Geld & Recht alle pijlers

Energiecrisis!

25-08-2022 21:50 2483 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Energie is al niet meer te betalen en dan moet het nog winter worden. Arme gezinnen gaan straks failliet, gezinnen met een modaal inkomen moeten hun best doen om het hoofd boven water te houden en zij worden niet gesteund door de overheid.

Hoe zal het de komende winter gaan? Steeds meer vaste contracten lopen af en mensen moeten honderden euro’s per maand meer betalen. Dat is voor veel mensen toch niet te doen? Waarom wordt er niet geprotesteerd? Ik hoor veel mensen klagen (wat ik snap) maar het gebeurt allemaal toch maar gewoon. In andere landen wordt er wel geprotesteerd.

Ik zag vandaag een modelcontract van Eneco met tarieven van ruim €4,60 voor een kuub gas en €1,- voor een kWh stroom!

Ik ben best bang voor wat er komen gaat…
peetje wijzigde dit bericht op 26-08-2022 08:36
1.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk ook: als de overheid niet ingrijpt dan is al die coronasteun voor niks geweest, want ook gezinnen die niet onder de armoedegrens komen krijgen torenhoge kosten en gaan heus hun geld niet meer uitgeven aan de bedrijven die in de coronacrisis zo ijverig overeind zijn gehouden. Dus dan krijg je niet alleen enorm veel armoede maar daar bovenop ook nog eens enorm veel faillissementen.

Ik begreep ook dat Nederland het enige land is dat de bevolking laat opdraaien voor het gastekort. Dat ze in Engeland een limiet hebben gesteld aan prijsverhogingen van basisproducten in de supermarkt - hier "kan" dat dan weer zogenaamd niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat nou als ze Groningen weer gewoon opendraaien vanwege overmacht? Hoe kan het dat Nederland ons gas goedkoper aan het buitenland verkoopt dan aan de eigen burger?
DingDong schreef:
25-08-2022 23:07
We hebben een inflatie van 11%, je merkt dat vooral dus aan je gas en elektra (...)

En boodschappen zijn 18,5% duurder....
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
25-08-2022 23:07
Er zijn geen vaste contracten meer.
Volgens gaslicht zijn er nog een aantal te krijgen. Maar dan wel direct via de leverancier, niet via hen.
Alle reacties Link kopieren Quote
isabel schreef:
25-08-2022 23:10
Wat nou als ze Groningen weer gewoon opendraaien vanwege overmacht? Hoe kan het dat Nederland ons gas goedkoper aan het buitenland verkoopt dan aan de eigen burger?
Daarover heeft Pieter Omtzigt onlangs nog vragen gesteld. Of we antwoorden gaan krijgen...?

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/949155/p ... a-huizinge
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens wordt de gasprijs niet bepaald door het aanbod van wel/geen gas uit Groningen.

Een deel van die vragen spitst zich toe op de harde cijfers over het Groningse gas. Zo wil Omtzigt weten hoeveel gas er waar wordt gewonnen in Groningen, de kleine velden en Waddenzee/Noordzee, naar welk land dat gas gaat en hoeveel geld GasTerra (of andere partijen) betalen voor het gas. Ook wil het Kamerlid van het kabinet een overzicht van de langjarige verplichtingen die de Nederlandse staat en staatsdeelnemingen zijn aangegaan bij de verkoop van het Gronings gas, met specifieke informatie over de lopende contracten voor 2022, 2023, 2024 en elke van de jaren tot 2030.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
25-08-2022 23:07
Er zijn geen vaste contracten meer.
Eind juni liep ons 3 jarige contract bij Essent af. Omdat we al erg lang klant zijn konden we kiezen uit variabel of 1 jaar vast. Bij ons oude contract betaalden we bijna €150, variabel zou €345 worden en 1 jaar vast €330. We hebben gekozen voor 1 jaar vast, en dat geeft toch wel rust nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
25-08-2022 23:07
Lees je OP nog even een keer na trouwens, er missen wat woorden.

Niet alleen in de OP.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Shero schreef:
25-08-2022 23:31
Daarover heeft Pieter Omtzigt onlangs nog vragen gesteld. Of we antwoorden gaan krijgen...?

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/949155/p ... a-huizinge
Ja ook dat is weer een schimmig zaakje wat boven komt drijven. Omtzigt is goed bezig als luis in de pels.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
25-08-2022 23:07
Lees je OP nog even een keer na trouwens, er missen wat woorden.
Aangepast. Thanks!
sjansje schreef:
25-08-2022 23:36
Eind juni liep ons 3 jarige contract bij Essent af. Omdat we al erg lang klant zijn konden we kiezen uit variabel of 1 jaar vast. Bij ons oude contract betaalden we bijna €150, variabel zou €345 worden en 1 jaar vast €330. We hebben gekozen voor 1 jaar vast, en dat geeft toch wel rust nu.

Maar dat was juni, we zijn inmiddels twee maanden verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Peetje schreef:
25-08-2022 23:45
Aangepast. Thanks!

Ik zou het gewoon nóg een keertje doen. Iets met je eerste paar woorden.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat het nog winter moet worden is voor je maandelijkse voorschot niet relevant. Het enige wat belangrijk is, is of je energietarieven nog vast staan. Als je een nieuw contract moet aangaan, ben je de sjaak.

En bijzonder veel mensen gaan de sjaak zijn. Een vriend van me gaat van 180 naar 510 euro per maand. Ze verdienen goed, maar moeten nu toch echt gaan bezuinigen, omdat werkelijk alles zo'n 20% procent duurder is of gaat worden.

Het kan niet anders of er komt een ongelooflijk grote crisis aan. Iedereen doet nu nog steeds alsof de economie sterk is, bedrijven presenteren nog altijd recordwinsten, maar de basis, de consument, heeft straks geen nagel meer om hun reet te krabben en zullen dus ophouden met meer te consumeren dan het strikt noodzakelijke.

Misschien zouden bedrijven hun recordwinsten eens kunnen gebruiken om hun werknemers collectief een serieuze salarisverhoging te geven. Leuk hoor, een loonsverhoging van vijf procent. Dan ga je er dit jaar maar 15 procent op achteruit. Score!
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
25-08-2022 23:08
Ik denk ook: als de overheid niet ingrijpt dan is al die coronasteun voor niks geweest, want ook gezinnen die niet onder de armoedegrens komen krijgen torenhoge kosten en gaan heus hun geld niet meer uitgeven aan de bedrijven die in de coronacrisis zo ijverig overeind zijn gehouden. Dus dan krijg je niet alleen enorm veel armoede maar daar bovenop ook nog eens enorm veel faillissementen.

Ik begreep ook dat Nederland het enige land is dat de bevolking laat opdraaien voor het gastekort. Dat ze in Engeland een limiet hebben gesteld aan prijsverhogingen van basisproducten in de supermarkt - hier "kan" dat dan weer zogenaamd niet.
Goed punt, ik denk dat we inderdaad zó een recessie in kunnen schieten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier gaat de verwarming ook niet aan. Mijn inkomen is net te hoog voor de energietoeslag, omdat ik kinderalimentatie krijg. Dat wordt door de gemeente gezien als inkomen en zoals de gemeente het zei ‘ u kunt de energierekening betalen van de kinderalimentatie. Geen probleem dus’.
Alle reacties Link kopieren Quote
De Oud-baas van Exxon Mobil weigert om naar de parlementaire enquêtecommissie gaswinning te komen. Blijkbaar kan dat als je geen Nederlands staatsburger bent.

Wat heeft hij te verbergen?

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/952262/o ... re-enquete

Joost van Roost was van 2000 tot en met 2017 Chief Executive Officer van Esso Nederland, de Nederlandse tak van ExxonMobil. Exxon is weer een van de twee aandeelhouders van de NAM, samen met Shell.
Belgische nationaliteit
'Hij is iemand die wij heel graag willen horen', zegt voorzitter Tom van der Lee van de parlementaire enquêtecommissie. 'Maar hij wil niet gehoord worden. We hebben van alles geprobeerd, maar hij heeft de Belgische nationaliteit en kan dus niet gedwongen worden om te verschijnen.'


Eerder had Annemarie Jorritsma had last van het Rutte-syndroom en nergens een actieve herinnering aan.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/935811/d ... herinneren


Dit was dag 3 van de verhoren: 'Dat kan ik mij niet herinneren'
29 juni, 20:25

6 minuten leestijd

Het viel op. Oud VVD-minister van Economische Zaken Annemarie Jorritsma kon zich maar weinig herinneren. Tijdens haar verhoor klonk geregeld: 'Het klinkt misschien mal, dat herinner ik me niet' of 'Dat weet ik niet meer.'
De derde dag van de openbare verhoren van de parlementaire enquêtecommissie stonden in het teken van de samenwerking tussen het Rijk en de oliemaatschappijen. In dat zogenoemde gasgebouw werken Shell, Exxonmobil, EBN en Gasterra aan de winning en verkoop van aardgas.
Annemarie Jorritsma, minister van de liberalisering
Jorritsma begint haar verhoor met de opmerking dat het allemaal erg lang geleden is (ruim 20 jaar) en verontschuldigt zich er alvast voor als ze dingen niet zo goed meer weet. Het blijkt geen loze waarschuwing. Terugblikken, reflecteren en beschouwen, daar heeft ze geen zin in, maakt ze meermaals kenbaar. Jorritsma wil alleen maar praten over haar periode als minister en weigert te oordelen over de periode voor of na haar. Tot irritatie van commissielid Hülya Kat: 'Ik stel hier de vragen en u besluit daar geen antwoord op de geven.' Jorritsma knikt instemmend.
Jorritsma was minister van Economische Zaken en vicepremier in het kabinet Kok II van 1998 tot 2002. Ze was verantwoordelijk voor de verdere liberalisering van de gasmarkt, waardoor verhoudingen in het gasgebouw veranderden.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Annemarie Jorritsma ging destijds over de liberalisering van de gasmarkt.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Peetje schreef:
25-08-2022 22:59
…Mijn moeder heeft een pensioen en AOW en valt met haar €1.800,- netto inkomsten per maand net buiten de steunmaatregelen van de overheid. Zij heeft echt niet veel te besteden en kan zulke hoge bedragen echt niet betalen.
Het hangt een beetje van je gemeente af, maar omdat ikzelf ook net boven die grens zit, en de bedragen dus bijhoud:

Per 1 juli zijn de bedragen weer gewijzigd; dit zou (in mijn gemeente althans; de inkomensgrens voor een alleenstaande gepensioneerde is nu €1845) betekenen dat je moeder wèl in aanmerking komt voor de tegemoetkoming.
Veel gemeenten hebben nog niet het hele bedrag dat ze van het Rijk hebben gekregen, uitgegeven en dan kun je ook na 1 juli een aanvraag doen.

De pensioenen zijn per 1 juli ook licht verhoogd, dus de berekening nogmaals maken is noodzakelijk, als je dat nog niet hebt gedaan.

Zelf zat ik eerst €93 boven de inkomensgrens voor de tegemoetkoming, per 1 juli €33 (helaas).
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren Quote
mdh schreef:
26-08-2022 00:27
Het hangt een beetje van je gemeente af, maar omdat ikzelf ook net boven die grens zit, en de bedragen dus bijhoud:

Per 1 juli zijn de bedragen weer gewijzigd; dit zou (in mijn gemeente althans; de inkomensgrens voor een alleenstaande gepensioneerde is nu €1845) betekenen dat je moeder wèl in aanmerking komt voor de tegemoetkoming.
Veel gemeenten hebben nog niet het hele bedrag dat ze van het Rijk hebben gekregen, uitgegeven en dan kun je ook na 1 juli een aanvraag doen.

De pensioenen zijn per 1 juli ook licht verhoogd, dus de berekening nogmaals maken is noodzakelijk, als je dat nog niet hebt gedaan.

Zelf zat ik eerst €93 boven de inkomensgrens voor de tegemoetkoming, per 1 juli €33 (helaas).
Weet je zeker dat dit klopt?
Volgens mij is de inkomensgrens hiervoor landelijke vastgesteld en is het bedrag wat je noemt voor gehuwden. Voor een alleenstaande met pensioen is is circa €1.400,00.
Ik dacht niet dat gemeentes hiervan mogen afwijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach ja, ik hoorde van mijn moeder dat er vroeger ook een energiecrisis was. Toen was het zelfs zo erg dat je op zondag geen auto meer mocht rijden. Dus als ze zelfs dat overleefden toen moet dit ook uiteindelijk wel goed komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-tje schreef:
26-08-2022 00:41
Weet je zeker dat dit klopt?
Volgens mij is de inkomensgrens hiervoor landelijke vastgesteld en is het bedrag wat je noemt voor gehuwden. Voor een alleenstaande met pensioen is is circa €1.400,00.
Ik dacht niet dat gemeentes hiervan mogen afwijken.
Zeker wel, en dat gebeurt ook, zie onderstaande link.
Sommige gemeentes hanteren 120%, 130% of 140% van bijstandsniveau als grens.

https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... e-gemeente
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren Quote
mdh schreef:
26-08-2022 00:45
Zeker wel, en dat gebeurt ook, zie onderstaande link.
Sommige gemeentes hanteren 120%, 130% of 140% van bijstandsniveau als grens.

https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... e-gemeente
Weer wat geleerd. Ik dacht dat het landelijk 120% was.
Nu is €1850 voor alleenstaande met pensioen wel 160% van sociaal minimum. Denk niet dat veel gemeentes zo ver gaan dan jouw gemeente.
Maar altijd goed om te bekijken dan in je gemeente.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-tje schreef:
26-08-2022 00:51
Weer wat geleerd. Ik dacht dat het landelijk 120% was.
Nu is €1850 voor alleenstaande met pensioen wel 160% van sociaal minimum. Denk niet dat veel gemeentes zo ver gaan dan jouw gemeente.
Maar altijd goed om te bekijken dan in je gemeente.
In mijn gemeente hebben lang niet alle belanghebbenden de toeslag aangevraagd; er is flink geld “over”, wist de plaatselijke krant te melden.
Vandaar de aanpassing?
Wel treurig dat niet iedereen wordt bereikt.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren Quote
Salopette schreef:
25-08-2022 22:50
De overheid zal toch wel met iets moeten komen?
Dat denk ik ook de hele tijd, maar het ziet toch echt naar uit dat ze niks gaan doen. Onvoorstelbaar maar wel waar, vrees ik.

Ik maak me grote zorgen over alle huishoudens die straks in de kou zitten.

Het is ook zo ontzettend oneerlijk verdeeld, de mensen die toch al in een tochtig kuthuis woonden zijn driedubbel de klos want die hadden al minder geld dus kunnen de stijging niet opvangen, moeten meer stoken dan mensen die in een beter huis wonen, en hebben niet zoals de mensen met meer geld zonnepanelen kunnen aanschaffen en warmtepompen etc. Die mensen kunnen gewoon geen kant op - het wordt kou lijden of de schuldsanering in.

Een deel van die mensen gaat radicaliseren, dat kan niet anders (ik kan ze nauwelijks ongelijk geven, het IS gewoon fucking oneerlijk en ze HEBBEN ook geen ene reet aan de overheid). Prima voedingsbodem voor fascisme, deze hele situatie.

Ik ben opgegroeid met een overheid die voor burgers zorgde, maar we zitten nu met een overheid die alleen voor bedrijven zorgt. Ik zie ze voorlopig nog geen enkele beweging een andere kant op maken. Het is onbegrijpelijk.

En die gemeentelijke toeslagen - wat is dat voor gekkigheid dat de grens per gemeente verschilt?
Alle reacties Link kopieren Quote
kweepeer schreef:
26-08-2022 01:14
…En die gemeentelijke toeslagen - wat is dat voor gekkigheid dat de grens per gemeente verschilt?
(Financiële) zaken die vallen onder de gemeentelijke beleidsregels, verschillen dus per gemeente.
Bijvoorbeeld; het bijstandsbeleid. Of je in aanmerking komt voor een langdurigheidstoeslag, of niet.
Maar ook de regels over werk accepteren, vrij te laten vermogen enz.
Het kan nogal wat uitmaken waar je woont; heel oneerlijk.
Ook kunnen gemeenten beleid uitbesteden; bijvoorbeeld een financiële tegemoetkoming voor kinderen uit arme gezinnen zodat zij kunnen sporten, een laptop voor school krijgen enz. Sommige gemeenten gebruiken hiervoor de Stichting Leergeld. Die hanteert per gemeente weer andere regels over bedragen en zaken.

De invulling van gemeentelijk beleid is een politieke keuze.
De toekomst is niet meer wat het was

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven