Meisjesnaam Philly
donderdag 17 oktober 2019 om 10:35
pamelacourson schreef: ↑17-10-2019 06:58Ik vind de naam er leuk uitzien op papier, maar uitgesproken niet. En ik zou inderdaad aan the Fresh Prince of Phil Collins denken.
Dit idd.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:36
Dat kan zo zijn, maar ik ken het boek en/of de film inhoudelijk niet, noch ben ik verder geïnteresseerd in Ronald Giphart. Ik spreek Phileine uit als Fileine en zou het daardoor eerder associëren met Philip (filip) of als ik niet zou weten hoe het te schrijven, een variant op Feline. Ik spreek vilein trouwens uit met een v en niet met een f.
Natuurlijk mag jij vinden dat mensen moeten weten dat die naam daar vandaan komt, maar om mensen dan gelijk dom te noemen omdat ze dat niet weten, is niet zo vriendelijk. Het is namelijk nogal specifiek, geen algemene ontwikkeling/kennis. Dus het is nogal een vileine opmerking.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:40
Haha leuk !redbulletje schreef: ↑17-10-2019 08:30Ik heb 'n konijn Ozzie genoemd nadat ik in Australie was geweest![]()
donderdag 17 oktober 2019 om 10:41
philein betekent gemeen, vals. Waarom zou je je kind zo willen noemen?dianaf schreef: ↑17-10-2019 10:36Dat kan zo zijn, maar ik ken het boek en/of de film inhoudelijk niet, noch ben ik verder geïnteresseerd in Ronald Giphart. Ik spreek Phileine uit als Fileine en zou het daardoor eerder associëren met Philip (filip) of als ik niet zou weten hoe het te schrijven, een variant op Feline. Ik spreek vilein trouwens uit met een v en niet met een f.
Natuurlijk mag jij vinden dat mensen moeten weten dat die naam daar vandaan komt, maar om mensen dan gelijk dom te noemen omdat ze dat niet weten, is niet zo vriendelijk. Het is namelijk nogal specifiek, geen algemene ontwikkeling/kennis. Dus het is nogal een vileine opmerking.
donderdag 17 oktober 2019 om 11:37
Bij Philly denk ik aan de poedertoren, zo een waarbij je alleen hoeft te draaien om de juiste hoeveelheid schepjes krijgt voor een flesvoeding. Geloof dat die geen Philly heet hoor, maar iets soortgelijks. Ik denk zelf niet aan Philadelphia, eerder aan een liefkozende vernoeming of verbastering van Philip.
Mijn smaak is het niet, maar dat hoeft ook niet. Ik vind het zeker geen 'pestnaam', wel origineel!
Mijn smaak is het niet, maar dat hoeft ook niet. Ik vind het zeker geen 'pestnaam', wel origineel!
donderdag 17 oktober 2019 om 11:42
Vilein betekent dat inderdaad. En blijkbaar is de naam van de hoofdpersoon van dat boek van Ronald Griphart daar op gebaseerd.
Dus een naam met verschillende betekenissen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 17 oktober 2019 om 11:58
donderdag 17 oktober 2019 om 14:23
Nee, want zoals ik en anderen al eerder zeiden, is philein in het Grieks liefhebben.
-ein is zelfs de uitgang van het infinitief, maar denk verder maar aan homo-filie, biblio-fiel etc, daar betekent het ook ‘houden van’.
Vilein, dus met een V, is daar taalkundig helemaal niet aan verwant. En dat Giphart Vilein verbasterd heeft tot Phileine is leuk voor hem, maar zal voor mij nooit de associatie met Vilein hebben.
-ein is zelfs de uitgang van het infinitief, maar denk verder maar aan homo-filie, biblio-fiel etc, daar betekent het ook ‘houden van’.
Vilein, dus met een V, is daar taalkundig helemaal niet aan verwant. En dat Giphart Vilein verbasterd heeft tot Phileine is leuk voor hem, maar zal voor mij nooit de associatie met Vilein hebben.
donderdag 17 oktober 2019 om 15:57
Alsof je nu al aan het kind kan vragen wat hij/zij leuk vindt...
donderdag 17 oktober 2019 om 18:16
je en je hebt ook vaginale creme die philly heetGlitterCupcake schreef: ↑17-10-2019 14:21![]()
Het is een werkwoord in het Grieks en betekend ‘liefhebben’. Phileo, ik heb lief.
donderdag 17 oktober 2019 om 18:19
Die hebben doorgaans weinig te vinden/kiezen als ze baby zijn
Leuke naam TO!
donderdag 17 oktober 2019 om 18:26
Wat een onzin. Kind of ouders zeggen dat kind Philly heet. Van de mensen die haar niet kennen, zal slechts een klein deel Pilly zeggen, want weten dat de Ph als F wordt uitgesproken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 17 oktober 2019 om 18:35