Werk & Studie alle pijlers

Parttime werken

17-05-2020 20:20 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren werk ik fulltime of vaak meer. Maar de laatste twee jaar merk ik al dat ik er klaar mee ben: ik heb geen zin meer dat mijn leven zoveel om werk draait. Maar het zit in me. Ik kom uit een arm gezin en mijn moeder heeft altijd hard moeten werken. Dus dat arbeidsethos heb ik overgenomen. Verder hou ik ook van reizen en werk ik altijd veel uren om dat te kunnen bekostigen.

En toen kwam Corona..... mijn extra uitzendbaan (zorg) houdt voorlopig op. Want op andere afdelingen wordt inval zoveel mogelijk buiten gehouden. Dus buiten mijn 32-urig contract weinig meeruren. Daarnaast heb ik vanwege mijn eigen kwetsbare gezondheid 6 weken thuis gezeten en dat vond ik een verademing. Heerlijk om na zoveel jaar eens rust te hebben. En dat geldt nu ik parttime werk nog steeds. Vaak meerdere dagen per week vrij. Aankomende week zelfs 4 dagen. Geen haast. Geen gejaag. Minder hoofdpijn en meer tijd voor mezelf.
Financieel is het goed te behappen. Ik verdien parttime zo'n 1900 à 2000 euro per maand. Als ik normaal leef hou ik ongeveer 250 euro per maand over om te sparen. Prima denk ik. Maar toch knaagt het aan me.

In mijn hoofd zit dat ik fulltime moet werken en dat ik dan netto meer geld overhoud. Nu kreeg ik elders een fulltime baan aangeboden en ga ik weer twijfelen. Een andere groep met meer reistijd (nu werk ik op fietsafstand) en complexere cliënten (meer agressie). Ik heb in mijn hoofd dat ik dat moet doen en dat parttime werken raar is als je geen kinderen hebt een begin 30 bent. Ook zit de aankomende crisis in mijn hoofd. Is het dan niet beter fulltime contract te hebben?

Het blijft maar door mijn hoofd gaan. Hoe denken jullie hierover ?
ClumsyNinja schreef:
17-05-2020 20:28
En ik vind: fulltime werken, tenzij je dat om een of andere reden niet kan.
Maar ik heb wel heel leuk werk dat scheelt. En ik neem lange vakanties.
Hoe doe je dat dan?
Ik heb 23 dagen verlof per jaar, en vanwege de bezetting mag ik nooit meer dan 4 weken aaneengesloten vrij nemen.

Ik werk trouwens mijn hele werkende leven al 36 uur ( 4x9).
Sins mijn oudste naar school gaat 32.

Die ene extra vrije dag zou ik niet willen missen, maar bij nog minder werken zou ik inderdaad de interessante projecten en taken niet meer kunnen doen.
Het voordeel van “ parttime “ vind ik wel dat t makkelijker is om overwerk te weigeren. 36 uur wordt misschien incidenteel 38, waar de mensen die ik ken die fulltime werken een contract hebben voor 40 uur maar in de praktijk 50-60 uur draaien.
Alle reacties Link kopieren
Dus je motivatie voor je nieuwe baan is: 'Het moet eigenlijk van mezelf? Die baan klinkt me niet zo aanlokkelijk in de oren, ik heb het financieel niet nodig, ik denk dat ik me er minder gezond door ga voelen, maar vooruit, het moet dan maar.'
Weten ze dat daar bij je nieuwe werk?
En wat als morgen vanaf 32 uur officieel fulltime wordt genoemd?
Ik vind zo duidelijk uit je OP blijken dat je 0,0 zin hebt in je nieuwe baan.
Mocht je vinden dat je je op je 'extra' vrije dag toch nuttig moet maken ( als het huishouden, sociale contacten, uitrusten niet nuttig vindt) kun je vrijwilligerswerk doen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
18-05-2020 07:54
Kennelijk ben ik de enige die voor fulltime is. Laat ik het specificeren: het ligt er wel aan wat je onder parttime verstaat.
Ik werk bijvoorbeeld 36 uur, maar bij ons is dat fulltime. Ik zag het hierboven genoemd worden als parttime. 32 uur kan ik me ook nog voorstellen.
Maar minder dan dat? Kan je dan nog genoeg uren op je werk maken om ook te kunnen groeien in je baan, of blijft het dan altijd een ‘baantje’? En wil je dat? Ik zou mezelf nooit en te nimmer afhankelijk maken van (het inkomen van) een ander: zorg dat je je eigen broek op kan houden. Vanwege je zelfstandigheid, de gelijkwaardigheid en ook je eigen ontwikkeling. Weer dat vorige punt; ik zie de echt interessante opdrachten meestal niet gaan naar de kleine parttime contracten.
En val niet in 2 valkuilen:
- minder uren gaan werken maar dezelfde hoeveelheid werk moeten doen
- minder uren gaan werken en dan meer tijd besteden aan huishouden

Ik vind dat ik eigenlijk nog steeds heel veel vrije tijd over hou naast die 36 uur. Helemaal omdat ik ze mag maken in 4x9. Dus als bij jou fulltime 40 is en je zou onder parttime ook verstaan 4x9 gaan werken, dan kan ik het me heel goed voorstellen. Dan heb je inderdaad een hele dag extra vrij per week en toch nog alle voordelen van fulltime.
Dat.
Bij 40 uur is 36 uur parttime en bij jou ( en vele anderen ) fulltime.
En tig jaar geleden was 48 uur de norm.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
18-05-2020 08:06
Je snapt dat dit waarschijnlijk wel de uitzondering is die de regel bevestigt?
En natuurlijk als je dat in 28 uur nog steeds allemaal kan vinden: go for it! Maar ik zou dus nooit mezelf zo achterstellen dat ik niet meer kan groeien in mijn werk, of niet meer mijn eigen broek op kan houden, doordat ik uren ingeleverd heb.
(Helemaal niet als het er impliciet op neerkomt dat ik in die uren dan meer huishouden mag gaan doen - kan wel wat leukers bedenken)
En een carriereswitch als je directeur bent?

Dat kan de TO ook.
:)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Man en ik werken beide ongeveer 32 uur en dat bevalt zo goed dat we dat graag zo willen houden als de kinderen (nu jonge tieners) uit huis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-05-2020 20:37
Dit! Zoveel werken als nodig is om goed rond te komen.

Werk om te leven, niet: leef om te werken.
Met een kanttekening: als minder werken betekent dat je een deel van je eigen rekening bij de samenleving neerlegt (huurtoeslag, zorgtoeslag, enz.) terwijl je die huur en zorgpremie wél had kunnen betalen zelf voor meer te werken, vind ik het niet sociaal. Dus als je met 20 uur per week gewoon zelf je huur en zorg kan betalen en rond kan komen zonder een deel van de rekening bij de medemens neer te leggen: vooral doen. Betekent het echter dat de samenleving moet opdraaien om jouw extra vrije tijd te betalen: niet erg netjes.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Of je stelt je niet zo aan. Je werkt 36 uur niet 10 uur ( ook prima trouwens) en je verdient genoeg om van te leven.

Klaar.
pejeka schreef:
18-05-2020 09:36
Met een kanttekening: als minder werken betekent dat je een deel van je eigen rekening bij de samenleving neerlegt (huurtoeslag, zorgtoeslag, enz.) terwijl je die huur en zorgpremie wél had kunnen betalen zelf voor meer te werken, vind ik het niet sociaal. Dus als je met 20 uur per week gewoon zelf je huur en zorg kan betalen en rond kan komen zonder een deel van de rekening bij de medemens neer te leggen: vooral doen. Betekent het echter dat de samenleving moet opdraaien om jouw extra vrije tijd te betalen: niet erg netjes.
Ben ik het wel mee eens hoor. “Lekker” 20 uur werken en vervolgens toeslagen opstrijken.. daar vind ik wel iets van (als je verder gewoon psychisch en fysiek gezond bent).
Alle reacties Link kopieren
https://www.bigfiveforlife.nl/wp-conten ... nman-1.pdf
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
18-05-2020 09:12
Hoe doe je dat dan?
Ik heb 23 dagen verlof per jaar, en vanwege de bezetting mag ik nooit meer dan 4 weken aaneengesloten vrij nemen.

Ik werk trouwens mijn hele werkende leven al 36 uur ( 4x9).
Sins mijn oudste naar school gaat 32.

Die ene extra vrije dag zou ik niet willen missen, maar bij nog minder werken zou ik inderdaad de interessante projecten en taken niet meer kunnen doen.
Het voordeel van “ parttime “ vind ik wel dat t makkelijker is om overwerk te weigeren. 36 uur wordt misschien incidenteel 38, waar de mensen die ik ken die fulltime werken een contract hebben voor 40 uur maar in de praktijk 50-60 uur draaien.
Ligt er ook wel een beetje aan waar je werkt en welke afspraken je maakt. Ik ga bijvoorbeeld altijd buiten het seizoen zowel qua drukke werkzaamheden als qua zomervakantietijd. Dus 5 weken kan vaak wel.

Qua overwerk, ik ken inderdaad meer mensen die met een 40 urig contract 50 uur werken, dan iemand met een kleiner contract in verhouding extra werken. Hoewel dat aan zoveel dingen kan liggen, zijn het in mijn omgeving vooral mannen die dat doen. Toch wel de workaholics die hun werk erg belangrijk vinden, erg ambiteus zijn of niet echt een sociaal leven/verplichtingen hebben. Collega's met een kleiner contract hebben vaak andere verplichtingen zoals de kinderen, waardoor ze niet makkelijk extra kunnen werken. En je hebt mensen zoals ik, ik wil best wel eens extra werken, maar ik werk niet voor niets geen 40 uur.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Bereken het eens anders. Bereken eens hoeveel je betaald krijgt per uur, als je je reistijd meerekent. Dan reken ik de kosten voor auto of OV niet mee, dat wordt doorgaans wel (deels) door de werkgever vergoedt. Maar de tijd niet.

Want als ik puur vanuit mezelf reken, dan kost de reistijd me ongeveer een uur, enkele reis. En hoewel ik dat niet erg vind, realiseer ik me heel goed dat ik momenteel, doordat ik nu thuis werk, ongeveer tien uur per week uitspaar. Dat zijn 40 uur per maand. Dat is een hele week!!
En dat ga jij dus krijgen samen met extra agressie. Dan moet het uurloon wel heel veel beter worden, om dat te compenseren.

Ik zou eerder even afwachten, als je het nu op je werk naar je zin hebt. Er komt vast een tijd dat een collega weggaat, of ziek of zwanger wordt. Bespreek op dat moment dat jij graag een contract voor 36 (of 38) uur zou willen.
Maar realiseer je ook dat je nu nee mag zeggen. Als ze je straks in die vier dagen bellen om extra te werken, dan kun je ja zeggen en zelf bepalen hoeveel extra uren je dan wilt. Maar je kunt ook nee zeggen. Dat je dat niet gaat doen (waarschijnlijk) is niet erg, het feit dat het kan en mag geeft ook al veel rust.

Ik zou het lekker laten zoals het is en genieten van de mogelijkheden die je nu hebt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit dilemma enorm. Ik werk zelf al sinds ik afgestudeerd ben full time. Ik heb een dynamische baan, geen dag is hetzelfde. Dat betekent soms ook dat er buiten reguliere werktijden iets van me gevraagd wordt, wat ik over het algemeen ook geen probleem vind want het dynamische is ook wat het leuk/uitdagend maakt. Tegelijkertijd maakt dat dus ook wel dat ik, als ik ergens een keer een dagje vrij heb, het moeilijk vind mijn werk ook echt los te laten. Ik blijf dan op de achtergrond toch bezig met mijn werk (loopt alles wel door, mis ik niet iets).

Die onrust maakt ook dat ik de stap naar minder werken (nog) niet kan maken, terwijl ik het me prima financieel zou kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
De plek waar ik nu werk, daar werk ik pas sinds december. Het is binnen dezelfde organisatie waar ik al werkte, maar dan een ander district. Omdat ik al een 32urig contract had, behield ik die. Binnen mijn team ben ik de enige met 32 uur. Want in dat district worden minder grote contracten gegeven. Dit is best normaal in de zorg. In de zorg is het lastig om een fulltime (36 uur) contract te krijgen. Ik heb dus geluk met 32 uur. Op mijn vorige groep werkte ik vaak meeruren of ik kluste bij bij het uitzendbureau. Dat kan nu allemaal minder/niet vanwege corona. Dus voor het eerst in jaren werk ik parttime: 32 uren. Vakantie zit er voorlopig niet in dus dat bespaart een hoop. Ik kan prima leven van wat ik nu verdien en onder normale omstandigheden zou ik nog steeds op vakantie en genoeg andere extra dingen kunnen doen. Alleen ieder jaar verre reis kan met dit salaris niet. Maar is me dat al dat werken waard? Ik ontdek nu dat ik me thuis ook prima vermaak. En ik kan qua uitgaven mocht het nodig zijn nog heel wat stapjes terug doen.

Voordeel vind ik nu dat ik op de fiets naar het werk kan. Het is 10 km fietsen en dat vind ik heerlijk. Vorige baan was klein half uurtje met de auto inclusief snelweg. Gevoelsmatig scheelt dit nu zo veel. Op een gekke manier ervaar ik minder stress doordat ik minder rekening hoef te houden met het verkeer. Ik gebruik mijn auto stukken minder. Voorheen reed ik 3 à 4 tanks per maand leeg. Nu nog amper 1. Scheelt 100 euro per maand. Terwijl het aan reiskostenvergoeding me netto nog geen 30 euro scheelt.

En ja. Financieel volledig onafhankelijk. LAT relatie En geen toeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Nou weet ik natuurlijk niet wat jij krijgt per uur, maar alleen al qua reiskosten scheelt het 70 euro. Laten we eens uitgaan van een salaris van 20 euro bruto per uur, dat zijn er netto ongeveer 15. Tel dat bij de 32 uur die je nu daadwerkelijk werkt, heb je je 36 uur, wat dus voor veel bedrijven inmiddels een fulltime contract is.

Ik zou het lekker zo laten, want het scheelt ook in onderhoud van de auto, wat ook geld kost. Het komt er op neer dat je, als je fulltime gaat werken, alleen werkt voor je auto. Daar zou ik het niet voor doen.

Kijk, als je nou krap zat, op dezelfde stek bleef en met een paar uur extra niet meer krap zat, zou ik er anders over denken. Maar juist bij jou zeg ik; niet doen.
En dat bijklussen komt heus ook wel weer terug, al is het misschien pas volgend jaar. Als je het dan nog wilt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
mick87 schreef:
18-05-2020 11:26
De plek waar ik nu werk, daar werk ik pas sinds december. Het is binnen dezelfde organisatie waar ik al werkte, maar dan een ander district. Omdat ik al een 32urig contract had, behield ik die. Binnen mijn team ben ik de enige met 32 uur. Want in dat district worden minder grote contracten gegeven. Dit is best normaal in de zorg. In de zorg is het lastig om een fulltime (36 uur) contract te krijgen. Ik heb dus geluk met 32 uur. Op mijn vorige groep werkte ik vaak meeruren of ik kluste bij bij het uitzendbureau. Dat kan nu allemaal minder/niet vanwege corona. Dus voor het eerst in jaren werk ik parttime: 32 uren. Vakantie zit er voorlopig niet in dus dat bespaart een hoop. Ik kan prima leven van wat ik nu verdien en onder normale omstandigheden zou ik nog steeds op vakantie en genoeg andere extra dingen kunnen doen. Alleen ieder jaar verre reis kan met dit salaris niet. Maar is me dat al dat werken waard? Ik ontdek nu dat ik me thuis ook prima vermaak. En ik kan qua uitgaven mocht het nodig zijn nog heel wat stapjes terug doen.

Voordeel vind ik nu dat ik op de fiets naar het werk kan. Het is 10 km fietsen en dat vind ik heerlijk. Vorige baan was klein half uurtje met de auto inclusief snelweg. Gevoelsmatig scheelt dit nu zo veel. Op een gekke manier ervaar ik minder stress doordat ik minder rekening hoef te houden met het verkeer. Ik gebruik mijn auto stukken minder. Voorheen reed ik 3 à 4 tanks per maand leeg. Nu nog amper 1. Scheelt 100 euro per maand. Terwijl het aan reiskostenvergoeding me netto nog geen 30 euro scheelt.

En ja. Financieel volledig onafhankelijk. LAT relatie En geen toeslagen.


Ik lees alleen voordelen, om niet over te stappen naar de andere job.
Blijf lekker op je oude plek, en dan met 32 uur werken.

Het gras lijkt aan de andere kant altijd groener.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-05-2020 09:36
Met een kanttekening: als minder werken betekent dat je een deel van je eigen rekening bij de samenleving neerlegt (huurtoeslag, zorgtoeslag, enz.) terwijl je die huur en zorgpremie wél had kunnen betalen zelf voor meer te werken, vind ik het niet sociaal.
Dit keer ben ik het met pejeka eens.

Als we het doel (Zelfstandigheid, inhoudelijk betekenisvol werk) los kunnen halen van de middelen, is er meer ruimte voor maatwerk. Sommige banen leveren in deeltijd een modaal inkomen op en sommige kunnen in kleinere brokjes worden opgeknipt. Andere banen niet.

Dan hoef je echt geen kinderen of kwaaltje te hebben als excuus. De tijd die je niet nodig hebt voor je levensonderhoud is vrij in te delen.
Hier ook altijd 36 uur gewerkt in een supermarkt. Nu de overstap gemaakt naar de zorg. Werk nu 24 uur en normaliter 1 dag school (doe een bbl opleiding) en dit bevalt me prim. In de supermarkt werkte ik 5 dagen achtereen, soms dagen van 8 uur tot 18:00 uur. Waren lange dagen. Nu niet meer als 7,5/ 8 uur per dienst. Wil na het behalen van mijn diploma wel iets meer als 24 uur, moet ook wel want ik ben alleenverdiener. Maar echt niet meer als 30/32 uur. Vindt het zo heerlijk, dus snap je volkomen.
Cinderella76 schreef:
18-05-2020 12:39
Hier ook altijd 36 uur gewerkt in een supermarkt. Nu de overstap gemaakt naar de zorg. Werk nu 24 uur en normaliter 1 dag school (doe een bbl opleiding) en dit bevalt me prim. In de supermarkt werkte ik 5 dagen achtereen, soms dagen van 8 uur tot 18:00 uur. Waren lange dagen. Nu niet meer als 7,5/ 8 uur per dienst. Wil na het behalen van mijn diploma wel iets meer als 24 uur, moet ook wel want ik ben alleenverdiener. Maar echt niet meer als 30/32 uur. Vindt het zo heerlijk, dus snap je volkomen.
Ik bedoel natuurlijk beginnen om 8:00 uur tot 18:00 uur dagen van 10 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook altijd 40 uur gewerkt. 2 jaar geleden ben ik 32 uur gaan werken en dat beviel best wel; zo’n vrije doordeweekse dag.
Nu werk ik 36 uur (4.5 dag).

Als je jezelf kunt redden met een parttime salaris: waarom niet? Bewust minder werken en wel toeslagen krijgen vind ik raar.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-05-2020 09:47
Of je stelt je niet zo aan. Je werkt 36 uur niet 10 uur ( ook prima trouwens) en je verdient genoeg om van te leven.

Klaar.
Ben je alweer chagerijnig?
minnimouse schreef:
18-05-2020 12:52
Ben je alweer chagerijnig?
Projecteren much?
:rofl:
Wacht ik zal er een smiley bij doen.


Of je stelt je niet zo aan. :hug: Je werkt 36 uur niet 10 uur ( ook prima trouwens) en je verdient genoeg om van te leven.

Klaar. :sun: :rose: :rose:


Het is gewoon een nonprobleem. Ga lekker 36 uur werken en geniet van je leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van jouw leeftijd en werk parttime. Geen moment spijt van. Ik heb ook lang getwijfeld of ik het zou doen. Want geen kinderen en hoor ik dan niet gewoon fulltime te werken?

Ik heb veel energie gestoken in mijn studie en eerste jaren werkervaring op doen. Qua salaris en takenpakket zit ik dus nog steeds prima op mijn plek. Werk en privé zijn beter in balans en dat merk ik ook aan mijn werkprestaties (ik blijf scherp op mijn werk). Als bonus heb ik nu meer tijd om voor mijn familie te zorgen, meer quality time met vrienden en kan ik mij op andere vlakken ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
18-05-2020 12:01
Nou weet ik natuurlijk niet wat jij krijgt per uur, maar alleen al qua reiskosten scheelt het 70 euro. Laten we eens uitgaan van een salaris van 20 euro bruto per uur, dat zijn er netto ongeveer 15. Tel dat bij de 32 uur die je nu daadwerkelijk werkt, heb je je 36 uur, wat dus voor veel bedrijven inmiddels een fulltime contract is.

Ik zou het lekker zo laten, want het scheelt ook in onderhoud van de auto, wat ook geld kost. Het komt er op neer dat je, als je fulltime gaat werken, alleen werkt voor je auto. Daar zou ik het niet voor doen.

Kijk, als je nou krap zat, op dezelfde stek bleef en met een paar uur extra niet meer krap zat, zou ik er anders over denken. Maar juist bij jou zeg ik; niet doen.
En dat bijklussen komt heus ook wel weer terug, al is het misschien pas volgend jaar. Als je het dan nog wilt.
Precies. En op de nieuwe plek is ook meer kans op agressie.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
18-05-2020 14:25
Precies. En op de nieuwe plek is ook meer kans op agressie.
Klopt. Qua salaris is het hetzelfde maar wel aanzienlijk complexer gedrag en bijbehorende agressie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven