Werk & Studie alle pijlers

Parttime werken

17-05-2020 20:20 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren werk ik fulltime of vaak meer. Maar de laatste twee jaar merk ik al dat ik er klaar mee ben: ik heb geen zin meer dat mijn leven zoveel om werk draait. Maar het zit in me. Ik kom uit een arm gezin en mijn moeder heeft altijd hard moeten werken. Dus dat arbeidsethos heb ik overgenomen. Verder hou ik ook van reizen en werk ik altijd veel uren om dat te kunnen bekostigen.

En toen kwam Corona..... mijn extra uitzendbaan (zorg) houdt voorlopig op. Want op andere afdelingen wordt inval zoveel mogelijk buiten gehouden. Dus buiten mijn 32-urig contract weinig meeruren. Daarnaast heb ik vanwege mijn eigen kwetsbare gezondheid 6 weken thuis gezeten en dat vond ik een verademing. Heerlijk om na zoveel jaar eens rust te hebben. En dat geldt nu ik parttime werk nog steeds. Vaak meerdere dagen per week vrij. Aankomende week zelfs 4 dagen. Geen haast. Geen gejaag. Minder hoofdpijn en meer tijd voor mezelf.
Financieel is het goed te behappen. Ik verdien parttime zo'n 1900 à 2000 euro per maand. Als ik normaal leef hou ik ongeveer 250 euro per maand over om te sparen. Prima denk ik. Maar toch knaagt het aan me.

In mijn hoofd zit dat ik fulltime moet werken en dat ik dan netto meer geld overhoud. Nu kreeg ik elders een fulltime baan aangeboden en ga ik weer twijfelen. Een andere groep met meer reistijd (nu werk ik op fietsafstand) en complexere cliënten (meer agressie). Ik heb in mijn hoofd dat ik dat moet doen en dat parttime werken raar is als je geen kinderen hebt een begin 30 bent. Ook zit de aankomende crisis in mijn hoofd. Is het dan niet beter fulltime contract te hebben?

Het blijft maar door mijn hoofd gaan. Hoe denken jullie hierover ?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 4 dagen normaal gesproken, en veel in opstartfases van projecten en programma's met veel tempo wisselingen die max. 2-3 jaar duren.
Voor mij en werkgever is het juist fijn dat ik in periodes van overdracht de ruimte kan maken om de 5e dag ook te werken, zodat ik kan inwerken op een vervolgklus en/of mijn overdracht netjes doen (als ik zelf nog niet direct een opvolger heb), of in piek-periodes een beetje extra in kunnen zetten. Voor mij fijn want dan heb ik een paar maanden extra salaris ;-) of wat extra overuren om op te maken.
Geen toeslagen hier, maar anders had ik het vast ook zo gedaan.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
18-05-2020 11:26
De plek waar ik nu werk, daar werk ik pas sinds december. Het is binnen dezelfde organisatie waar ik al werkte, maar dan een ander district. Omdat ik al een 32urig contract had, behield ik die. Binnen mijn team ben ik de enige met 32 uur. Want in dat district worden minder grote contracten gegeven. Dit is best normaal in de zorg. In de zorg is het lastig om een fulltime (36 uur) contract te krijgen. Ik heb dus geluk met 32 uur. Op mijn vorige groep werkte ik vaak meeruren of ik kluste bij bij het uitzendbureau. Dat kan nu allemaal minder/niet vanwege corona. Dus voor het eerst in jaren werk ik parttime: 32 uren. Vakantie zit er voorlopig niet in dus dat bespaart een hoop. Ik kan prima leven van wat ik nu verdien en onder normale omstandigheden zou ik nog steeds op vakantie en genoeg andere extra dingen kunnen doen. Alleen ieder jaar verre reis kan met dit salaris niet. Maar is me dat al dat werken waard? Ik ontdek nu dat ik me thuis ook prima vermaak. En ik kan qua uitgaven mocht het nodig zijn nog heel wat stapjes terug doen.

Voordeel vind ik nu dat ik op de fiets naar het werk kan. Het is 10 km fietsen en dat vind ik heerlijk. Vorige baan was klein half uurtje met de auto inclusief snelweg. Gevoelsmatig scheelt dit nu zo veel. Op een gekke manier ervaar ik minder stress doordat ik minder rekening hoef te houden met het verkeer. Ik gebruik mijn auto stukken minder. Voorheen reed ik 3 à 4 tanks per maand leeg. Nu nog amper 1. Scheelt 100 euro per maand. Terwijl het aan reiskostenvergoeding me netto nog geen 30 euro scheelt.

En ja. Financieel volledig onafhankelijk. LAT relatie En geen toeslagen.
Lekker 32 u blijven werken op deze plek. Levert je op wat je fijn vindt. En zit je wat krap bij kas dan val je wat diensten in dat is het voordeel van werken in de zorg.
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
19-05-2020 11:53
Maar er komen dan wel uren vrij voor iemand anders. En dan is diegene daarmee misschien wel in staat zn eigen broek op te houden.
Of iemand in de WW of bijstand krijgt die uren, ook mooi toch?
Mooi als je die uren inlevert en zelf voor je kosten opdraait met je verminderde salaris. Niet mooi als je je extra vrije tijd "koopt" door de rest van de samenleving de rekening daarvoor te laten betalen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat je zo redeneert Pejeka, maar aan de andere kant, door minder werken krijgt personeel ook meer rust en lijkt het mij aannemelijk dat er daardoor minder mensen ziek worden, burnout klachten etc. Dat kost de samenleving ook veel geld..
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
19-05-2020 18:17
Ik snap wel dat je zo redeneert Pejeka, maar aan de andere kant, door minder werken krijgt personeel ook meer rust en lijkt het mij aannemelijk dat er daardoor minder mensen ziek worden, burnout klachten etc. Dat kost de samenleving ook veel geld..
Nou, sorry, als je niet eens méér dan 28 uur per week kunt werken zonder met een burnout ter aarde te zijgen, wat voor generaties van watjes hebben we dan grootgebracht?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Daar kun je niet over oordelen :) Iedereen heeft een andere grens. Daarnaast weet je ook niet hoe de prive situatie is van mensen.
pejeka schreef:
19-05-2020 17:57
Mooi als je die uren inlevert en zelf voor je kosten opdraait met je verminderde salaris. Niet mooi als je je extra vrije tijd "koopt" door de rest van de samenleving de rekening daarvoor te laten betalen.
Je kan het 1000x roepen maar het blijft jouw mening en niets meer.
Het is prima toegestaan om vrijwillig minder te gaan werken en dan toeslagen aan te vragen.
SEM72 schreef:
19-05-2020 16:59
Nou bofkont knap dat je daar jezelf van kan bedruipen. Met een beetje veel hulp van manlief natuurlijk. :applause:
Klopt. Erg jong de zorg in gegaan ik was 15, dus toen onderaan begonnen in schaal 30 toen ig 35 en inmiddels werk Ik al paar jaar bij bedrijf dat ons naar 40 heeft gedaan en ik zit daar vrij hoog omdat ik dus jong begonnen ben.
Ik kan zonder mijn man mij zelf redden als nodig zou zijn.
Zolang dat niet nodig is hebben wij onze verdeling en daar zijn wij beide blij mee.
T is zelfs zo dat wij van zijn inkomen alleen kunnen rondkomen ex sparen. Dus dat doen we van mijn loon voor de vakantie s

Voor degene die vallen over toeslagen en dergelijke.wij ontvangen niks daarvan
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
19-05-2020 20:36
Daar kun je niet over oordelen :) Iedereen heeft een andere grens. Daarnaast weet je ook niet hoe de prive situatie is van mensen.
Iedereen heeft wel eens wat in zijn privésituatie. En daar deal je dan mee. En ja, soms is dat "veel". Maar dat moet dan maar even. Er zal toch brood op de plank moeten komen. En het is onredelijk te verwachten dat andere mensen dat voor je gaan betalen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-05-2020 20:48
Iedereen heeft wel eens wat in zijn privésituatie. En daar deal je dan mee. En ja, soms is dat "veel". Maar dat moet dan maar even. Er zal toch brood op de plank moeten komen. En het is onredelijk te verwachten dat andere mensen dat voor je gaan betalen.
Ik werk fulltime, en heb het geluk dat ik ook met parttime werken geen gebruik hoef te maken van toeslagen. Mocht ik in de toekomst 32 uur willen gaan werken om bijvoorbeeld een dag te gaan mantelzorgen voor mijn ouders, dan hoef ik daar geen toeslagen voor aan te vragen. Maar ik zou het helemaal snappen wanneer iemand anders, die in dezelfde situatie met 32 uur werken niet kan rondkomen, wel toeslagen aanvraagt.

Niet elke situatie is hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
semmy1986 schreef:
19-05-2020 20:47
Klopt. Erg jong de zorg in gegaan ik was 15, dus toen onderaan begonnen in schaal 30 toen ig 35 en inmiddels werk Ik al paar jaar bij bedrijf dat ons naar 40 heeft gedaan en ik zit daar vrij hoog omdat ik dus jong begonnen ben.
Ik kan zonder mijn man mij zelf redden als nodig zou zijn.
Zolang dat niet nodig is hebben wij onze verdeling en daar zijn wij beide blij mee.
T is zelfs zo dat wij van zijn inkomen alleen kunnen rondkomen ex sparen. Dus dat doen we van mijn loon voor de vakantie s

Voor degene die vallen over toeslagen en dergelijke.wij ontvangen niks daarvan
Ik zit zelf ook in 40 en werk alleen nachtdiensten daardoor verdien ik ook leuk. Maar daar kan een normaal mens niet van wonen en leven. Zeker niet bij 15 u per week.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
20-05-2020 07:08
Ik werk fulltime, en heb het geluk dat ik ook met parttime werken geen gebruik hoef te maken van toeslagen. Mocht ik in de toekomst 32 uur willen gaan werken om bijvoorbeeld een dag te gaan mantelzorgen voor mijn ouders, dan hoef ik daar geen toeslagen voor aan te vragen. Maar ik zou het helemaal snappen wanneer iemand anders, die in dezelfde situatie met 32 uur werken niet kan rondkomen, wel toeslagen aanvraagt.

Niet elke situatie is hetzelfde.
Die iemand anders kan dan gewoon 36 uur gaan werken, of 38 uur, of 40 uur, in plaats van zijn/haar vaste lasten deels door de buurman te laten betalen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Met dat hele toeslagensysteem is natuurlijk iets mis. Toen ik 10 jaar geleden terug naar Nederland kwam was het dikke crisis hier en was het heel moeilijk om werk te vinden. Uiteindelijk lukte me dat, maar het was voor 24 uur per week en ik hield er netto 1100 euro aan over. De huur van mijn studio was 700 maar ik kreeg in totaal zo'n 400 euro aan zorg en huurtoeslag dus ik kon er van leven.

Na een paar maanden werden mij extra uren aangeboden. Ik kon 32 uur werken. Daar hield ik 1500 euro netto aan over maar ik kreeg geen toeslagen meer. Uiteindelijk werkte ik meer en kreeg ik netto hetzelfde. Tuurlijk is het fijn om je eigen broek op te houden en ik vond mijn werk superleuk maar ik kan me voorstellen dat mensen voor het eerste kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
20-05-2020 16:29
Met dat hele toeslagensysteem is natuurlijk iets mis. Toen ik 10 jaar geleden terug naar Nederland kwam was het dikke crisis hier en was het heel moeilijk om werk te vinden. Uiteindelijk lukte me dat, maar het was voor 24 uur per week en ik hield er netto 1100 euro aan over. De huur van mijn studio was 700 maar ik kreeg in totaal zo'n 400 euro aan zorg en huurtoeslag dus ik kon er van leven.

Na een paar maanden werden mij extra uren aangeboden. Ik kon 32 uur werken. Daar hield ik 1500 euro netto aan over maar ik kreeg geen toeslagen meer. Uiteindelijk werkte ik meer en kreeg ik netto hetzelfde. Tuurlijk is het fijn om je eigen broek op te houden en ik vond mijn werk superleuk maar ik kan me voorstellen dat mensen voor het eerste kiezen.
Ik niet. Ik wil mijn eigen zaken bekostigen en niet mijn hand ophouden bij de andere mensen die belasting betalen. Want die toeslagen die je beurt, moeten wel door iemand anders die wél werkt, worden opgebracht. Als het écht noodzakelijk is, is het uiteraard fijn dat dat vangnet er is, maar ik zal nooit redeneren: door meer te gaan werken, verlies ik mijn toeslagen en ga ik er netto niet op vooruit. Mijn redenatie zou dan zijn: door meer te gaan werken, hoef ik geen beroep meer te doen op ándere hardwerkende mensen om een deel van mijn vaste lasten te betalen. En dat is voor mij genoeg.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-05-2020 16:34
Ik niet. Ik wil mijn eigen zaken bekostigen en niet mijn hand ophouden bij de andere mensen die belasting betalen. Want die toeslagen die je beurt, moeten wel door iemand anders die wél werkt, worden opgebracht. Als het écht noodzakelijk is, is het uiteraard fijn dat dat vangnet er is, maar ik zal nooit redeneren: door meer te gaan werken, verlies ik mijn toeslagen en ga ik er netto niet op vooruit. Mijn redenatie zou dan zijn: door meer te gaan werken, hoef ik geen beroep meer te doen op ándere hardwerkende mensen om een deel van mijn vaste lasten te betalen. En dat is voor mij genoeg.
Ben het met je eens hoor. Ik ook niet. Maar vond het wel opmerkelijk dat ik door méér uren te gaan werken ik er netto niets op vooruit ging. Ik zie waar de verleiding ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 28 uur in een verpleeghuis, alleen nachtdiensten (en een incidentele weekenddienst overdag) en verdien daarmee ruim meer dan mijn man die 40 uur werkt.
We hebben drie kinderen (basisschoolleeftijd).We leven van mijn salaris en sparen dat van hem + de kinderbijslag. We krijgen geen enkele toeslag.

Waarom zou ik dan full-time moeten gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-05-2020 17:57
Mooi als je die uren inlevert en zelf voor je kosten opdraait met je verminderde salaris. Niet mooi als je je extra vrije tijd "koopt" door de rest van de samenleving de rekening daarvoor te laten betalen.
Nee, je snapt t niet.


Gewoon ruilen.
De uren inleveren ( en de samenleving voor je extra vrije tijd laten betalen :roll: ) en die vrijgekomen uren worden dan gedaan door iemand anders gedaan. Bijvoorbeeld door iemand die tot dan niet voldoende uren ( met bijbehorend salaris) kon krijgen om zonder toeslagen te kunnen. Of door iemand die WW heeft of bijstand.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
20-05-2020 21:57
Nee, je snapt t niet.


Gewoon ruilen.
De uren inleveren ( en de samenleving voor je extra vrije tijd laten betalen :roll: ) en die vrijgekomen uren worden dan gedaan door iemand anders gedaan. Bijvoorbeeld door iemand die tot dan niet voldoende uren ( met bijbehorend salaris) kon krijgen om zonder toeslagen te kunnen. Of door iemand die WW heeft of bijstand.
Niet mijn stijl. Zo lang ik mijn rekeningen zelf kan betalen zonder een beroep te doen op andere mensen, zal ik dat doen. Kan ik minder gaan werken zonder dat ik daarvoor een beroep moet doen op toeslagen, dan vind ik dat prima. Maar heb ik gewoon mijn fulltime salaris nodig om toeslagenvrij te kunnen leven, dan blijf ik fulltime werken. Ik houd er niet van de rekening voor mijn levensonderhoud bij de buren neer te leggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-05-2020 10:13
Niet mijn stijl. Zo lang ik mijn rekeningen zelf kan betalen zonder een beroep te doen op andere mensen, zal ik dat doen. Kan ik minder gaan werken zonder dat ik daarvoor een beroep moet doen op toeslagen, dan vind ik dat prima. Maar heb ik gewoon mijn fulltime salaris nodig om toeslagenvrij te kunnen leven, dan blijf ik fulltime werken. Ik houd er niet van de rekening voor mijn levensonderhoud bij de buren neer te leggen.
Helaas denkt 80% niet zo. Wat mij betreft moet het toeslagen /ib systeem dus anders worden ingericht.

Overigens ontvang ik (alleenstaand parttime) ook een minimale kindertoeslag. Aangezien ik zelf per maand minimaal 1 persoon in de bijstand betaal aan belasting zeg ik er geen nee tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook 4 dagen (32-38 uur in de praktijk), en daar ben ik blij mee. Heb er eerst 3 gewerkt en dan was krap. Net te veel voor toeslagen, te weinig om wat extra's te kunnen doen. Meer uren is niet zo makkelijk te krijgen hier, we hebben last van krimp.
Ik ben verder ook blij met mijn vrije dag! Op die dag plan ik afspraken met dokter, tandarts, afspraken betreffende de zorg van mijn kinderen. Daar neem ik dus nooit verlof voor op. Daarnaast heb ik tijd voor huishouden, opvoeding èn ontspanning, zodat ik er op mijn werk ook vol voor kan gaan. 4 dagen is voor mij dus genoeg.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-05-2020 16:34
Ik niet. Ik wil mijn eigen zaken bekostigen en niet mijn hand ophouden bij de andere mensen die belasting betalen. Want die toeslagen die je beurt, moeten wel door iemand anders die wél werkt, worden opgebracht. Als het écht noodzakelijk is, is het uiteraard fijn dat dat vangnet er is, maar ik zal nooit redeneren: door meer te gaan werken, verlies ik mijn toeslagen en ga ik er netto niet op vooruit. Mijn redenatie zou dan zijn: door meer te gaan werken, hoef ik geen beroep meer te doen op ándere hardwerkende mensen om een deel van mijn vaste lasten te betalen. En dat is voor mij genoeg.
Meer uren werken voor minder of hetzelfde salaris als nu met minder uren is natuurlijk heel krom. Leuk dat je toeslagenvrij bent dan maar extra uren werken, vrije tijd inleveren en er financieel niet op vooruit gaan is gewoon niet motiverend. Ik zit zelf ook op dat punt, de paar extra uren die ze nu aanbieden zijn financieel voor mij niet aantrekkelijk dus blijf ik voorlopig even hetzelfde aantal uren werken totdat het systeem is aangepast of ze met fors meer uren komen. Anders ben ik letterlijk en figuurlijk een dief van mijn eigen portemonnee en tijd en gaat alleen de baas er op vooruit.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-05-2020 10:13
Niet mijn stijl. Zo lang ik mijn rekeningen zelf kan betalen zonder een beroep te doen op andere mensen, zal ik dat doen. Kan ik minder gaan werken zonder dat ik daarvoor een beroep moet doen op toeslagen, dan vind ik dat prima. Maar heb ik gewoon mijn fulltime salaris nodig om toeslagenvrij te kunnen leven, dan blijf ik fulltime werken. Ik houd er niet van de rekening voor mijn levensonderhoud bij de buren neer te leggen.
Ik gun een ander ook wat.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
21-05-2020 13:17
Ik gun een ander ook wat.
Ik gun een ander niet dat die een deel van MIJN vaste lasten moet betalen omdat ik zelf te beroerd ben om meer uren te werken, of liever een paar dagen extra vrij heb per week om leuke dingen te doen. Niks mis mee, als je dat zelf kunt betalen, maar alles mis mee als je een ander jouw extra vrije uren laat betalen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lady_Day schreef:
20-05-2020 16:29
Met dat hele toeslagensysteem is natuurlijk iets mis. Toen ik 10 jaar geleden terug naar Nederland kwam was het dikke crisis hier en was het heel moeilijk om werk te vinden. Uiteindelijk lukte me dat, maar het was voor 24 uur per week en ik hield er netto 1100 euro aan over. De huur van mijn studio was 700 maar ik kreeg in totaal zo'n 400 euro aan zorg en huurtoeslag dus ik kon er van leven.

Na een paar maanden werden mij extra uren aangeboden. Ik kon 32 uur werken. Daar hield ik 1500 euro netto aan over maar ik kreeg geen toeslagen meer. Uiteindelijk werkte ik meer en kreeg ik netto hetzelfde. Tuurlijk is het fijn om je eigen broek op te houden en ik vond mijn werk superleuk maar ik kan me voorstellen dat mensen voor het eerste kiezen.


Dat kan alleen in een huurwoning. In het zwembad had ik ook van die collega’s. Een ging een schaal omhoog en toen ging ze minder werken, want anders verloor ze haar huurtoeslag. Haar vriend werkte ergens anders, maar ook die kreeg meer loon en die ging ook minder werken, zodat het gezinsinkomen niet te hoog werd. Volgens mij werkten die beiden iets van 14 uur per week. Je moet dan het geluk hebben in een huurwoning te zitten die beneden een grens aan huur zit. Als je daarin zit, stroom je volgens mij niet meer door. Tenminste ik zou dat niet doen.
Voor TO. Ik zou parttime gaan werken als dat kan als ik jou was. Ik zie het probleem niet.
Wij werken hier beiden fulltime en dat moeten we, omdat we beiden geen wereldloon verdienen. Als het financieel uitkomt zouden we ook minder gaan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven