Taboe: de restschade na mijn bevalling

14-05-2015 06:07 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

Hier na de eerste uit 2013 die geboren is met een keizersnede nu zwanger van nr 2 en aan t nadenken over de bevalling die er dus weer aan zit te komen.

Toen ik mijn keizersnede had gehad (om heel goede redenen: het paste niet) had ik aanvankelijk toch ook het gevoel iets gemist te hebben. De vaginale bevalling wordt toch een beetje als de mooiste vorm die er is gezien.

Maar nu dit voor de meeste van mijn vriendinnen wat langer geleden is komt de aap pas uit de mouw: wonden die niet wilden genezen, die jaren na dato nog altijd klachten geven, incontinentie die ondanks therapie niet weggaat of een trauma van de pijn....

Uiteraard heb ik ook 'restschade': een streep op mijn buik. Maar dat is alleen iets wat zichtbaar is en niet iets wat me beperkt om te hardlopen/trampoline springen/ seks te hebben etc.

Dus mijn vraag: hoe beviel je en heb je er langdurige schade aan overgehouden? En hoe lang geleden is het inmiddels?

Restschade na bevalling?

Totaal aantal stemmen: 118

Nee! (59%)
Ja, maar alleen voor het oog (19%)
Ja, ik kan niet alles wat ik wil (16%)
Ja, psychische klachten (6%)
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Anderhalf jaar geleden. Bevalling is zo meegevallen, 13 minuten persen was zoon er. Sowieso ging ik van 3 naar 10 cm ontsluiting in een uur, dus ging allemaal heel snel.

Ik had 2 hechtingen, geen schade overgehouden. Wel nog lang bloedverlies.

Ik vond mijn bevalling de mooiste ervaring ooit en zou het zo weer doen. Volgende ochtend stond ik in het ziekenhuis zoon in bad te doen.

Denk er nog heel vaak aan terug. Vooral ook een trots gevoel dat ik het toch maar mooi geflikt heb. En trots op mijn lichaam dat het zo goed ging. En trots dat ik geen kik gegeven heb tijdens de weeen, terwijl ik zo een ontzettende miep ben. Echt een oerkracht.

Ik zal het trouwens maar niet hebben over de weken erna want toen storte ik emotioneel compleet in, maar de bevalling zelf was wel mooi 😉.
Heul lange bevalling gehad. 20-tal inwendige en uitwendige hechtingen gehad. Schitterende baby en alle uren puffen, vermoeidheid en pijn per direct vergeten toen kind in mijn armen lag.

De eerste periode niet durven poepen. De eerste maanden geen sex durven hebben. Langzaam, stap voor stap, kreeg dit een plek.

Nu soms wat bekkenpijn wanneer ik veel inspanning verricht. De sex voelt voor mij anders dan voor de bevalling ivm wijder.

Geen verdere "restschade" ervaren en zou het weer doen voor het goede doel. 😊
Kijk deze verhalen geven de burger ook weer beetje moed!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
10 jaar geleden bevallen van een 2 ling.

Volgens mij had ik 37 hechtingen inwendig en uitwendig.

1e 2 weken veel last gehad.

Maar het is heel snel genezen, en echt nergens geen last meer van gehad.

Wel iets meer moeite om mijn plas op te houden dat wel.
Of je wil of niet, die baby moet er uit.

En dat ga jij met je ingenieuze lichaam handelen!

Of het een KS of een natuurlijke bevalling is.....alles voor het goede doel.
Bij oudste 12 hechtingen gehad. Die heb ik na een kleine week er uit laten halen want ze trokken. Bij jongste 3 hechtingen.

Restschade nul.
Eerste bevalling drie jaar geleden, was zwaar (pastte eigenlijk ook niet, maar toch gelukt met wat hulp) maar niks aan overgehouden. Tweede bevalling iets meer dan een jaar geleden. Veel minder zwaar, pastte nu wel (kleiner kind en de weg was al een keer 'bewandeld'), ook niks aan overgehouden.

Eerste keer ingeknipt, tweede keer ingescheurd. Maar echt geen problemen.

Enige dat me dagelijks aan de zwangerschappen doet herinneren is dat mijn ooit zo strakke buik niet meer zo strak is.

Op ja, en de schatjes van kinderen die ik nu heb natuurlijk
Ja en nee. Geboorte van de oudste, met een knip had ik hechtingen waar je niets meer van ziet of merkt. Het was een lange bevalling en ik kreeg haar er niet uit, had nml. geen persweeën.

Na de geboorte van de jongste, een snelle bevalling, had ik een doorgescheurde schaamlip en een klein scheurtje in het perineum. De schaamlip is goed geheeld, alleen zit daar nu een gaatje in, maar geen last van. Die in het perineum is goed geheeld, maar ik heb bijna 3 jaar later nog steeds regelmatig last van jeuk en irritatie op dat plekje. Het heeft ook heel lang pijn gedaan en heeft ons wel belemmerd in onze intieme contacten want dat deed toch wel 2 jaar lang heel zeer. Niets hielp, tot ik sinds een paar maanden een goede, dure, littekencreme smeer en de pijn is weg, alleen het jeuken blijft nog, maar ik hoop dat dat toch nu ook weggaat.
Eerste bevalling ca. 20 uur, nog geen scheurtje of zo. Dus volgende dag alleen spierpijn van de heftige been weeen.

Tweede 3 uur, placenta bleef achter, 4 liter bloed verloren. week ziekenhuis. Maar verder geen "restschade", ook geen scheurtje/knipje.

Bevallingen zou ik zo weer doen, zwangerschappen (bekkeninstabiliteit) liever niet..... Enige restschade: nog een jaar of 4 last van mijn bekken gehad, vooral met menstruatie. Maar dat is nu ook over. Slappe buik, ach, die stop ik maar in corrigerend ondergoed
Zonder oorzaak geen gevolg
Bevalling 1: keizersnede na een bevalling van 20 uur, alleen litteken aan overgehouden

Bevalling 2: snelle bevalling in anderhalf uur, geen enkele schade. Geen knip, geen scheurtje, niks.
Twee natuurlijke bevallingen, allebei vrij snel (weeënstorm, van eerste wee tot bevalling binnen 5 uur). Beide keren geen knip of scheur en dus ook geen hechtingen. Ook geen blijvende schade, kan gewoon mijn plas ophouden etc. Bevallen vond ik best te doen. Het zwanger zijn daarentegen was een hel vanwege zware bekkeninstabiliteit.
1 natuurlijke bevalling. Van begin tot eind amper 4,5 uur over gedaan en 26 minuten persweeën, maar mocht nog niet omdat ik nog niet op de kamer in het ZH was 2 haarscheurtjes die gehecht zijn met 2 hechtingen en geen restschade verder.
1e bevalling ruim 2.5 jaar terug. 8 hechtingen na knip ging allemaal heel goed. Voelde daarna weer als vanouds!

2e bevalling 4 mnd terug. Een drama, ernstige complicatie, ontelbare hechtingen. Lichte verzakking. Nog veel bekken en rugklachten.

Hoop dat t allemaal nog goed komt. Wekelijks bekkenfysio zegt van wel. We gaan t zien.
Geen echte schade. Wat meer moeite plas ophouden bij hoge nood, 2 jaar na dato nog pijn in mijn stuitje als ik te lang op een harde stoel zit. In het begin voelde de sex anders maar dat is eigenlijk verbeterd (meer gevoel). Dus komt waarschijnlijk wel goed.
4 bevallingen, geen knip, geen restschade anders dan striae. Kon meteen gewoon weer lopen.

En ja, ik vond het stuk voor stuk prachtige ervaringen waarin de oerkracht van de vrouw naar boven komt.

Ik denk overigens dat jouw vriendinnen geen doorsnede zijn van de gemiddelde Nederlandse vrouw en ik denk ook niet dat hier geen heel groot taboe op ligt in Nederland.
Bevalling 1: zeer langdurig wat uiteindelijk begon als thuisbevalling eindigde een 36 uur later als spoedbevalling onder algehele narcose. Herstel ging snel. Precies een jaar later beviel ik al weer van nummer 2:

Bevalling 2: gewone vaginale bevalling. Twee uur 's nachts naar het ziekenhuis gegaan, kwart over negen 's avonds geboren. Klein scheurtje, niet gehecht, snel hersteld

Bevalling 3: snelle bevalling. 17hr begonnen de echte weeen twee uur later kind geboren. Geen schade, snel herstel.

Bevalling 4: 's nachts in het ziekenhuis aangekomen. Ik werd naar huis gestuurd om de volgende dag om half negen terug te komen. Weigerde het ziekenhuis te verlaten. 6hr30 kind in het ziekenhuis geboren met enkel mijn man erbij omdat gyn weigerde te komen, verpleegkundigen wel wat beters te doen hadden. Geen schade, snel herstel.

Bevalling 5: sinds die tijd waren er gewoon verloskundige in het ziekenhuis en werd je gelukkig niet meer aan je lot overgelaten. 14.30hr in het ziekenhuis aangekomen een paar uur later bevallen. Geen schade, snel herstel.

Bevalling 6: Plm 14 hr in het ziekenhuis aangekomen 19 hr was ik al weer thuis met kind en al. Geen schade snel herstel.

Heb zelfs van al die zwangerschappen geen enkele striae overgehouden. Nu ben ik tijdens mijn zwangerschappen ook niets tot heel weinig aangekomen.

Het enige wat ik aan de zwangerschappen /bevallingen overgehouden heb is in het begin van de menstruatie een zwaar bekken gevoel en soms een pijnlijk schaambeen. Sinds ik ben gaan sporten is dat veel minder geworden.
Oh de zwangerschappen waren hier wel steevast vanaf de tweede maand tot de allerlaatste dag dagelijks overgeven. En bij de vijfde heb ik last van spataders gehad en heb ik zo'n hele hoge steunkous moeten dragen. Maar na de bevalling helemaal geen last meer van gehad.
3 natuurlijke, vlotte bevallingen van flinke kinderen (7, 8 en 9 pond).

Bij de eerste een knip, tweede en derde wat scheurtjes en dus 3x hechtingen (geen idee hoeveel). Alleen na de knip bekkentherapie gehad (heel kort) omdat ik me zorgen maakte om de continentie. Helemaal goed gekomen. Bij 'spring' dingen in de sportschool en dan m.n. bewegingen van het bekken soms urineverlies maar dat zou ik nog beter kunnen trainen. Hechtingen nooit gezien of gevoeld, trouwens.
Bevalling 1 (2,5 jaar geleden): na een vlekkeloze zwangerschap een veel te lang durende bevalling, scheur, knip, placenta die niet geboren wilde worden, direct na bevalling naar OK. 4,5 liter bloedverlies. Op het randje gelegen.

Vooral ook voor vriend traumatisch.

Lange herstelperiode. Kon niets, lang moeite gehad met naar de wc gaan. Eerste weken van zoon weinig meegekregen.

Bevalling 2 (bijna 1,5 jaar geleden): 14 maanden na de eerste. Inleiding, weeënstorm, wel veel sneller klaar, geen noemenswaardig bloedverlies, wel scheur. Snel naar huis na de bevalling.

Incontinentie aan overgehouden (vooral met niezen rete-irritant).

Maar ga er vanuit dat dat na mijn derde bevalling misschien wel weer wat bijtrekt.

En inderdaad ook pijn in mijn stuitje bij (te) lang zitten.

Daarnaast de angst om dood te gaan. Maar goed, ga er vanuit dat dat niet het geval zal zijn...

Geen enkel gevoel van trots, oerkracht of wat dan ook. Ik vind het ook geen mooie ervaring. Ik vind een bevalling een noodzakelijk kwaad om een kind op de wereld te zetten.

Dat heb ik er nu nog een keer voor over, dan ben ik er klaar mee;)

Bevalling 3 over uiterlijk 3 weken. Als ik kon kiezen, sloeg ik het over;)
Een vaginale bevalling, 4 jaar geleden. 15 uur over gedaan en twee persweeën. Wel ingeknipt dus een paar hechtingen, het genas vrij snel. Ik zou niet eens meer weten waar ze precies zitten.

Geen schade aan overgehouden, al had ik de eerste twee jaar wel wat urineverlies tijdens het sporten, maar ook dat is overgegaan
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Eerste bevalling lang, heftig , pijnlijk , weeenopwekkers, later ruggenprik en tot slot een knip

Bij mij is de knip na een week gaan ontsteken. Erg naar. Al met al half jaar last van gehad. Twee keer terug naar gyn.

Tweede bevalling zo anders. Klinkt gek maar daar heb ik echt van genoten. Ging vanzelf. Veel minder pijn en die had ik zo over gedaan! Twee hechting geen retschade
Bij de eerste een totaal ruptuur, bij de tweede ben ik een half jaar incontinent geweest. Nouja, sort of, bij rennen en niezen verloor ik druppeltjes. Maar inmiddels is dat redelijk over. Verder bij de eerste een soort van pnd gehad door de bevalling en de slechte begeleiding, bij de tweede een algehele weerzin tegen artsen en verpleegkundigen en de vrouwonvriendelijke manier waarop ze met bevallende vrouwen omgaan. Prima bevallingen verder, zou het zo weer doen. De restschade is vrij rottig, maar het meeste wordt met de jaren wel minder. Taboe is het niet, denk ik, maar er is wel weinig erkenning voor. Als vrouw moet je maar gewoon lief lachen en blij zijn met je kind.
1 keizersnede en 2 vaginale bevallingen.

De laatste 2 veel fijner en veel vlotter herstel.

Geen restschade.

Volgens mij wordt het 'verhoogde' risico op restschade van een vaginale bevalling tov een keizersnede ook vaak overdreven. Als die al optreedt (en veel vrouwen hebben geen 'restschade') is het niet alleen het fysieke proces van de passage van het geboortekanaal van invloed.

Bekkenbodemverzwakking en verzakking (en alle probleken die daarvan kunnen komen) worden ook deels veroorzaakt door de hormonen en fysieke druk van de zwangere buik, en die elememyen heb je bij een keizersnede ook.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik vond de vaginale bevalling niet enorm spannend, bijzonder, of wat dan ook. Het is een middel om een kind op de wereld te zetten, maar een ks had ook gekund (buikwond daargelaten). Maar goed, voor mij was het makkelijk, ik was gewoon "aan het werk". Vriend heeft veel meer meegekregen van dochters dippende hartslag, bezorgd kijkend personeel en die groen-grijs-paarse baby die eruit kwam. Echt getraumatiseerd is 'ie niet, maar het was voor hem echt veel heftiger dan voor mij. Ik vond het wel een duursport, maar de spierpijn viel me enorm mee.

.

Restschade na vacuuümverlossing + knip: na een paar week enorme jeuk in m'n kruis van die hechtingen, en een enorme blauwe plek van het misprikken van de ruggenprik. Verder niks eigenlijk. Geen dag in bed gelegen na de bevalling, ik kon met een beetje rustig aandoen gewoon rondsjouwen en ben op dag 2 maar even naar buiten gegaan zonder kind, frisse neus halen (moest van vriend wel in het zicht blijven, de schat). Ik heb laatst geprobeerd die knip/hechtingen/litteken te bekijken met een spiegeltje, maar ik kon het niet eens weervinden. Geen urinevelies, menstruatie kwam na 6 week weer gewoon op gang.. Eigenlijk kan ik me (op een iets slappere buik na) niet voorstellen dat ik ooit bevallen ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven