Werk & Studie alle pijlers

Parttime werken

17-05-2020 20:20 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren werk ik fulltime of vaak meer. Maar de laatste twee jaar merk ik al dat ik er klaar mee ben: ik heb geen zin meer dat mijn leven zoveel om werk draait. Maar het zit in me. Ik kom uit een arm gezin en mijn moeder heeft altijd hard moeten werken. Dus dat arbeidsethos heb ik overgenomen. Verder hou ik ook van reizen en werk ik altijd veel uren om dat te kunnen bekostigen.

En toen kwam Corona..... mijn extra uitzendbaan (zorg) houdt voorlopig op. Want op andere afdelingen wordt inval zoveel mogelijk buiten gehouden. Dus buiten mijn 32-urig contract weinig meeruren. Daarnaast heb ik vanwege mijn eigen kwetsbare gezondheid 6 weken thuis gezeten en dat vond ik een verademing. Heerlijk om na zoveel jaar eens rust te hebben. En dat geldt nu ik parttime werk nog steeds. Vaak meerdere dagen per week vrij. Aankomende week zelfs 4 dagen. Geen haast. Geen gejaag. Minder hoofdpijn en meer tijd voor mezelf.
Financieel is het goed te behappen. Ik verdien parttime zo'n 1900 à 2000 euro per maand. Als ik normaal leef hou ik ongeveer 250 euro per maand over om te sparen. Prima denk ik. Maar toch knaagt het aan me.

In mijn hoofd zit dat ik fulltime moet werken en dat ik dan netto meer geld overhoud. Nu kreeg ik elders een fulltime baan aangeboden en ga ik weer twijfelen. Een andere groep met meer reistijd (nu werk ik op fietsafstand) en complexere cliënten (meer agressie). Ik heb in mijn hoofd dat ik dat moet doen en dat parttime werken raar is als je geen kinderen hebt een begin 30 bent. Ook zit de aankomende crisis in mijn hoofd. Is het dan niet beter fulltime contract te hebben?

Het blijft maar door mijn hoofd gaan. Hoe denken jullie hierover ?
Ik werk om te leven. Ik leef niet om te werken.
Vrije tijd is voor mij waardevoller dan fulltime werken. Ik vind m'n werk superleuk, haal er voldoenjng uit, etc. Maar ik geniet ook oprecht van de tijd die ik niet werk. Ik hoef ook niet fulltime te werken om het leven te leiden dat ik prettig vind. Ik realiseer me dat ik me daarmee in eem bevoorrechtte positie bevind.
Als ik je OP lees krijg ik het idee dat jij het financieel ook prima zou trekken om minder te werken. En dat het ook je algehele gezondheid ten goede komt. Voor mij zou de keus dan snel gemaakt zijn.
Er is meer in het leven dan werken!
semmy1986 schreef:
17-05-2020 21:09
Waarom niet met partner. Wij zijn getrouwd. Hij werkt parttime ik fulltime en doe hele huishouden is ook werk. Ja lekker ouderwets en traditioneel. wij voelen ons er goed bij en ik zou echt niet fulltime gaan werken in deze situatie zou niet weten waarom.
Als ik ooit alleen kom kan ik altijd meer gaan werken als nodig is
Dat is mijn insteek om part time te kunnen werken schreef ik. Wij zijn samen verantwoordelijk voor alles rondom ons gezin, we delen de financiële verantwoordelijkheden ook graag. Daarom kan mijn partner ook part time werken.
Alhoewel ik 32 uur behoorlijk fulltime vind, bij ons is 36 uur fulltime.
semmy1986 schreef:
17-05-2020 21:09
Waarom niet met partner. Wij zijn getrouwd. Hij werkt fulltime ik parttime en doe hele huishouden is ook werk. Ja lekker ouderwets en traditioneel. wij voelen ons er goed bij en ik zou echt niet fulltime gaan werken in deze situatie zou niet weten waarom.
Als ik ooit alleen kom kan ik altijd meer gaan werken als nodig is
En stel nou dat jouw man op een dag thuiskomt en zegt dat hij nu graag wel 15 uur zou willen werken en het huishouden wil doen, ben jij dan bereid om fulltime te gaan werken? Gewoon benieuwd. ;)
En het huishouden is geen werk maar noodzakelijk kwaad waar ik me niet speciaal voor geroepen voel. :biggrin:
Herfstblaadje19 schreef:
17-05-2020 21:17
En stel nou dat jouw man op een dag thuiskomt en zegt dat hij nu graag wel 15 uur zou willen werken en het huishouden wil doen, ben jij dan bereid om fulltime te gaan werken? Gewoon benieuwd. ;)
Nooit over nagedacht omdat dat niet gaat gebeuren😂😂wij zijn beide erg traditioneel en hij is opgevoed dat man fulltime werkt. Zijn eigen moeder heeft überhaupt nooit gewerkt. mijn moeder ook niet en als wij kinderen zouden hebben zou ik op niet meer werken.

Maar antwoord op je vraag heel zwart wit nee ik ga van zijn leven niet fulltime werken. Er zouden best wat uren bij kunnen als hij wil minderen maar zeker niet naar 32 of 36 uur.

Laat alle reactie s maar komen over financiële zelfstandigheid en dergelijke
Alle reacties Link kopieren
Werken is geen verplichting he? Als jij rond kan komen van minder inkomen en daarmee tevreden bent, prima.
Ik heb 2 dochters, net afgestudeerd, en beiden werken nu 4 dagen. Zo verdienen goed, en ze vinden het erg fijn.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al een jaar of 25 part-time, 32 uur per week. Heb lage lasten en kan er dus prima van rondkomen (en voor de schreeuwers: nog nooit enige toeslag ontvangen).

Op mijn parttime dag ga ik wandelen, doe vrijwilligerswerk, rommel ik in huis of hang ik op de bank. Voor het schoonmaken heb ik een poetsmevrouw, 1x per 2 weken. Want ik vind dat stom werk en heb het geld er voor over. :P

Ik lat nu al jaren, daarvoor single geweest. Kindvrij.
himalaya wijzigde dit bericht op 17-05-2020 22:24
1.13% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar de keus gemaakt van 40 naar 36 uur en ik vind het heerlijk. Meer rust en balans tussen werk en leven en meer energie over buiten m’n werk. Een collega zei pas (over de situatie mbt Corona) “Ik werk om te leven en nu met Corona ligt mijn leven een beetje stil, veel wat ik leuk vind staat nu on hold.”

Misschien een goede vraag om jezelf te stellen: werk jij om te leven, of leef je om te werken.
semmy1986 schreef:
17-05-2020 21:27
Nooit over nagedacht omdat dat niet gaat gebeuren😂😂wij zijn beide erg traditioneel en hij is opgevoed dat man fulltime werkt. Zijn eigen moeder heeft überhaupt nooit gewerkt. mijn moeder ook niet en als wij kinderen zouden hebben zou ik op niet meer werken.

Maar antwoord op je vraag heel zwart wit nee ik ga van zijn leven niet fulltime werken. Er zouden best wat uren bij kunnen als hij wil minderen maar zeker niet naar 32 of 36 uur.

Laat alle reactie s maar komen over financiële zelfstandigheid en dergelijke

Niet alleen op financieel gebied ontstaat er dan een enorme ongelijkheid. Zorg en huishouden worden dan ook heel ongelijk, mag jij raden wie daar het eerst frustraties over krijgt.
semmy1986 schreef:
17-05-2020 21:27
Nooit over nagedacht omdat dat niet gaat gebeuren😂😂wij zijn beide erg traditioneel en hij is opgevoed dat man fulltime werkt. Zijn eigen moeder heeft überhaupt nooit gewerkt. mijn moeder ook niet en als wij kinderen zouden hebben zou ik op niet meer werken.

Maar antwoord op je vraag heel zwart wit nee ik ga van zijn leven niet fulltime werken. Er zouden best wat uren bij kunnen als hij wil minderen maar zeker niet naar 32 of 36 uur.

Laat alle reactie s maar komen over financiële zelfstandigheid en dergelijke

Zo zijn wij ook opgevoed, inmiddels steunen/onderschrijven mijn ouders gedachte dat vrouwen/moeders ook werken gelukkig wel..

Mijn schoonouders respecteren het dat vrouwen/moeders werken. Maar dat mannen dan ook parttime gaan werken begrijpen ze echt niet. Geen goed woord voor over. Behalve dan als er klusjes gedaan moeten worden, dan vragen ze hun parttime werkende zoon, want die heeft toch tijd genoeg :nut:
Alle reacties Link kopieren
Als je dat graag wilt en kunt veroorloven: waarom niet? Ik heb zat collega’s die jong zijn, zonder kinderen, met een parttime contract. Behoefte zelf niet zo, want ik vind mijn werk echt leuk en kan me prima vermaken in het weekend. Met kindje onderweg nu juist zorgen over dat van mij verwacht gaat worden dat ik minder ga werken en dat eigenlijk niet wil. Ik werk nu 40 uur en zou het liefste willen dat ik en mijn vriend allebei naar 36 uur gaan ipv dat ik 32 uur ga werken, zoals dat een beetje de norm is in mijn omgeving. We verdienen ongeveer hetzelfde, het lijkt mij een mooie oplossing. Zullen ook heel veel mensen vanalles van vinden. Mijn vriend is overigens ook nog niet echt aan board.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
17-05-2020 20:25
Ik vind: “parttime werken, tenzij fulltime financieel gezien noodzakelijk is.”

:)
Eens!
Je voelt toch aan alles dat dit je goed doet?
En je werkt in de zorg... Meestal kun je, als je weer anders wilt, makkelijk extra werken.
Vraag je af wat je het liefste van dat extra geld dat je bij fulltime werken zou verdienen wil kopen: als het antwoord is extra tijd voor jezelf of voor je hobbies of voor meer rust of voor wat dan ook dan zeker parttime gaan werken. Je kunt met geld op de rekening namelijk geen tijd kopen, maar je kunt het wel zo zien dat als je minder werkt je het 'verloren' inkomen betaalt voor tijd. Ik vind het een van de beste aankopen die ik elke maand doe, die extra dag in de week tijd voor mezelf :)
Kennelijk ben ik de enige die voor fulltime is. Laat ik het specificeren: het ligt er wel aan wat je onder parttime verstaat.
Ik werk bijvoorbeeld 36 uur, maar bij ons is dat fulltime. Ik zag het hierboven genoemd worden als parttime. 32 uur kan ik me ook nog voorstellen.
Maar minder dan dat? Kan je dan nog genoeg uren op je werk maken om ook te kunnen groeien in je baan, of blijft het dan altijd een ‘baantje’? En wil je dat? Ik zou mezelf nooit en te nimmer afhankelijk maken van (het inkomen van) een ander: zorg dat je je eigen broek op kan houden. Vanwege je zelfstandigheid, de gelijkwaardigheid en ook je eigen ontwikkeling. Weer dat vorige punt; ik zie de echt interessante opdrachten meestal niet gaan naar de kleine parttime contracten.
En val niet in 2 valkuilen:
- minder uren gaan werken maar dezelfde hoeveelheid werk moeten doen
- minder uren gaan werken en dan meer tijd besteden aan huishouden

Ik vind dat ik eigenlijk nog steeds heel veel vrije tijd over hou naast die 36 uur. Helemaal omdat ik ze mag maken in 4x9. Dus als bij jou fulltime 40 is en je zou onder parttime ook verstaan 4x9 gaan werken, dan kan ik het me heel goed voorstellen. Dan heb je inderdaad een hele dag extra vrij per week en toch nog alle voordelen van fulltime.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
17-05-2020 20:25
Ik vind: “parttime werken, tenzij fulltime financieel gezien noodzakelijk is.”

:)
Hier sluit ik mij bij aan. Ik heb een korte tijd full time gewerkt bij een uitzendcontract, maar dat betaalde voor geen meter en het was maar tijdelijk. Een tijdje 36 uur gewerkt, maar ik vind 32 uur gewoon fijner. Ik kan er prima mee rondkomen en ik merk gewoon dat ik veel meer rust heb doordat ik een dag extra vrij ben om leuke dingen te doen en te relaxen. Na vijf dagen is die twee dagen voor mij gewoon niet genoeg.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
ClumsyNinja schreef:
18-05-2020 07:54
Maar minder dan dat? Kan je dan nog genoeg uren op je werk maken om ook te kunnen groeien in je baan, of blijft het dan altijd een ‘baantje’? En wil je dat? Ik zou mezelf nooit en te nimmer afhankelijk maken van (het inkomen van) een ander: zorg dat je je eigen broek op kan houden. Vanwege je zelfstandigheid, de gelijkwaardigheid en ook je eigen ontwikkeling.
Ik heb een heel uitdagend “baantje” van 28 uur waarin ik me volop kan ontwikkelen. En ik ben ook heeeeel groot voorstander van “eigen broek ophouden”. Dat kan echter heel goed met mijn “baantje”, ik verdien prima. :)
Ik zou voor parttime gaan en begrijp ook niet zo goed wat de a.s. crisis ermee te maken heeft, die raakt toch niet zozeer de zorg, maar juist het mkb? En je moet eerst maar afwachten hoe die crisis daadwerkelijk uitpakt, is denk ik nu nog te vroeg om op te anticiperen.
Herfstblaadje19 schreef:
18-05-2020 08:00
Ik heb een heel uitdagend “baantje” van 28 uur waarin ik me volop kan ontwikkelen. En ik ben ook heeeeel groot voorstander van “eigen broek ophouden”. Dat kan echter heel goed met mijn “baantje”, ik verdien prima. :)
Je snapt dat dit waarschijnlijk wel de uitzondering is die de regel bevestigt?
En natuurlijk als je dat in 28 uur nog steeds allemaal kan vinden: go for it! Maar ik zou dus nooit mezelf zo achterstellen dat ik niet meer kan groeien in mijn werk, of niet meer mijn eigen broek op kan houden, doordat ik uren ingeleverd heb.
(Helemaal niet als het er impliciet op neerkomt dat ik in die uren dan meer huishouden mag gaan doen - kan wel wat leukers bedenken)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
18-05-2020 08:06
Je snapt dat dit waarschijnlijk wel de uitzondering is die de regel bevestigt?
En natuurlijk als je dat in 28 uur nog steeds allemaal kan vinden: go for it! Maar ik zou dus nooit mezelf zo achterstellen dat ik niet meer kan groeien in mijn werk, of niet meer mijn eigen broek op kan houden, doordat ik uren ingeleverd heb.
(Helemaal niet als het er impliciet op neerkomt dat ik in die uren dan meer huishouden mag gaan doen - kan wel wat leukers bedenken)
Dat zegt toch bijna iedereen? Parttime als het financieel kan.
Ik werk gemiddeld 30 uur, dus minimaal 1 niet-werkdag door de week. Ik werk te ver van huis om op een werkdag te sporten, dus dat doe ik op niet-werkdagen. En er ontstaat toch niet meer huishouden als je een dag minder werkt? Behalve misschien een extra keer thuis lunchen.

Ik zou jouw baan ook part time noemen overigens, met 4 dagen werken.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
18-05-2020 08:06
Je snapt dat dit waarschijnlijk wel de uitzondering is die de regel bevestigt?
En natuurlijk als je dat in 28 uur nog steeds allemaal kan vinden: go for it! Maar ik zou dus nooit mezelf zo achterstellen dat ik niet meer kan groeien in mijn werk, of niet meer mijn eigen broek op kan houden, doordat ik uren ingeleverd heb.
(Helemaal niet als het er impliciet op neerkomt dat ik in die uren dan meer huishouden mag gaan doen - kan wel wat leukers bedenken)
Onzin.
Ligt aan de sector en hoe goed je bent.
Andersom schreef:
18-05-2020 07:04
Niet alleen op financieel gebied ontstaat er dan een enorme ongelijkheid. Zorg en huishouden worden dan ook heel ongelijk, mag jij raden wie daar het eerst frustraties over krijgt.
Gaat al 14 jaar prima op deze manier
Andersom schreef:
18-05-2020 07:11
Zo zijn wij ook opgevoed, inmiddels steunen/onderschrijven mijn ouders gedachte dat vrouwen/moeders ook werken gelukkig wel..

Mijn schoonouders respecteren het dat vrouwen/moeders werken. Maar dat mannen dan ook parttime gaan werken begrijpen ze echt niet. Geen goed woord voor over. Behalve dan als er klusjes gedaan moeten worden, dan vragen ze hun parttime werkende zoon, want die heeft toch tijd genoeg :nut:
Onze ouders hebben hier geen commentaar op. Mijn moeder was erg jong toen ze ons kreeg en is gaan werken toen mijn zusje de deur uit was.
En ik werk wel maar parttime
T is zo gegroeid bij ons en vinden dit beide best.
HennieHen schreef:
18-05-2020 08:25
Dat zegt toch bijna iedereen? Parttime als het financieel kan.
Ik werk gemiddeld 30 uur, dus minimaal 1 niet-werkdag door de week. Ik werk te ver van huis om op een werkdag te sporten, dus dat doe ik op niet-werkdagen. En er ontstaat toch niet meer huishouden als je een dag minder werkt? Behalve misschien een extra keer thuis lunchen.

Ik zou jouw baan ook part time noemen overigens, met 4 dagen werken.
Daarom zeg ik dus: wat is parttime. 36 uur, is dat parttime of fulltime?
En wanneer kan het financieel? Als je zelf nog genoeg inkomen kan genereren, of als je partner wel fulltime werkt?

Er ontstaat niet meer huishouden door parttime werken. Het is wel vaak zo dat vrouwen in een relatie parttime gaan werken en dan ineens opdraaien voor het grootste deel (of gehele) huishouden. Een soort systeem: de vrouw voelt zich verantwoordelijk/wordt aangekeken op het huishouden maar met 2 fulltime banen schiet dit er soms bij in, dus de vrouw gaat minder werken en is dan omdat ze minder werkt ineens nog meer de verantwoordelijke voor het huishouden. Dat is scheef en daar zou ik voor hoeden.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
17-05-2020 21:33
Werken is geen verplichting he? Als jij rond kan komen van minder inkomen en daarmee tevreden bent, prima.
Ik heb 2 dochters, net afgestudeerd, en beiden werken nu 4 dagen. Zo verdienen goed, en ze vinden het erg fijn.

Werken is geen verplichting?

Nouuuuu... toch wel, hoe wil je anders je inkomen verdienen?!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
18-05-2020 08:55
Daarom zeg ik dus: wat is parttime. 36 uur, is dat parttime of fulltime?
En wanneer kan het financieel? Als je zelf nog genoeg inkomen kan genereren, of als je partner wel fulltime werkt?

Er ontstaat niet meer huishouden door parttime werken. Het is wel vaak zo dat vrouwen in een relatie parttime gaan werken en dan ineens opdraaien voor het grootste deel (of gehele) huishouden. Een soort systeem: de vrouw voelt zich verantwoordelijk/wordt aangekeken op het huishouden maar met 2 fulltime banen schiet dit er soms bij in, dus de vrouw gaat minder werken en is dan omdat ze minder werkt ineens nog meer de verantwoordelijke voor het huishouden. Dat is scheef en daar zou ik voor hoeden.
Dit herken ik wel. Toen ik 4 uur (36 -> 32) minder ging werken, kreeg ik van veel mensen (incl. partner) de opmerking dat ik dan meer in het huishouden kon gaan doen. Dat zou eerlijker zijn omdat vriend nog gewoon 5 dagen werkte, dan werkten we allebei 5 dagen. :rofl: Ik heb ze ook keihard uitgelachen, want ik wilde minder werken om meer tijd voor mijzelf te hebben. Ik gaf aan dat het nogal oneerlijk zou zijn als ik nu verplicht zou zijn om meer in het huishouden zou doen, maar veel minder betaald zou krijgen, minder pensioen op zou bouwen en minder vrije tijd zou hebben. Terwijl vriend en meer verdiend én niets in het huishouden meer zou hoeven doen én als zijn extra vakantieuren nog eens aan leuke dingen zoals extra vakantie zou kunnen besteden (Hij werkte 40 uur ipv 36 zodat hij extra op vakantie kon en zo).
Stelletje idioten.

Maar in de praktijk zijn het wel vaak de vrouwen die minder gaan werken om meer in het huishouden te kunnen doen of de boel beter te kunnen regelen voor de kinderen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven