het grote muffin/cupcaketopic!
zondag 19 juli 2009 om 11:36
Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!
Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:
Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!
Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.
Citroenvulling:
35 g maizena
150 g suiker
1 grote eieren
3grote eierdooiers
25 g boter, in blokjes
het sap van 2 citroenen
Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.
Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!
Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!
Wat zijn jullie favorieten?
dinsdag 15 september 2009 om 16:50
Wat leuk een topic over cupcakes!
Heb gisteren volgens het recept van Nigella cupcakes gebakken.
Ze zijn lekker! Maar ze laten los van de bodem.
Als je het papiertje loshaalt, mist er dus een stukje tussen bodem en de cupcake. De bodem is dus ook niet mooi recht.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik dacht misschien door het mixen. Ik heb het beslag op de hoogste stand gemixt. Misschien dat er teveel lucht inzat?
Maar als jullie nog andere ideeën hebben, hoor ik het graag.
Heb gisteren volgens het recept van Nigella cupcakes gebakken.
Ze zijn lekker! Maar ze laten los van de bodem.
Als je het papiertje loshaalt, mist er dus een stukje tussen bodem en de cupcake. De bodem is dus ook niet mooi recht.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik dacht misschien door het mixen. Ik heb het beslag op de hoogste stand gemixt. Misschien dat er teveel lucht inzat?
Maar als jullie nog andere ideeën hebben, hoor ik het graag.
maandag 5 oktober 2009 om 16:53
Aliminie, doe je het beslag in een papiertje? of direct in de muffinvorm? Het beste is om het beslag met een lepel op de bodem te 'plakken' in het papiertje en dan met het papiertje in de muffinvorm. Ik heb het zelf nog nooit gehad.
Latteke, je kunt de muffins prima invriezen, wel goed luchtdicht verpakken.
Latteke, je kunt de muffins prima invriezen, wel goed luchtdicht verpakken.
woensdag 7 oktober 2009 om 15:28
Ik gebruik een "gewone" muffinvorm (geen siliconen). Daar zet ik papiertjes in (van Xenos). En ik vul ze met 2 lepels.
Op een ander forum heb ik gelezen dat meer mensen er last van hebben, maar niemand kan er echt achter komen waarom.
Maar ik vraag me af of ik het niet TE luchtig klop. Moet het op de hoogste stand of de laagste gemixt worden?
Pas heb ik ze gemaakt met cakemeel. Dat had ik niet heel hard gemixt, maar ze waren uiteindelijk heel compact. Dus dat was het ook niet.
Ik heb nu mix van Funcakes voor cupcakes gekocht. Daar staat dat je het op de laagste stand moet mixen. Misschien dat dat wat wordt.
Op een ander forum heb ik gelezen dat meer mensen er last van hebben, maar niemand kan er echt achter komen waarom.
Maar ik vraag me af of ik het niet TE luchtig klop. Moet het op de hoogste stand of de laagste gemixt worden?
Pas heb ik ze gemaakt met cakemeel. Dat had ik niet heel hard gemixt, maar ze waren uiteindelijk heel compact. Dus dat was het ook niet.
Ik heb nu mix van Funcakes voor cupcakes gekocht. Daar staat dat je het op de laagste stand moet mixen. Misschien dat dat wat wordt.
woensdag 7 oktober 2009 om 16:22
woensdag 7 oktober 2009 om 20:26
Leuk topic! Ik heb afgelopen zaterdag op de taartenbeurs in Hilversum allemaal leuke hebbedingetjes gekocht om mee te bakken. En ik heb beloofd om aanstaande zaterdag 30 cupcakes te maken voor een verjaardag. Ik heb wel eens wat gebakken, maar geen versierde cupcakes gemaakt. Dat wordt spannend dus. Ik met mijn grote mond..... Ik wil roosjes maken, heb dat al eens gedaan op een workshop. Heb zo'n petal cutter gekocht ervoor. Ik ga het met marsepein doen, vind ik lekkerder dan fondant. Hoe bevestig ik een roosje op zo'n cupcake? Ik dacht eerst aan een cocktailprikkertje, maar ik wil het risico niet lopen dat een van de dertig vrolijk een hap neemt en ..... geperforeerde lip krijgt. Wie heeft een tip?
woensdag 7 oktober 2009 om 20:26
Leuk topic! Ik heb afgelopen zaterdag op de taartenbeurs in Hilversum allemaal leuke hebbedingetjes gekocht om mee te bakken. En ik heb beloofd om aanstaande zaterdag 30 cupcakes te maken voor een verjaardag. Ik heb wel eens wat gebakken, maar geen versierde cupcakes gemaakt. Dat wordt spannend dus. Ik met mijn grote mond..... Ik wil roosjes maken, heb dat al eens gedaan op een workshop. Heb zo'n petal cutter gekocht ervoor. Ik ga het met marsepein doen, vind ik lekkerder dan fondant. Hoe bevestig ik een roosje op zo'n cupcake? Ik dacht eerst aan een cocktailprikkertje, maar ik wil het risico niet lopen dat een van de dertig vrolijk een hap neemt en ..... geperforeerde lip krijgt. Wie heeft een tip?
zaterdag 24 oktober 2009 om 21:29
Chips...waarom lees ik nu pas dat je de papieren cupcake vormpjes het beste in een muffinvorm kan stoppen???
Zo'n vorm heb ik dus niet en heb zojuist het beslag zo in de vormpjes gedaan, die op een bakblik gezet en vervolgens in de oven gedaan waardoor sommige er 4kant uit gekomen zijn.....
Nou ja, aan de smaak zal het niet af doen en ik weet het in ieder geval voor de volgende keer!
Zo'n vorm heb ik dus niet en heb zojuist het beslag zo in de vormpjes gedaan, die op een bakblik gezet en vervolgens in de oven gedaan waardoor sommige er 4kant uit gekomen zijn.....
Nou ja, aan de smaak zal het niet af doen en ik weet het in ieder geval voor de volgende keer!
woensdag 28 oktober 2009 om 21:14
donderdag 5 november 2009 om 09:12