Werk & Studie alle pijlers

Hoe oud bij afstuderen?

19-06-2012 15:24 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Grmbl ik baal... dacht dat ik in september nog maar één dingetje hoefde te doen voor mn studie en dat ik dan klaar was... Blijkt toch iets meer te zijn

Ik ben er klaar mee, met studeren. Blegh. Driekwart van mn vriendinnen is al klaar, werkt, en ik zit nog op mn eindverslag te ploegen en punten te sprokkelen. Voel me een oude student terwijl ik uiteindelijk een jaar en een maand uitloop met studeren. Ben nu 23 en doe een 5-jarige universitaire studie. Als ik klaar ben (hopelijk oktober, november) ben ik 24.

Hoe oud waren jullie toen je aan het werk kon? Hoe veel ben je uitgelopen? Vond je jezelf ook zo'n kneus ( ) als ik?
Studenten die van het mbo komen hebben er al 4 jaar opzitten. Als je dan 20-22 bent ben je ook ouder als je met HBO of soms zelfs WO klaar bent.
Ben op mijn 23e afgestudeerd van het HBO.

Tussen mijn middelbareschool jaren een studeren in Amerika erbij gedaan. En had een half jaar uitloop met mijn HBO, wel daarin een rondreis van vijf maanden gedaan, dus al met al niet veel tijd verloren.

Ik zou zeggen, vind je jezelf te jong voor die 'grote mensen baan' ga lekker reizen en jezelf ontplooien! (als je hiervoor het type bent natuurlijk)

Vond mezelf trouwens geen kneus! Had vele klasgenoten die ouder waren dan ik. Gemiddelde eerstejaars HBO was ongeveer 22 jaar. Maar jij bent toch ook nog piepjong? Als je nou al over de 30 was kon ik er wellicht inkomen dat je ook graag aan het werk zou zijn..!
Ik was 22 toen ik afstudeerde aan het HBO en fulltime aan de slag ging. Dat is nu precies een jaar geleden en het bevalt me uitstekend. Ik kan eindelijk mijn eigen broek op houden, heb geen studieschulden en vriend en ik hebben een huis gekocht. Een heerlijk gevoel van vrijheid. Mijn zusje studeert als het goed is volgend jaar af als ze 20 is. ( vroege leerling en een HBO opleiding in 3 jaar gepropt in plaats van 4).

En TO, je bent echt geen kneus! Bijna iedereen in mijn omgeving is 25 jaar of ouder met afstuderen. De een omdat hij nog niet wil werken en lenen geen probleem vindt, de ander door gezondheidproblemen en weer een ander die heeft ontdekt heel wat meer te kunnen en verder is gaan studeren. Zo zijn er tig mensen die heel wat ouder zijn dan 25 hoor-:).
Ik ben 29/30/31 oid als ik klaar ben met mijn studie.

Voel je je nu beter?
Het Viva forum is papaja.
Als alles goed gaat ben ik op mijn 23e klaar met de kunstacademie. Daarna wil ik nog een yogaopleiding doen, maar dat kan naast werken.
quote:NymphadoraTonks schreef op 19 juni 2012 @ 16:02:

Ik ben 29/30/31 oid als ik klaar ben met mijn studie.

Voel je je nu beter?

Ik wel! Laten we de eeuwige student in ere herstellen!

Ik ben nu 26 en juist heel erg blij dat ik niet definitief aan het werk gegaan ben op mijn 23ste, want mijn studierichting is toch wel sterk veranderd.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Heb toen ik 22 was mijn HBO papiertje gehaald. Nu, 4 jaar later, kriebelt het wel om tóch nog wat te gaan doen...
quote:butt3rfly86 schreef op 19 juni 2012 @ 16:03:

Heb toen ik 22 was mijn HBO papiertje gehaald. Nu, 4 jaar later, kriebelt het wel om tóch nog wat te gaan doen...Als je het geld en de tijd hebt, moet je zeker doen wat je wilt!
quote:piratorart schreef op 19 juni 2012 @ 16:05:

[...]

Als je het geld en de tijd hebt, moet je zeker doen wat je wilt!

Helaas zijn dat net de twee punten waar het even aan schort hahahaha!

Zit wel te denken om gewoon mijn werkgever aan zijn jasje te trekken :-)
Ik was 23 en heb een HBO opleiding gedaan.

Was 18 toen ik van het atheneum kwam en heb vijf jaar over mijn studie gedaan. Ik heb dus een jaar vertraging gehad. Dit had hoofdzakelijk met mijn gezondheid te maken (ben flink ziek geweest) en met twijfels over de studie en of dit wel voldoende bij me paste.

Ik vind 24 echt niet oud hoor!
Bij het bedrijf waar ik werk wordt er veel aandacht besteed aan scholing en opleiding. In mijn eerste beoordelingsgesprek kreeg ik dan ook de opmerking/vraag: welke opleiding ben je van plan te gaan doen?

Pfff....., ik ben net klaar dus ik doe voorlopig weinig
quote:butt3rfly86 schreef op 19 juni 2012 @ 16:06:

[...]

Helaas zijn dat net de twee punten waar het even aan schort hahahaha!

Zit wel te denken om gewoon mijn werkgever aan zijn jasje te trekken :-)

Dat punt, geld, is een reden waarom ik het studeren een aantal jaar heb moeten uitstellen.

Evengoed vind ik het niet erg om op `latere´ leeftijd (na mijn drieëntwintigste) van richting te zijn veranderd.

Het gaat erom dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Beter dan in een baan te blijven hangen die niet bij me past.

Ik vind het ook fijn als werkgevers scholingsmogelijkheden bieden.
Nou ik geloof wel dat ik de eeuwige student ben.

Ik ben soms bang dat mn dochter straks eerder klaar is dan ik. Nu zit ze nog op de basisschool dus ik heb nog even

Vind het ook wel eng straks die master en dan straks nog enger solliciteren voor een echte baan.
Ik vind 24 niet oud. Ik ken mensen die tien jaar ouder zijn dan jij, en nog steeds niet klaar. Bovendien kan het ook handig zijn als je iets verder in de twintig bent als je gaat werken, als je jong bent willen mensen nog wel eens denken dat je niets kunt. Nog even doorzetten, ooit krijg je dat papiertje!
Ik was op mijn 18e klaar met MBO niveau 2, op mijn 23e klaar met MBO niveau 4, en op mijn 27e afgestudeerd op het HBO.

Nu 31 jaar en werkzaam in het onderwijs.
20 bij mn 1e HBO, 23 bij mn 2e HBO en 27 bij mn Master..... valt mee maar ben er nu echt klaar mee!!
Ik ben nu mijn master (voltijd studie) aan het afronden en 30 jaar. Ik ben de jongste in de klas. De oudste is 36.
Op mijn 23e klaar met HBO (na VWO), daarna universiteit gedaan in 5 jaar, dus afgestudeerd op mijn 28e. Tien jaar later nog een HBO gedaan (kort-HBO) en sta nu in de startblokken voor weer een HBO-studie.
Ik heb trouwens alleen nog maar gestudeerd en gewisseld van studies. Dus geen werkervaring. Maar dat komt wel goed, voel me prima :-)
Ik was 21 toen ik klaar was met mn eerste studie. En 25 toen ik klaar was met mn laatste studie.
Maar ik neem aan wel (bij)banen ed hallo?

Ik heb geen werkervaring in studierichting maar daar doe ik nu die studie voor.
quote:rococo schreef op 19 juni 2012 @ 15:49:

6 jaar uni, en was dus 24.

Vind dat erg jong, nu zoveel jaar later.

Moet je nog 40 jaar werken. Ik raad een ieder aan, rek je studietijd zo lang als je kunt.

Tjah de langstudeerboete maakt dat helaas wel erg moeilijk tegenwoordig..

Ik vind afstuderen ook gewoon een beetje eng. Toen ik klaar was met mijn middelbare school was ik alleen maar heel blij, want toen had ik echt iets nieuws om weer mee te beginnen. Maar als je afstudeert is het maar de vraag of er snel een baan voor je is, en ga je een heel onzekere tijd tegemoet. Maargoed, voorlopig denk ik daar nog maar even niet aan
Ik was 23 toen ik mijn eerste studie had afgerond. Sinds vorige week heb ik mijn bachelor. Volgend jaar wil ik klaar zijn met mijn master. Ik ben dan 38.
Waar zit de any-key?
Dat wordt hopelijk oktober. Ik ben 28.. bij mij is het echt wel mijn eigen schuld, veel getwijfeld en vaak opnieuw begonnen.
Toen ik voor het eerst afstudeerde (HBO) was ik 23. Ruim 3 jaar geleden ervoor gekozen om alsnog een master te doen. Die heb ik afgelopen maart afgerond. Inmiddels ben ik 32. Moet wel zeggen dat ik de laatste studie veel leuker en interessanter vond. Vooral omdat ik de theorie ook kan toetsen aan de praktijk. Blij dat ik het gedaan heb!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven