Werk & Studie alle pijlers

Kleding intercedente

17-06-2010 08:31 79 berichten
Ja, je voelt het al aankomen. Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek voor een baan als intercedente.

Kan ik gewoon met een (nette) spijkerbroek gaan?
Ik had net besloten om een nette zwarte broek aan te trekken... Dat kan toch ook?
Ik ga trouwens niet solliciteren bij Manpower..
quote:parapluutje schreef op 17 juni 2010 @ 09:29:

Ik had net besloten om een nette zwarte broek aan te trekken... Dat kan toch ook?Zolang hij niet van jeans is wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet bij welk uitzendbureau je solliciteert maar bij Randstad geldt één regel: GEEN SPIJKERBROEK!

Tijdens het solli gesprek draagt men in de regel een pak of een jurk/rokje met een jasje. En idd met een panty. Hoe warm het ook is.

Goed make upje, haren netjes etc.

In de praktijd hoef je niet iedere dag op je werk een pak aan maar bij Randstad mag je nooit een spijkerbroek, spijkerrokje, of spijkerjasje aan.

Ik snap je punt.Ik ben blij dat ik de uitzendwereld reeds lang heb verlaten en in mijn huidige baan ook een spijkerbroek met een jasje kan dragen. Maar als ik een belangrijk gesprek heb, haal ik toch echt een pak uit de kast.

Zo is het nou eenmaal op veel werkplekken.

Succes met je gesprek!
quote:dangeensuus schreef op 17 juni 2010 @ 08:55:

Een spijkerbroek is nooit representatief. Dat is mijns inziens altijd vrije tijdskleding, casual. En het kan dat een bedrijf geen dresscode hanteert of de dresscode casual heeft., maar ik zou het risico zeer zeker niet lopen om hier vanuit te gaan. Kies voor een mooie linnen broek, of een mooi zomers rokje, en jasje.

Niet eens dgs!

Ik vind een hele goeie spijkerbroek met hele hoge pumps en een colbertje wel repré.

Maar het mag niet, daar heb je gelijk in....
Waar ga je solliciteren dan? (of is dat al te prive?)

Als je het belangrijk vindt dat je je eigen kledingstijl mag hanteren, dan is intercedent - afhankelijk van het uitzendbureau, vandaar mijn vraag - niet echt de meest handige baan. Ik ken een bureau waar je geen haarband in mag, geen spijkerbroek dus, geen shirtjes of bloesjes zonder mouwtjes en ook geen open teen in een schoen (hoe sjiek die schoen ook is), geen legging etc.
Ook bij Randstad ga ik niet solliciteren. Maar dat ik niets van spijkerstof aan ga trekken weet ik nu wel zeker.

Jeetje als ik hier word aangenomen, moet ik een hele nieuwe gaderobe aanschaffen!

Ik vind altijd dat ik netjes gekleed ben, zoals Neele zegt: een goede spijkerbroek, hoge pumps en een colbertje. Maar helaas gaat dat nu niet op dus....
quote:Neele01 schreef op 17 juni 2010 @ 09:35:

[...]

Niet eens dgs!

Ik vind een hele goeie spijkerbroek met hele hoge pumps en een colbertje wel repré.

Maar het mag niet, daar heb je gelijk in....Ik niet, ik denk dan dat je een Miami Vice fetish hebt. Zelfs als mijn collega's wel in spijkerbroek en blote benen komen, ik doe het niet. Kleed je zoals bij je volgende baan hoort (voor kantoorfuncties dan he, je hoeft niet alvast een brandweerpak aan ofzo ).
quote:parapluutje schreef op 17 juni 2010 @ 09:40:

Ook bij Randstad ga ik niet solliciteren. Maar dat ik niets van spijkerstof aan ga trekken weet ik nu wel zeker.

Jeetje als ik hier word aangenomen, moet ik een hele nieuwe gaderobe aanschaffen!

Ik vind altijd dat ik netjes gekleed ben, zoals Neele zegt: een goede spijkerbroek, hoge pumps en een colbertje. Maar helaas gaat dat nu niet op dus....Ga overdressed, vergeleken bij de toekomstige collega's, naar je sollicitatie gesprek. Ga wat minder overdressed naar je eerste dag, en verander langzaam naar de sjomperigheid die bij je toekomstige collega's past. Tenminste, als je geen ambities binnen het bedrijf hebt verder.
quote:Vl43inder schreef op 17 juni 2010 @ 09:40:

[...]

Ik niet, ik denk dan dat je een Miami Vice fetish hebt.

Ziet zichzelf nu van moderne leuke vrouw in pottige variant van Don Johnson veranderen.....
Nukje, ik wil de naam van het bedrijf niet noemen omdat ik dan zo herkenbaar ben.

Geen shirtjes zonder mouwen vind ik eigenlijk heel normaal als ik ga werken. Dus dat is geen probleem. En ik vind het ook wel leuk om andere kleding te dragen, maar ik zal het altijd wel zo aanpassen dat het bij mij blijft passen. Je ziet er pas goed uit, als je je ook lekker voelt in je kleding!

Toen ik langsging bij dit bureau, vond ik de vrouwen erg casual gekleed. Zou goed kunnen dat ze geen spijkerbroek aanhadden maar ze waren niet indrukwekkend netjes. Heb nu wel gezien dat waar ik vind dat een spijjkerbroek wel netjes kan zijn, het vaak toch als te netjes gezien wordt.
als NIET netjes... pff.. wasjes draaien, forummen en mijn administratie bijwerken gaat niet helemaal goed!
quote:parapluutje schreef op 17 juni 2010 @ 09:47:

Toen ik langsging bij dit bureau, vond ik de vrouwen erg casual gekleed. Zou goed kunnen dat ze geen spijkerbroek aanhadden maar ze waren niet indrukwekkend netjes. Heb nu wel gezien dat waar ik vind dat een spijjkerbroek wel netjes kan zijn, het vaak toch als te netjes gezien wordt.

Al lopen je collega's in een overal of in hun ondergoed, solliciteren doe je in een rok of een pantalon.

Toevallig is mijn man nu aan het solliciteren, waarschijnlijk zien zijn toekomstige collega's er uberhaupt niet uit, want techneuten. Maar hij is wel net vertrokken in een mooi HB pak met maatoverhemd en mooie stropdas. Hij heeft dan weer geen colbert aan.
Ja, ik snap dat je het bedrijf niet wilt noemen, hoeft ook niet . Maar na al deze verhalen lijkt de conclusie me duidelijk: geen spijkerbroek. En verder ben ik het ook eens met de anderen: naar een sollicitatiegesprek moet je altijd een beetje overdressed (voor je eigen gevoel dan!). Dat hoort een beetje bij de etiquette van het solliciteren. En daarna kun je je gardarobe inderdaad aanpassen aan wat je collega's dragen (en waar jij je ook prettig in voelt).

Succes in ieder geval!
Mijn baan is het voeren van solli gesprekken. En ik moet wel eerlijk zeggen.

WAT ZIJN ER VEEL LELIJKE PAKKEN!!!

Echt, 70% van de mannen die bij mij komen solliciteren hadden beter (wat mij betreft dan) in een spijkerbroek kunnen komen.

Maar een enkeling ziet er echt heel goed uit.
quote:Neele01 schreef op 17 juni 2010 @ 09:53:

Mijn baan is het voeren van solli gesprekken. En ik moet wel eerlijk zeggen.

WAT ZIJN ER VEEL LELIJKE PAKKEN!!!

Echt, 70% van de mannen die bij mij komen solliciteren hadden beter (wat mij betreft dan) in een spijkerbroek kunnen komen.

Maar een enkeling ziet er echt heel goed uit.

Ja, er zijn ongelooflijk veel mannen die maar 1 pak hebben en dat 6 jaar lang voor alle bruiloften, begravenissen en sollicitaties gebruiken. Gheghe, mijn man heeft nu ook zijn broek waarin ie getrouwd is aan en wij zijn al 5 jaar getrouwd. Toch vond ik hem er vanmorgen heel goed uit zien.

In zijn werkwereld worden niet veel pakken gedragen, ook door managers niet. In mijn wereld heeft het eerste de beste broekie een nieuw pak. In IT en Business consultancy kun je je hart ophalen wat mannenpakken betreft.
Ja dat verhaal van de lelijke pakken... maar dat vind ik dus ook van veel vrouwen die zich opeens 'netjes' kleden. Is dan 10 jaar oud!
Als managers geen pakken dragen vind ik een solli met een pak veel te overdressed. Niet doen.

Zou voor mij een - punt zijn omdat ik zou vinden dat de kandidaat zich niet in onze bedrfijscultuur heeft geinteresseerd.

In dat geval zou een pantalon met een overhemd veel beter zijn. Zonder het jasje dus...
Wat netjes kleden voor vrouwen betreft.

Hier ergens is een KL topic.

Ik draag hier veel van op mijn werk.

Vrolijke blije kleuren. Met hele hoge hakken en een colbertje erover heen..

Goede tip voor netjes en toch niet oudbollig....

Verder is een pak van Esprit of Vanilla ook altijd een goede zet vind ik.

Niet goedkoop zoals de H&M maar ook niet heel duur en gaat wel een jaar of 2 mee. Redelijk tijdloos.
quote:Neele01 schreef op 17 juni 2010 @ 10:01:

Als managers geen pakken dragen vind ik een solli met een pak veel te overdressed. Niet doen.

Zou voor mij een - punt zijn omdat ik zou vinden dat de kandidaat zich niet in onze bedrfijscultuur heeft geinteresseerd.

In dat geval zou een pantalon met een overhemd veel beter zijn. Zonder het jasje dus...Maar een jasje kan je nog altijd uit doen tijdens zo'n gesprek, je kan het niet opeens uit je tas toveren als je het eerst niet aan had.
quote:Artemis schreef op 17 juni 2010 @ 10:08:

[...]

Maar een jasje kan je nog altijd uit doen tijdens zo'n gesprek, je kan het niet opeens uit je tas toveren als je het eerst niet aan had.Nee, want dan heb je de eerste indruk al gehad. Mijn man is dus nu ook zonder het jasje dat wel bij het pak hoort. Ik vind het trouwens weer anders als het koud is, dan kun je het jasje eventueel nog als jas gebruiken. Aangezien mensen die zelden een pak dragen doorgaans ook geen overjas hebben voor een pak.
quote:Vl43inder schreef op 17 juni 2010 @ 10:14:

[...]

Nee, want dan heb je de eerste indruk al gehad. Mijn man is dus nu ook zonder het jasje dat wel bij het pak hoort. Ik vind het trouwens weer anders als het koud is, dan kun je het jasje eventueel nog als jas gebruiken. Aangezien mensen die zelden een pak dragen doorgaans ook geen overjas hebben voor een pak.

Hoe bedoel je, Vl43inder? Dat het geen nut meer heeft om het jasje uit te doen tijdens een gesprek omdat je al een eerste indruk hebt gemaakt? Of dat het geen nut heeft je jasje aan te trekken tijdens een gesprek? Of beide?

quote:Artemis schreef op 17 juni 2010 @ 10:26:

[...]

Hoe bedoel je, Vl43inder? Dat het geen nut meer heeft om het jasje uit te doen tijdens een gesprek omdat je al een eerste indruk hebt gemaakt? Of dat het geen nut heeft je jasje aan te trekken tijdens een gesprek? Of beide?

Nou, het zal wel niet helemaal nutteloos zijn, maar het is toch algemeen bekend dat in de eerste paar minuten van het contact al vaak een groot deel van het beeld van de ander wordt gevormd? Het lijkt me dus het meest handig als je je direct goed presenteert en het komt wellicht nogal knullig over als je je mate van formaliteit aanpast na een paar minuten. Een stropdas doe je ook direct om, niet pas als je ziet dat het eigenlijk nodig was geweest.

Maar er zijn natuurlijk zat situaties te bedenken waarbij dat niet knullig overkomt, als je van ijskoud naar bloedheet gaat ofzo.
*parapluutje denkt ondertussen nog hard na over haar outfit*
quote:Vl43inder schreef op 17 juni 2010 @ 10:47:

[...]

Nou, het zal wel niet helemaal nutteloos zijn, maar het is toch algemeen bekend dat in de eerste paar minuten van het contact al vaak een groot deel van het beeld van de ander wordt gevormd? Het lijkt me dus het meest handig als je je direct goed presenteert en het komt wellicht nogal knullig over als je je mate van formaliteit aanpast na een paar minuten. Een stropdas doe je ook direct om, niet pas als je ziet dat het eigenlijk nodig was geweest.

Maar er zijn natuurlijk zat situaties te bedenken waarbij dat niet knullig overkomt, als je van ijskoud naar bloedheet gaat ofzo.

Aha!

Nou ja, als het gesprek lekker loopt kan je volgens mij best je jasje uittrekken, als je het maar goed inpakt in het gesprek. Maar dat is persoonlijk; ik heb het ook nog nooit gedaan tijdens een sollicitatie, dus het is niet getest ofzo. Ik kom altijd in volledig damespak op gesprek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven