Bijna 43 en zwanger
vrijdag 1 november 2019 om 10:16
Speciaal hiervoor een account aangemaakt.
Ik ben per ongeluk zwanger geraakt van mijn partner. Wilde van mijn 34e tot mijn 40e heel graag een kind, maar mijn vriend heeft er al twee en wilde absoluut niet meer. Sinds ik 40 ben is mijn kinderwens ook weggeëbd. Nooit gedacht dat dat mogelijk was, maar het gebeurde gewoon. Ik heb een fijn leven, ben er gelukkig mee en heb het zo ingedeeld dat ik me er prettig bij voel. We hebben allebei een eigen bedrijf en ik heb een jong paard waar ik dagelijks heen ga, ik sport daarnaast 4x per week. Nu dus uitgevonden dat ik per ongeluk zwanger ben (6-7 weken).
Mijn vriend laat de beslissing het te houden of niet bij mij. Ik vind mezelf eigenlijk wat oud voor een kind, had ook vrede met mijn leven hoe het was en momenteel kan ik -ondanks de hormonen- mijn kinderwens niet terughalen zoals hij er jaren geleden wel was. Ik zou niet voor een zwangerschap hebben gekozen als dit niet gebeurd was en ben bang voor de veranderingen die een kind met zich meebrengt, bang om mijn relatie onder druk te zetten en het leven waarmee ik gelukkig ben. Aan de andere kant heb ik er grote moeite mee om een bestaande zwangerschap af te breken. Zeker omdat ik 6 jaar lang een kinderwens had. Destijds zag ik nergens tegenop, zag ik nul beren op de weg. Nu des te meer.
Ik hoop dat jullie reacties helpen meer duidelijkheid te krijgen in de situatie. Ik heb ook al contact met het FIOM en mijn huisarts gezocht. Mocht ik de zwangerschap afbreken, dan wil ik niet te lang wachten, maar ik wil ook niets overhaasten.
Ik ben per ongeluk zwanger geraakt van mijn partner. Wilde van mijn 34e tot mijn 40e heel graag een kind, maar mijn vriend heeft er al twee en wilde absoluut niet meer. Sinds ik 40 ben is mijn kinderwens ook weggeëbd. Nooit gedacht dat dat mogelijk was, maar het gebeurde gewoon. Ik heb een fijn leven, ben er gelukkig mee en heb het zo ingedeeld dat ik me er prettig bij voel. We hebben allebei een eigen bedrijf en ik heb een jong paard waar ik dagelijks heen ga, ik sport daarnaast 4x per week. Nu dus uitgevonden dat ik per ongeluk zwanger ben (6-7 weken).
Mijn vriend laat de beslissing het te houden of niet bij mij. Ik vind mezelf eigenlijk wat oud voor een kind, had ook vrede met mijn leven hoe het was en momenteel kan ik -ondanks de hormonen- mijn kinderwens niet terughalen zoals hij er jaren geleden wel was. Ik zou niet voor een zwangerschap hebben gekozen als dit niet gebeurd was en ben bang voor de veranderingen die een kind met zich meebrengt, bang om mijn relatie onder druk te zetten en het leven waarmee ik gelukkig ben. Aan de andere kant heb ik er grote moeite mee om een bestaande zwangerschap af te breken. Zeker omdat ik 6 jaar lang een kinderwens had. Destijds zag ik nergens tegenop, zag ik nul beren op de weg. Nu des te meer.
Ik hoop dat jullie reacties helpen meer duidelijkheid te krijgen in de situatie. Ik heb ook al contact met het FIOM en mijn huisarts gezocht. Mocht ik de zwangerschap afbreken, dan wil ik niet te lang wachten, maar ik wil ook niets overhaasten.
vrijdag 1 november 2019 om 21:01
Ja dat is waar. Ik heb een oppaskind van vier en ging een beetje van mijn situatie uit, ik vond veel aansluiting met mijn eigen dochter en met mijn oppaskind zie ik het weer vanuit een andere bril.Fitcross schreef: ↑01-11-2019 20:17Voor TO is het niet ‘opnieuw’ hè...
Ik sta met 43 ook mijn kind af te leveren bij de kinderopvang, er is hier geen moeder onder de 35 gelukkig (genoeg van 39-40 met een pasgeboren baby hier) dus dat leeftijdsverschil is best te overzien. Nog afgezien van dat ik op de creche of het schoolplein niet op zoek ben naar goedkeuring of nieuwe vriendschappen? Vind het echt een non-argument.
vrijdag 1 november 2019 om 21:06
Het is in mijn ogen nogal off topic, maar om in te haken op de discussie of 43 oud is... Vroeger, voor de geboortebeperking werden vrouwen hun gehele vruchtbare leven door zwanger. Mijn beide oma's hebben na hun 43e nog een kind gebaard. Het is dus niet raar of te oud.
Verder ligt het denk ik heel erg aan je omgeving wat je als te oud ervaart voor een eerste kind. Ik ken legio vrouwen die bewust voor een kind gingen ruim na hun 40e. Ik ken ook 45+ vrouwen die per ongeluk zwanger werden. Gek genoeg ken ik maar heel weinig 30- vrouwen met babies.
En als je ouder bent, is slecht slapen een stuk zwaarder. Maar daar staat weer tegenover dat je vaak ook een stuk stabieler en kalmer bent.
TO: fijn dat je vriend en jij het er goed over kunnen hebben. Ik hoop dat jullie samen de beslissing kunnen nemen die bij jullie allebei past.
Verder ligt het denk ik heel erg aan je omgeving wat je als te oud ervaart voor een eerste kind. Ik ken legio vrouwen die bewust voor een kind gingen ruim na hun 40e. Ik ken ook 45+ vrouwen die per ongeluk zwanger werden. Gek genoeg ken ik maar heel weinig 30- vrouwen met babies.
En als je ouder bent, is slecht slapen een stuk zwaarder. Maar daar staat weer tegenover dat je vaak ook een stuk stabieler en kalmer bent.
TO: fijn dat je vriend en jij het er goed over kunnen hebben. Ik hoop dat jullie samen de beslissing kunnen nemen die bij jullie allebei past.
vrijdag 1 november 2019 om 21:16
Ik weet wel dat de risico's groter zijn als je op latere leeftijd je eerste kind krijgt, mijn oma heeft ook tien kinderen, vijf jongens en vijf meisjes maar je lichaam weet wat het moet doen, er zit wel verschil in, en er was op tv een serie met grote gezinnen en van die moeder was het jongste kind gehandicapt.
vrijdag 1 november 2019 om 21:17
Wat bedoel je met dat het lichaam weet wat het moet doen?MissMaran schreef: ↑01-11-2019 21:16Ik weet wel dat de risico's groter zijn als je op latere leeftijd je eerste kind krijgt, mijn oma heeft ook tien kinderen, vijf jongens en vijf meisjes maar je lichaam weet wat het moet doen, er zit wel verschil in, en er was op tv een serie met grote gezinnen en van die moeder was het jongste kind gehandicapt.
vrijdag 1 november 2019 om 21:20
Als het al aan het baren is vanaf je 19e aan 1 stuk door dan wordt het lichaams eigen, als je op latere leeftijd zwanger wordt gaat alles stroever
vrijdag 1 november 2019 om 21:22
Ah, je bedoelt dat je lichaam er geoefend in raakt.
Lijkt mij eerlijk gezegd sterk.
Maar ik heb wel vaker mensen gehoord die dat ook zo zien...
vrijdag 1 november 2019 om 21:36
Een lichaam vergeet heus niet hoe het moet baren. Net zoals je ook nooit verleerd dood te gaan, sterker nog, dat gaat zelfs minder stroef als je oud bent.
vrijdag 1 november 2019 om 21:40
Wel is het waar dat je meer kans loopt op afwijkingen, want oude eieren. Maar dat wordt dan vaak een miskraam. En je kan veel laten testen. Het is waar dar ze niet alles vinden, maar vaak gaan afwijkingen gepaard met lichamelijke handicaps die bij de 20 weken echo gezien kunnen worden. En 100 procent zekerheid heb je nooit.
Het onderzoek van oude vaders en autisme is behoorlijk omstreden, want misschien krijgen autisten gewoon later kinderen.
Maar nogmaals, TO maakt zich hier niet druk over dus waarom al deze bangmakerij?
Het onderzoek van oude vaders en autisme is behoorlijk omstreden, want misschien krijgen autisten gewoon later kinderen.
Maar nogmaals, TO maakt zich hier niet druk over dus waarom al deze bangmakerij?
vrijdag 1 november 2019 om 22:44
Ik denk juist dat als je zo twijfelt zoals TO doet, het hoe dan ook wel goed komt met wat ze kiest. Niet alle zwangeren kiezen vol overgave met een 100% kinderwens, en dat hoeft ook helemaal niet. Er zijn ook meer 50-50 types, die zowel met als zonder gelukkig worden. Daar maat TO's leeftijd echt niet in uit.
Net als het argument dat ze 'haar leven nu op een bepaalde manier heeft ingericht'. Dat geldt ook voor iedereen die een eerste kind krijgt. Is het op je 20e dan heb je je bruisende stapleven. Met 30 een carriëre, en met 40 misschien een bepaalde gewenning van een levenstijl zonder kinderen, maar het laatste is net zo min een reden waarom het niet zou kunnen als het eerste. Het gaat vooral om je mindset. Ik denk dat vrouwen in elk van deze leeftijdscategorie wel eens een beetje 'spijt' hebben dat ze niet mee kunnen stappen, niet dat ene leuke project doen etc. Ik mis mijn 'vorige' leven ook echt nog wel eens met twee gewenste, geplande kinderen. Daar dat stoort me niet.
Er is denk ik geen enkele echte reden om het af te breken behalve als jullie het samen ècht niet willen. Ik ken heel veel mensen die getwijfeld hebben, maar hoor eigenlijk niet één die achteraf spijt heeft.
zaterdag 2 november 2019 om 07:13
Dankje. Ik lig er wakker van. Heb alle praktische zaken wel op een rijtje, maar het blijft een gevoelsdilemma.lineola schreef: ↑01-11-2019 20:52TO,
Ik denk dat je er niet veel aan hebt, om te lezen, of een ander het wel of niet zou houden.
Volg je gevoel, en met veel geluk, is er ruimte om je gevoel te volgen, wat je ook kiest.
Er is geen goede of foute keuze in dit geval, het gaat om jouw leven, en eventueel het kind, en je partner.
Er komt wel of niet, een persoon bij, en dat mag jij zelf bepalen.
iedere keuze die je maakt heeft consequenties, en aan beide keuzes zitten voor en nadelen.
Zelf heb ik nooit een kinderwens gehad, maar dat wil niet zeggen, dat als ik per ongeluk zwanger zou worden, ik het weg zou willen halen, ik neem die beslissing dan op dat moment, en ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik zou kiezen.
Er is dan plotseling een nieuwe optie ontstaan, en eentje die je hele leven gaat veranderen.
Dat het een kind aan liefde zou ontbreken, als daar niet bewust voor gekozen is, vind ik persoonlijk onzin, dat hoeft helemaal niet altijd zo te zijn,
Dan is er vaak nog veel meer aan de hand, dan alleen ongepland, dan is het waarschijnlijk super ongewenst geweest, (en ik geloof heus dat dat in sommige gevallen zo is, en dat je dan beter voor geen kind kunt kiezen) maar dat lees ik hier helemaal niet.
Ik was absoluut niet verwacht, het kwam eigenlijk ook helemaal niet goed uit, en toch werd er van me gehouden, en ik ben liefdevol opgegroeid, ik had me geen betere ouders kunnen wensen, ik heb nooit het gevoel gehad ongewenst te zijn.
TO, veel sterkte bij het maken van je keuze, het zal niet makkelijk zijn.
Man wil mij niet veel beïnvloeden, maar is wel betrokken. Hij vindt dat het mijn lichaam is en ons leven, maar dat ik mijn eigen beslissing moet maken. Dit weekend probeer ik te voelen of ik blij word van het idee van een kind. Misschien heb ik dat gevoel wel weggestopt omdat er eerder geen sprake van was en het ook niet ging gebeuren. Misschien is het ook wel echt verdwenen. Daar probeer ik achter te komen.
Ik realiseer me dat alles verandert in je leven wanneer je een kind krijgt, dat is niet perse negatief, maar het beangstigt me wel. Vooral omdat ik met mijn vriend heel gelukkig ben zoals het was/ is. Maar deze gebeurtenis kan ik nooit ongedaan maken, dus er is hoe dan ook iets veranderd. Vriend laat zich binnenkort wel steriliseren. Hij is trouwens ook 43.
anoniem_392189 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 07:20
0.08% gewijzigd
zaterdag 2 november 2019 om 07:18
Ik voel me niet oud, integendeel. Ik ben beter in conditie dan toen ik twintiger was en veel uitging, nachten doorhaalde.Isolde123 schreef: ↑01-11-2019 21:06Het is in mijn ogen nogal off topic, maar om in te haken op de discussie of 43 oud is... Vroeger, voor de geboortebeperking werden vrouwen hun gehele vruchtbare leven door zwanger. Mijn beide oma's hebben na hun 43e nog een kind gebaard. Het is dus niet raar of te oud.
Dat ik beter in conditie ben heeft met leefstijl te maken, veel regelmaat, veel sporten, gezond eten. Dat deed ik destijds niet.
Ik merk wel dat ik minder energie heb dan toen, dat heeft deels met verantwoordelijkheden te maken en deels met leeftijd.
Maar ik voel me dus helemaal niet oud.
Het enige is, dat ik 40 wel een soort grensleeftijd vond. Zo voelde het tenminste voor mij en dat had betrekking op kinderen krijgen, carrière switch etc. Dat gaf me ook wel rust, waardoor ik meer tevredenheid in mijn leven kreeg.
Maar nu dus dit...
zaterdag 2 november 2019 om 07:28
Maar stel dat haar partner het toch niet blijkt te trekken nadat die baby er is en zijn vrijheid verkiest boven het leven met TO en haar kind? Dat kan ook nog altijd he. Dan zit TO in haar eentje opgescheept met het kind en kan helemaal geen kant uit.justagirly schreef: ↑01-11-2019 20:17En als je altijd wel wilde, maar het lukte niet en iemand krijgt dan toch nog 1 op deze leeftijd
ja dan snap ik wel dat je ervoor gaat.
Ideaal, misschien niet, maar te oud tsja je leven loopt ook niet altijd zoals je het had willen plannen. Soms kun je dingen gewoon niet plannen. Dan is het best rot om te lezen dat mensen je afschrijven als veel te oud en al dood als je kind 20 wordt. Ook niet echt realistisch imo.
zaterdag 2 november 2019 om 07:41
Ik heb het idee dat haar partner er echt niet voor wil gaan. Als een man zegt ik laat de beslissing bij jou...dat komt bij mij echt heel nonchalant over. Dat is meer iets wat je zegt als je vraagt zullen we naar de kfc of naar de mc donalds. Dat een man dan zegt beslis jij maar mij maakt het niks uit. Maar niet bij de beslissing voor een baby.
Er is toch niks mis mee om tevreden te zijn met het leven dat je nu hebt. Heb je ook al met je man over de kosten gesproken en dan niet de luiers uiteraard maar alles de komende jaren.
Vakanties zullen ook heel anders zijn trouwens. Alles in de schoolvakanties en echt gericht op het kind. Ik weet niet hoe jullie dat nu doen met vakanties of je uberhaupt graag op vakantie gaat. maar er is wel een verschil of je lekker in het voor en naseizoen goedkoop samen wegkan of een keer een leuk weekendje weg of dat dat niet meer kan. En ja theoretisch kan een kind een weekend naar opa en oma maar in de praktijk is dat niet iets waar je je aan vast kan klampen natuurlijk.
Er is toch niks mis mee om tevreden te zijn met het leven dat je nu hebt. Heb je ook al met je man over de kosten gesproken en dan niet de luiers uiteraard maar alles de komende jaren.
Vakanties zullen ook heel anders zijn trouwens. Alles in de schoolvakanties en echt gericht op het kind. Ik weet niet hoe jullie dat nu doen met vakanties of je uberhaupt graag op vakantie gaat. maar er is wel een verschil of je lekker in het voor en naseizoen goedkoop samen wegkan of een keer een leuk weekendje weg of dat dat niet meer kan. En ja theoretisch kan een kind een weekend naar opa en oma maar in de praktijk is dat niet iets waar je je aan vast kan klampen natuurlijk.
zaterdag 2 november 2019 om 08:45
zaterdag 2 november 2019 om 08:49
Ik wil in mijn fantasie ook wel eens iets anders dan in het echt. Dat een miskraam een opluchting lijkt betekent niet dat je een abortus wil. Ik vind 40 ook mijn grens leeftijd. Mijn beide oma's hebben ver in de 40 een gezond kind gekregen maar die hadden daarvoor ook al kinderen gehad.
viva-amber wijzigde dit bericht op 02-11-2019 08:50
34.11% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 2 november 2019 om 08:49
Dit idd ook ja. Die man heeft zijn verplichtingen in schoolvakanties er eindelijk opzitten en is nu vrij om te kunnen reizen en dan zit ie wéér 18 jaar vast.Rivermoana schreef: ↑02-11-2019 07:41Ik heb het idee dat haar partner er echt niet voor wil gaan. Als een man zegt ik laat de beslissing bij jou...dat komt bij mij echt heel nonchalant over. Dat is meer iets wat je zegt als je vraagt zullen we naar de kfc of naar de mc donalds. Dat een man dan zegt beslis jij maar mij maakt het niks uit. Maar niet bij de beslissing voor een baby.
zaterdag 2 november 2019 om 08:55
De kans dat er nog fitte opa's en oma's aanwezig zijn die een paar weken op een baby/peuter willen passen bij een koppel van dik in de 40 tegen de 50, lijkt me sterk.viva-amber schreef: ↑02-11-2019 08:51Ach wel nee, mijn ouders zijn regelmatig zonder ons op vakantie geweest dan gingen naar opa en oma.
zaterdag 2 november 2019 om 08:55
Ja? Echt tot vér in de 40?viva-amber schreef: ↑02-11-2019 08:49Ik wil in mijn fantasie ook wel eens iets anders dan in het echt. Dat een miskraam een opluchting lijkt betekent niet dat je een abortus wil. Ik vind 40 ook mijn grens leeftijd. Mijn beide oma's hebben ver in de 40 een gezond kind gekregen maar die hadden daarvoor ook al kinderen gehad.
En wat maakt het uit dat ze daarvoor ook als kinderen hebben gehad? Dat snap ik niet zo goed...
zaterdag 2 november 2019 om 08:57
De vakanties worden sowieso anders, maar je hoeft echt niet verplicht een zwembad en animatie om de tijd door te komen.Rivermoana schreef: ↑02-11-2019 07:41
Vakanties zullen ook heel anders zijn trouwens. Alles in de schoolvakanties en echt gericht op het kind.
Steeds meer scholen met een flexibel rooster, kun je gewoon buiten het seizoen een verre reis maken, misschien woont to wel vlakbij zo'n school.
zaterdag 2 november 2019 om 09:01
Ik vind dit een wat bijzondere vergelijking. Hoeveel mensen hebben nou ‘ervaring’ met doodgaan...
Verder geldt misschien wel dat latere bevallingen makkelijker gaan, maar voor zwangerschappen niet perse. Door eerdere zwangerschappen kan het bekken (en alle banden daar) juist beschadigd raken.
zaterdag 2 november 2019 om 09:03
De reacties in de trant van je bent te oud en je moet er toch niet meer aan denken om als 45+ nog op het schoolplein te staan komen volgens mij voornamelijk van mensen die geheel volgens het boekje op tijd de juiste partner vonden en ‘gewoon’ vruchtbaar zijn, zodat ze jong hun gezinnetjes konden vormen. Ik werd moeder op mijn 39ste en nu weer zwanger op 41-jarige leeftijd. Ik zal 42 zijn wanneer ik beval. Dat ik er zo laat mee ben is geen keuze. Maar ik zie wel voordelen: onze financiële situatie is zeer stabiel en we hebben veel rust in ons leven. We hoeven niet meer zoveel. Maar tegelijkertijd ervaar ik mijn kind niet als een blok aan mijn been! Juist als een enorme verrijking van mijn leven. Ik had nooit willen missen hoe het voelt om moeder te zijn! Het is maar hoe je er zelf mee om gaat. Ook met kind kun je nog reizen, uit eten gaan en aan je loopbaan werken.
Ik vind dat leeftijd geen doorslaggevende rol zou moeten spelen in je keuze, TO. Maar ook de houding van je partner niet: hij is al vader en heeft dus makkelijk praten. Als dit kindje er niet komt is hij opgelucht maar jij? Zou jij alleen maar opgelucht zijn? Is er een kans dat je spijt krijgt van een beëindiging? Dat kan je je hele leven blijven achtervolgen. En dat wordt wellicht in de toekomst nog pijnlijker, als je partner opa wordt bijvoorbeeld. Dit is niet alleen een rationele beslissing. Maar het is jouw beslissing. Heel veel sterkte!
Ik vind dat leeftijd geen doorslaggevende rol zou moeten spelen in je keuze, TO. Maar ook de houding van je partner niet: hij is al vader en heeft dus makkelijk praten. Als dit kindje er niet komt is hij opgelucht maar jij? Zou jij alleen maar opgelucht zijn? Is er een kans dat je spijt krijgt van een beëindiging? Dat kan je je hele leven blijven achtervolgen. En dat wordt wellicht in de toekomst nog pijnlijker, als je partner opa wordt bijvoorbeeld. Dit is niet alleen een rationele beslissing. Maar het is jouw beslissing. Heel veel sterkte!
zaterdag 2 november 2019 om 09:05
Het was niet het eerste kind...hadden al eerder gebaard.Marigold1986 schreef: ↑02-11-2019 08:55Ja? Echt tot vér in de 40?
En wat maakt het uit dat ze daarvoor ook als kinderen hebben gehad? Dat snap ik niet zo goed...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.