het grote muffin/cupcaketopic!
zondag 19 juli 2009 om 11:36
Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!
Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:
Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!
Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.
Citroenvulling:
35 g maizena
150 g suiker
1 grote eieren
3grote eierdooiers
25 g boter, in blokjes
het sap van 2 citroenen
Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.
Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!
Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!
Wat zijn jullie favorieten?
zondag 26 juli 2009 om 23:11
Jannemaan, ik gooi altijd papieren vormpjes in mijn muffinbakblik.
Bakblik verdeeld de warmte goed zodat de cakejes mooi rijzen en gelijkmatiger garen. En omdat ik een hekel heb aan invetten-en-eruit-wurmen gooi ik er van die papieren vormpjes in. (3 euro bij de hema voor 200?)
Vormpjes alleen zou ik nooit doen, omdat die niet zo stevig zijn en je cakejes dan 'plat' worden. Maar he, natuurlijk wel net zo lekker.
Bakblik verdeeld de warmte goed zodat de cakejes mooi rijzen en gelijkmatiger garen. En omdat ik een hekel heb aan invetten-en-eruit-wurmen gooi ik er van die papieren vormpjes in. (3 euro bij de hema voor 200?)
Vormpjes alleen zou ik nooit doen, omdat die niet zo stevig zijn en je cakejes dan 'plat' worden. Maar he, natuurlijk wel net zo lekker.
maandag 27 juli 2009 om 09:34
Jannemaan: Dat pak kun je vast wel gebruiken voor muffins, maar ik zou echt belletjes recept gebruiken. Vaak zit in een pak alleen maar bloem met wat rijsmiddelen en moet je er vervolgens zelf alles aan toevoegen. Dan ben je goedkoper uit met het kopen van een pak bloem/zelfrijzend bakmeel.
Belletje: Ik heb cupcakes van Janet Smith gekocht. Heel divers en afwisselend. en ook hele mooie foto's en leuke webadressen waar je weer spullen kunt kopen om je cupcakes nog mooier te maken.
Belletje: Ik heb cupcakes van Janet Smith gekocht. Heel divers en afwisselend. en ook hele mooie foto's en leuke webadressen waar je weer spullen kunt kopen om je cupcakes nog mooier te maken.
woensdag 5 augustus 2009 om 21:22
Het is echt superleuk om te maken. Dat roze is marsepijn. Dat heb ik gewoon blank gekocht en kleur je zelf met kleurstof. Des te meer kleurstof des te donkerder. Je kunt ook kant en klaar gekleurde marsepijn kopen.
Je kunt ook fondant gebruiken, dat wordt harder en dat heb ik in bestelling, dus dat komt 1 dezer dagen ook binnen. Ga ik dat ook eens proberen. Maar dat schijnt helemaal mierzoet te zijn.
Je kunt ook fondant gebruiken, dat wordt harder en dat heb ik in bestelling, dus dat komt 1 dezer dagen ook binnen. Ga ik dat ook eens proberen. Maar dat schijnt helemaal mierzoet te zijn.
...
donderdag 6 augustus 2009 om 11:11
Fondant kun je ook zelf maken van marsmellows en dat is niet zo duur als marsepein.
Ik smelt dan in een kom 10 witte marshmellows met een lepel water. Dit roer ik dan helemaal los en daarna roer ik er net zoveel poedersuiker door totdat het een goed stevig deeg wordt. Dit is dan net zo te gebruiken als marsepein.
Mooie cupcakers Queenie!
Ik smelt dan in een kom 10 witte marshmellows met een lepel water. Dit roer ik dan helemaal los en daarna roer ik er net zoveel poedersuiker door totdat het een goed stevig deeg wordt. Dit is dan net zo te gebruiken als marsepein.
Mooie cupcakers Queenie!
donderdag 6 augustus 2009 om 11:16
donderdag 6 augustus 2009 om 11:19
donderdag 6 augustus 2009 om 13:18
donderdag 6 augustus 2009 om 14:57
Oepsie, dan doe ik het echt verkeerd hoor... ik had poedersuiker gestrooid
Zou het kunnen dat het gewoon te warm was en daarom ging plakken? Het was toen een zonnige en warme dag.
Het bleef zelfs plakken aan mn roller.
En insteekhoezen? Nooit van gehoord, ik ga online even op zoek dan.
Ik heb 7 november een cursus dus wie weet krijg ik dan ook wat handigheidjes
Zou het kunnen dat het gewoon te warm was en daarom ging plakken? Het was toen een zonnige en warme dag.
Het bleef zelfs plakken aan mn roller.
En insteekhoezen? Nooit van gehoord, ik ga online even op zoek dan.
Ik heb 7 november een cursus dus wie weet krijg ik dan ook wat handigheidjes
donderdag 6 augustus 2009 om 15:43
donderdag 6 augustus 2009 om 15:49
Je kunt kleurstof kopen bij de toko als je geluk hebt. Hier in het dorp hadden ze het niet. Dus ik heb het online besteld. Ik heb het gekleurd met kleurpasta, dat gaat nog beter dan gewoon vloeibare kleurstof. En marsepein kun je bij de bakker proberen of anders ook online. De nare bakker hier wil niks aan me verkopen, nog geen spuitzak. Ik moet namelijk taart bij hem bestellen en niet zelf gaan maken
donderdag 6 augustus 2009 om 15:59
Wat een stommerd! Je bent toch geen concurrentie die de taarten gaat verkopen. Hij is vast bang dat jouw taarten lekkerder zijn
Maar we hebben hier een grote toko in de buurt, dus ik ga daar binnenkort eens een kijkje nemen. Goede tips.
Sowieso, geweldig topic!
Maar we hebben hier een grote toko in de buurt, dus ik ga daar binnenkort eens een kijkje nemen. Goede tips.
Sowieso, geweldig topic!
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
donderdag 6 augustus 2009 om 18:48
quote:Snoekkie schreef op 06 augustus 2009 @ 15:00:
@Queenie, ik zie nu wat je bedoeld met insteekhoezen haha... ik dacht dat het speciaal iets was voor de keuken, maar je bedoeld ws gewoon plastic hoezen voor ordners toch?
Owwww ik ben echt een beginneling hoor.. haha schaam me dood!
Hahaha! Gewoon van die insteekhoezen ja. Keukenfolie is nl. te dun. Ik heb ze gisteren gemaakt dus toen was het ook heel warm, maar het ging prima. Wel veel poedersuiker gebruiken!! En inderdaad een plastic roller.
Marsepijn, kleurstof etc. koop ik gewoon op internet. Vandaag bestellen over 2 dagen in huis.
Morgen ga ik het weer proberen, ik hoop dan weer nieuwe figuurtjes en kleurstof te krijgen. Nu heb ik alleen nog rood en rose.
@Queenie, ik zie nu wat je bedoeld met insteekhoezen haha... ik dacht dat het speciaal iets was voor de keuken, maar je bedoeld ws gewoon plastic hoezen voor ordners toch?
Owwww ik ben echt een beginneling hoor.. haha schaam me dood!
Hahaha! Gewoon van die insteekhoezen ja. Keukenfolie is nl. te dun. Ik heb ze gisteren gemaakt dus toen was het ook heel warm, maar het ging prima. Wel veel poedersuiker gebruiken!! En inderdaad een plastic roller.
Marsepijn, kleurstof etc. koop ik gewoon op internet. Vandaag bestellen over 2 dagen in huis.
Morgen ga ik het weer proberen, ik hoop dan weer nieuwe figuurtjes en kleurstof te krijgen. Nu heb ik alleen nog rood en rose.
...
vrijdag 7 augustus 2009 om 08:16
zaterdag 8 augustus 2009 om 10:44
Queenie, mooie cakejes! Jij gebruikt marsepein toch om te versieren? Ga ik binnenkort ook maar eens proberen.
Saszzje, ik heb biscuitbeslag gemaakt en dat in hartvormige cupjes gedaan van de Xenos. Even afbakken met oplopende temperatuur van 140 tot 180. Dan storten en doorsnijden. Insmeren met jam en als toplaagje een laagje chocopasta. Daarna bekleden met fondant en versieren met bloemetjes van fondant.
Ik denk dat je ook wel muffinbeslag kunt gebruiken, als je het recept van biscuitbeslag wilt hebben, hoor ik het wel.
Saszzje, ik heb biscuitbeslag gemaakt en dat in hartvormige cupjes gedaan van de Xenos. Even afbakken met oplopende temperatuur van 140 tot 180. Dan storten en doorsnijden. Insmeren met jam en als toplaagje een laagje chocopasta. Daarna bekleden met fondant en versieren met bloemetjes van fondant.
Ik denk dat je ook wel muffinbeslag kunt gebruiken, als je het recept van biscuitbeslag wilt hebben, hoor ik het wel.