het grote muffin/cupcaketopic!
zondag 19 juli 2009 om 11:36
Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!
Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:
Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!
Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.
Citroenvulling:
35 g maizena
150 g suiker
1 grote eieren
3grote eierdooiers
25 g boter, in blokjes
het sap van 2 citroenen
Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.
Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!
Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!
Wat zijn jullie favorieten?
zaterdag 8 augustus 2009 om 19:11
quote:Jannemaan schreef op 08 augustus 2009 @ 16:58:
Is het leuk om je nieuwe buren zelfgebakken muffins/cakejes (naturel) te geven? We kennen ze nog niet, dus we moeten nog gaan kennismaken.
Volgens man is het gek, want misschien zijn ze wel allergisch voor deeg Nee hoor, helemaal niet gek. En als ze allergisch zijn dan eten ze het toch niet? Het is het gebaar!
Is het leuk om je nieuwe buren zelfgebakken muffins/cakejes (naturel) te geven? We kennen ze nog niet, dus we moeten nog gaan kennismaken.
Volgens man is het gek, want misschien zijn ze wel allergisch voor deeg Nee hoor, helemaal niet gek. En als ze allergisch zijn dan eten ze het toch niet? Het is het gebaar!
...
woensdag 12 augustus 2009 om 18:32
quote:emmetje81 schreef op 12 augustus 2009 @ 07:08:
Oh jannemaan, die ziet er echt zalig uit! Hoe heb je hem gemaakt?
Ik ben gisteren ook weer aan het hobby-en geweest, cakejes om weg te geven...
[afbeelding]
Ik had er een recept voor in één van mijn boeken staan. Met chocola, boter, cacao suiker en nog wat dingetjes! Hij is lekker
Die cakejes zien er ook erg leuk uit! Hoe kom je aan die hellokitty vormen?
Oh jannemaan, die ziet er echt zalig uit! Hoe heb je hem gemaakt?
Ik ben gisteren ook weer aan het hobby-en geweest, cakejes om weg te geven...
[afbeelding]
Ik had er een recept voor in één van mijn boeken staan. Met chocola, boter, cacao suiker en nog wat dingetjes! Hij is lekker
Die cakejes zien er ook erg leuk uit! Hoe kom je aan die hellokitty vormen?
woensdag 12 augustus 2009 om 21:32
maandag 17 augustus 2009 om 12:21
dinsdag 18 augustus 2009 om 14:31
woensdag 19 augustus 2009 om 00:08
Oooooooooh, die hello kittys zijn leuk!
Ff een ander euvel wat ik aan de bakexperts hier wil vragen. Ik heb al een paar keer geprobeerd brownies te maken, receptje van nigella dus lijkt me dat dat in orde is. Nou wil de binnenkant maar niet goed gaar worden...weet wel dat t bij brownies nog een lekkere plakzooi mag blijven maar dat het er uitloopt zodra ik ga snijden... de zijkanten zijn wel goed hard, dus ben bang dat als ik m langer laat staan dat dat dan weer keihard word...
Misschien belangrijk om te vertellen dat ik op 170 moet bakken maar ik moet kiezen tussen 160 of 180, anders wil mn oventje niet en dat ik voor 180 heb gekozen. Kan ik hem beter op 160 zetten en dan langer in de oven laten?
Ff een ander euvel wat ik aan de bakexperts hier wil vragen. Ik heb al een paar keer geprobeerd brownies te maken, receptje van nigella dus lijkt me dat dat in orde is. Nou wil de binnenkant maar niet goed gaar worden...weet wel dat t bij brownies nog een lekkere plakzooi mag blijven maar dat het er uitloopt zodra ik ga snijden... de zijkanten zijn wel goed hard, dus ben bang dat als ik m langer laat staan dat dat dan weer keihard word...
Misschien belangrijk om te vertellen dat ik op 170 moet bakken maar ik moet kiezen tussen 160 of 180, anders wil mn oventje niet en dat ik voor 180 heb gekozen. Kan ik hem beter op 160 zetten en dan langer in de oven laten?
woensdag 19 augustus 2009 om 10:29
Saszzje, je kunt dan beter kiezen voor een lagere temperatuur. Wat voor vorm gebruik je? Als je vorm 'te hoog' is, is het lastiger om vanbinnen de goeie gaarheid te krijgen. Je beslag mag maximaal zo'n 3 of 4 cm hoog zijn (tenminste, dat moet je lekker zelf weten natuurlijk haha, maar dan wordt hij het beste)
anoniem_5927 wijzigde dit bericht op 19-08-2009 10:31
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
woensdag 19 augustus 2009 om 12:01
Wooww, wat een leuk topic zeg!
Ik ben ook cupcake fan, alleen nog niet super goed in.
Voor mijn verjaardag had ik allerlei cakejes gebakken en mooi versiert, en mijn collega;s waren er helemaal gek van! Nu ga ik volgende week weg bij mijn werk, en wil dus weer zoiets maken. Maar vergeleken met jullie sta ik nog in de kinderschoenen!
Ik wil naturel cakejes maken en dan vullen met iets zoetigs (vruchtensmaak) maar weet niet zo goed hoe ik dit moet anapakken, hebben jullie tips?
Ik ben ook cupcake fan, alleen nog niet super goed in.
Voor mijn verjaardag had ik allerlei cakejes gebakken en mooi versiert, en mijn collega;s waren er helemaal gek van! Nu ga ik volgende week weg bij mijn werk, en wil dus weer zoiets maken. Maar vergeleken met jullie sta ik nog in de kinderschoenen!
Ik wil naturel cakejes maken en dan vullen met iets zoetigs (vruchtensmaak) maar weet niet zo goed hoe ik dit moet anapakken, hebben jullie tips?
donderdag 20 augustus 2009 om 16:07
ideetje opdoen www.cupcakesonline.com kunnen we vanuit Nederland toch niet bestellen dus ik neem aan dat deze link wel mag.
zondag 30 augustus 2009 om 12:05
zondag 30 augustus 2009 om 13:55
Hoi,
Ik heb nog een recept voor heerlijke cupcakes. Ik gebruik altijd het standaard recept voor cake, voor 12 cc gebruik ik dan:
2 eieren
100 gram margarine (uit een knijpfles)
100 gram suiker
100 gram bloem
Hierbij doe ik dan 1 zakje hazelnoten van Baukje, in stukjes geslagen of gehakt, plus een half zakje werther's echte, ook in stukjes gehakt. Meng dit door het basisrecept. Afbakken 20 minuten op 160 C. Echt heerlijk!
Een tip: op http://www.deleukstetaartenshop.nl/shopping_cart.php kun je materiaal kopen om taarten te maken, cupcakes, mooie vormpjes etc.
En dan nog een tip: forum over taarten maken: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/
ps, ik ben niet de eigenaar hoor! Ik bak zelf zo af en toe, de laatste tijd niet zo heel vaak. Maar aangezien er veel vragen zijn over het bakken, vind je hier veel informatie
Ik heb nog een recept voor heerlijke cupcakes. Ik gebruik altijd het standaard recept voor cake, voor 12 cc gebruik ik dan:
2 eieren
100 gram margarine (uit een knijpfles)
100 gram suiker
100 gram bloem
Hierbij doe ik dan 1 zakje hazelnoten van Baukje, in stukjes geslagen of gehakt, plus een half zakje werther's echte, ook in stukjes gehakt. Meng dit door het basisrecept. Afbakken 20 minuten op 160 C. Echt heerlijk!
Een tip: op http://www.deleukstetaartenshop.nl/shopping_cart.php kun je materiaal kopen om taarten te maken, cupcakes, mooie vormpjes etc.
En dan nog een tip: forum over taarten maken: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/
ps, ik ben niet de eigenaar hoor! Ik bak zelf zo af en toe, de laatste tijd niet zo heel vaak. Maar aangezien er veel vragen zijn over het bakken, vind je hier veel informatie
anoniem_17931 wijzigde dit bericht op 30-08-2009 13:56
Reden: ps schrijven
Reden: ps schrijven
% gewijzigd
zondag 30 augustus 2009 om 14:46
Hoi Swinta, Oeh! Met Werthers echte...klinkt echt heel lekker!
Ik heb laatste een taart gemaakt uit Nigella's hoe word ik een goddelijke huisvrouw-boek maar daar kun je ook cupcakes van maken. The magic ingredient is...Cola!
Voor het beslag meng je 200 gram bloem, 250 gram rietsuiker, 1/2 theelepel dubbelkoolzure soda en 1/4 theelepel zout.
In een pan met dikke bodem verwarm je 125 gram boter, 2 eetlepels cacao en 1,75 dl cola. Dit voeg je toe aan de eerdere ingerdienten en daar meng je ook nog 1,25 dl karnemelk en 1 theelepel vanille-extract bij. Je kan het beslag vervolgens in een springvorm of in papieren bakjes doen. De springvorm moet je wel met aluminiumfolie beplakken anders loopt het erg vloeibare beslag zo je springvorm uit
Weet niet hoe lang de cakejes moeten bakken maar als je t in een springvorm doet zet je m 40 minuten in een over van 180 graden.
Voor het glazuur doe je 30 gram boter, 0,45 dl cola en 1 eetlepel cacao smelten in een pannetje. Daarna haal je t pannetje van t vuur en meng je er 1/2 theelepel vanille-ectract en 225 gram poedersuiker door.
Klinkt een beetje maf met die cola en zo maar geloof mij, hij is erg lekker!
Ik heb laatste een taart gemaakt uit Nigella's hoe word ik een goddelijke huisvrouw-boek maar daar kun je ook cupcakes van maken. The magic ingredient is...Cola!
Voor het beslag meng je 200 gram bloem, 250 gram rietsuiker, 1/2 theelepel dubbelkoolzure soda en 1/4 theelepel zout.
In een pan met dikke bodem verwarm je 125 gram boter, 2 eetlepels cacao en 1,75 dl cola. Dit voeg je toe aan de eerdere ingerdienten en daar meng je ook nog 1,25 dl karnemelk en 1 theelepel vanille-extract bij. Je kan het beslag vervolgens in een springvorm of in papieren bakjes doen. De springvorm moet je wel met aluminiumfolie beplakken anders loopt het erg vloeibare beslag zo je springvorm uit
Weet niet hoe lang de cakejes moeten bakken maar als je t in een springvorm doet zet je m 40 minuten in een over van 180 graden.
Voor het glazuur doe je 30 gram boter, 0,45 dl cola en 1 eetlepel cacao smelten in een pannetje. Daarna haal je t pannetje van t vuur en meng je er 1/2 theelepel vanille-ectract en 225 gram poedersuiker door.
Klinkt een beetje maf met die cola en zo maar geloof mij, hij is erg lekker!
vrijdag 11 september 2009 om 08:40
Goedemorgen dames!
Ik vind bakken ontzettend leuk, en meestal probeer ik zo'n twee keer per maand iets te maken.
Nu heb ik vorige week twee bakjes aardbeien gekocht (en nog niet opgegeten...!) Ik denk eraan om dit in muffins te verwerken.
Hoe zouden jullie dat aanpakken? Eerst pureren en door het beslag heenmikken of met de appelboortip? Zou het kunnen als je aardbeien in het geheel door de beslag gooit?
Alvast bedankt voor de tips!
Ik vind bakken ontzettend leuk, en meestal probeer ik zo'n twee keer per maand iets te maken.
Nu heb ik vorige week twee bakjes aardbeien gekocht (en nog niet opgegeten...!) Ik denk eraan om dit in muffins te verwerken.
Hoe zouden jullie dat aanpakken? Eerst pureren en door het beslag heenmikken of met de appelboortip? Zou het kunnen als je aardbeien in het geheel door de beslag gooit?
Alvast bedankt voor de tips!