Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren (klaagtopic) 2

14-04-2016 09:44 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede-klagers

Hier kan je terecht met al je vragen, verwardheid, somberheid en boosheid die je ondervind bij het solliciteren.

Omdat samen klagen leuker is dan je alleen voelen in dit hele proces
quote:minnimouse schreef op 03 november 2016 @ 18:45:

Ja ik wist wel waar ik aan begon, maar heb het denk ik onderschat. Dit is weer een stapje hoger dan wat ik eerst deed dus was ook vereerd dat ik aangenomen was. Nou ja ik kijk wel. Ben nu even niet in de stemming Sterkte lieverd,ik hoop dat je je snel op je plek voelt
Ik val midden in het topic binnen, wellicht kunnen jullie me helpen.

Ik heb gesolliciteerd bij een bedrijf dat ik erg goed ken, vanuit een andere baan op een positieve manier zaken mee doe. Nu is er daar een vacature die perfect aansluit, het lijkt me superleuk daar te werken.

Maar,

Zo'n 15 jaar geleden heb ik daar ook eens gesolliciteerd, maar toen voor een andere, lager op de ladder, functie. Ik ben toen afgewezen, want ondanks dat ze me zeer bekwaam achtten, dachten ze dat ik teveel de leiding zou willen pakken en dat dit zou botsen met andere teamleden. Prima, prettig gesprek en na bij andere werkgevers flink doorgegroeid te zijn komt deze vacature dus langs. De directe teamleden gaven aan dat ze het leuk zouden vinden als ik erbij kwam en nodigde me uit te solliciteren. Maar de eigenaren, met wie de samenwerking nog altijd erg prettig is, zijn nog steeds dezelfde.

De functie nu is een andere dan toen, meer ontwikkelend, zelfstandig en hoger niveau en ik ben zelf ook als persoon ontwikkeld. Wellicht wat rustiger geworden, maar ja, een beetje kartrekker zit wel in me.

Hoe zouden jullie het gesprek ingaan?
Hoe bereiden jullie een sollicitatiegesprek voor? Ik heb er aankomende week twee. Heb een lijst van school gekregen met mogelijke vragen, ik denk dat ik daar maar antwoorden van op ga schrijven.
quote:Principe-Prinses schreef op 04 november 2016 @ 23:40:

Ik heb gesolliciteerd bij een bedrijf dat ik erg goed ken, vanuit een andere baan op een positieve manier zaken mee doe. Nu is er daar een vacature die perfect aansluit, het lijkt me superleuk daar te werken.

Maar,

Zo'n 15 jaar geleden heb ik daar ook eens gesolliciteerd, maar toen voor een andere, lager op de ladder, functie. Ik ben toen afgewezen, want ondanks dat ze me zeer bekwaam achtten, dachten ze dat ik teveel de leiding zou willen pakken en dat dit zou botsen met andere teamleden. Prima, prettig gesprek en na bij andere werkgevers flink doorgegroeid te zijn komt deze vacature dus langs. De directe teamleden gaven aan dat ze het leuk zouden vinden als ik erbij kwam en nodigde me uit te solliciteren. Maar de eigenaren, met wie de samenwerking nog altijd erg prettig is, zijn nog steeds dezelfde.

De functie nu is een andere dan toen, meer ontwikkelend, zelfstandig en hoger niveau en ik ben zelf ook als persoon ontwikkeld. Wellicht wat rustiger geworden, maar ja, een beetje kartrekker zit wel in me.

Hoe zouden jullie het gesprek ingaan?Vol vertrouwen
Bedankt Bugs, dat is eigenlijk een heel mooi advies. Ik ken mijn waarde, ik mag daar ook vertrouwen in hebben. Als ze mij om de een of andere reden wel prettig vinden samenwerken, maar niet bij hun in dienst willen hebben ligt daar iets in de persoonlijkheden dat ik niet kan oplossen.
quote:Vlinder1963 schreef op 04 november 2016 @ 23:26:

[...]

Sterkte lieverd,ik hoop dat je je snel op je plek voelt Dankjewel lieve Vlinder!
quote:minnimouse schreef op 03 november 2016 @ 18:45:

Ja ik wist wel waar ik aan begon, maar heb het denk ik onderschat. Dit is weer een stapje hoger dan wat ik eerst deed dus was ook vereerd dat ik aangenomen was. Nou ja ik kijk wel. Ben nu even niet in de stemming Het heeft even tijd nodig. Zij hebben vertrouwen in je, anders was je niet aangenomen. Nu moet jij dat vertrouwen nog in jezelf krijgen. En weet je, meer dan je best kun je niet doen. Mocht je lange tijd op je tenen moet lopen, dan zal je in gesprek moeten gaan. Maar zover is het nog lang niet.....
quote:Moestuinier schreef op 05 november 2016 @ 08:47:

Hoe bereiden jullie een sollicitatiegesprek voor? Ik heb er aankomende week twee. Heb een lijst van school gekregen met mogelijke vragen, ik denk dat ik daar maar antwoorden van op ga schrijven.

Belangrijk is om een gesprek met vertrouwen in te gaan en niet met angst (voor afwijzing etc.) Als je dat laatste wel doet, ga je vaak antwoorden geven die eigenlijk helemaal niet bij je passen. Bijvoorbeeld met de vraag of je stressbestendig bent. Als je weet dan je best onder tijdsdruk kan werken, maar dat af en toe ook de druk van de ketel moet zijn, dan moet je geen antwoord geven als: 'oh ja, zeker, ik presteer het beste onder druk bladiebladiebla.........etc.' Daarmee doe je jezelf tekort, maar schep je ook verwachtingen bij de werkgever.

Natuurlijk wil je jezelf van je beste kant laten zien, jezelf 'verkopen', maar dat mag nooit ten koste gaan van jezelf. Dus hoe cliché ook: wees de beste versie van jezelf.

Vaak wordt gevraagd jezelf voor te stellen. Vertel in het kort wie je bent, wat je hebt gedaan en wat je zoekt (daarom heb je gereageerd op deze baan). Dit hoeft geen lang verhaal te zijn. Zij vragen wel door als dat nodig is. Zorg ook dat je wat vragen hebt die je aan hun wilt stellen. Daaruit blijkt dat je je hebt verdiept in het bedrijf en de vacature. Let hierbij wel op dat de betreffende vraag tijdens het gesprek al niet beantwoord is.

Succes!
quote:kaatjekakel schreef op 06 november 2016 @ 13:21:

[...]

Belangrijk is om een gesprek met vertrouwen in te gaan en niet met angst (voor afwijzing etc.) Als je dat laatste wel doet, ga je vaak antwoorden geven die eigenlijk helemaal niet bij je passen. Bijvoorbeeld met de vraag of je stressbestendig bent. Als je weet dan je best onder tijdsdruk kan werken, maar dat af en toe ook de druk van de ketel moet zijn, dan moet je geen antwoord geven als: 'oh ja, zeker, ik presteer het beste onder druk bladiebladiebla.........etc.' Daarmee doe je jezelf tekort, maar schep je ook verwachtingen bij de werkgever.

Natuurlijk wil je jezelf van je beste kant laten zien, jezelf 'verkopen', maar dat mag nooit ten koste gaan van jezelf. Dus hoe cliché ook: wees de beste versie van jezelf.

Vaak wordt gevraagd jezelf voor te stellen. Vertel in het kort wie je bent, wat je hebt gedaan en wat je zoekt (daarom heb je gereageerd op deze baan). Dit hoeft geen lang verhaal te zijn. Zij vragen wel door als dat nodig is. Zorg ook dat je wat vragen hebt die je aan hun wilt stellen. Daaruit blijkt dat je je hebt verdiept in het bedrijf en de vacature. Let hierbij wel op dat de betreffende vraag tijdens het gesprek al niet beantwoord is.

Succes!Bedankt voor je advies! Ik heb er inderdaad vertrouwen in, ik maak denk ik een goede kans op de stageplek. Ik had nog wel een vraag (ook voor anderen die dit lezen). Bij de sollicitatie heb ik mijn cijferlijst mee moeten sturen en ik zal deze ook voor iedereen tijdens het gesprek uitprinten (samen met mijn brief en cv). Voor mijn studie maar ook voor de functie is het belangrijk dat je de Nederlandse taal beheerst. Is het verstandig om, mochten ze hierover beginnen, ze te wijzen op mijn 9,7 voor de taaltoets? Dat kan namelijk een hele goede of een hele verkeerde indruk geven.
Hoi allemaal, ik meld mij ook in dit topic, mede omdat ik wel een stok achter de deur kan gebruiken ;)

Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd. Sindsdien werk ik bij hetzelfde bedrijf als waar ik tijdens mijn studie heb gewerkt (zelfde functie ook). In het eerste jaar ontzettend veel gesolliciteerd in mijn vakgebied, soms op gesprek geweest maar altijd afgewezen. Meestal was de reden: te weinig ervaring. Sinds een jaar werk ik in een andere vestiging van hetzelfde bedrijf (nog steeds zelfde functie) omdat ik daar meer doorgroeimogelijkheden zag. Afgelopen maand 2 interne sollicitaties aldaar gehad maar weer afgewezen (paste niet in het team). Nu besloten dat ik niet nog langer ga zitten hopen op een kans in dit bedrijf (vind het werk ook echt niet meer leuk) dus ik ga weer actief solliciteren! Vandaag weer vol goede moed mijn eerste brief verstuurd.
quote:Moestuinier schreef op 06 november 2016 @ 13:48:

[...]

Bedankt voor je advies! Ik heb er inderdaad vertrouwen in, ik maak denk ik een goede kans op de stageplek. Ik had nog wel een vraag (ook voor anderen die dit lezen). Bij de sollicitatie heb ik mijn cijferlijst mee moeten sturen en ik zal deze ook voor iedereen tijdens het gesprek uitprinten (samen met mijn brief en cv). Voor mijn studie maar ook voor de functie is het belangrijk dat je de Nederlandse taal beheerst. Is het verstandig om, mochten ze hierover beginnen, ze te wijzen op mijn 9,7 voor de taaltoets? Dat kan namelijk een hele goede of een hele verkeerde indruk geven.

Misschien komt deze reactie als mosterd , maar ik vermoed dat ze er niet naar zullen vragen. Uit je brief en je communicatie tijdens het gesprek kunnen ze ook al veel informatie halen. Mochten ze er toch naar vragen, zou je ze inderdaad kunnen wijzen op dat cijfer, maar vooralsnog zou ik daar niet over beginnen.

Succes!
Ik schrijf ook weer mee. Vanaf februari heb ik geen baan meer. Dus ben vol aan het solliciteren. (Heb er nu 7/8 verstuurd) Donderdag de 17de mag ik al op sollicitatie en er zijn twee vacatures waarvan ik denk dat die mij het beste passen en het leukste lijken.. duimen maar!
Het is al een tijdje stil hier. Ik heb de 5de een gesprek, ben benieuwd. Hoe gaat het met de rest ?

Hoe gaat het hier?

@Minnie

Ik denk regelmatig aan je hoe het gaat met/op je werk? Je had het idee dat het een beetje te hoog gegrepen is je nieuwe baan.....Je wilde er niet echt nog op ingaan, inmiddels wel?

Zo niet, is dat nog steeds prima natuurlijk
quote:Principe-Prinses schreef op 04 november 2016 @ 23:40:

...

Hoe zouden jullie het gesprek ingaan?Hoe is het gesprek gegaan?
quote:yeti86 schreef op 07 november 2016 @ 17:23:

Hoi allemaal, ik meld mij ook in dit topic, mede omdat ik wel een stok achter de deur kan gebruiken ;)

Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd. Sindsdien werk ik bij hetzelfde bedrijf als waar ik tijdens mijn studie heb gewerkt (zelfde functie ook). In het eerste jaar ontzettend veel gesolliciteerd in mijn vakgebied, soms op gesprek geweest maar altijd afgewezen. Meestal was de reden: te weinig ervaring. Sinds een jaar werk ik in een andere vestiging van hetzelfde bedrijf (nog steeds zelfde functie) omdat ik daar meer doorgroeimogelijkheden zag. Afgelopen maand 2 interne sollicitaties aldaar gehad maar weer afgewezen (paste niet in het team). Nu besloten dat ik niet nog langer ga zitten hopen op een kans in dit bedrijf (vind het werk ook echt niet meer leuk) dus ik ga weer actief solliciteren! Vandaag weer vol goede moed mijn eerste brief verstuurd.

Welkom!

Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om nu ook naar buiten te kijken.

Heb je al veel vacatures gezien?
quote:Lovestar schreef op 01 december 2016 @ 23:00:

Hoe gaat het hier?

@Minnie

Ik denk regelmatig aan je hoe het gaat met/op je werk? Je had het idee dat het een beetje te hoog gegrepen is je nieuwe baan.....Je wilde er niet echt nog op ingaan, inmiddels wel?

Zo niet, is dat nog steeds prima natuurlijk Oh wat lief! Ik zie dit nu pas. Het gaat iets beter maar ben er nog steeds niet over uit. Stom he? Vind jouw reactie heel lief en attent
quote:depster schreef op 09 november 2016 @ 21:32:

Ik schrijf ook weer mee. Vanaf februari heb ik geen baan meer. Dus ben vol aan het solliciteren. (Heb er nu 7/8 verstuurd) Donderdag de 17de mag ik al op sollicitatie en er zijn twee vacatures waarvan ik denk dat die mij het beste passen en het leukste lijken.. duimen maar!En?
quote:veronica22 schreef op 28 november 2016 @ 17:21:

Het is al een tijdje stil hier. Ik heb de 5de een gesprek, ben benieuwd. Hoe gaat het met de rest ?

Spannend! Een baan die je echt aanspreekt?

Nu ik bijgelezen en gereageerd heb, mijn update.

Ik heb mij bij neergelegd dat het dit jaar hem niet meer wordt . En dat geeft rust Wel baal ik dat ik nog steeds geen gesprek heb gehad, maar misschien solliciteerde ik op te hoog gegrepen banen voor op dit moment. Heb een detacheringsbureau die mij zo nu en dan ergens bij voorstelt, maar nog niks uitgekomen. Heb een functie gezien die mij erg leuk lijkt en op gesolliciteerd. Moet er nog wat van horen.

Misschien mogelijk ergens een werkervaringsplaats, maar dat is allemaal in bespreking en super onzeker. Ik zie wel

2017
quote:minnimouse schreef op 01 december 2016 @ 23:06:

[...]

Oh wat lief! Ik zie dit nu pas. Het gaat iets beter maar ben er nog steeds niet over uit. Stom he? Vind jouw reactie heel lief en attent

Nu pas? Ik heb net pas gereageerd haha

Nee hoor, niet stom. Niet weten=niet weten en helemaal prima. Je moet nog niks toch?

Graag gedaan hoor. Je klonk in je bericht niet zo happy.....Moest er soms aan denken, aangezien ik zelf volop bezig ben met solliciteren ed.

Heb je het idee dat je het werk naar behoren kan uitvoeren?
Dag meiden/dames!

Excuses dat ik zomaar inbreek in dit topic. Ik lees al jaren het Viva-forum en schrijf sinds kort mee.

Binnenkort heb ik een belangrijk sollicitatiegesprek. Het is mijn oude stage-adres en 2 van de drie personen met wie ik het gesprek heb ken ik al.

Mijn probleem is dat ik super onzeker ben. Ik heb een goed cijfer gekregen als eindcijfer voor mijn stage, maar toch ben ik gefocust op

wat ik daar verkeerd heb gedaan. Daarnaast weten ze dat ik een jonge moeder ben, daardoor heb ik soms het gevoel dat ik 1-0 achter sta (borstvoeding, risico ouderschapsverlof, zorgverlof).

Op de één of andere manier voelt het als een enorm groot falen als ik niet word aangenomen. Want: ze kennen me, ze weten hoe ik werk, ik heb de juiste opleiding en werkervaring, een redelijk goede klik met de medewerkers... Maar tijdens mijn stage heb ik ook fouten gemaakt. En die blijven door mijn hoofd spoken.

Dit resulteert bij mij in: het kleiner maken van prestaties. Ik heb dit en dit bereikt, maarrrrr.. Ik heb heel sterk de neiging om mijn prestaties te nuanceren.

Iemand een idee over hoe ik het gesprek het beste kan aanpakken?
anoniem_310823 wijzigde dit bericht op 02-12-2016 15:23
Reden: Te herkenbaar, stel dat ze meelezen ;)
% gewijzigd
quote:Lovestar schreef op 01 december 2016 @ 23:11:

[...]

Nu pas? Ik heb net pas gereageerd haha

Nee hoor, niet stom. Niet weten=niet weten en helemaal prima. Je moet nog niks toch?

Graag gedaan hoor. Je klonk in je bericht niet zo happy.....Moest er soms aan denken, aangezien ik zelf volop bezig ben met solliciteren ed.

Heb je het idee dat je het werk naar behoren kan uitvoeren?

Nee ik was ook niet happy met het werk

Wat ik nu vind weet ik niet zo goed. Mijn proeftijd is voorbij en heb verder niets gehoord. Ik kan nog lang niet alles maar denk wel dat ik er nu wat meer feeling voor heb, maar moet nog veel leren. Qua collega's is het nog erg wennen. Zonder arrogant over te komen; bij mijn vorige werkgever was ik best wel geliefd. Nu moet ik onderaan beginnen. Ben ook geen haantje de voorste als ik mensen niet ken, dus geen idee wat ze denken.
quote:Lovestar schreef op 01 december 2016 @ 23:09:

[...]

Spannend! Een baan die je echt aanspreekt?

Nu ik bijgelezen en gereageerd heb, mijn update.

Ik heb mij bij neergelegd dat het dit jaar hem niet meer wordt . En dat geeft rust Wel baal ik dat ik nog steeds geen gesprek heb gehad, maar misschien solliciteerde ik op te hoog gegrepen banen voor op dit moment. Heb een detacheringsbureau die mij zo nu en dan ergens bij voorstelt, maar nog niks uitgekomen. Heb een functie gezien die mij erg leuk lijkt en op gesolliciteerd. Moet er nog wat van horen.

Misschien mogelijk ergens een werkervaringsplaats, maar dat is allemaal in bespreking en super onzeker. Ik zie wel

2017 Het was voor een stageplaats, die ik overgens heb gekregen en ze beloven veel flexibiliteit en ik mag veel in eigen tijd/thuis doen. Super fijn! De begeleider lijkt ook super enthousiast. Ben super happy met mijn plaats. Ik hoop dat jij snel wat vind
@Minimouse je klinkt altijd heel netjes en beleeft dus lijkt me best raar als het niet gaat lukken.

@Mika gewoon je best doen en als een bedrijf je afrekent op jong moeder zijn dan is het niet het bedrijf voor jouw. Focus meer op hoe je zou voorkomen om die fouten te maken mochten ze er om vragen. Wanneer is/wa's je sollicitatie?
Mijn sollicitatie was maandag en ik ben aangenomen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven