Serious Request 2012 Enschede
dinsdag 18 december 2012 om 15:10
quote:nessemeisje schreef op 18 december 2012 @ 14:51:
Sterker nog; als zoiets als Serious Request ergens wil staan waar normaal de markt staat, moet de markt opbokken en moet de gemeente (de samenleving dus) de marktmensen schadeloos stellen. Dat kost zo om en nabij de twee ton.
Dat is wel schraal ja. Daarmee wordt het toch een beetje een marketingdingetje voor gemeenten: kijk ons eens wij hebben het Glazen Huis > toeristen > citypromotie > meer geld. En dat onder het mom van het goede doel is wel een beetje hypocriet.
In Utrecht was dat denk ik niet zo, daar stond het op de Neude en daar gebeurt in deze tijd van het jaar toch niks, dus er hoefde niks voor te wijken.
Maar ik geloof wel dat de mensen die hier op wat voor manier dan ook aan meewerken / het mogelijk maken dit vanuit oprecht goede intenties doen. Ik vind het altijd lastig om te zeggen of zoiets nu echt het goede doel helpt, of dat het aardig bedoeld is maar niks oplost. Momenteel sta ik er zo in dat ik vind dat je het moet doen, ook al is het een druppel op de gloeiende plaat.
Sterker nog; als zoiets als Serious Request ergens wil staan waar normaal de markt staat, moet de markt opbokken en moet de gemeente (de samenleving dus) de marktmensen schadeloos stellen. Dat kost zo om en nabij de twee ton.
Dat is wel schraal ja. Daarmee wordt het toch een beetje een marketingdingetje voor gemeenten: kijk ons eens wij hebben het Glazen Huis > toeristen > citypromotie > meer geld. En dat onder het mom van het goede doel is wel een beetje hypocriet.
In Utrecht was dat denk ik niet zo, daar stond het op de Neude en daar gebeurt in deze tijd van het jaar toch niks, dus er hoefde niks voor te wijken.
Maar ik geloof wel dat de mensen die hier op wat voor manier dan ook aan meewerken / het mogelijk maken dit vanuit oprecht goede intenties doen. Ik vind het altijd lastig om te zeggen of zoiets nu echt het goede doel helpt, of dat het aardig bedoeld is maar niks oplost. Momenteel sta ik er zo in dat ik vind dat je het moet doen, ook al is het een druppel op de gloeiende plaat.
dinsdag 18 december 2012 om 15:14
dinsdag 18 december 2012 om 15:30
quote:elninjoo schreef op 18 december 2012 @ 14:55:
[...]
het wordt steeds gekker...
heb je als inwoner van de gemeente mogelijkheid actie te voeren om die geldverspilling tegen te houden?Je kan bezwaar maken tegen de verstrekking van een evenementenvergunning. En de gemeenteraad zal zijn akkoord moeten geven over de uitgaven, maar verder?
[...]
het wordt steeds gekker...
heb je als inwoner van de gemeente mogelijkheid actie te voeren om die geldverspilling tegen te houden?Je kan bezwaar maken tegen de verstrekking van een evenementenvergunning. En de gemeenteraad zal zijn akkoord moeten geven over de uitgaven, maar verder?
dinsdag 18 december 2012 om 15:41
Waarom zou je? Dan verplaatsen ze de markt toch eenmalig? Gebeurt hier ook als er kermis is. Veel mensen lopen dan nog even over de markt, waarschijnlijk is het zelfs drukker dan normaal.
Ik vind het een non-issue. Over het goede doel kan je discussièren, maar over het Glazen Huis op een marktplein: nee.
Ik vind het een non-issue. Over het goede doel kan je discussièren, maar over het Glazen Huis op een marktplein: nee.
dinsdag 18 december 2012 om 15:47
Dan over het goede doel: babysterfte vind ik, uiteraard, vreselijk. Maar ik heb minder gevoel bij dit doel dan bijvoorbeeld bij landmijnen of waterputten. Waarom? Omdat Malawi een land is dat leeft in armoede. Kinderen die het overleven groeien op in diezelfde arme omstandigheden als waar hun ouders in leven. En dan hoor ik Eric Corton op de radio vertellen dat een vrouw tien kinderen heeft gehad, maar waarvan er maar een paar het hebben overleefd... Ik vind eigenlijk dat er meer voorlichting zou moeten komen en betere gezondheidszorg. Die tien kinderen... Dat is teveel, zeker als je in zo'n land als Malawi leeft.
Daarom vind ik het doel dit jaar minder 'pakkend' in vergelijking met andere jaren.
Daarom vind ik het doel dit jaar minder 'pakkend' in vergelijking met andere jaren.
dinsdag 18 december 2012 om 15:48
Verplaatsing van een marktterrein kan niet zomaar "even". Je zit met je bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten, brandveiligheid, bereikbaarheid van bijvoorbeeld een parkeergarage. Als je die toegangsweg afsluit voor verkeer krijg je ook een schadeclaim aan je broek waar je u tegen zegt.
En dat kun je een non-issue vinden, de mensen die ermee te maken krijgen en die verder kijken dan blije plaatjesdraaiers met een prachtig salaris vinden dat geen non-issue.
En dat kun je een non-issue vinden, de mensen die ermee te maken krijgen en die verder kijken dan blije plaatjesdraaiers met een prachtig salaris vinden dat geen non-issue.
dinsdag 18 december 2012 om 15:59
Volgens RTV Rijnmond vinden veel gemeentes dat de organisatie van de benefietactie veel te hoge kosten met zich meebrengt. Alles bij elkaar kost het binnenhalen van Serious Request een gemeente minstens een kwart miljoen euro. Het grootste deel daarvan is de bijdrage die 3FM verlangt voor de productiekosten.
Ze zijn van de pot gerukt. En ik krijg sowieso een wegtrekker van al die goede doelen die het buitenland betreffen.
Laten ze eens wat op touw zetten voor een doel binnen Nederland.
Ze zijn van de pot gerukt. En ik krijg sowieso een wegtrekker van al die goede doelen die het buitenland betreffen.
Laten ze eens wat op touw zetten voor een doel binnen Nederland.
dinsdag 18 december 2012 om 16:04
quote:LeChatNoir schreef op 18 december 2012 @ 15:10:
[...]
Dat is wel schraal ja. Daarmee wordt het toch een beetje een marketingdingetje voor gemeenten: kijk ons eens wij hebben het Glazen Huis > toeristen > citypromotie > meer geld. En dat onder het mom van het goede doel is wel een beetje hypocriet.
In Utrecht was dat denk ik niet zo, daar stond het op de Neude en daar gebeurt in deze tijd van het jaar toch niks, dus er hoefde niks voor te wijken.
Maar ik geloof wel dat de mensen die hier op wat voor manier dan ook aan meewerken / het mogelijk maken dit vanuit oprecht goede intenties doen. Ik vind het altijd lastig om te zeggen of zoiets nu echt het goede doel helpt, of dat het aardig bedoeld is maar niks oplost. Momenteel sta ik er zo in dat ik vind dat je het moet doen, ook al is het een druppel op de gloeiende plaat.Volgens mij staat op de Oude Markt in Enschede ook niet de markt normaal gesproken, dat is op het van Heekplein. Wel staat er een ijsbaan rond deze tijd, maar ik denk dat het Glazen Huis wat meer publiek trekt. Rond de Oude Markt zitten kroegen, barretjes en dansgelegenheden, die waarschijnlijk zullen profiteren van de grote aanloop van mensen die naar dit evenement komen.
[...]
Dat is wel schraal ja. Daarmee wordt het toch een beetje een marketingdingetje voor gemeenten: kijk ons eens wij hebben het Glazen Huis > toeristen > citypromotie > meer geld. En dat onder het mom van het goede doel is wel een beetje hypocriet.
In Utrecht was dat denk ik niet zo, daar stond het op de Neude en daar gebeurt in deze tijd van het jaar toch niks, dus er hoefde niks voor te wijken.
Maar ik geloof wel dat de mensen die hier op wat voor manier dan ook aan meewerken / het mogelijk maken dit vanuit oprecht goede intenties doen. Ik vind het altijd lastig om te zeggen of zoiets nu echt het goede doel helpt, of dat het aardig bedoeld is maar niks oplost. Momenteel sta ik er zo in dat ik vind dat je het moet doen, ook al is het een druppel op de gloeiende plaat.Volgens mij staat op de Oude Markt in Enschede ook niet de markt normaal gesproken, dat is op het van Heekplein. Wel staat er een ijsbaan rond deze tijd, maar ik denk dat het Glazen Huis wat meer publiek trekt. Rond de Oude Markt zitten kroegen, barretjes en dansgelegenheden, die waarschijnlijk zullen profiteren van de grote aanloop van mensen die naar dit evenement komen.
dinsdag 18 december 2012 om 16:05
Heb een beetje mijn bedenkingen bij dit doel en bij grote goede doelen acties. Hoeveel van het geld komt werkelijk goed terecht ? En het hele doel op 1 land richten vind ik ook vreemd. Babysterfte is een enorm probleem in tal van landen niet alleen Malawi...
Geld voor voorlichting en opleiding van artsen / verpleegkundigen is goed. Maar het budget is een keer op en wat gebeurd er daarna? Vaak worden dit soort projecten opgedoekt bij gebrek aan sponsoren. Ze zijn niet zelfvoorzienend en de overheid draagt er niet aan bij (terwijl er vaak wel geld is voor andere zaken). En voorzieningen (zoals een ziekenhuis of mobiele kliniek) moeten ook onderhouden worden (wat geld kost).
Ook zie je heel vaak dat goed opgeleid personeel vervolgens naar de hoofdstad of zelfs het buitenland / buurlanden vertrekt omdat daar het inkomen beter is (heel logisch maar daarmee verdwijnt veel kennis).
Verder vraag ik mij af waarom wij als "rijke westerling" onze normen en waarden moeten overbrengen aan landen die totaal tegenovergesteld. Daar is het (om tal van redenen) van groot belang om zo jong mogelijk zoveel mogelijk kinderen te krijgen (en zo snel mogelijk achter elkaar met alle gevolgen van dien).
Geld voor voorlichting en opleiding van artsen / verpleegkundigen is goed. Maar het budget is een keer op en wat gebeurd er daarna? Vaak worden dit soort projecten opgedoekt bij gebrek aan sponsoren. Ze zijn niet zelfvoorzienend en de overheid draagt er niet aan bij (terwijl er vaak wel geld is voor andere zaken). En voorzieningen (zoals een ziekenhuis of mobiele kliniek) moeten ook onderhouden worden (wat geld kost).
Ook zie je heel vaak dat goed opgeleid personeel vervolgens naar de hoofdstad of zelfs het buitenland / buurlanden vertrekt omdat daar het inkomen beter is (heel logisch maar daarmee verdwijnt veel kennis).
Verder vraag ik mij af waarom wij als "rijke westerling" onze normen en waarden moeten overbrengen aan landen die totaal tegenovergesteld. Daar is het (om tal van redenen) van groot belang om zo jong mogelijk zoveel mogelijk kinderen te krijgen (en zo snel mogelijk achter elkaar met alle gevolgen van dien).
dinsdag 18 december 2012 om 16:08
quote:Mopsie41 schreef op 18 december 2012 @ 15:59:
Volgens RTV Rijnmond vinden veel gemeentes dat de organisatie van de benefietactie veel te hoge kosten met zich meebrengt. Alles bij elkaar kost het binnenhalen van Serious Request een gemeente minstens een kwart miljoen euro. Het grootste deel daarvan is de bijdrage die 3FM verlangt voor de productiekosten.
Ze zijn van de pot gerukt. En ik krijg sowieso een wegtrekker van al die goede doelen die het buitenland betreffen.
Laten ze eens wat op touw zetten voor een doel binnen Nederland.
bizar....
laat die DJ's die zoooo begaan zijn met die goeie doelen dan maar zelf 'n stuk salaris inleveren om dat hele circus te bekostigen ipv dat gemeenten op kosten worden gejaagd
Volgens RTV Rijnmond vinden veel gemeentes dat de organisatie van de benefietactie veel te hoge kosten met zich meebrengt. Alles bij elkaar kost het binnenhalen van Serious Request een gemeente minstens een kwart miljoen euro. Het grootste deel daarvan is de bijdrage die 3FM verlangt voor de productiekosten.
Ze zijn van de pot gerukt. En ik krijg sowieso een wegtrekker van al die goede doelen die het buitenland betreffen.
Laten ze eens wat op touw zetten voor een doel binnen Nederland.
bizar....
laat die DJ's die zoooo begaan zijn met die goeie doelen dan maar zelf 'n stuk salaris inleveren om dat hele circus te bekostigen ipv dat gemeenten op kosten worden gejaagd
dinsdag 18 december 2012 om 16:15
quote:nessemeisje schreef op 18 december 2012 @ 14:51:
Sterker nog; als zoiets als Serious Request ergens wil staan waar normaal de markt staat, moet de markt opbokken en moet de gemeente (de samenleving dus) de marktmensen schadeloos stellen. Dat kost zo om en nabij de twee ton.Ter informatie: Waar nu het Glazen huis komt te staan is nooit Markt...
Sterker nog; als zoiets als Serious Request ergens wil staan waar normaal de markt staat, moet de markt opbokken en moet de gemeente (de samenleving dus) de marktmensen schadeloos stellen. Dat kost zo om en nabij de twee ton.Ter informatie: Waar nu het Glazen huis komt te staan is nooit Markt...
dinsdag 18 december 2012 om 16:18
quote:Chantilly21 schreef op 18 december 2012 @ 16:04:
[...]
Volgens mij staat op de Oude Markt in Enschede ook niet de markt normaal gesproken, dat is op het van Heekplein. Rond de Oude Markt zitten kroegen, barretjes en dansgelegenheden, die waarschijnlijk zullen profiteren van de grote aanloop van mensen die naar dit evenement komen.Helemaal gelijk!!
[...]
Volgens mij staat op de Oude Markt in Enschede ook niet de markt normaal gesproken, dat is op het van Heekplein. Rond de Oude Markt zitten kroegen, barretjes en dansgelegenheden, die waarschijnlijk zullen profiteren van de grote aanloop van mensen die naar dit evenement komen.Helemaal gelijk!!
dinsdag 18 december 2012 om 16:19
dinsdag 18 december 2012 om 16:22
quote:Yraatje schreef op 18 december 2012 @ 16:15:
[...]
Ter informatie: Waar nu het Glazen huis komt te staan is nooit Markt...Dat snap ik. Het gaat er wat mij betreft om dat er van een gemeente een behoorlijke investering gevraagd wordt door 3FM zodat zij vervolgens voor kerstman kunnen spelen. Als er een markt verplaatst moet worden is dat nog meer gemeenschapsgeld. Als er geen markt verplaatst hoeft te worden is het nog steeds een hoop geld.
[...]
Ter informatie: Waar nu het Glazen huis komt te staan is nooit Markt...Dat snap ik. Het gaat er wat mij betreft om dat er van een gemeente een behoorlijke investering gevraagd wordt door 3FM zodat zij vervolgens voor kerstman kunnen spelen. Als er een markt verplaatst moet worden is dat nog meer gemeenschapsgeld. Als er geen markt verplaatst hoeft te worden is het nog steeds een hoop geld.