Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 44)

17-02-2021 11:13 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 109 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 15.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-02-2021 16:53
Maakt het nog uit dat percentage donoren onder inwoners van bv Amsterdam waarschijnlijk hoger ligt dan gemiddeld dorp in Brabant/Limburg (omdat we hier meerdere locaties hebben die hele week open zijn incl avonden)

Je zou denken dat ze daar wel voor corrigeren.
Ik vind de indeling van regio's ook wat wonderlijk. Waarschijnlijk kleurt de langdurige uitbraak in Twente de hele noordelijke regio meer dan reëel is. Een indeling per Veiligheidsregio, zoals op het dashboard, zou logischer zijn.
Weet iemand of de cijfers van Sanquin veel verschillen van die van het RIVM?
nounou
Zazamaenade schreef:
17-02-2021 16:31
In Israël gaan ze werken met Bamlanivimab, monoklonale antilichamen.
Dat voorkomt dat mensen ernstige symptomen krijgen.
Tens of thousands of high-risk Israelis can now get an antibody treatment as hospital outpatients as soon as they are diagnosed with COVID-19, in the hope that it will prevent deterioration to serious illness.

The Health Ministry has a supply of thousands of doses of the US-made Bamlanivimab, which is intended specifically for non-serious patients. It has started distributing them to doctors, who are now offering the two-hour infusion-based treatment to outpatients in certain high-risk categories who test positive for the virus.

https://www.timesofisrael.com/new-in-is ... diagnosis/

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom ze ervoor kiezen deze dure behandeling toe te passen als er al zoveel mensen uit risicogroepen zijn gevaccineerd.
Het lijkt wel alsof het land een proeftuin voor farmaceuten wordt?
Mooi toch dat een land het voortouw neemt met iets ontwikkelen?
Engeland vind ik ook zo goed dat ze nu gezonde vrijwilligers gaan besmetten om meer te leren over wat het virus in het lichaam doet.
En ik las nog 'n mooi bericht over een neusspray die besmetting zou voorkomen. Niet langdurig, maar wellicht genoeg om te kunnen gebruiken bij massale bijeenkomsten zoals voetbalstadions, theaters en vliegvelden.
nicole123 schreef:
17-02-2021 16:47
Ik ben net als een heleboel Nederlanders in principe helemaal voor het voorlopig nog handhaven van de lockdown, maar wel voor het weer deels openen van de middelbare scholen per 1 maart, onder voorwaarden (al is het maar voor 1 dag per week of 50/50). Volgens mij wil het kabinet deze versoepeling ook graag als het qua cijfers kan. Maar val ik dan in dit onderzoek onder 'voorstander van soepeler coronamaatregelen' of onder 'lockdown handhaven'?
Ik ben voorstander van winkelopening vanaf maart met strikte bezoekersaantallen. Dat lijkt me minder risico met zich meebrengen dan die pubers weer massaal ophokken.
Alle reacties Link kopieren
Was dit al langs geweest?
The EU industry commissioner, Thierry Breton, said on Wednesday the Covid-19 vaccine production capacity of a factory in Belgium that produces shots for AstraZeneca had “drastically” increased.

The factory, now owned by the US firm Thermo Fisher, had been seen as the main cause of a large cut in supplies by the Anglo-Swedish firm to the EU in the first quarter of this year. A delay in AstraZeneca’s vaccine deliveries to the bloc prompted an intense row between the company and the EU, with France and Germany threatening legal action.

Guardian liveblog
nounou
redbulletje schreef:
17-02-2021 17:16
Ik ben voorstander van winkelopening vanaf maart met strikte bezoekersaantallen. Dat lijkt me minder risico met zich meebrengen dan die pubers weer massaal ophokken.
Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie: als winkels weer opengaan, zou dat tot enorme drukte leiden, vergelijkbaar met Black Friday? Ik denk voor zaken als Ikea en Action wel in ieder geval. Die hebben niet erg goede webshops (bij Ikea enorm lange wachttijden en heel duur om te laten bezorgen) en zijn enorm populair. Naast dat sommige mensen straks al maanden smachten naar shoppen is het ook nog eens naast wandelen zo ongeveer het enige uitje dat mogelijk is.

Ik zou denk ik zijn voor een geleidelijke opening, bijv. in maart eerst een paar weken op daltijden (doordeweeks dus) gewoon open (met max aantal bezoekers) en in het weekend alleen met reservering. Dat is niet voor iedereen handig en niet voor alle winkeliers prettig, maar het alternatief van dichtblijven is nog minder prettig.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-02-2021 17:24
Was dit al langs geweest?
The EU industry commissioner, Thierry Breton, said on Wednesday the Covid-19 vaccine production capacity of a factory in Belgium that produces shots for AstraZeneca had “drastically” increased.

The factory, now owned by the US firm Thermo Fisher, had been seen as the main cause of a large cut in supplies by the Anglo-Swedish firm to the EU in the first quarter of this year. A delay in AstraZeneca’s vaccine deliveries to the bloc prompted an intense row between the company and the EU, with France and Germany threatening legal action.

Guardian liveblog
Mooi. Ik hoop dat ze snel weer bij zijn met hun leveringen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-02-2021 17:14

En ik las nog 'n mooi bericht over een neusspray die besmetting zou voorkomen. Niet langdurig, maar wellicht genoeg om te kunnen gebruiken bij massale bijeenkomsten zoals voetbalstadions, theaters en vliegvelden.

vergeet de keel niet als 'besmettings-ingang'. Als dat geschreeuw en gezang bij voetbalwedstrijden.
Waarom zou deze nieuwe spray wel een goede optie zijn bij mensen die geen vaccin willen vanwege nieuw/eng/virus-scepsis?
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 17:27
Wat denken jullie: als winkels weer opengaan, zou dat tot enorme drukte leiden, vergelijkbaar met Black Friday? Ik denk voor zaken als Ikea en Action wel in ieder geval. Die hebben niet erg goede webshops (bij Ikea enorm lange wachttijden en heel duur om te laten bezorgen) en zijn enorm populair. Naast dat sommige mensen straks al maanden smachten naar shoppen is het ook nog eens naast wandelen zo ongeveer het enige uitje dat mogelijk is.

Ik zou denk ik zijn voor een geleidelijke opening, bijv. in maart eerst een paar weken op daltijden (doordeweeks dus) gewoon open (met max aantal bezoekers) en in het weekend alleen met reservering. Dat is niet voor iedereen handig en niet voor alle winkeliers prettig, maar het alternatief van dichtblijven is nog minder prettig.

Ik denk dat die drukte enorm gaat meevallen muv de Action. Mensen roepen wel massaal dat de winkels het zo moeilijk hebben maar shoppen al jaren online bij Zalando en Ali
Op zich zou ik best willen shoppen bij IKEa op tijdslot, ik ben er vorig jaar ook niet geweest omdat ik geen zin had in die lange wachtrij
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-02-2021 17:24
Was dit al langs geweest?
The EU industry commissioner, Thierry Breton, said on Wednesday the Covid-19 vaccine production capacity of a factory in Belgium that produces shots for AstraZeneca had “drastically” increased.

The factory, now owned by the US firm Thermo Fisher, had been seen as the main cause of a large cut in supplies by the Anglo-Swedish firm to the EU in the first quarter of this year. A delay in AstraZeneca’s vaccine deliveries to the bloc prompted an intense row between the company and the EU, with France and Germany threatening legal action.

Guardian liveblog
:cheer2:
smulrol schreef:
17-02-2021 17:30
vergeet de keel niet als 'besmettings-ingang'. Als dat geschreeuw en gezang bij voetbalwedstrijden.
Waarom zou deze nieuwe spray wel een goede optie zijn bij mensen die geen vaccin willen vanwege nieuw/eng/virus-scepsis?
Ik heb t niet over of-of maar over én-én
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-02-2021 17:30
vergeet de keel niet als 'besmettings-ingang'. Als dat geschreeuw en gezang bij voetbalwedstrijden.
Waarom zou deze nieuwe spray wel een goede optie zijn bij mensen die geen vaccin willen vanwege nieuw/eng/virus-scepsis?
Ik vind het een leuk en mooi initiatief, maar ik zie het ook nog niet echt gebeuren dat het in de praktijk verschil gaat maken. Het duurt nog zo'n tijd voor die spray er is, dat iedereen die wil al gevaccineerd kan zijn. Mensen verplichten om voor entree van een voetbalstadion zo'n spray te gebruiken is zeker zo'n aantasting van de lichamelijke integriteit als ze alleen toelaten als ze gevaccineerd zijn. Dus waar kun je het nou echt voor gebruiken? Ik zie alleen een mogelijkheid voor mensen die specifiek heel bang zijn voor vaccins, voor mensen bij wie het vaccin niet is aangeslagen of die daar bang voor zijn en voor als er varianten zouden ontstaan waartegen de vaccins geen bescherming bieden. De stadions gaan er geen haar eerder door open denk ik.
nicole123 schreef:
17-02-2021 17:27
Wat denken jullie: als winkels weer opengaan, zou dat tot enorme drukte leiden, vergelijkbaar met Black Friday? Ik denk voor zaken als Ikea en Action wel in ieder geval. Die hebben niet erg goede webshops (bij Ikea enorm lange wachttijden en heel duur om te laten bezorgen) en zijn enorm populair. Naast dat sommige mensen straks al maanden smachten naar shoppen is het ook nog eens naast wandelen zo ongeveer het enige uitje dat mogelijk is.

Ik zou denk ik zijn voor een geleidelijke opening, bijv. in maart eerst een paar weken op daltijden (doordeweeks dus) gewoon open (met max aantal bezoekers) en in het weekend alleen met reservering. Dat is niet voor iedereen handig en niet voor alle winkeliers prettig, maar het alternatief van dichtblijven is nog minder prettig.
Een tijdslot moeten reserveren voor 'n winkel zou ik geen probleem vinden. Dan weer je toch de doelloze shoptypes die winkel-in-winkel-uit zouden gaan.
nicole123 schreef:
17-02-2021 17:37
Ik vind het een leuk en mooi initiatief, maar ik zie het ook nog niet echt gebeuren dat het in de praktijk verschil gaat maken. Het duurt nog zo'n tijd voor die spray er is, dat iedereen die wil al gevaccineerd kan zijn. Mensen verplichten om voor entree van een voetbalstadion zo'n spray te gebruiken is zeker zo'n aantasting van de lichamelijke integriteit als ze alleen toelaten als ze gevaccineerd zijn. Dus waar kun je het nou echt voor gebruiken? Ik zie alleen een mogelijkheid voor mensen die specifiek heel bang zijn voor vaccins, voor mensen bij wie het vaccin niet is aangeslagen of die daar bang voor zijn en voor als er varianten zouden ontstaan waartegen de vaccins geen bescherming bieden. De stadions gaan er geen haar eerder door open denk ik.
Ik zou dan juist zelf zo'n spraytje in m'n tas willen hebben die ik kan gebruiken als het me iets te druk is ergens.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 17:37
Ik zie het ook nog niet echt gebeuren. Het duurt nog zo'n tijd voor die spray er is, dat iedereen die wil al gevaccineerd kan zijn. Mensen verplichten om voor entree van een voetbalstadion zo'n spray te gebruiken is zeker zo'n aantasting van de lichamelijke integriteit als ze alleen toelaten als ze gevaccineerd zijn. Dus waar kun je het nou echt voor gebruiken? Ik zie alleen een mogelijkheid voor mensen die specifiek heel bang zijn voor vaccins, voor mensen bij wie het vaccin niet is aangeslagen of die daar bang voor zijn en voor als er varianten zouden ontstaan waartegen de vaccins geen bescherming bieden. De stadions gaan er geen haar eerder door open denk ik.

Iemand had het eerder over mensen die wel willen maar niet gevaccineerd kunnen worden (bv omdat je immuunsysteem plat ligt door zwaar chemo traject) dan zou je bij bezoek aan zks wel zo'n spray kunnen aanbieden. Ook dan moet je nog steeds oppassen met door mond ademen en praten lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 17:27
Wat denken jullie: als winkels weer opengaan, zou dat tot enorme drukte leiden, vergelijkbaar met Black Friday? Ik denk voor zaken als Ikea en Action wel in ieder geval. Die hebben niet erg goede webshops (bij Ikea enorm lange wachttijden en heel duur om te laten bezorgen) en zijn enorm populair. Naast dat sommige mensen straks al maanden smachten naar shoppen is het ook nog eens naast wandelen zo ongeveer het enige uitje dat mogelijk is.

Ik zou denk ik zijn voor een geleidelijke opening, bijv. in maart eerst een paar weken op daltijden (doordeweeks dus) gewoon open (met max aantal bezoekers) en in het weekend alleen met reservering. Dat is niet voor iedereen handig en niet voor alle winkeliers prettig, maar het alternatief van dichtblijven is nog minder prettig.
Ja daar heb je wel een punt.
Eerst in de daluren zou wel een hele goede 'exit-strategie' zijn.
Sowieso zou ik er voor kiezen om op een maandag te openen zodat de eerste dagen niet gelijk vallen met de drukste dagen (vr-za)
Alle reacties Link kopieren
Drie hoeraatjes voor Ijselland!

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... heidsregio
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-02-2021 17:41
Ik zou dan juist zelf zo'n spraytje in m'n tas willen hebben die ik kan gebruiken als het me iets te druk is ergens.
Ook als die spray pas op de markt komt als je gevaccineerd bent en al je geliefden die je niet wilt besmetten ook, de vaccinatiegraad boven de 80% zit en er in heel Nederland minder dan 10 besmettingen per dag plaatsvinden? Dat is mijn inschatting namelijk, dat zo'n spray nu heel fijn zou zijn maar als het er is een beetje mosterd na de maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 17:51
Ook als die spray pas op de markt komt als je gevaccineerd bent en al je geliefden die je niet wilt besmetten ook, de vaccinatiegraad boven de 80% zit en er in heel Nederland minder dan 10 besmettingen per dag plaatsvinden? Dat is mijn inschatting namelijk, dat zo'n spray nu heel fijn zou zijn maar als het er is een beetje mosterd na de maaltijd.
Misschien wel handig voor zorgmedewerkers die met corona-patienten (nu of in de toekomst) werken.
Dat je naast de beschermende kleding nog een extra mogelijkheid hebt.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-02-2021 17:41
Iemand had het eerder over mensen die wel willen maar niet gevaccineerd kunnen worden (bv omdat je immuunsysteem plat ligt door zwaar chemo traject) dan zou je bij bezoek aan zks wel zo'n spray kunnen aanbieden. Ook dan moet je nog steeds oppassen met door mond ademen en praten lijkt mij.
O ja, voor die groep begrijp ik het wel. Heel kwetsbaar en niet gevaccineerd kunnen worden. Ik hoop dat die mensen gewoon door groepsimmuniteit goed beschermd zullen worden, maar dat zal misschien niet volledig zijn en dan is zo'n spray een mooie aanvulling.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 17:27
Wat denken jullie: als winkels weer opengaan, zou dat tot enorme drukte leiden, vergelijkbaar met Black Friday? Ik denk voor zaken als Ikea en Action wel in ieder geval. Die hebben niet erg goede webshops (bij Ikea enorm lange wachttijden en heel duur om te laten bezorgen) en zijn enorm populair. Naast dat sommige mensen straks al maanden smachten naar shoppen is het ook nog eens naast wandelen zo ongeveer het enige uitje dat mogelijk is.

Ik zou denk ik zijn voor een geleidelijke opening, bijv. in maart eerst een paar weken op daltijden (doordeweeks dus) gewoon open (met max aantal bezoekers) en in het weekend alleen met reservering. Dat is niet voor iedereen handig en niet voor alle winkeliers prettig, maar het alternatief van dichtblijven is nog minder prettig.

Maximalisering van het aantal bezoekers. Net als in de supermarkten en de grote drogisterijen nu.

Als ze open zijn ren ik meteen naar de Hema en Blokker!
Bij de Action kom ik nooit. Bij Ikea 1x per jaar o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-02-2021 17:48
Drie hoeraatjes voor Ijselland!

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... heidsregio
Top! Vorige week stond heel Nederland nog op zeer ernstig, toch? Nu al 2 regio's 1 of zelfs 2 schalen naar beneden. Hopelijk volgt de rest.

Ik ben benieuwd of het in Zeeland straks eerder weer goed gaat dan in de andere provincies, aangezien ze daar het eerst zijn begonnen met het vaccineren van thuiswonende ouderen en doordat in Zeeland ruimhartiger is gevaccineerd bij medewerkers van zorginstellingen door een fout advies van de GGD.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
17-02-2021 17:54
Maximalisering van het aantal bezoekers. Net als in de supermarkten en de grote drogisterijen nu.

Als ze open zijn ren ik meteen naar de Hema en Blokker!
Bij de Action kom ik nooit. Bij Ikea 1x per jaar o.i.d.

Shoppen op tijdslot bij winkels vanaf bepaald vloeroppervlak een idee? Geen gedoe voor plaatselijke schoenenwinkel, maar wel reserveren voor tuincentrum en ikea
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
17-02-2021 17:54
Maximalisering van het aantal bezoekers. Net als in de supermarkten en de grote drogisterijen nu.

Als ze open zijn ren ik meteen naar de Hema en Blokker!
Bij de Action kom ik nooit. Bij Ikea 1x per jaar o.i.d.
Dat was al zo, die maximalisering, Ook tijdens Black Friday. Maar dan krijg je ophoping voor de deur van de winkels.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-02-2021 18:01
Top! Vorige week stond heel Nederland nog op zeer ernstig, toch? Nu al 2 regio's 1 of zelfs 2 schalen naar beneden. Hopelijk volgt de rest.

Ik ben benieuwd of het in Zeeland straks eerder weer goed gaat dan in de andere provincies, aangezien ze daar het eerst zijn begonnen met het vaccineren van thuiswonende ouderen en doordat in Zeeland ruimhartiger is gevaccineerd bij medewerkers van zorginstellingen door een fout advies van de GGD.
Ja ze zijn vandaag afgeschaald.
Als ik het zo zie zal Noord-Oost Gelderland ook snel volgen.
De rest van de regio's nog niet denk ik maar het is een start...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven