Geld & Recht alle pijlers

Schade aan auto

05-05-2018 23:33 79 berichten
2 weken geleden is er voor het verkeerslicht iemand achterop onze auto geknald. Hij liet z'n koppeling schieten en doordat hij in een nogal grote auto reed heeft hij amper schade maar onze achterbumper is kapot. Moet er af, bekeken worden of hij in de juiste vorm er weer op kan en sowieso opnieuw gespoten worden. Minimaal 800 euro schade volgens de garage.

Nu vroeg ik me af, hoe gaat dit met de verzekering in z'n werk? Die man zou dezelfde dag de papieren nog indienen. Ik neem aan dat de verzekering van die man contact met ons opneemt? Wij zijn WA+ verzekerd dus onze verzekering gaat er niet achteraan (alleen bij Allrisk verzekering, en die hebben we net 2 maanden geleden verlaagd..)
Of gaat het wel via onze eigen verzekering, dat die contact opnemen? En in welke tijdsduur kunnen we denken? Laten repareren kan sowieso nog niet, stel dat ze eerst een schadeexpert willen sturen..

Zomaar even benieuwd, en een beetje ongeduldig ook, altijd zuinig op de auto dus baal er best van!
anoniem_227343 wijzigde dit bericht op 05-05-2018 23:34
Reden: Typefout
0.86% gewijzigd
Ik vind dit erg vreemd. Bij mij is ook pas iemand keihard achterop geknald. Hierdoor schoot ik zelfs door op mijn voorganger. Wij stonden beiden stil voor rood licht. Ik ben gewoon WA verzekerd,maar mijn verzekering zou dit regelen. Ik heb rechtsbijstand en vond dat fijner ook ivm letsel.

Ps; houdt je nek alles in de gaten. Ik heb heel veel verhalen gehoord over nekklachten/rugklachten/etc die pas na weken/maanden voelbaar werden.

Ik denk niet dat dit een koppelingverhaal is..dan klap je niet in een stuk door. Tenzij die uit schrik gas bijgaf. Maar het klinkt onwaarschijnlijker dan dat hij gewoon op zijn telefoon zat of niet oplette.

En 800,- is aardig wat. Ik heb mijn hele achterbak laten uitdeuken voor een stuk minder. En nog aardig wat andere dingen..
Ikkuz, er is vooral veel lakschade, de bumper is een stuk naar voren geklapt dus moet terug gevormd worden en iets met de balk (?) onder de bumper.

Auto is dezelfde dag naar de garage gegaan om 'm na te laten kijken en een kostenoverzicht te maken.

We zijn de auto straks 2 dagen kwijt voor de reparatie dus moeten ook vervangend vervoer regelen voor mans' werk. Komt er ook nog bovenop.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
06-05-2018 00:07
Onze verzekering zei dat de verzekering van de tegenpartij contact op moest/zou nemen. Met Koningsdag/het weekend er tussen en het opsturen van de papieren is het nu een goede week later. Vandaar dat ik me afvroeg hoe lang het ongeveer zou duren, en morgen of maandag bel ik er dus zelf achteraan!

Stom ja... zie ik nu zelf ook in.
Nee ze zeiden wij gaan er niet voor je achteraan, dat moet je zelf doen.
En dat de verzekering contact met ons op zou nemen. Te goedgelovig dus, want dat doen ze niet.. en daarom ga ik er morgen achteraan bellen, of maandag als we ze morgen niet te pakken krijgen.
Vervangend vervoer kreeg ik ook vergoed, wel 75%. Alleen ik had het niet nodig. Ik had ook wat lakschade. En mijn achterklep was een dikke ramp. Auto was ook total loss verklaard. Als je hierdoor niet kan werken moet je dat ook aangeven. Daar wordt allemaal rekening meegehouden. Sterkte in ieder geval!
Ikkuz schreef:
06-05-2018 00:40
Vervangend vervoer kreeg ik ook vergoed, wel 75%. Alleen ik had het niet nodig. Ik had ook wat lakschade. En mijn achterklep was een dikke ramp. Auto was ook total loss verklaard. Als je hierdoor niet kan werken moet je dat ook aangeven. Daar wordt allemaal rekening meegehouden. Sterkte in ieder geval!
Je hebt eerst recht op 5 dagen kosteloos vervangend vervoer hoor, bij total loss.
Alsje geen rechtsbijstand verzekering hebt moet je de schade verhalen op zijn verzekering en doet je eigen verzekering niks. Dus ik zou zijn verzekering gaan bellen om de schade te claimen
Ooit een Dodge Ramvan op mijn voorbumper gehad. Die meneer zag mijn autootje niet op de parkeerplaats en dacht gewoon door te kunnen rijden in twee vakken zodat zijn auto weer met de neus naar voren zou staan. Destijds heb ik gewoon dat doordrukvel van het schadeformulier ingescand en naar mijn verzekeraar gestuurd. Ik kreeg binnen 14 dagen (ook echt exact de veertiende dag) bericht van de verzekeraar van de tegenpartij. Ik heb toen gewoon een afspraak kunnen maken met het herstelbedrijf dat ook de taxatie van de schade had opgenomen. Ik heb nooit een rekening gezien of betaald en kreeg een leenauto voor de duur van het herstel van mijn auto. Eigenlijk geen idee of mijn verzekeraar destijds iets heeft gedaan.

Aangezien je alle gegevens hebt (schadeformulier) zou ik de verzekeraar van de tegenpartij eens bellen als het te lang duurt.
Volgende keer zou ik er politie bij laten komen. Die prikken zo door dat koppelingverhaal heen.
En neem een andere verzekering. Niks voor je doen, rot op zeg.
Ertha schreef:
06-05-2018 07:27
Volgende keer zou ik er politie bij laten komen. Die prikken zo door dat koppelingverhaal heen.

De politie komt vaak niet meer voor een ongeval zonder letsel, en met alleen blikschade.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ouwewijsneus schreef:
06-05-2018 00:01
Het gaat helemaal niet over jou niet geloven heb ik ook niet geschreven.
Als je de schadepapieren hebt ingevuld en ze zijn door beide partijen ondertekend dan regelen de verzekeringsmaatschappijen het. Ook als de tegenpartij de formulieren niet instuurt is er niets aan de hand. Gewoon je verzekeringsmaatschappij bellen (of tussenpersoon) met de vraag hoe het er voor staat.
Nee dat is niet altijd zo. Als je geen rechtsbijstand hebt meeverzekerd dan moet je er meestal zelf achteraan. Je schade dus claimen bij de verzekering van de tegenpartij. Inclusief de kosten van vervangend vervoer, maar vaak krijg je dat gratis van het schadeherstelbedrijf.

Je hoéft de auto trouwens niet perse te laten maken. Al vraagt het schadebedrijf meestal wel een vergoeding voor het taxeren van de schade, als je de auto daar niet laat repareren. Schade laten taxeren bij een duur herstelbedrijf en vervolgens voor de helft van het bedrag laten fixen door een 'mannetje' kan erg lucratief zijn :)
.
Oh, en als je zelf niet zo handig bent in verhalen van de schade neem dan hierna een andere maatschappij. Lees alle voorwaarden goed door. Hoe denk je dat die budget-maatschappijen zo goedkoop kunnen zijn?
Andersom schreef:
06-05-2018 07:59
Oh, en als je zelf niet zo handig bent in verhalen van de schade neem dan hierna een andere maatschappij. Lees alle voorwaarden goed door. Hoe denk je dat die budget-maatschappijen zo goedkoop kunnen zijn?
Is idd iets om op te letten. Eerlijk gezegd weet ik dit ook pas sinds ik op zoek was naar een wa verzekering en het bij 1 van de budget aanbieders expliciet vermeld stond (dat je zelf achter eigen schade aan moet, tenzij je ook rechtsbijstand apart bijverzekert). Andere verzekeraars bleken die voorwaarde ook te hanteren.
Vroeger werd elke schade volgens mij altijd tussen verzekeraars onderling geregeld, maar de budget polissen zijn dus idd uitgekleed.
.
Ertha schreef:
05-05-2018 23:45
Als ik mijn koppeling laat schieten dan bokt mijn auto een keer en dan slaat de motor af.
De man bedoelt dat hij zat te suffen of met zijn telefoon zat te spelen en jullie te laat stil zag staan.

Dat zegt toch niks over andere auto’s? Ik heb een auto die alleen afslaat met een scheetje en een auto die bij het laten schieten van de koppeling 1 meter keihard vooruit knalt. Alle auto’s reageren anders.
Dan stond hij er veel te dicht op.
Maar toch geloof ik er geen bal van
Zelf de schade melden bij de verzekeraar van de TP, of bij je rechtsbijstandsverzekering. Laatste kan dan voor jou eventueel schade gaan proberen te verhalen op (verzekeraar) TP.
Ps. Vervangend vervoer is max 75% vanuit verzekeraar TP (wanneer je geen vervangend vervoer hebt vanuit eigen polis).
BahcoBarbie schreef:
06-05-2018 08:14
Dat zegt toch niks over andere auto’s? Ik heb een auto die alleen afslaat met een scheetje en een auto die bij het laten schieten van de koppeling 1 meter keihard vooruit knalt. Alle auto’s reageren anders.
Het doet er ook niet toe. Als jij bij een ander achterop rijdt, ben jij schuldig. Ongeacht de exacte aanleiding.
.
Harloopfanaat1987 schreef:
06-05-2018 08:18
Ps. Vervangend vervoer is max 75% vanuit verzekeraar TP (wanneer je geen vervangend vervoer hebt vanuit eigen polis).
Is dat standaard of afhankelijk van de verzekeraar van de tegenpartij?
.
impala schreef:
06-05-2018 08:21
Is dat standaard of afhankelijk van de verzekeraar van de tegenpartij?
Standaard.
Ertha schreef:
06-05-2018 07:27
Je hebt er de ballen verstand van, lees ik, dus houd je grote mond even.

Wat die ander in zijn auto deed toen hij achteropreed, maakt voor de schuldvraag en afhandeling voor TO niets uit.
Als diegene aan het bellen was, krijgt ie hoogstens een verkeersboete erbij.

En als je niet wilt betalen voor all risk of rechtshulp, dan moet je ((TO) het zelf regelen.
TO had diezelfde dag al kunnen bellen.

Overigens worden veel schadeformulieren slecht of onvolledig ingevuld, dus kan er discussie komen, ondanks twee handtekeningen.
impala schreef:
06-05-2018 08:19
Het doet er ook niet toe. Als jij bij een ander achterop rijdt, ben jij schuldig. Ongeacht de exacte aanleiding.

Klopt maar dan zijn niet ineens alle auto’s hetzelfde met het laten schieten van de koppeling.
Harloopfanaat1987 schreef:
06-05-2018 08:22
Standaard.
Ok. Een reparatiebedrijf zoeken dat gratis vervangend vervoer biedt, is dus wel handig.

Edit: en je zegt 'maximaal 75%'. Dus kan ook nog minder zijn?
.
Misschien wil de verzekeraar van de TP eerst een expertise laten plaatsvinden, alvorens reparatie. Dus ik zou eerst contact leggen met verzekeraar TP, of je RB. Voordat je auto al laat herstellen etc.
BahcoBarbie schreef:
06-05-2018 08:24
Klopt maar dan zijn niet ineens alle auto’s hetzelfde met het laten schieten van de koppeling.
Klopt ook :)
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven