Werk & Studie alle pijlers

Parttime werken

17-05-2020 20:20 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren werk ik fulltime of vaak meer. Maar de laatste twee jaar merk ik al dat ik er klaar mee ben: ik heb geen zin meer dat mijn leven zoveel om werk draait. Maar het zit in me. Ik kom uit een arm gezin en mijn moeder heeft altijd hard moeten werken. Dus dat arbeidsethos heb ik overgenomen. Verder hou ik ook van reizen en werk ik altijd veel uren om dat te kunnen bekostigen.

En toen kwam Corona..... mijn extra uitzendbaan (zorg) houdt voorlopig op. Want op andere afdelingen wordt inval zoveel mogelijk buiten gehouden. Dus buiten mijn 32-urig contract weinig meeruren. Daarnaast heb ik vanwege mijn eigen kwetsbare gezondheid 6 weken thuis gezeten en dat vond ik een verademing. Heerlijk om na zoveel jaar eens rust te hebben. En dat geldt nu ik parttime werk nog steeds. Vaak meerdere dagen per week vrij. Aankomende week zelfs 4 dagen. Geen haast. Geen gejaag. Minder hoofdpijn en meer tijd voor mezelf.
Financieel is het goed te behappen. Ik verdien parttime zo'n 1900 à 2000 euro per maand. Als ik normaal leef hou ik ongeveer 250 euro per maand over om te sparen. Prima denk ik. Maar toch knaagt het aan me.

In mijn hoofd zit dat ik fulltime moet werken en dat ik dan netto meer geld overhoud. Nu kreeg ik elders een fulltime baan aangeboden en ga ik weer twijfelen. Een andere groep met meer reistijd (nu werk ik op fietsafstand) en complexere cliënten (meer agressie). Ik heb in mijn hoofd dat ik dat moet doen en dat parttime werken raar is als je geen kinderen hebt een begin 30 bent. Ook zit de aankomende crisis in mijn hoofd. Is het dan niet beter fulltime contract te hebben?

Het blijft maar door mijn hoofd gaan. Hoe denken jullie hierover ?
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
23-05-2020 17:03
Maar dat is niet jouw probleem verder. Klinkt hard maar als je gewoon uren op contract hebt die je wilt werken zou ik die niet inleveren, ook niet als dat van bovenaf zou moeten. Zo werkt het gewoon niet.
Ik heb het andersom. Baas wil dat ik meer uren ga werken maar netto ga ik er bijna niet op vooruit ook door het wegvallen van toeslagen en andere dingen. Dus uiteindelijk meer uren werken voor bijna hetzelfde salaris is natuurlijk niet motiverend. Als ik weiger is hij niet blij en gaat ie iemand anders vragen/inhuren voor die uren en maak ik natuurlijk een slechte beurt en wil niet mijn eigen ondergang in gang zetten. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
24-05-2020 09:49
Ik heb het andersom. Baas wil dat ik meer uren ga werken maar netto ga ik er bijna niet op vooruit ook door het wegvallen van toeslagen en andere dingen. Dus uiteindelijk meer uren werken voor bijna hetzelfde salaris is natuurlijk niet motiverend. Als ik weiger is hij niet blij en gaat ie iemand anders vragen/inhuren voor die uren en maak ik natuurlijk een slechte beurt en wil niet mijn eigen ondergang in gang zetten. Wat zouden jullie doen?
Tuurlijk ga je er dan op vooruit: je kan voortaan zélf je huur betalen in plaats van de je medemensen dat voor je moeten doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-05-2020 09:52
Tuurlijk ga je er dan op vooruit: je kan voortaan zélf je huur betalen in plaats van de je medemensen dat voor je moeten doen.
Dit precies!
Toeslagen zijn bedoeld voor wie het nodig heeft. Als we er allemaal zo over denken wordt het systeem onbetaalbaar.
pejeka schreef:
24-05-2020 09:52
Tuurlijk ga je er dan op vooruit: je kan voortaan zélf je huur betalen in plaats van de je medemensen dat voor je moeten doen.

Dat is heel nobel gedacht hoor, en fijn dat jij zo kan denken. Je moet alleen wel veel meer inspanning leveren om financieel gelijk te blijven dus op dat gebied ga je achteruit. Zeker voor mensen die naast dat werk nog heel veel andere verplichtingen hebben kan de je keuze dan toch op de toeslag vallen. Werken zou in die gevallen meer moeten opleveren voor mensen die op dat punt balanceren.

In een tijd vóór de toeslagen heb ik ooit bedankt voor een laag betaalde baan in de productie, omdat ik er nauwelijks iets aan over hield. De tweede auto wegdoen, bezuinigen op boodschappen door in meerdere winkels boodschappen te doen leverde netto ongeveer net zo veel op met minder inspanning.
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
24-05-2020 10:00
Dit precies!
Toeslagen zijn bedoeld voor wie het nodig heeft. Als we er allemaal zo over denken wordt het systeem onbetaalbaar.
Ik zit dan op een punt dat ik daadwerkelijk minder toeslag krijg maar uiteindelijk óók netto minder binnen krijg per maand omdat je meer verliest dan er bij krijgt. Enige voordeel is hogere brutoloon bij ww-uitkering of vakantiegeld maar dat telt weer mee voor je jaarinkomen. Uiteindelijk moet ik dus meer uren werken voor bijna of minder hetzelfde geld.
DeeDee76 schreef:
24-05-2020 10:00
Dit precies!
Toeslagen zijn bedoeld voor wie het nodig heeft. Als we er allemaal zo over denken wordt het systeem onbetaalbaar.

Helemaal gelijk hoor, alleen deugt het systeem niet als je met meer uren werken netto gelijk blijft in besteedbaar inkomen.

De schaal zou een veel geleidelijker verloop naar niks moeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-05-2020 10:11
Helemaal gelijk hoor, alleen deugt het systeem niet als je met meer uren werken netto gelijk blijft in besteedbaar inkomen.

De schaal zou een veel geleidelijker verloop naaar niks moeten hebben.
Als meer uren werken betekent dat je zelf je vaste lasten kunt voldoen in plaats van je hand op te houden bij de samenleving voor toeslagen, heb je toch wat gewonnen? Dat je dan netto ongeveer hetzelfde overhoudt, maakt toch niet uit?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
24-05-2020 10:13
Als meer uren werken betekent dat je zelf je vaste lasten kunt voldoen in plaats van je hand op te houden bij de samenleving voor toeslagen, heb je toch wat gewonnen? Dat je dan netto ongeveer hetzelfde overhoudt, maakt toch niet uit?

Maar als je daar dan veel meer inspanning voor moet leveren is dat toch verlies in tijd? Als een halve dag per week extra werken je nul euro oplevert, dan stimuleert dat niet echt natuurlijk.

Zeker niet als je in die halve dag te kunnen gaan werken je met inspanning kost dan alleen het werken. Bijvoorbeeld als je dan voor je werk eerst je kinderen ergens moet brengen omdat ze nog niet naar school kunnen om die tijd of je moet een half uur fietsen of allebei.

Om met kleine kinderen te kunnen gaan werken, de opvang te regelen etc. Kwam er bij mij per moment om te werken ongeveer een uur organisatie bij.
Alle reacties Link kopieren
Geluk en gezondheid zijn het belangrijkste, niet hoe veel uren je werkt en hoe veel geld je binnenhaalt (behalve als je een hoge levensstandaard gewend bent). Als je het je kunt veroorloven en genoeg hebt met het geld wat je kunt sparen, zou zou ik zeker voor parttime werken gaan.

Zoals je zelf al aangeeft, je wil tijd voor andere dingen in je leven overhouden. Dat lijkt me iets wat je ontzettend veel voldoening gaat geven. En als je bang bent wat anderen daarvan vinden: ze zullen altijd iets van jouw leven vinden, dus kun je maar beter doen waar jij blij van wordt.
cortana85 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 10:51
5.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
24-05-2020 10:00
Dit precies!
Toeslagen zijn bedoeld voor wie het nodig heeft. Als we er allemaal zo over denken wordt het systeem onbetaalbaar.
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-05-2020 10:23
Maar als je daar dan veel meer inspanning voor moet leveren is dat toch verlies in tijd? Als een halve dag per week extra werken je nul euro oplevert, dan stimuleert dat niet echt natuurlijk.

Zeker niet als je in die halve dag te kunnen gaan werken je met inspanning kost dan alleen het werken. Bijvoorbeeld als je dan voor je werk eerst je kinderen ergens moet brengen omdat ze nog niet naar school kunnen om die tijd of je moet een half uur fietsen of allebei.

Om met kleine kinderen te kunnen gaan werken, de opvang te regelen etc. Kwam er bij mij per moment om te werken ongeveer een uur organisatie bij.
Maar het gaat er toch om dat je zelf je broek kunt ophouden en niet de rekening daarvoor bij andere werkende mensen in de samenleving neerlegt? Tuurlijk vereist het meer inspanning om in je eigen onderhoud te voorzien dan anderen daarvoor te laten opdraaien. Maar er is toch ook nog zoiets als moreel gevoel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
In een ideale wereld denken mensen zo ja. Maar als het erop aankomt zullen er veel mensen toch voor minder werken en toeslagen gaan.
Maar eigenlijk vind ik dat het omgedraaid moet worden, hoe kan het dat minder werken soms loont met toeslagen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven