Werk & Studie alle pijlers

Parttime werken

17-05-2020 20:20 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren werk ik fulltime of vaak meer. Maar de laatste twee jaar merk ik al dat ik er klaar mee ben: ik heb geen zin meer dat mijn leven zoveel om werk draait. Maar het zit in me. Ik kom uit een arm gezin en mijn moeder heeft altijd hard moeten werken. Dus dat arbeidsethos heb ik overgenomen. Verder hou ik ook van reizen en werk ik altijd veel uren om dat te kunnen bekostigen.

En toen kwam Corona..... mijn extra uitzendbaan (zorg) houdt voorlopig op. Want op andere afdelingen wordt inval zoveel mogelijk buiten gehouden. Dus buiten mijn 32-urig contract weinig meeruren. Daarnaast heb ik vanwege mijn eigen kwetsbare gezondheid 6 weken thuis gezeten en dat vond ik een verademing. Heerlijk om na zoveel jaar eens rust te hebben. En dat geldt nu ik parttime werk nog steeds. Vaak meerdere dagen per week vrij. Aankomende week zelfs 4 dagen. Geen haast. Geen gejaag. Minder hoofdpijn en meer tijd voor mezelf.
Financieel is het goed te behappen. Ik verdien parttime zo'n 1900 à 2000 euro per maand. Als ik normaal leef hou ik ongeveer 250 euro per maand over om te sparen. Prima denk ik. Maar toch knaagt het aan me.

In mijn hoofd zit dat ik fulltime moet werken en dat ik dan netto meer geld overhoud. Nu kreeg ik elders een fulltime baan aangeboden en ga ik weer twijfelen. Een andere groep met meer reistijd (nu werk ik op fietsafstand) en complexere cliënten (meer agressie). Ik heb in mijn hoofd dat ik dat moet doen en dat parttime werken raar is als je geen kinderen hebt een begin 30 bent. Ook zit de aankomende crisis in mijn hoofd. Is het dan niet beter fulltime contract te hebben?

Het blijft maar door mijn hoofd gaan. Hoe denken jullie hierover ?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-05-2020 12:57
Projecteren much?
:rofl:
Kun je lachen, maakt het niet minder waar.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
18-05-2020 14:35
Klopt. Qua salaris is het hetzelfde maar wel aanzienlijk complexer gedrag en bijbehorende agressie.
Stomme vraag misschien maar waarom zou je jezelf dat aandoen?? Als het salaris er een stuk hoger was, nouja, dan zou ik het nog snappen. Maar per saldo ga je er helemaal niet op vooruit en qua werk ook niet bepaald. Dus waarom zou je het dan overwegen??
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
ik heb de eerste 10 jaar van mijn werkende leven, jong begonnen, 40-55 uur per week gewerkt. Sinds een jaar werk ik bij een nieuwe werkgever voor 32 uur. Het is een wereld van verschil! ik moet eerlijk zeggen dat ik het in het begin ook lastig vond, ik moest mezelf echt half opnieuw uitvinden en ben daar nog steeds mee bezig. Ook sta ik wat meer stil bij mijn gezondheid en dat kon zeker geen kwaad. Ik ben niet tégen fulltime werken, maar denk dat er voor héél veel mensen meer balans zit in een 4 dagen werken / 3 dagen niet-betaald-werken ritme. Ook heb ik collega's die drie dagen werken en ik zou die twee jaar geleden misschien niet kunnen begrijpen, maar de meesten zijn betrokken en presteren ook in relatief hoge functies.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt het zelf al in je OP: "Mijn moeder heeft hard moeten werken". Dat heeft ze (vermoed ik) gedaan om jullie op te kunnen voeden tot zelfstandig functionerende volwassenen. Ik neem aan dat dat je prima lukt, dus je moeder heeft het goed gedaan! Functioneer je echter minder goed als je parttime werkt? Wat is de meerwaarde in jouw geval van full time werken, anders dan 'dat het moet'?

Ik zie 'm niet.
Ik werk nu 10 jaar bij mijn huidige werkgever.
Ik begon met 40 uur pw, nu maar 30 uur pw.

Hoe meer ik ben gaan verdienen, hoe minder ik ging werken.

Er is meer in het leven dan werken.
Ik ben 46 jaar, dus bouw langzaam af naar mijn pension toe :P
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
18-05-2020 17:17
Ik werk nu 10 jaar bij mijn huidige werkgever.
Ik begon met 40 uur pw, nu maar 30 uur pw.

Hoe meer ik ben gaan verdienen, hoe minder ik ging werken.

Er is meer in het leven dan werken.
Ik ben 46 jaar, dus bouw langzaam af naar mijn pension toe :P
Hou er wel rekening mee dat elke keer dat jij minder gaat werken, je pensioenopbouw (vanuit de werkgever) ook minder wordt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
18-05-2020 17:58
Hou er wel rekening mee dat elke keer dat jij minder gaat werken, je pensioenopbouw (vanuit de werkgever) ook minder wordt.

Als ik dan een klein pensiontje heb, en niet rond kom, dan vraag ik alle toeslagen aan die er dan zijn, plus alle gemeentelijke potjes.

* wegwezen hier :whut: *
Porterenee schreef:
18-05-2020 19:00
Als ik dan een klein pensiontje heb, en niet rond kom, dan vraag ik alle toeslagen aan die er dan zijn, plus alle gemeentelijke potjes.

* wegwezen hier :whut: *
Waarom? Daar betaal je toch ook al jaren van allerlei premies voor in de tijd dat je wel werkt
Alle reacties Link kopieren
De eerste jaren heb ik altijd 40 uur gewerkt. Was wel te doen maar merkte dat het best aanpoten was. Toen ik mijn nieuwe baan kreeg, ben ik naar 36 uur per week gegaan en dan 9 uur per dag. In de praktijk werkte ik bij 8 uur toch vaak 'even een uurtje door', dus ja... prima te doen en een dag vrij. Een aanrader, ik zou niet snel meer anders willen.
Alle reacties Link kopieren
semmy1986 schreef:
18-05-2020 20:37
Waarom? Daar betaal je toch ook al jaren van allerlei premies voor in de tijd dat je wel werkt
Niemand betaalt premies voor toeslagen. Toeslagen zijn geen volksverzekering, maar bedoeld voor mensen die op (tijdelijk) een te laag inkomen hebben om de vaste lasten te betalen. Als je vrijwillig minder gaat werken, betekent dat dat je vrijwillig kiest voor een lager inkomen en dat is prima als je dan zelf je broek daarmee kunt ophouden. Maar minder gaan werken en verwachten dat je buurman die wél fulltime werkt, het tekort dat jij hebt om je huur te betalen even bijlegt, is asociaal.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-05-2020 09:36
Niemand betaalt premies voor toeslagen. Toeslagen zijn geen volksverzekering, maar bedoeld voor mensen die op (tijdelijk) een te laag inkomen hebben om de vaste lasten te betalen. Als je vrijwillig minder gaat werken, betekent dat dat je vrijwillig kiest voor een lager inkomen en dat is prima als je dan zelf je broek daarmee kunt ophouden. Maar minder gaan werken en verwachten dat je buurman die wél fulltime werkt, het tekort dat jij hebt om je huur te betalen even bijlegt, is asociaal.
De overheid lijkt dat niet te vinden.

Voor mensen in de bijstand hebben de plicht om te solliciteren of ander werk te doen.
Voor toeslagen geldt die verplichting niet.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
19-05-2020 09:41
De overheid lijkt dat niet te vinden.

Voor mensen in de bijstand hebben de plicht om te solliciteren of ander werk te doen.
Voor toeslagen geldt die verplichting niet.
Dat heeft er niks mee te maken. Toeslagen ontvang je zonder ooit premie ervoor te hebben hoeven betalen. Toeslagen zijn dus geen volksverzekering. Toeslagen krijg je als je inkomen te laag is om bepaalde vaste lasten (geheel) zelf te voldoen. Maar als je er zélf voor kiest om je inkomen te verlagen (bijvoorbeeld door minder te gaan werken omdat je zo graag een extra vrije dag in de week wilt hebben), vind ik het asociaal als dat betekent dat je daardoor meer toeslagen beurt. Immers, je kúnt wel zonder toeslagen rondkomen als je gewoon je bestaande aantal uren blijft werken, maar je wilt graag een vrije dag extra. Da's prima, maar dan moet je niet verwachten dat de samenleving jouw extra vrije dag dan maar betaalt in de vorm van toeslagen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
19-05-2020 09:41
De overheid lijkt dat niet te vinden.

Voor mensen in de bijstand hebben de plicht om te solliciteren of ander werk te doen.
Voor toeslagen geldt die verplichting niet.
Op zich zou ik het geen slecht idee vinden als bij toeslagen ook wordt gekeken naar of je al of niet full-time werkt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-05-2020 09:36
Als je vrijwillig minder gaat werken, betekent dat dat je vrijwillig kiest voor een lager inkomen en dat is prima als je dan zelf je broek daarmee kunt ophouden. Maar minder gaan werken en verwachten dat je buurman die wél fulltime werkt, het tekort dat jij hebt om je huur te betalen even bijlegt, is asociaal.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Maar wat doe je ertegen? Dit geldt natuurlijk ook voor sommige scheefhuurders.
dianaf schreef:
19-05-2020 09:51
Op zich zou ik het geen slecht idee vinden als bij toeslagen ook wordt gekeken naar of je al of niet full-time werkt.

Ja, ik vind het heel raar dat dat niet gebeurt. Sowieso snap ik niet dat mensen zich onnodig afhankelijk maken van overheid of partner.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk parttime (behoorlijk ook, 24 uur) vanaf mijn 39ste. En dat is voor mij echt de beste beslissing ooit geweest. Hoewel ik mijn werk echt leuk vind, raakte ik wel gestresst van de combinatie van 40+ uur werken, een behoorlijke reistijd en dan ook nog proberen een leuk sociaal leven te hebben en het huishouden op orde te houden.
Ik ben door minder te gaan werken een veel leuker en vooral relaxter persoon geworden en ik vind mijn leven ook heel veel leuker nu. Ik zit wel in de luxepositie dat ik met mijn 24 uur nog steeds een prima salaris verdien, maar dat is ook niet vanzelf gekomen.
Mijn man werkt wel fulltime, maar gaat een klein stapje terug doen in uren binnenkort (van 40 naar 36 uur). Als hij ooit echt minder wil gaan werken doen we dat in overleg en zal ik weer wat meer gaan werken.
Ik krijg geen toeslagen, daar vind ik ook wel wat van namelijk. Maar ik ben zeker wel wat afhankelijk van mijn partner nu. Dat is een bewuste keuze en als het ooit misloopt tussen ons of er gebeurt iets met hem, dan kan ik prima weer meer gaan werken en/of mijn leefstijl aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Elle1976 schreef:
19-05-2020 10:03
Hier ben ik het helemaal mee eens! Maar wat doe je ertegen? Dit geldt natuurlijk ook voor sommige scheefhuurders.
Het is inderdaad een rare situatie. Maar scheefhuren vind ik toch wel weer een ander probleem.
Mijn moeder woont in een wijk met sociale huurwoningen die ideaal zijn voor gezinnen. Doorzonwoning met boven 3 slaapkamers en een zolder. Maar daardoor is er ook weinig beweging, want in het dorp zijn niet veel huur/koopwoningen beschikbaar. Je gaat er bijna altijd op achteruit. Voor ouderen is er soms een alternatief van een ouderen woning, maar die zijn een stuk kleiner én een heel stuk duurder, en kwalitatief niet beter. Degenen met een gezin gaan niet weg omdat verhuizen zonder uitzondering kleiner en duurder wonen betekend. Dus dat loopt op een gegeven moment wel scheef, maar daar kun je dus helemaal weinig aan veranderen, behalve meer woningen bouwen. Maar dan bouwen ze daar eigenlijk alleen maar grote dure woningen (400.000 en zo), dus niet interessant voor de meeste mensen in die wijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
19-05-2020 09:41
De overheid lijkt dat niet te vinden.

Voor mensen in de bijstand hebben de plicht om te solliciteren of ander werk te doen.
Voor toeslagen geldt die verplichting niet.
Nee en dat is raar.
Er klopt niets van dat hele toeslagensysteem.
Daarom kon de Bulgarenfraude ook makkelijk gepleegd worden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk tegenwoordig 36 uur, dat is buiten de overheid parttime. Mijn vriend werkt fulltime, 36 uur. :-)

Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik heb een middag in de week vrij zodat ik vrijwilligerswerk kan gaan doen, hier krijg ik energie van!
Dat werk is door de Corona even niet mogelijk, en ik moet zeggen...het bevalt mij best wel goed zo'n vrije middag.
Nu heb ik ook wel aardig wat reistijd elke dag, dus effectief ben ik zo'n 7.5 uur onderweg naast mijn werkuren.

Inmiddels zitten wij ook financieel ruim, dus ik ga er zeker over nadenken om minder te gaan werken.
Ik ben net gestopt met de anticonceptie, dus misschien is het wel een goed moment om daarna eens echt minder uren te gaan maken.

Als het financieel kan, dan zeg ik doen! Je leeft maar 1x, geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-05-2020 09:36
Niemand betaalt premies voor toeslagen. Toeslagen zijn geen volksverzekering, maar bedoeld voor mensen die op (tijdelijk) een te laag inkomen hebben om de vaste lasten te betalen. Als je vrijwillig minder gaat werken, betekent dat dat je vrijwillig kiest voor een lager inkomen en dat is prima als je dan zelf je broek daarmee kunt ophouden. Maar minder gaan werken en verwachten dat je buurman die wél fulltime werkt, het tekort dat jij hebt om je huur te betalen even bijlegt, is asociaal.
Maar er komen dan wel uren vrij voor iemand anders. En dan is diegene daarmee misschien wel in staat zn eigen broek op te houden.
Of iemand in de WW of bijstand krijgt die uren, ook mooi toch?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
17-05-2020 20:27
Mijn werk is leuk, maar het leven buiten werk is leuker. Als het financieel makkelijk kan, gewoon doen.
Helemaal eens
Nu je toch niet kan reizen, zou ik lekker part-time werken. En dan kan je straks, als je meer wilt sparen voor een verre reis, misschien wel weer wat extra uren oppakken.

Zelf zou het me niet lukken om voor elk jaar een verre reis te sparen als ik van 2000 netto moest leven. Maar als jou dat wel lukt: toppie!

Pas als je dan dus financieel gezien niet meer op reis kunt (en ik meen me te kunnen herinneren dat jij dat echt geweldig vindt en dus vaak doet), zou ik dus overwegen om weer meer te gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Als je makkelijk kan rondkomen, en het je (afgezien van het moeten) rust geeft, dan zou ik minder gaan werken. Meer uren werken kan altijd nog
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
19-05-2020 10:41
Het is inderdaad een rare situatie. Maar scheefhuren vind ik toch wel weer een ander probleem.
Daarom schreef ik ook ‘sommige’ scheefhuurders. Ik snap best dat dit niet voor iedereen geldt..
Alle reacties Link kopieren
semmy1986 schreef:
17-05-2020 20:41
Ik ben gewoon ig-er maar heb partner die fulltime werkt en ik zit wel vrij hoog in mijn salarisschaal ik zit sowieso in 40 ipv 35😃
Nou bofkont knap dat je daar jezelf van kan bedruipen. Met een beetje veel hulp van manlief natuurlijk. :applause:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven