Gierige acties deel X
dinsdag 13 augustus 2019 om 16:45
donderdag 7 november 2019 om 13:35
Ja ik hoopte ook op een vervolg

If you can dream it you can do it

donderdag 7 november 2019 om 13:45
Als je insuline spuit krijg je het ook vergoed,, spuit je niet moet je het zelf betalen.
Het prik setje krijg ik van de praktijk ondersteuning gratis, ook toen ik nog niet spoot
donderdag 7 november 2019 om 14:16
Ik stond vanochtend in de supermarkt, ik zag een oudere man bij de wasmiddel artikelen staan. Drentelt van het ene merk naar het andere merk.
Hij lijkt besluiteloos en kijkt hopeloos wat omzich heen.
Ik vroeg of ik hem kon helpen. Begint hij een heel verhaal over zijn vrouw die griep heeft en hij nu de boodschappen moet doen...hij heeft wasmiddel nodig, maar weet niet welk merk ze altijd koopt. Poeder dat weet hij wel. Hij heeft een zeer beperkt budget.
Ik leg hem uit dat hij het beste kan kijken naar de kilo prijs. Kijkt hij mij aan en zegt ineens:" Kijk, dat is altijd handig zo'n zuinige krent die weet waar ik op moet letten. Je komt zeker uit Zeeland, dat zijn ook van die zuunigers".
Ik vroeg of ik hem kon helpen. Begint hij een heel verhaal over zijn vrouw die griep heeft en hij nu de boodschappen moet doen...hij heeft wasmiddel nodig, maar weet niet welk merk ze altijd koopt. Poeder dat weet hij wel. Hij heeft een zeer beperkt budget.
Ik leg hem uit dat hij het beste kan kijken naar de kilo prijs. Kijkt hij mij aan en zegt ineens:" Kijk, dat is altijd handig zo'n zuinige krent die weet waar ik op moet letten. Je komt zeker uit Zeeland, dat zijn ook van die zuunigers".

donderdag 7 november 2019 om 14:37
Oud bericht, maar zoiets heb ik ook ooit gehad. Tijdens een congres gingen we met een groepje eten. Twee hoogleraren (met prima salaris) een paar postdocs en een stel promovendi (met veel minder prima salaris). De hoogleraren bestelden dure gerechten en dronken goede wijn, de promovendi kozen allemaal iets heel bescheidens. Drie keer raden wie er aan het einde voorstelde de rekening te delen.VGM1980 schreef: ↑18-10-2019 07:48Ik heb dus precies andersom gehad als student, 100 jaar geleden.
We gingen met de klas, waarmee ik niks had maar het was min of meer 'verplicht' uit eten. Ik als student had geen cent te makken, ik kreeg 50 gulden mee van mijn ouders dat ze mij voorschoten. Van te voren zei de leraar, ieder betaald voor zich dus ik had een goedkoop menu genomen en 1 colaatje, want dan hield ik genoeg over en hoefde ik niet het hele bedrag te lenen. Terwijl de rest om mij heen aan de dure cocktails zat. Toen het afgelopen was riep de leraar ineens: weet je wat, we doen tóch alles op 1 hoop. Allemaal 50 gulden. Ik was enorm verlegen dus zonder wat te zeggen heb ik betaald maar wat heb ik mij genaaid gevoelt.
donderdag 7 november 2019 om 14:40
donderdag 7 november 2019 om 20:11
Dat splitten lullig uit kan komen snap ik, maar dan zeg je dat toch? Splitten an sich is geen gierige actie, zeker niet van een leraar met een groep ofzo. En wie houdt er nou precies bij wat er door iedereen besteld wordt?
In mijn ervaring zijn overigens mensen die graag splitten over het algemeen juist veel vrijgeviger dus ik associeer dat ook niet met gierigheid, eerder omgekeerd.
In mijn ervaring zijn overigens mensen die graag splitten over het algemeen juist veel vrijgeviger dus ik associeer dat ook niet met gierigheid, eerder omgekeerd.

donderdag 7 november 2019 om 20:15
london_calling schreef: ↑07-11-2019 14:16Ik stond vanochtend in de supermarkt, ik zag een oudere man bij de wasmiddel artikelen staan. Drentelt van het ene merk naar het andere merk.
![]()
Ik denk dat ie het als compliment bedoelde

donderdag 7 november 2019 om 22:18
Juist een leraar met een groep moet weten dat er grote inkomensverschillen kunnen zijn én dat mensen niet altijd assertief genoeg zijn om voor zichzelf op te komen. Ik heb altijd als ik in een gezelschap eet wel een globaal idee van hoe de verdeling is, dan weet je ook wel of splitten reëel is.Positivevibes schreef: ↑07-11-2019 20:11Dat splitten lullig uit kan komen snap ik, maar dan zeg je dat toch? Splitten an sich is geen gierige actie, zeker niet van een leraar met een groep ofzo. En wie houdt er nou precies bij wat er door iedereen besteld wordt?
vrijdag 8 november 2019 om 10:07
Oh dat eerste ben ik wel met je eens hoor. Maar dat maakt het een onhandige actie. Niet gierig.Fiorah schreef: ↑07-11-2019 22:18Juist een leraar met een groep moet weten dat er grote inkomensverschillen kunnen zijn én dat mensen niet altijd assertief genoeg zijn om voor zichzelf op te komen. Ik heb altijd als ik in een gezelschap eet wel een globaal idee van hoe de verdeling is, dan weet je ook wel of splitten reëel is.
vrijdag 8 november 2019 om 10:47
Geen geld willen uitgeven voor je eigen eten is behoorlijk gierig hoor. Er een ander voor op laten draaien, zeker als die ander een veel lager inkomen heeft, is nog een stapje erger.Positivevibes schreef: ↑08-11-2019 10:07Oh dat eerste ben ik wel met je eens hoor. Maar dat maakt het een onhandige actie. Niet gierig.
vrijdag 8 november 2019 om 10:59
Hoezo is voorstellen om te splitten hetzelfde als geen geld willen uitgeven en een ander daarvoor op laten draaien? Zo raar die aanname. Ik stel ook voor om te splitten als ik zelf weinig heb gegeten hoor. Dus daarmee staat voorstellen om te splitten gelijk aan "Joh ik betaal met liefde een paar euro mee voor jouw wijntje, laten we niet moeilijk doen".
En dat is ook mijn ervaring. Dat mensen die splitten dat vooral doen om het simpel te houden en juist uit gulheid omdat het ze niet uitmaakt wat bij te leggen voor een ander.
En in het voorbeeld van de leraar zie ik ook echt het voordeel voor hemzelf niet zo. Het lijkt het me een stuk waarschijnlijker dat het overzicht over de hele klas kwijt was of dacht dat het allemaal wel ongeveer gelijk was aangezien iedereen veel at. Misschien niet zo handig maar echt niet gierig.
vrijdag 8 november 2019 om 16:17
Dan heb ik waarschijnlijk toch via het eigen risico voor heel het diabetesgebeuren en diëtist betaaldVGM1980 schreef: ↑06-11-2019 19:27oh echt, apart dat dat kennelijk zo verschilt! ik zat destijds met mede-zwangerschapsdiabeten en zij moesten het ook zelf betalen. van 1 van hen heb ik ook een potje stripjes overgekocht.
Overigens was ik beide keren ook medisch en dat hoef je juist géén eigen risico te betalen.
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/zi ... sbevalling

Ik heb in ieder geval na beide bevallingen mijn eigen risico volledig moeten betalen en was verder gewoon gezond.
maandag 11 november 2019 om 16:12
Pff, ik baal zo van mezelf. Iedere keer zeg ik tegen mezelf 'dit nooit meer, de volgende keer ga ik er wat van zeggen!' en uiteindelijk durf ik dat toch niet...
Het is standaard zo dat, als wij ergens gaan indrinken, eigen spullen mee moeten nemen of moeten lappen. Prima, snap ik, maar als men dan naar mij komt om bij mij in te drinken en we staan in de winkel onze boodschappen af te rekenen, wordt zonder blikken of blozen alle boodschappen bij elkaar op de band gelegd en loopt iedereen vast door. Ik kan dan de rekening betalen... en vervolgens wordt er helemaal niets gezegd! Niet aangeboden om een tikkie te sturen, niet aangeboden om me bij het stappen dan maar een drankje te geven... Ik vind dat zo lastig
Hoe doen jullie dit, hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen?
Het is standaard zo dat, als wij ergens gaan indrinken, eigen spullen mee moeten nemen of moeten lappen. Prima, snap ik, maar als men dan naar mij komt om bij mij in te drinken en we staan in de winkel onze boodschappen af te rekenen, wordt zonder blikken of blozen alle boodschappen bij elkaar op de band gelegd en loopt iedereen vast door. Ik kan dan de rekening betalen... en vervolgens wordt er helemaal niets gezegd! Niet aangeboden om een tikkie te sturen, niet aangeboden om me bij het stappen dan maar een drankje te geven... Ik vind dat zo lastig

maandag 11 november 2019 om 16:26
Een bedrag zetten op elk drankje vooraf thuis?
En dan cash afrekenen.
Of gewoon niet meer samen naar de winkel en iedereen neemt maar iets mee.
Aan de toog in de kroeg krijgen ze ook hun drankje niet mee als ze niet betalen.
Bij jou dus vanaf nu hetzelfde.
En dan cash afrekenen.
Of gewoon niet meer samen naar de winkel en iedereen neemt maar iets mee.
Aan de toog in de kroeg krijgen ze ook hun drankje niet mee als ze niet betalen.
Bij jou dus vanaf nu hetzelfde.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 16:27
28.54% gewijzigd
maandag 11 november 2019 om 16:27
Ik denk dat het 't meest effectief is om het eerlijk tegen ze te zeggen, hoe lastig ook, of om degenen die meedoen met op jouw kosten indrinken, een tikkie te sturen. 'Jongens, het indrinken is ook bij mij niet gratis, dus alsjeblieft: een tikkie
' Ik heb het idee dat ze nu verwachten dat je het indrinken bij jou uit eigen portemonnee blijft betalen en dat is niet de bedoeling omdat je wel betaalt of zelf een en ander meeneemt als je bij een ander indrinkt.

In this mad house we must all survive
maandag 11 november 2019 om 16:29
Wat dacht je van gewoon aangeven dat je verwacht dat iedereen een deel betaalt en daarna een tikkie sturen.Enniepennniee schreef: ↑11-11-2019 16:12Pff, ik baal zo van mezelf. Iedere keer zeg ik tegen mezelf 'dit nooit meer, de volgende keer ga ik er wat van zeggen!' en uiteindelijk durf ik dat toch niet...
Vervelend van je vrienden dat ze zo doen, maar je laat ook wel heel makkelijk over je heenlopen als je zelf geen intiatief toont.
Those who don’t believe in magic will never find it
maandag 11 november 2019 om 18:09
maandag 11 november 2019 om 18:47
Als je het niet goed durft te zeggen dan inderdaad niet samen naar de winkel gaan. Iedereen neemt zelf van te voren wat mee, dan heb je dit gelazer ook niet. Als ze vragen of jij dan ook iets voor hun mee kan nemen uit de winkel dan zeg je gewoon 'oh ik heb al wat gehaald en ga/kan niet meer langs de winkel deze week'. Dan zorgt iedereen voor zn eigen hapje en drankje

maandag 11 november 2019 om 20:43
Zulke “vrienden” had ik ooit ook. Bij ons eten=wij betalen alles, bij hun eten=wij betalen minstens voor onszelf en liefst nog voor iedereen met de belofte “als we geld hebben betalen we terug hoor!” Die dag kwam dus nooit.
Ik was ook zo stom om het steeds maar zo te laten en dan word het dus een gewoonte, ze gaan erop rekenen zeg maar.
Dus echt wat van gaan zeggen!
Ik was ook zo stom om het steeds maar zo te laten en dan word het dus een gewoonte, ze gaan erop rekenen zeg maar.
Dus echt wat van gaan zeggen!

maandag 11 november 2019 om 20:49
Bij mijn eerste zwangerschap hoefde ik geen insuline te spuiten en werd t niet vergoed door verzekeraar, maar de fabrikant nam de kostenpost zich in geval van zwangerschapsdiabetes, omdat zij controle belangrijk vonden.
Bij de tweede moest ik wel insuline gebruiken en dat ging van eigen risico.