebben gekleed voor een dagje Scheveningen of Zandvoort, in plaats voor naar kantoor.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:rosanna08 schreef op 17 december 2016 @ 19:35:

[...]

als leidinggevende zit hij sowieso al fout en daarnaast is de man getrouwd, dubbel fout dus

Ja of ze hebben een open relatie, weet jij veel. Vanuit een machtspositie zou je het zeker niet moeten doen hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik zeg nergens dat hij goed gehandeld heeft, ik vind alleen dat to haar gedrag ook niet professioneel is en dat ik nergens in las dat hij misbruik heeft willen maken van zijn positie of haar. Ik lees hier dat de leidinggevende dacht dat toch hem leuk vond en daarop gehandeld heeft, ze heeft er toen niks van gezegd en weet nu niet goed hoe ze het aan moet pakken.

Over iemands grenzen heen gaan is nooit goed, niet op de werkplek en niet in de kroeg. Of je nou leidinggevende bent in het bedrijf loopjongen.
quote:rosanna08 schreef op 17 december 2016 @ 19:53:

[...]

dat zeg ik niet, ik vind zeker wel dat je je netjes te kleden hebt als je naar je werk gaat. Het heeft alleen helemaal niks te maken met een handtastelijke baas

Een beetje wel natuurlijk, want die baas ziet haar opeens in sexy kleding en zal toch denken dat ze dat voor hem doet, vooral omdat ze van die persoonlijke gesprekken hebben. Het is gewoon een verkeerd signaal.

Het is niet oh ze heeft een rokje aan ze vraagt erom. Het is de combinatie van persoonlijke gesprekken, opeens sexy kleden en ongepaste opmerkingen negeren. Die kleding is echt wel relevant.
quote:pejeka schreef op 17 december 2016 @ 19:59:

[...]

En die vent hoort zijn handen ook gewoon thuis te houden, helemaal mee eens. Dat staat voorop.

Neemt niet weg dat behoorlijk wat vrouwen in de zomer naar kantoor gaan alsof ze zich hebben gekleed voor een dagje Scheveningen of Zandvoort, in plaats voor naar kantoor.Ik weet hoe je erin staat Pejeka over kleding en in de beautypijler komen we elkaar dan ook weleens tegen . Waarbij we het soms ook nog eens met elkaar eens zijn.

[...]

De rest is wél ter zake doende. Mijn hemel, wat ik niet tegenkomt als mensen naar kantoor gaan. In sommige bedrijven komen vrouwen in de zomer gewoonweg binnensloffen op teenslippers, met een korte rok aan (en dan bedoel ik KORT), mouwloos topje met spaghetti-bandjes, enz. En dan denk ik echt wel eens: was je nou écht vergeten dat je op weg was naar je werk en dacht je nou serieus dat je onderweg was naar het strand van Zandvoort ofzo?

Waarom is het normaal dat vrouwen zo naar hun werk gaan? Mannen doen dat toch ook niet? Want winter of zomer, die komen gewoon netjes in een lange broek, met een shirt of overhemd, sokken en dichte schoenen. Zie nooit mannen op kantoor met een korte broek, een mouwloos hemd en blote voeten in slippers, maar waarom is dat voor vrouwen dan opeens wél OK?Och allemachtig, zeg, zit jij nou werkelijk op dit forum om ieder topic te vervuilen met je regeltjes, etiquettes en hoe het nu eigenlijk allemaal heurt? Reageer alsjeblieft gewoon eens op het onderwerp.
quote:safrat schreef op 17 december 2016 @ 20:05:

[...]

Een beetje wel natuurlijk, want die baas ziet haar opeens in sexy kleding en zal toch denken dat ze dat voor hem doet, vooral omdat ze van die persoonlijke gesprekken hebben. Het is gewoon een verkeerd signaal.

Het is niet oh ze heeft een rokje aan ze vraagt erom. Het is de combinatie van persoonlijke gesprekken, opeens sexy kleden en ongepaste opmerkingen negeren. Die kleding is echt wel relevant.oh dus omdat zij zich weer wat lekkerder in haar vel voelt, kan ze zich niet beter verzorgen en kleden, omdat de mannen zich dan niet kunnen beheersen? Kom op zeg
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:safrat schreef op 17 december 2016 @ 20:05:

[...]

Het is niet oh ze heeft een rokje aan ze vraagt erom. Het is de combinatie van persoonlijke gesprekken, opeens sexy kleden en ongepaste opmerkingen negeren. Die kleding is echt wel relevant.Toch zou een manager correct met 'signalen' om moeten gaan. Je gaat toch niet zomaar je hand op de kont van een collega leggen? Ik denk dat TO gewoon kleding moet blijven aandoen waar zij zich goed invoelt. En je hebt sexy en gepast. Gepast sexy vind ik persoonlijk mooi.
quote:rosanna08 schreef op 17 december 2016 @ 20:10:

[...]

oh dus omdat zij zich weer wat lekkerder in haar vel voelt, kan ze zich niet beter verzorgen en kleden, omdat de mannen zich dan niet kunnen beheersen? Kom op zeg

Je leest ook wel wat je wil lezen he

Ik zeg de combinatie van factoren. Allerlei verkeerde signalen. Kleding is daar een onderdeel van.
quote:gaya76 schreef op 17 december 2016 @ 20:11:

[...]

Toch zou een manager correct met 'signalen' om moeten gaan. Je gaat toch niet zomaar je hand op de kont van een collega leggen? Ik denk dat TO gewoon kleding moet blijven aandoen waar zij zich goed invoelt. En je hebt sexy en gepast. Gepast sexy vind ik persoonlijk mooi.Ja zeker. Die man zit ook fout. Dat heb ik al gezegd.
quote:safrat schreef op 17 december 2016 @ 20:13:

[...]

Je leest ook wel wat je wil lezen he

Ik zeg de combinatie van factoren. Allerlei verkeerde signalen. Kleding is daar een onderdeel van.Ik denk dat assertiever (grenzen voor zichzelf bepalen en aangeven) haar voornamelijk verder gaat helpen. Voor haar ook voor het eerst dat ze het meemaakt dus ik snap dat ze even niet weet hoe en wat.
in het kader van goed leidinggeven hoor je ook te weten hoe met je werknemers gaat, dus ik vind het helemaal niet raar dat je bepaalde dingen deelt met je leidinggevende.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Het-groepje schreef op 17 december 2016 @ 19:11:

[...]

Nee maar het is ook niet zo dat dit nooit voorkomt verder. Ik heb bijbaantjes gehad waarbij je standaard werd vergezeld door een mannelijke collega omdat de baas net een konijn leek en tegen alles opreed wat los en vast zat.

Dan kun je je jurkjes in de kast er laten en het hele wekend met buikpijn rondlopen of ingrijpen en jezelf beschermen.

Dat het ongepast is , is duidelijk maar ik vind dit eerlijk gezegd dramaqueen reacties. Lost niks op en je hebt alleen jezelf ermee.wat doet TO wat jij dramaqueen gedrag vindt?
quote:rosanna08 schreef op 17 december 2016 @ 20:17:

in het kader van goed leidinggeven hoor je ook te weten hoe met je werknemers gaat, dus ik vind het helemaal niet raar dat je bepaalde dingen deelt met je leidinggevende. Klopt, er is sprake van een machtsverhouding. Manager moet beter weten, volgens mij zijn we het daar wel allemaal over eens.

[...]

Waarom is het normaal dat vrouwen zo naar hun werk gaan? Mannen doen dat toch ook niet? Want winter of zomer, die komen gewoon netjes in een lange broek, met een shirt of overhemd, sokken en dichte schoenen. Zie nooit mannen op kantoor met een korte broek, een mouwloos hemd en blote voeten in slippers, maar waarom is dat voor vrouwen dan opeens wél OK?het doet er toe in een topic over kantoorkledij niet in een topic over ongewenste intimiteiten
quote:safrat schreef op 17 december 2016 @ 20:14:

[...]

Ja zeker. Die man zit ook fout. Dat heb ik al gezegd.Zeg je daarmee dat TO fout zit?
quote:gaya76 schreef op 17 december 2016 @ 20:16:

[...]

Ik denk dat assertiever (grenzen voor zichzelf bepalen en aangeven) haar voornamelijk verder gaat helpen. Voor haar ook voor het eerst dat ze het meemaakt dus ik snap dat ze even niet weet hoe en wat.

Dat denk ik ook. Jammer genoeg is dit typisch iets van al doende leert men. Het is altijd lastig om de juiste manier en het juiste moment te vinden om te zeggen dat je niet gediend bent van dergelijk gedrag zonder te morrelen aan de verstandhouding.

Maar TO, wat ga je nou doen? Melden of niet?
quote:S-Meds schreef op 17 december 2016 @ 20:33:

[...]

Zeg je daarmee dat TO fout zit?Nee.
quote:safrat schreef op 17 december 2016 @ 20:45:

[...]

Nee.Dan is het nogal een ongelukkige uitdrukking.
ik ga het niet melden. Ik ga zelf wat meer afstand houden, als hij de volgende keer iets doet wat over mijn grens gaat dan moet ik dat aangeven. ik ben niet iemand die heel assertief is, en snel van zichzelf afbijt, maar heb nu geen andere keus. Mocht hij dan niet luisteren, dan geef ik aan dat ik het ga melden, en neem daar ook actie op.

Verder, ik ga mijn kleding niet aanpassen. Hij heeft niet het recht om aan me te zitten. Ik weet van mezelf dat ik er niet ordinair uit zie. Geen blote schouders, open schoenen, of korte jurkjes. Maar wel skinny jeans, met laarsjes e.d.

Thans voor de reacties en de verschillende inzichten!
quote:Lente90 schreef op 17 december 2016 @ 20:52:

ik ga het niet melden. Ik ga zelf wat meer afstand houden, als hij de volgende keer iets doet wat over mijn grens gaat dan moet ik dat aangeven. ik ben niet iemand die heel assertief is, en snel van zichzelf afbijt, maar heb nu geen andere keus. Mocht hij dan niet luisteren, dan geef ik aan dat ik het ga melden, en neem daar ook actie op.

Verder, ik ga mijn kleding niet aanpassen. Hij heeft niet het recht om aan me te zitten. Ik weet van mezelf dat ik er niet ordinair uit zie. Geen blote schouders, open schoenen, of korte jurkjes. Maar wel skinny jeans, met laarsjes e.d.

Thans voor de reacties en de verschillende inzichten!Klinkt goed TO. Eerst aangeven en als dat niet helpt, melden. Het aangeven hoeft maar heel kort te zijn. Je hoeft verder niks uit te leggen, dat is zijn probleem. Succes!
quote:Daarna laat hij nog wat ruimtes zien en hij legt opeens zijn hand in mijn nek, ik schrok hier van en ben lachend verder gelopen.

De man is je leidinggevende en zit dus sowieso fout.

Maar. Je geeft hem hier wel groen licht.
quote:S-Meds schreef op 17 december 2016 @ 20:50:

[...]

Dan is het nogal een ongelukkige uitdrukking.

Nee hoor, ook was bedoeld als instemming met de poster die ik quotete (of hoe je dat ook schrijft) / citeerde.

Misschien als ik een komma achter ja zeker had geplaatst in plaats van een punt had je het wel begrepen. Of misschien leg je zout op slakjes.
quote:kadanz schreef op 17 december 2016 @ 21:04:

[...]

De man is je leidinggevende en zit dus sowieso fout.

Maar. Je geeft hem hier wel groen licht.Hoezo? Als iemand wat lacherig doet, zou het voor mij geen groen licht zijn om dan maar meteen de billen op te zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven