Werk & Studie alle pijlers

Dyscalculie

28-02-2010 17:10 258 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds ik mezelf kan heugen heb ik last van deze 'aandoening'. Op de basisschool kwam ik nooit goed mee met rekenen en de remedial teaching haalde weinig tot niks uit.

Op de middelbare school ging het al niet veel beter. Heb zelfs het advies gekregen om naar de praktijk school te gaan (cito score). Uiteindelijk na heel veel pijn, strijd en moeite heb ik toch mijn VMBO-T diploma gehaald op een school voor speciaal onderwijs.

Dood en dood zonde, aangezien mijn niveau met andere vakken op Havo/VWO niveau zat.

Het nare aan deze middelbare school was dat ik in al die jaren maar twee keer bijles heb gekregen. Wel gaven ze mij daar een dyscalculie verklaring waarmee ik recht zou moeten hebben op aangepaste faciliteiten tijdens toetsen/tentamens/werk en lessen. In de praktijk blijkt dit niet zo te werken.

Na de middelbare school heb ik dus eerst een MBO opleiding moeten doen. De HAVO nam toentertijd nog geen leerlingen aan zonder wiskunde (tegenwoordig wel). Ook op het MBO heb ik erg te kampen gehad met mijn dyscalculie. Klasgenoten, docenten, remedial teachers.. niemand begreep er wat van. Wat bij mij voor veel frustratie zorgde, en faalangst.

Uiteindelijk ben ik nu met een HBO studie bezig maar ik merk in mijn omgeving nog steeds dat mensen niet op de hoogte zijn van dyscalculie. Voorlichtingsavonden worden daar in tegen wel goed bezocht, maar niet door de docenten.

Dit vind ik zo vreemd aangezien kinderen met dyslexie (meestal) wel begeleid worden en zo nodig aanpassingen krijgen wanneer zij toetsen e.d. moeten maken.

Ook stuit het mij heel erg tegen mijn borst dat docenten zo vervelend kunnen reageren wanneer je ze informeert over dyscalculie.

Voor de duidelijkheid, dyscalculie valt niet op te lossen met 'leren, leren en nog eens leren'. Dyscalculie slaat op (bijna) ieder moment van de dag toe. Het heeft niks met motivatie of geestelijke gesteldheid van het kind te maken, het is geen onwil. Het is puur het niet kunnen rekenen, omgaan met cijfers, ruimtelijk inzicht en plannen.

Edit:

Dyscalculie gaat verder dan het alleen niet kunnen rekenen. Het geeft ook problemen met ruimtelijk inzicht, getallen, concentratie, geheugen etc.

(Vul me maar aan a.u.b.)

Zijn hier forumleden die ook met dit probleem te kampen hebben en zo ja, wat helpt jullie bij deze 'stoornis'?

Dyscalculie

Informatie over dyscalculie
quote:iris1969 schreef op 28 februari 2010 @ 19:14:

[...]

Ik heb ooit eens een hele dag een analyse gehad en daar zat ook een IQ test bij en daarin werd gezegd dat mijn IQ ongeveer 126 was, maar mijn rekenniveau was echt lagere school niveau. Dit kan dus heel goed los van elkaar getest worden.Ja, dat snap ik wel, dat het los van elkaar kan worden getest. Maar in een standaard IQ-test is het niet los van elkaar. En de score van standaard IQ test wordt doorgaans gebruikt om mensen mee te vergelijken.
Even een vraagje tussendoor:

Hoe werkt het regelmatig oefenen?

Nu we toch de vergelijking aan het maken zijn met dyslexie, ook dyslectici hebben baat bij lees- en schrijftraining, hoewel hun ontwikkeling hierin langzaam gaat, zie je wel enige progressie.

Ik kan me voorstellen dat dat ook zo werkt bij dyscalculie. Is dat ook zo?

En ik heb het nu puur even over het cognitieve gedeelte.
@ Dushi, ik ben van een iets eerder bouwjaar (1969) en ik heb helaas precies dezelfde ervaringen als jij. Ze waren gewoon vroeger nog niet zo ver in die dingen en daarbij ook vaak nodeloos hard en kwetsend.
Ben ik wel met je eens Vlinder. Ben dan ook een echte Alfa en geen Beta. En dat weet ik dus heb ik mijn studie daar toen op aangepast.
quote:luna1 schreef op 28 februari 2010 @ 19:21:

[...]

Voor dyslectici zijn ook aangepaste materialen die gebruikt mogen worden zoals bv een Daisy-speler.

ja daar doel ik ook op. Maar met die aangepaste materialen moeten ze nog steeds die zogenaamde onzinvakken doen.

Dus: welke aangetoonde aangepaste materialen/tijd/ weet ik veel, zouden TO helpen die vakken af te ronden?
Ik heb zelf zonder enig probleem een MBO-opleiding afgerond. Zonder wis-schei-en natuurkunde, maar biologie was verplicht. En dat kon ik ook prima, zolang ze maar niet met erfelijkheidsleer aan kwamen. Dat is totale abracadabra voor mij, al snap ik de essentie wel.
quote:Vl43inder schreef op 28 februari 2010 @ 19:22:

[...]

Ja, dat snap ik wel, dat het los van elkaar kan worden getest. Maar in een standaard IQ-test is het niet los van elkaar. En de score van standaard IQ test wordt doorgaans gebruikt om mensen mee te vergelijken.Dan zou ik waarschijnlijk bij een standaard IQ-test lager scoren dan bij mijn werkelijke intelligentie hoort, gewoon omdat het rekengedeelte de boel flink naar beneden haalt.
quote:Vl43inder schreef op 28 februari 2010 @ 19:22:

[...]

Ja, dat snap ik wel, dat het los van elkaar kan worden getest. Maar in een standaard IQ-test is het niet los van elkaar. En de score van standaard IQ test wordt doorgaans gebruikt om mensen mee te vergelijken.En doordat zo'n test toch doorgaans uit meerdere onderdelen bestaat scoor je dus eender als iemand die geen dyscalculie heeft. Juist omdat wij/ ik op andere vlakken dus beter scoren halen we hetgeen we slechter op scoren weer omhoog en komen we dus op hetzelfde uit.
quote:Dushi74 schreef op 28 februari 2010 @ 19:23:

Ben ik wel met je eens Vlinder. Ben dan ook een echte Alfa en geen Beta. En dat weet ik dus heb ik mijn studie daar toen op aangepast.Ik ben dus een beta, daar heb ik mijn studie ook op aangepast. Heb nooit gepoogd om bijvoorbeeld een studie filosofie logischer te maken omdat ik het anders niet zou kunnen mannen.
quote:iris1969 schreef op 28 februari 2010 @ 19:23:

@ Dushi, ik ben van een iets eerder bouwjaar (1969) en ik heb helaas precies dezelfde ervaringen als jij. Ze waren gewoon vroeger nog niet zo ver in die dingen en daarbij ook vaak nodeloos hard en kwetsend.Klopt. Ik herken ook alles wat jij schrijft
Ik heb nog wel een paar dingen waar je wat aan hebt.

Tijden van afspraken noteer ik met am en pm, dus om 15.15 bij de tandarts is in mijn agenda 3.15 pm.

Braintraining op de DS.

Echt zwaar waardeloos, maar ik blijf oefenen, al is het maar om te zorgen dat mijn hersenen niet verweken.

Mensen die tijden voor mij noteren ook zeggen dat ze geen 14.35 opschrijven want dan blijf je bezig.

En vooral nooit naar de Makro gaan!

Verdomme, daar ben ik laatst weer zo lekker de mist ingegaan met al die hoeveelheden!
quote:Mevrouw75 schreef op 28 februari 2010 @ 19:22:

Even een vraagje tussendoor:

Hoe werkt het regelmatig oefenen?

Nu we toch de vergelijking aan het maken zijn met dyslexie, ook dyslectici hebben baat bij lees- en schrijftraining, hoewel hun ontwikkeling hierin langzaam gaat, zie je wel enige progressie.

Ik kan me voorstellen dat dat ook zo werkt bij dyscalculie. Is dat ook zo?

En ik heb het nu puur even over het cognitieve gedeelte.Voor mijn woordblindheid oefende ik iedere avond met mijn moeder, maar bij mijn cijferblindheid (die veel erger is) was dat zinloos.
Moeten jullie ook vast niet denken aan Sudoku?
quote:Vl43inder schreef op 28 februari 2010 @ 19:25:

[...]

Ik ben dus een beta, daar heb ik mijn studie ook op aangepast. Heb nooit gepoogd om bijvoorbeeld een studie filosofie logischer te maken omdat ik het anders niet zou kunnen mannen.Maar dat geeft ook niet, ieder zijn/haar vak/werkvlak. Ik zie dat niet als een tekortkoming hoor. Al blijf ik wel de kanttekening zetten dat aan mijn analytisch vermogen niets mankeert. Ook mijn ruimtelijk inzicht is niets mis mee. Ik heb het dus in een iets andere vorm als TO
.
quote:Vl43inder schreef op 28 februari 2010 @ 19:28:

Moeten jullie ook vast niet denken aan Sudoku?Dat red ik wel, minder snel dan mijn collega's maar ik maak ze wel. Puur omdat ik mijzelf wil uitdagen. En het zijn voor mij losse cijfers. Wat ik bv weer niet begrijp zijn getallenreeksen. (een van mijn zeer zwakke punten bv tijdens IQ testen) Ik zie gewoon een brei van getallen en snap de onderlinge verhouding niet. Ik weet (dat heb ik me dus wel eens uit laten leggen dat het vaak: plus zoveel, min zoveel, delen door zoveel is en weer opnieuw plus, min, enzovoorts. Maar ik zie het gewoon niet. Ik snap daar de lol dan ook niet van
quote:Vl43inder schreef op 28 februari 2010 @ 19:28:

Moeten jullie ook vast niet denken aan Sudoku?

Dat vind ik best leuk om te doen, maar verder dan niveau 1 kom ik hierbij niet.

Dit komt waarschijnlijk omdat mijn analytische vermogen en ruimtelijk inzicht wel gewoon in orde zijn.
quote:Dushi74 schreef op 28 februari 2010 @ 19:32:

[...]

Dat red ik wel, minder snel dan mijn collega's maar ik maak ze wel. Puur omdat ik mijzelf wil uitdagen. En het zijn voor mij losse cijfers. Wat ik bv weer niet begrijp zijn getallenreeksen. (een van mijn zeer zwakke punten bv tijdens IQ testen) Ik zie gewoon een brei van getallen en snap de onderlinge verhouding niet. Ik weet (dat heb ik me dus wel eens uit laten leggen dat het vaak: plus zoveel, min zoveel, delen door zoveel is en weer opnieuw plus, min, enzovoorts. Maar ik zie het gewoon niet. Ik snap daar de lol dan ook niet vanHaha, dat heb ik dus ook. Iets is dan bijvoorbeeld steeds de wortel van iets anders. Ik raak met spoor al kwijt bij 1, 2, 3, ?, 5, hahaha.
Helianthus wat lief van je dat jij dat niet zou zeggen. Ik heb het geluk ouders te hebben die in mijn kunnen geloofden en niet toen zijn meegegaan in het advies. Mij de keuze hebben gelaten. En ik had dan ook de instelling: ik doe het gewoon, zie wel waar het schip strand. Heb mijzelf een ding opgelegd: en dat is gewoon het onderste uit de kan halen van mijn kunnen. En niet opgeven. Dit alles en mijn eigenwijsheid -denk ik- heeft ervoor gezorgd dat ik niet op een sociale werkplaats werk om wasknijpers te vouwen of waxinelichtjes stop in een cupje.

Niets mis met sociale werkplaatsen, ze doen er nuttig werk en de mensen die dat doen zijn er uitermate gelukkig mee en trots op (en terecht) Maar ik had en heb toch meer in mijn mars en ben blij dat ik dat heb kunnen laten zien en nog laat zien, al was het maar aan mijzelf
quote:iris1969 schreef op 28 februari 2010 @ 19:35:

[...]

Haha, dat heb ik dus ook. Iets is dan bijvoorbeeld steeds de wortel van iets anders. Ik raak met spoor al kwijt bij 1, 2, 3, ?, 5, hahaha.Precies hahaha.... en dan denk ik: hoe weet jij nu dat er op dat moment een worteltrekking moet gebeuren, en waarom op dat moment in de getallenreeks en niet eerder of later. Echt snap er de jota van.
Ja inderdaad Dushi (mijn ouders stonden ook achter mij en ik was ook heel eigenwijs en wilde mezelf kost wat kost bewijzen) en daarom vind ik het zo jammer dat TO zo aan zichzelf twijfelt. Niet doen hoor meid!
Weer eensch met je Iris!
Wat herkenbaar ik heb het met 67 en 76 eerst lang nadenken en dan hopelijk goed opschrijven maar niet het verschil tussen rechts en links weten hoort hier ook bij? Ik moet altijd nadenken en wijs naar rechts als ik links bedoel. Lekker handig.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
quote:Dushi74 schreef op 28 februari 2010 @ 19:37:

[...]

Precies hahaha.... en dan denk ik: hoe weet jij nu dat er op dat moment een worteltrekking moet gebeuren, en waarom op dat moment in de getallenreeks en niet eerder of later. Echt snap er de jota van.Dat weet een beta ook niet, hoe? Maar die ziet het doorgaans wel vrij snel, soort van intuitie.
Sudoku doe ik wel!

Hele boeken, op de een of andere manier lukt dat prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven