het grote muffin/cupcaketopic!

19-07-2009 11:36 352 berichten
Alle reacties Link kopieren

Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!

Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:

Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!

Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.

Citroenvulling:

35 g maizena

150 g suiker

1 grote eieren

3grote eierdooiers

25 g boter, in blokjes

het sap van 2 citroenen

Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.

Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!

Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!

Wat zijn jullie favorieten?
Aha, nu weet ik dus hoe je dat zo mooi strak krijgt.Ik heb nog marsepein en kleurstof liggen hier, ga ik van het weekend aan de slag.

heb je dit geleerd door veel te doen Maeijken of heb je workshops gehad?

Ik zat zelf te denken om een soort dummie cupcake boek ofzo te kopen haha, maar heb jij een goede tip voor een beginner? Of is het gewoon een kwestie van veel doen..
Ik heb geen workshops gevolgd maar veel geprobeerd en geoefend..
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
quote:belletje2 schreef op 20 juli 2009 @ 14:41:

[afbeelding]

Carrotcake op muffinformaat

Belletje, waar heb jij dat worteltje gekocht??? Ik heb laatst ook Carrot cakes gemaakt in muffinvorm en iedereen smulde ervan. Nu had ik een pecannoot bovenop, ook leuk, maar ik wilde zo'n wortel. Heb me er ongans naar gezocht, dus verlos mij!

En Maeijken, hoe doe je dat? Ik word er een beetje depressief van, want zo gruwelijk mooi zien die van mij er nooit uit. Misschien moet ik wel heul veul gaan oefenen!
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Ik ben wel heel benieuwd naar dat carrotcakemuffinrecept! En dat witte toefje bovenop, is dat dan roomkaas?
Ik had toen poedersuiker met een beetje sinaasappelranja gebruikt, voor een soort van oranje bovenkantje. Dat wordt hard en dan heb je een glazuurlaagje. Ik lees geïnteresseerd mee hoe Belletje dat gedaan heeft!
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Oh... ik wordt hier helemaal enthousiast gemaakt door iedereen! Wil er al een tijdje mee beginnen, maar ben vandaag een dagje vrij dus ik ga eens lekker aan de slag!
Nou, vanmiddag vrij dus ik ga later over mijn baksels uitgebreid verslag doen!

Ga beginnen met eenvoudige cupcakes / gedeelte mini-ck, wil dochter nl laten trakteren als beeb er is en heb ineens door dit topic goede inspiratie gekregen!

Dacht zelf aan standaard vanillecakejes met een toef (blauwe) botercreme en dan muisjes erop en dat afgewisseld met cakejes met glazuur en dan de eerste letter van de naam erop.

Zou ik die allemaal al vantevoren kunnen maken en dan invriezen of is het beter om de decoratie pas op de dag van trakteren te doen?
Ik zou de botercreme er zeker pas op de dag zelf opdoen. Dan smaakt hij t lekkerst en ziet ie er t mooist uit!
Choca mijn vriendin is vorige week bevallen en heeft voor het kraambezoek cupcakes met een blauwe toef boter creme.

Vanmiddag de pindakaas snicker cakes gemaakt en super lekker!!!!!!!!!
quote:belletje2 schreef op 20 juli 2009 @ 14:41:

[afbeelding]

Carrotcake op muffinformaatGaaf! Heb je daar een recept van wat je met me wilt delen??
@ xDoortjex, die worteltjes heb ik in Duitsland gekocht. Da's een beetje een tik van mij: in het buitenland altijd taartmix, decoratiespul ect kopen. Later heb ik ze zelf nog een keer gemaakt met marsepein (in december 2 grote stukken gekocht bij Ikea, dat spul was ongeveer eeuwig houdbaar) gekleurd met levensmiddelenkleurstof en worteltjes gemaakt. Die waren trouwens lekkerder die op de foto waren toch een beetje droog.

@saszzje, het is een mengsel van 30 gram zachte roomboter, 60 gram roomkaas 125 gram poedersuiker en citroensap naar smaak.

Het recept van de carrotcake zelf:

140 gr bloem

1 tl bakpoeder

1/2 tl sodabicarbonaat

1/2 tl zout

1 tl kaneel

1/2 tl nootmuskaat

100 gr donkerbruine basterdsuiker

50 gr kristalsuiker

2 eieren

125 ml zonnebloemolie

225 gr fijngeraspte wortel

klein blikje ananas, goed uitgelekt, fijngesneden

50 gr pecannoten, droog geroosterd, in stukjes gebroken

1 tl vanille essence

Oven voorverwarmen op 180 graden

Alle ingredienten m.u.v. wortel, ananas en noten tot een cakebeslag mixen, overige ingredienten erdoor scheppen.

Cases voor 2/3 vullen met beslag (het is zwaar beslag dus bij voorkeur in een muffinplaat zetten en anders minimaal 3 cases over elkaar gebruiken).

ca. 30 minuten in de oven

Af laten koelen en dik met roomkaas mengsel bestrijken. Wil je ze heel strak hebben dan voor het bestrijken de bovenkant van de muffins netje recht afsnijden.
quote:Maeijken schreef op 20 juli 2009 @ 18:59:

Rollergirl,

Die toeven roze is botercreme met frambozenpoeder van de aldi. Je proeft dan geen boter maar een zoetige frisse creme die naar frambozen smaakt.

Je kan er opgeklopte ganache opspuiten.

1 deel slagroom op 1 deel chocolade smelten (bij witte chocolade meer chocolade dan slagroom), af laten koelen en dan opkloppen net als slagroom.

Of banketbakkersroom

Of 1 deel slagroom en 1 deel banketbakkersroom met vruchtjes of kokos.Klinkt goed, kun je de ganache ook een vruchtensmaakje meegeven? Denk alleen bij de witte chocolade.
Rollergirl, ik ben ook niet zo'n fan van botercreme en gebruik eigenlijk altijd de 'cream vanille frosting' die op velvet cupcakes hoort. Die is eigenlijk iets tè jammie, want je snoept m zo op!

Recept (voor mèèr daan 12 cc)

45 g bloem

240 ml melk

200 g boter

200 g (fijne) kristalsuiker

1 zakje vanillesuiker.

Doen:

Klop de bloem en de melk samen in een steelpannetje.

Breng aan de kook en blijf goed roeren over de bodem.

Minuutje of 3 laten doorkoken tot het echt goed ingebonden is.

Hierna afdekken met bakpapier (tegen een 'vel') en af laten koelen tot kamertemperatuur.

Ondertussen boter flink smeuig en luchtig kloppen. Langzaam suiker toevoegen, en tot slot de vanille.

Als alles goed gemengd is de afgekoelde melk/bloem mix erbij en dan 5 minuten op medium/hoog kloppen.

Afdekken en 15 minuten in de koelkast.

Na 15 min. is hij nog verwerkbaar, daarna wordt ie wel erg stevig.

Je kan door deze frosting ook heel makkelijk allerlei smaakjes mengen met pakjes saroma poeder. Gewoon naar smaak toevoegen.
Heeft iemand een goed basis recept voor cupcakes? Ik wil ook

Heb je een mixer nodig? En gebruiken jullie zo'n spuitzak voor de topping?

Ik heb net weer wat cupcakes gekocht bij Dudok, maar ik wil ze liever zelf kunnen maken!
Ik heb 3 weken geleden een cupcake boek gekocht voor een vriendin en dacht dat het een leuk idee was om dan 1 recept te maken en ook cadeau te geven. Resultaat: het boek is het huis niet meer uit gegaan en vriendin heeft een ander cadeau gekregen Zo lekker! gisteren is er een doos met versiersels en kleurstof binnen gekomen en nu weer dit topic tegen gekomen. Het is een teken: er moeten de komende tijd heel veel cupcakes/muffins gebakken worden!

't Gekke is, heb een aantal jaar als kok gewerkt maar cakejes waren nooit m'n ding. Ze wilde nooit goed rijzen. De recepten die ik nu heb geven juist een heel mooi resultaat dus dat vraagt om meer.

Lorelai: een mixer gebruik ik eigenlijk nooit. voor cupcakes zijn de hoeveelheden zo klein dat ik het makkelijk vind om alles met de hand te doen. Spuitzakken zijn hadig voor als je er mooie toefjes op wilt maken maar als je het er strak op wilt smern is een (sillecone) pannelikker of een lepel weer handiger.
Thanks! En wat is jouw cupcake recept?
Wat me ineens te binnen schoot: Kan ik voor worteltjesmuffins gewoon een pak carrotcake kopen en in muffinvormpjes gieten? Of is er toch een ander recept voor?
Heb dankzij dit topic vanavond muffins gemaakt, 2 met aardbeien/rode bessen, 2 met gemengde noten en 2 met appel/rozijnen. Als het goed is zijn ze zo klaar...
Everytime you make a typo, the errorists win.
muffins

Hier is nog een muffintopic met vele vele vele recepten..

Wat zien de foto's er prachtig uit zeg! wow...
Ha Lorelai!

Als basisrecept gebruik ik een recept van Nigella:

125 g boter

125 g suiker

1 zakje vanillesuiker

1 mespuntje zout

2 eieren

125 g bloem

2 eetl. melk

Ik doe het zelf wel met de mixer, omdat ik de boter dan goed luchtig kan kloppen, maar als je de boter smelt kan het ook zonder.

stap 1: boter loskloppen, suiker, vanillesuiker en zout erbij, en samen tot een smeuige massa mixen.

stap 2: eieren er een voor een doorheen mixen. Moeten echt goed opgenomen worden in het beslag

stap 3: meel erdoorheen roeren/mixen op laagste stand.

Vooral niet hard of lang mengen, want dan hebben je cupcakes grote kans op instortting nadat je ze uit de oven haalt.

stap 4: gooi de boel in een voorverwarmde oven (weet alleen dat het op mijn gasoven stand 3 is. ), en na zo'n 15 minuten even prikken met sateprikker.

Als die er droog uitkomt mag het er uit.

Zelf even kijken wat met jou oven de beste tijd/temp combinatie is. Als ze te lang op laag staan worden ze wat droog, staat de oven te hoog dan brand de boel aan/wordt de korst erg hard terwijl de binnenkant nog niet gaar is.

Veel bakplezier!!!
Dankjewel wurmpje!
Ik heb 3 weken geleden een cupcake boek gekocht

Welk boek jesje? ik heb wel een muffinboek maar een cupcake boek heb ik nog niet en een goede/leuke is welkom
quote:belletje2 schreef op 23 juli 2009 @ 22:12:

@saszzje, het is een mengsel van 30 gram zachte roomboter, 60 gram roomkaas 125 gram poedersuiker en citroensap naar smaak.

Het recept van de carrotcake zelf:

140 gr bloem

1 tl bakpoeder

1/2 tl sodabicarbonaat

1/2 tl zout

1 tl kaneel

1/2 tl nootmuskaat

100 gr donkerbruine basterdsuiker

50 gr kristalsuiker

2 eieren

125 ml zonnebloemolie

225 gr fijngeraspte wortel

klein blikje ananas, goed uitgelekt, fijngesneden

50 gr pecannoten, droog geroosterd, in stukjes gebroken

1 tl vanille essence

Af laten koelen en dik met roomkaas mengsel bestrijken.

Dat roomkaasmengsel, is dat het mengsel wat je bovenaan je post noemt? En wat moet ik me voorstellen bij roomkaas? Is dat gewoon een doosje ordinaire philadelphia roomkaas ofzo?

en dan sodabicarbonaat, is dat hetzelfde als natriumbicarbonaat? Zoniet, waar koop ik sodabicarbonaat?

moet dit echt donkerbruine basterdsuiker zijn of mag het ook lichtbruine zijn? (Dat heb ik namelijk in huis) (gaat het om de smaak of om de kleur)?

Weet iemand toevallig waar ik golden syrup kan kopen?

Als jullie met een muffinvorm werken, is het dan de bedoeling dat je daar dan ook een papierenvormpje inzet?

Ben echt best wel een bak-leek
@ jannemaan:

* Golden Syrup kun je bij de natuurwinkel kopen.

* Sodabicarbonaat is zuiveringszout. Vraag het eens bij een drogist of natuurwinkel.

* donkerbruine en lichtbruine basterdsuiker vind ik qua smaak nogal verschillen, ik zou niet zomaar het een gebruiken waar het ander gevraagd wordt in het recept.

* als er roomkaas in een recept gevraagd wordt, is het gewoon naturel roomkaas. Dus Philadelphia, AH, Monchou, maakt niet uit.

* ik werk nooit met muffinvormpjes dus op die vraag kan ik je geen antwoord geven!
quote:Teigera schreef op 26 juli 2009 @ 21:51:

@ jannemaan:

* Golden Syrup kun je bij de natuurwinkel kopen.

* Sodabicarbonaat is zuiveringszout. Vraag het eens bij een drogist of natuurwinkel.

* donkerbruine en lichtbruine basterdsuiker vind ik qua smaak nogal verschillen, ik zou niet zomaar het een gebruiken waar het ander gevraagd wordt in het recept.

* als er roomkaas in een recept gevraagd wordt, is het gewoon naturel roomkaas. Dus Philadelphia, AH, Monchou, maakt niet uit.

* ik werk nooit met muffinvormpjes dus op die vraag kan ik je geen antwoord geven!

Natriumbicarbonaat is ook zuiveringszout dacht ik, vandaar mijn vraag!

Ik ga dan gewoon donkere basterdsuiker kopen! Ik wist niet zeker of er ook verschil in smaak in zit, dus ik dacht als het alleen om de kleur gaat kun je het misschien vervangen!

Bedankt voor je antwoorden! Ik ga even kijken bij de natuurwinkel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven